handdator

Visa fullständig version : Nybörjarfrågor



Jostihel
2016-03-30, 12:00
Hej alla.

Jag är helt ny här på forumet och helt ny vad gäller quads och fpv.

Nu har jag i alla fall gått och påbörjat shoppingen för ett bygge.
Jag köpte en frame från myrcmart.com, en RCX-H250CF Pro 3K ( se bifogad bild nedan), dels för priset och dels för att testa någon som säljare. Främst för det förstnämnda och jag har inga falska förhoppningar om att det skulle vara en genuin kolfiber-ram trots beskrivningen. Men någonstans ska man ju börja och jag gillade denna modell.

Jag har för planer att köra en build med:

3s
Naze32
5*3 props
2300KV motorer
FPV-delen skippas under inlärning
och resten är ännu ej beställt eller bestämt.

Vilka motorer tycker ni kan vara lämpliga för en noob som mig?
Har tidigare bara flugit med min Husan X4, och enligt vad jag har förstått så skulle en kombination på 3s, 2300KV och 5*3 vara en ganska snäll setup.

Funderar på om man ska kosta på sig och köpa riktigt vettiga motorer och ESCs så man kanske kan återanvända dessa senare i framtida uppgraderingar mot 4s och FPV

Har tittat på LittleBee och DYS pga den lilla storleken vad gäller ESCs och motorer från Emax men skulle gärna ta emot tips från er gurus här ute vad som kan vara lämpligt för en nybörjares första bygge.

Och har ni några tips på radiosändare?

helst av allt skulle jag köpa en Taranis X9D plus och köra med FRSky D4R-II pga storleken och PPM eller vad det kallas, men jag tror inte sambon skulle uppskatta ett sådant inköp just nu.
Vad finns det för vettiga, billigare sändare från 6 kanaler och uppåt som ni skulle kunna rekommendera om jag vill köra med en liten, lätt mottagare med stöd för telemetry och PPM?
57863

Fluf
2016-03-30, 12:30
Motorer är jag inte expert på märken och modell men ~2300kv är det du vill ha.

Ev kan det vara värt att kika på ESC som du kan flasha om själv med inte för avancerade verktyg för framtid. Tänk på att du behöver en BEC med för strömförsörjning till Naze då de flesta multirotor ESC är opto, dvs inte har BEC.

Ang sändare, bättre begagnad Spektrum av valfri variant, Turnigy 9x/9Xr med DSM2/X modul, och en billig OrangeRX mottagare kan lösa sändare/mottagare enkelt.

Exempel på mottagare
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__73005__OrangeRx_R616XN_DSM2_DSMX_Compatible_6CH_ CPPM_Nano_Receiver_with_Failsafe.html

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__46632__OrangeRx_R615X_DSM2_DSMX_Compatible_6Ch_2 _4GHz_Receiver_w_CPPM.html
(plocka av skalet och sätt en krympslang för att minska storleken på den)

I slutändan vill du nog ha en Taranis, oslagbar i pris/funktion tycker jag :)

Ny favorit för mottagare till Taranis är helt klart X4RSB
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__65383__FrSky_X4RSB_3_16ch_2_4Ghz_ACCST_Receiver_ w_telemetry_.html

Jostihel
2016-03-30, 12:55
Tack för ditt svar och tips på alla sändare.
ESCs kommer jag medvetet att köra Opto och istället strömsätta Naze via PBD med reglerad 5V.
I framtida uppgradering så vill jag montera ett OSDoge till Naze (om jag inte hittar ett alternativ som dockas lika snyggt och stilrent mot Naze och också erbjuder filtrerad spänning och OSD) och därför vill jag redan nu köra ESC utan strömförsörjning för att också hålla nere storlek och vikt på ESC.

den där X4RSB har jag aldrig ens sett - måste kolla på den också

Glattnos
2016-03-30, 14:18
Jag kan rekommendera Little Bee 20 A. I övrigt har du valt en bra och snäll setup med 3s, 2300kv och 5*3. Men det är bra att du tänker lite på framtiden. Jag började flyga racequad för ca 1,5 månader sedan och började med 3s, 2300kv, 5*3 och 12A ESC, det är en bra nybörjar-setup. Men man är bara nybörjare i typ 2-3 veckor medan man kan ha samma quad betydligt längre. Jag började bygga min andra quad redan efter 3 veckor.
Om du kör detta:
Little Bee 20A
2204 2300kv (av bra kvalitet som tex Cobra som är väl beprövad med 4s)
5*4,5 Bullnose (dessa håller sjukt bra http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=4712&p=bullnose-5x4-5-2-st-cw-2-st-ccw-svarta)
1500mAh 3s batteri (köp inte större batteri än det, är min rekommendation)
Då har du lagom prestanda på 3s och kan få en liten raket genom att bara byta till tex 1300mAh 4s(eventuellt också gå ner till 5040 propeller)

En vettig sändare är Futaba 6K som har telemetri och S.BUS. Jag skulle säga att det är ett bra alternativ om man av någon anledning inte vill köpa en Taranis :)

Zallisen
2016-03-30, 14:20
De bästa fartreglagen som är trendiga just nu är littlebe som du nämner och dys xm20.
http://www.skanehobby.se/multirotor-fartreglage/3921-dys-xm20a-3-4s-esc-blheli.html
http://www.birdseye.nu/index.php?id_product=216&controller=product&id_lang=1

Släpptes nyligen ett bra PDB med hög kvalité på inbyggda BEC samt inbyggd OSD och bra filter för FPV-systemet.
http://www.skanehobby.se/styrkort-pdb-osd/4189-pdb-lc---osd-bec-allt-i-ett.html

Använder det själv och har inga som helst problem, inte hört nåt negativt från någon annan som kör det heller.
Alla dessa delar finns givetvis billigare i välsorterade kinabutiker om man vill vänta längre.

Angående motorer så är 2300kv bra om du ska köra 3cell ja. Det är dock aningen för högt för 4cell senare om man ska ha tunga propellrar men visst fungerar det ok.
Trenden pekar på att 2204-2205 är vad som gäller i motorstorlek just nu. nästan alla har gått över från de tidigare vanliga 1806 tack vare det högre vridmomentet med bredare motor med bättre stöd för 4cell och tyngre propellrar.

I flera månader fram tills nyligen ver tydligen motorn Cobra 2204 kung på tronen men en del uppstickare har börjat visa sig senaste veckorna. Vet dock inte om de hunnit ut i handeln ännu.

Edit:
Glömde nämna att du även bör investera i en programmerare till fartreglagen för du kan behöva uppdatera dem och ändra timings. Men inte minst är det smidigt att kunna byta motorriktning till rätt håll i reglagen efter du byggt ihop allt och slippa löda om motorerna för detta.
http://www.skanehobby.se/multirotor-tillbehor/4045-dys-usb-linker-v2.html

Jostihel
2016-03-30, 14:50
Wow. Så kul med en sådan respons.

så det är ingen nackdel med att välja 20A esc på en gång då istället för att anpassa dem efter motorernas strömförbrukning?
Satt nyss och plockade ihop ett litet paket från hobbyking, men tänkte kolla runt på ställen inom gränserna eller inom EU först innan jag klickar på betala.
skanehobby.se hade jag helt missat i mitt googlande.
Jag hade faktiskt kollat på 1806-storleken men kanske lika gärna kan kolla på de i 22-storlekarna.

Stork tack till er alla.
Nu beställer jag snart.

Kollade förresten på den där Turnigy men gillar hellre tanken på att köra vanliga AA istället för lipo.
..så sändare/mottagare är inte spikad än.

Kan man bara ändra riktning hur som helst via att programmera om så där?
Gängas inte den där propeller-ploppen lös då?
Jag trodde man måste ha två CW och två CCW.

men om man inte behöver det så har jag ju hittat ett fint paket med 4 st Cobra-motorer

Jostihel
2016-03-30, 15:02
Zallisen: Har du lust att vidareutveckla detta med de nya uppstickarna?

Jag, utan vidare erfarenhet och/eller förutfattade meningar annat än vad man sett om positiva reflektioner på tuben gällande Sunnysky, Cobra och Titan m.fl., är öppen för förslag och testar mig gärna fram.

Glattnos
2016-03-30, 16:01
Ja, köp 20 A fartreglage direkt. Även om motorn bara drar 10 A så funkar det lika bra och du har mer marginal.
Ett annat tips som nog inte är så lockande men jag har gjort det och varit väldigt glad ett par gånger. Köp 5 st motorer och 5 st ESC:er. Om/när något pajar så har du redan reserv hemma, det är väldigt skönt att inte behöva vänta på reservdelar.

Zallisen
2016-03-30, 16:03
Har inte så mycket koll själv för jag sitter fortfarande med 1806-2300kv bara och min enda racer som kan köra 4cell ligger på operationsbordet med knäckt arm i väntan på ny. Jag är lite efterbliven. :)

en av utmanarna till Cobra som uppmärksammats är EMax 2205 race spec http://www.banggood.com/Emax-RS2205-2300-Racing-Edition-CWCCW-Motor-For-FPV-Multicopter-p-1028793.html

Majoriteten som sysslar med FPV-racers idag i framkanten kör 4cell och 2204-2000kv ungefär(t.ex cobra 2204-1950kv) på 250-racers. Gärna med agressiva 6x4.5-propellrar. Det är lite för mycket kraft för mig än så länge eller snarare en lite mindre maskin med 5" och 2300kv blir väl minst lika hetsig på 4cell men svårare att få ut flygtid antar jag då man oftast har för liten acce.

Om du vill hänga med på alla trender inom FPV-racers är gruppen "FPV Sverige" på facebook the place to be.

Jostihel
2016-03-30, 16:29
Coolt.
Jag ska kolla in den gruppen och ta mig en funderare på om man bör återknyta kontakten med FB.
Ganska skönt att vara utan den, men man saknar möjligheten att hitta grupper som den där.

Hoppsan_84
2016-03-30, 19:27
Ny favorit för mottagare till Taranis är helt klart X4RSB
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__65383__FrSky_X4RSB_3_16ch_2_4Ghz_ACCST_Receiver_ w_telemetry_.html

Om du vet att du bara ska ha den till multirotor kan jag rekommendera denna.
Saknar PWM men annars som X4RSB

http://www.t9hobbysport.com/frsky-xsr-mini-sbus-and-cppm-receiver (http://www.t9hobbysport.com/frsky-xsr-mini-sbus-and-cppm-receiver)

Jostihel
2016-03-31, 21:19
Uppdatering:

Jag gick och köpte mig:
Emax RS2205 2300KV
Naze 32 rev6
LittleBee 20A
och ett gäng propellrar i en snygg grön färg.

Nu ska här letas 3s-batteri och laddare, och funderingarna kvarstår på TX/RX.
Har någon av er någon uppfattning om hur FlySky FS-i6 är?
Jag är ju fortfarande mest sugen på att skaffa mig en Taranis, men jag väntar med det en månad eller två tills jag fått prova på lite.

PBD måste jag snoka mer runt också.
Vill ha ett i samma storlek som Naze-kortet.

Fler uppdateringar kommer

KJ!
2016-03-31, 23:13
Bra köp

Glattnos
2016-03-31, 23:34
Håller med, bra köp!

Bra 3s batterier finns här: http://www.mbs-rcmodels.se/tattu-lipo/
(http://www.mbs-rcmodels.se/tattu-lipo/)Jag kör med dom och dom funkar bra än så länge :)

PDB hade jag en med inbyggd voltregulator men gick över till separat PDB och V-reg efter att voltregulatorn på kortet krånglade. Enklare att byta om det är separata prylar.

Ted_B
2016-04-01, 06:39
Tattu-batterierna är bra men jag har kritik angående konstruktionen. De har alu-plåt på sidorna, när jag kraschade med quaden så bockades plåten till och punkterade batteriet, även kabeldragningen är krånglig iom att strömkabel och balanserkabeln inte kommer ut på samma ställe på batteriet. Jag köper inga fler tattu pga det och pga priset .

Glattnos
2016-04-01, 09:28
Jag har också bockat alu-plåtar på dem. Dock har de i mina fall skyddat batteriet och jag har tänkt "tur att plåten tog smällen". Ballans-kabeln tejpar jag upp mot gaveln på batteriet.

Ted_B: Vad kör du med istället och var köper man dom? Jag är såklart intresserad av bättre batterier till lägre pris :)

Ted_B
2016-04-01, 10:48
Nano-tech 1.3 45-90C från hobbyking köper jag istället, funkar mycket bra.
Man får vara noga med flygtiden med dem, de håller ström och spänning uppe tills de plötsligt är tvärtomma och flyger man quad så går den såklart ner då ��

Glattnos
2016-04-01, 11:56
Okej, ja jag har sett dom men valet föll på Tattu ändå. Det skiljer typ 30 kr per acc i pris så inte så stor skillnad :)

Fluf
2016-04-01, 12:32
Nano-tech 1.3 45-90C från hobbyking köper jag istället, funkar mycket bra.
Man får vara noga med flygtiden med dem, de håller ström och spänning uppe tills de plötsligt är tvärtomma och flyger man quad så går den såklart ner då ��
Har ett gäng sådana med som jag kör i quad och flygplan av olika varianter, mycket nöjd med dem.

Michael
2016-04-01, 22:06
Angående Naze32: Ett tips kan vara att köpa en "Naze 32 Full" som utöver budgetvarianten som Hobbyking säljer är bestyckad med magnetometer och bättre barometergivare Det sistnämnda ger möjlighet till en säker "altitude hold" något som en nybörjare kan ha nytta av.

myztisk
2016-04-02, 04:33
Hej ursäkta att jag sticker in och stör lite.. Men

sitter och kollar runt lite på batterier då tanken slog mig varför man inte kan ha ett lifepo4 batteri iställe för ett vanligt lipo batteri? eller är det nån som har det?

Ålänning
2016-04-02, 12:15
Vanliga LiPo klarar väl av att leverera mer ström, om man behöver det.
Dessutom har de väl olika cellspänningar.

KristofferR
2016-04-02, 12:35
FE-varianten är populär där kraven / riskerna är lite större då det är en säkrare teknik och har längre livslängd bland annat. Jag arbetar med hybrider och där har vi LiFEPO. Egentligen skulle det funka bra för många RC-applikationer som inte är så "kritiska" som tex. sändarack eller segelflyg utan motor (ja även med faktiskt).

Har dock ingen aning om priser och annat som kanske spelar in.

Jostihel
2016-04-02, 14:28
Smart tänkt där KristofferR med full Naze.
Jag tänkte inte alls på sådant utan tänkte mer att det var bara Nice-to-have.. Så jag köpte mig en acro.
Men jag ska fundera på om jag kanske ska uppgradera mig inför de slutliga beställningarna.

Jag saknar i nuläget batterier, laddare, TX & RX och PDB, samt lite standoffs och krympslang.

Glattnos
2016-04-02, 15:36
Naze32 Acro har väll också barometer? Men som nybörjare tycker jag nog man klarar sig utan sådant.

Michael
2016-04-02, 20:47
Som jag skrev har Full en annan, bättre tryckgivare (MS5611) än den som sitter i Acro (BMP280). Även den sistnämnda fungerar hyfsat, men har inte en lika stabil tryckangivelse som MS5611.
Att ha en väl fungerande "altitude hold" uppskattar man säkert även som nybörjare.

Hoppsan_84
2016-04-02, 21:09
Tänk på att det är bara på rev6 som Acro Nazen har baro.

Glattnos
2016-04-02, 23:37
Jostihel: Jag lärde mig flyga med altitude-hold(min första quad hade det) och ångrar det nu efter att ha lärt mig flyga utan(min nuvarande quad har det inte), bättre att lära sig flyga på riktigt. Lägg på lite throttle-expo och ta bort "klicken" på gas-spaken så behöver du ingen barometer :)

Jostihel
2016-04-03, 16:47
Nu tänkte jag som så här: Man lever bara en gång.

Så det blev en Taranis med FRSky D4R-II
Krympslang, standoffs, nytt tunnare lödtenn och lite annat smått är också inhandlat.

Längtar tills jag får hem alla delar så man kan börja bygga, löda och le.

Tack alla för era inputs, tankar och förslag.

(bara laddare och 3s-lipos kvar nu)

Egen byggtråd kommer inom kort.

Tack än en gång för er hjälp och era åsikter.