handdator

Visa fullständig version : Flyga från segelbåt, antenn i masten?



Killenheladagen
2016-04-08, 06:49
Hej!!

Sommaren närmar sig och jag är lyckligt lottad som har en finsk familjehavskryssare, detta blir första säsongen där RChobbyn möter segelhobbyn. (Intressant att jag föredrar segelbåt mot motorbåt likaså segelplan framför motordito).

Jag tänker om jag bygger en permanent groundstation ovanpå masten med pepparbox el annan bra antenn och drar skyddade sladdar ned till ruffen och kör 12v från bilbatterierna via regulator.

Om nu fpvsetupen blir 5.8 el 1.2 beror lite på priser och på 1.2 behöver jag förmodligen ändra hela rclänken på 2.4 till 433mhz och det är dyrt.

Men med rätt antenner och en 5.8 sändare på iaf 600mw och mottagaren högt högt uppe i masten över vatten bör jag få till en OK räckvidd och relativt störningsfritt?

Jag har nu länge velat ha ett sjöflygplan (och flyga det fpv) , tyvärr är många sjöflyg rätt tunga och som jag förstår ; kan vara utmanande att flyga samt att batteriekonomin inte är den bästa fast nu börjar jag få lite skills så jag räknar med att kunna flyga ex en skipperXL rätt väl, en vän har den och verkar helnöjd - åkt med fpv ett gäng gånger och jäklar vad den kärran rör på sig vid 4s!! (130km/h GPS groundspeed) och är nog den bästa kandidaten för mig? Även om ett långsammare flyg kansle skulle vara mer njutbart i den lugna miljön, vet ej, andra bra stabila sjöplan man kan sätta fpv i utan att väga ned dem för mycket?

Är det något utöver fukt/vindskydd jag bör tänka på när jag för samman dessa element?
Givetvis är en jolle bogserad efter för hundpromenad och nu RC-hämtning..:)

Tack för svar Mvh Gustaf

Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

Flygsmurfen
2016-04-08, 09:12
Tror att Skipper XL är optimal.
Har den mindre varianten liggandes i akerruffen hela sommaren.
Flyger mycket fint. Både fort och långsamt. Klarar vind mycket bra.
Hur tänker du skydda kamera och sändare fr vattnet?
Du kan utgå från att de blir dränkta.

// Mats W

McRegor
2016-04-08, 09:40
Skipper är definitivt inte tung och läser man recensioner på nätet så tror jag mera på den vanliga än på XL-versionen. Flyger själv en Skipper och med rätt TP och lagom roderutslag är det en mycket trevlig liten kärra som dessutom tål att flygas även om det är lite blåsigt - förutom att jag antar att det då blir lite landningsproblem när man skall landa i blåsigt vatten. Annars kan Hobbykings nya Tundra vara ett bra tips - den fungerar förträffligt att flyga på vanliga flygfält med i alla fall och det ingår "tofflor" i priset. Och dessutom en genomtänkt konstruktion och den fungerar utmärkt med 3S2200-ackar.
F ö finns det också en Beaver (i EPO) med ca: 1500 mm spv som också är en utmärkt flygmaskin och ibland säljs den med tofflor inkluderade. Den tillverkas av S.T Models men säljs under flera namn - bl a Dynam. Min är några år gammal och kom då från Robbe.
Roger

Killenheladagen
2016-04-08, 12:17
Tror att Skipper XL är optimal.
Har den mindre varianten liggandes i akerruffen hela sommaren.
Flyger mycket fint. Både fort och långsamt. Klarar vind mycket bra.
Hur tänker du skydda kamera och sändare fr vattnet?
Du kan utgå från att de blir dränkta.

// Mats W
Hej! Det hade jag inte riktigt tänkt på, tur att jag har er, sändaren snor jag en lösning min vän har som en liten lucka dock kameran antingen får jag nöja mig med av-out från en "actioncam" jag har som är vattentät eller om boardkamera så bygger jag ett litet plasthus m nån form av framsida som ej stör bilden genom linseffekt, foam runt som skydd.

Vet ni om vanliga skippern har skevlösningen med endast 1 servo? Min vän med skipperxl har toppmonterat två separata servon i vingen och byggt skydd över dem, det lär jag också göra.

Tack McRegor jag har kikat på de kärrorna, speciellt Tundran dock tror jag att det är lättare att sjabbla landningen eller välta på pontoner vs båtskrov men det låter jag er som flugit båda sorter avgöra! Annars är den perfekt med de flapsen den har och de enorma hjulen den också har, och 3s2200 är en bra storlek på acc för mig.

Mvh Gustaf

Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

FinnbyFraggel
2016-04-08, 15:07
Hej!!



Om nu fpvsetupen blir 5.8 el 1.2 beror lite på priser och på 1.2 behöver jag förmodligen ändra hela rclänken på 2.4 till 433mhz och det är dyrt.

Men med rätt antenner och en 5.8 sändare på iaf 600mw och mottagaren högt högt uppe i masten över vatten bör jag få till en OK räckvidd och relativt störningsfritt?


Tack för svar Mvh Gustaf

Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

Innan du börjar fundera på att använda något annat än 2.4 och 5.8 bör du förvissa dig om vilka regler som gäller och vilka tillstånd du behöver.
Både 433 och 1.2 kräver amatörradio licens.
/Jonas

freddan_6
2016-04-08, 16:00
Innan du börjar fundera på att använda något annat än 2.4 och 5.8 bör du förvissa dig om vilka regler som gäller och vilka tillstånd du behöver.
Både 433 och 1.2 kräver amatörradio licens.
/Jonas
433 är fritt om det håller sig inom 433,05-434,79 eller 439,68-439,98 http://etjanster.pts.se/radio/frekvensplanen/



433,05
434,79

Allmän kortdistansradio
Undantag från tillståndsplikt 2006/771/EG 2013/752/EU




439,6875
439,9875

Telemetri och radiostyrning
Undantag från tillståndsplikt

Killenheladagen
2016-04-08, 16:24
Innan du börjar fundera på att använda något annat än 2.4 och 5.8 bör du förvissa dig om vilka regler som gäller och vilka tillstånd du behöver.
Både 433 och 1.2 kräver amatörradio licens.
/Jonas
Hej! Jag känner till gällande regelverk och tack för att du försöker hålla mig laglydig,
Dock får jag använda 35mhz och 433mhz och jag har aldrig sagt att jag ej är cert.radioamatör så vi kan utgå från det så 1.2xx-bandet är att tillgå i denna applikation om det fungerar väl med de andra komponenternas band, dock skrämmer priser så om jag kommer undan med 2.4 för styrning och 5.8 för video med vett och antenner (och 600mw vtx, möjligen diversitet på antennerna)

- tjänar jag inget på den höga masten?

-Är vatten snällare för tillbakastudsande radiovågor än solid och kuperad mark?

-skulle 2.4 rclänk och 433mhz videolänk fungera? Vet ej om det finns 433mhz-vtx men det gör det säkert?


Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

FinnbyFraggel
2016-04-08, 17:27
433 är fritt om det håller sig inom 433,05-434,79 eller 439,68-439,98 http://etjanster.pts.se/radio/frekvensplanen/



433,05
434,79

Allmän kortdistansradio
Undantag från tillståndsplikt 2006/771/EG 2013/752/EU




439,6875
439,9875

Telemetri och radiostyrning
Undantag från tillståndsplikt


Ja, det ät helt korrekt, med sändareffelkt upp till 10mW och då hittar du ingen UHF utrustning som är laglig och om du gör det vill du inte använda den då du bara får några hundra meters räckvidd.....
Så ska du ha någon fördel av att köra 433 måste du vara sändaramatör.
/Jonas

McRegor
2016-04-08, 18:51
"Vanliga" Skipper: Separata skevservon monterade på översidan av vingen och stötstängerna är skyddade av långa "stänkskydd".
Lämplig ack är 3S1200--1300 - inte gärna tyngre. Körde större (3S2200) och då tyckte jag personligen inte att den var lika trevlig att flyga och TP kom också lite för långt fram. Min nuvarande ack (3S1200) väger 80 g.
Roger

Flygsmurfen
2016-04-08, 19:51
Jag flyger däremot "vanliga Skipper" med 3S/ 2200 mah.
Flyger 15 min på en laddning.
Man får sätta den så långt bak det går.
Fungerar utmärkt enligt mig.

// M

Killenheladagen
2016-04-09, 07:52
Ja, det ät helt korrekt, med sändareffelkt upp till 10mW och då hittar du ingen UHF utrustning som är laglig och om du gör det vill du inte använda den då du bara får några hundra meters räckvidd.....
Så ska du ha någon fördel av att köra 433 måste du vara sändaramatör.
/Jonas
Hej!
Som jag skrev, kan ni, när Ni ger mig råd använda all bandbredd som finns, i detta fallet är endast stabilast video/rclänk viktigast.

Och jag blir så trött på detta som hela tiden kommer upp, jag förstår att man inte vill ge råd som är kriminella i sin natur men nånstans måste folk förstå att alla inte följer detta regelverk, OT och en annan tråd finns för denna diskussion - jag är aktiv där med så skriv gärna dessa bekymmer där...eller inte alls.

Jag är personlig tränare, frågar nån mig något på gymmet ex "Hur kan jag bli så stark som möjligt i bänkpress"? Om jag då svarar "njaa. Bänkpress kan vara farligt och är du säker på att bröstryggen får tillräckligt med träning...det är viktigt för att ej få framåtrotation på axlarna...humhum..prioritera bänkpress som 1:a-övning och kör ej mer än 5reps och många set" - så är det ingen som ställer samma fråga igen plus att jag ej fokuserade på frågan som blev ställd så liksom det jag citerade var mitt svar fullt av onödig information som i sig självt faktiskt inte hjälpte alls.
mvh Gustaf

Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

Killenheladagen
2016-04-09, 08:08
"Vanliga" Skipper: Separata skevservon monterade på översidan av vingen och stötstängerna är skyddade av långa "stänkskydd".
Lämplig ack är 3S1200--1300 - inte gärna tyngre. Körde större (3S2200) och då tyckte jag personligen inte att den var lika trevlig att flyga och TP kom också lite för långt fram. Min nuvarande ack (3S1200) väger 80 g.
Roger
Hej! OK det gillar jag bättre än den sämre lösningen på XL, undrar varför de har så, jag tänker väl att det större, snabbare planet skall ha bättre servolösning,

Då ser det nog ut som det blir en vanlig Skip - McRegor, tror du är rätt ute med
lågviktsbatterier, den skulle kunna dela batterier med min lilla quad dessutom,

Dina 3s1200 på 80g vad är det för C-rating och tillverkare? mina 2s1300:or väger runt 70g!

Så den kan bära lättare fpvgear och få plats i ruffen, delar batterier med racequaden och är rätt säker i vattnet.
Det enda förbehåll nu är mina tankar kring motorpylonen, den har massa kraft som går genom den från höjdroddret och proppen, känns som jag vill förstärka den - i videor där kameran pekar bakåt har jag noterat hur hela pylonen rör sig rätt mycket, visst är det sant för det mesta flygande foam men på en så viktig del vill jag ha det lite styvare - har ni förstärkt dessa eller håller de i längden?

Tack för alla svar jag uppskattar det, ska bli riktigt kul att flyga runt och efter båten FPV när det blåser lite lugnt. Quaden vet jag ej om jag vågar flyga över vatten ännu (med en båt som , kanske med en tom PET-på ryggen, men ej med en segelbåt att landa på:)

Mvh Gustaf

Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

McRegor
2016-04-09, 09:08
Använder f n detta batteri - http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idproduct=44776
Det används normalt i en seglare där det är trångt om utrymme. Men vill du ha längre flygtider så får du nog ändå fundera över större batteri för jag flyger typ 5 minuter och laddar då i ca: 60 % av kapaciteten och acken är en aning varm men jag prioriterar en lätt och välflygande kärra utan "hyss". Kärran drar ca: 20 A med nyladdad ack och full trottel.
Ingen förstärkning av motorpod - bara transparent packtejp på undersidan av "skrovet" som skydd. Sen kan du ju tejpa över t ex skarven vid mottagarluckan om du tänker flyga "blött"...:)
Tror man skall akta sig för alltför stora utslag på rodren för det var nog mitt initiala misstag (tillsammanns med tung ack) för efter dessa ändringar blev kärran väldigt harmonisk och snäll att flyga. Har dock inte hunnit flyga den på vattnet ännu men det blir förhoppningsvis under våren - men den har flugit mycket under vintern och våren och på både snö och på gräsfält.
Roger

Killenheladagen
2016-04-11, 06:13
Fick PM;

"Och ärligt talat skiter jag fullständigt om du bryter mot lagen eller inte, men det handlar inte om det utan om säkerheten kring din flygning!
Det är på grund av idioter som dig som vi seriösa modellflygare fått restriktioner som gör att vi nästan inte kan flyga lagligt.

Om du använder 433 MHz för att styra din modell utan att ha kunskap om vilka regler och förutsättningar som gäller på dom frekvenserna kan det innebära att du förlorar kontrollen över din modell vilket i nästa steg utgör fara fö.r allmänheten."

Han skriver också att det är MYCKET SANNOLIKT att jag kommer haverera i en folkgrupp (fast jsg aödrig flyger över folk vilket jag skrev men han kanske var trött..för jag skrev att jag är trött på folk som hycklar gällande lagen i klubbmiljö.
Bra exempel på någon som ej förstått ett dugg av min post angående fpvregler och folks ovilja att följa dem, trodde man kan ha en åsikt här utan att få smädelser i sin inbox..

Jag lägger in detta skräpPM i tråden då det har blivit mycket sånt här på sistone; Ex; "Kan jag använda 2.4-video m ezUh?f" svar; "Du vet att om du kör 433mhz och jag sitter vid min amatörradio på 1kw så stör jag ut din sändare och du dödar en skolklass med vita pandor"

Som regelverk är nu kan vi väl alla låta varandra köra våra setuper tills den dagen vi vet med säkerhet att DESSA regler, de ska vi förhålla oss till.
Och om man nu "måste" upplysa någon om regler så bör man (jag själv är pedagog) för det första ej förolämpa någon bakom skärmen för det är bara så fegt och ynkligt och för det andra försöka komma från en känsla av omtanke i stället för taskig attityd och en vilja att säga åt folk att de gör/är fel - ens eget liv känns mindre tungt då om man är missnöjd med det spekulerar jag i..

Vill inte skriva ut vem som skickade detta till mig men nästa gång vederbörande skriver idiot till mig så kommer jag inte att reagera speciellt väl, dessutom "vi seriösa modellflygare" ... som jag ej vore seriös? Flugit ett år men har mer tid i luften än någon som flugit 4år då jag är så passionerad i hobbyn och en förespråkare för säkerhet.

Jag är seriös som cancer i denna hobby och har skaffat god kunskap och säkerhetstänk, och finnfraglar som är på dåligt humör kan ringa upp mig direkt om de har några vidare synpunkter eller vill be om ursäkt för att kalla mig för en idiot när han desutom ej uppfattat min text, 0762742242, jag väntar vid luren.det kan stanna där och ej förorena detta forum.

Förslag kan vara att sätta ett subforum "Regelverk" där vi kan diskutera detta då det dyker upp viktigpettrar i var och varannan tråd och de kör på med OT helt utan urskiljning.



(Jag är nu nyvaken och såg detta PM det första jag gjorde innan kaffet och pulsen gick från 52 till 70bpm så detta skriver jag '"in affect" men jag står och kommer stå för det även när morgonhumöret släppt, ingen kallar mig för idiot, ingen, och nu ska nån som ej känner mig skriva det på datorn?! Förmodligen en vuxen man (el grå gubbe) dessutom som bör ha mer vett än så, jag hoppas att det är bara onlinefolk du kör den attityden mot, IRL lär man få ta mot en rejäl hurring om man uttrycker sig så som du gjorde till mig)


Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

Killenheladagen
2016-04-11, 07:23
Ont

Det blir nog vanliga skipper eller polaris, tack för alla råd! Speciellt McRegor med acc-råden det kånns alltid som kärrorna flyger bättre när de inte är så tunga och för fpvsjöflyg känns detta mycket viktigt!

Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

ulwur
2016-04-25, 14:43
Fick en idé till din segelbåts-groundstation..

Istället för att fastmontera antennen i masten, och få bekymmer med fukt och förluster i antennkabeln tänkte jag att du kan göra en liten släde att sätta i spåret för mastliket, och dra upp med storens fall när du ska flyga.

På släden sätter du antenn, mottagare och ett batteri. Kabel ner, eller 5,8GHz länk om det passar med resten av kittet.

Eller tänkte du flyga modellflyget medans du seglar?