handdator

Visa fullständig version : RATE! och Cg! ! Och tack till Er!



Killenheladagen
2016-04-11, 08:51
Hej!
NI som hänger här ofta hsr nog ej kunnat undvika att höra om min 320-quad och allt strul med den, nu har jag fått kläm på det så jag har fått mycket kunskap (och fler frågor givetvis) så jag tänkte summera min process då många köper DIY-kit med >350-quads nuförtiden.
Det är svårt nog som nybörjare att bygga en quad och sedan har vi alla frekvenser; 27mhz, 35mhz, 70mhz, 433mhz, 900mhz, 1.2ghz 2.4ghz 3.3ghz och 5.8ghz som styr- och videofrekvenser.

Utöver det finns det en uppsjö av protokoll (s.bus, pwn, ppm osv) som används i den uppsjö av TX/RX (TX="handkontrollen" samt den i luftfarkosten monterade kontrollenheten(=RX) som kontrollerar allt från rörelser till hur mycket ström som är kvar i accen(batteriet), dessa kostar olika och är ej kompatibla med varandra i regel, produktnamn såsom Spektrum, Futaba, FrSky, graupner måste man alltså matcha sin TX med sin(a) RX.
TX brukar man köpa sig med en bra så den klarar alla sina olika applikationer (flyg, heli, ubåt, quadkopter) och ex Futaba är mycket dyra, dock är kvalitetskänslan överväldigande, Spektrum, FRsky och orange gör billigare komponenter så man får mer för pengarna, kvaliteten skall jag låta vara osagt, min vän kör Taranis och har hittills när jag varit med aldrig gjort ett fel.

Min egen spektrum TX däremot och dess RX har jag haft mina första, andra och tredje rclänkförlust med någonsin och då har jag använt sämre tx/rx kombinationer(parkflyer) med bättre resultat - nu har jag dock moddat om lite så det ska vara optimalt.

Sedan har vi flightcontrollern vilket är Cpu på ett chip med möjligheter till sensorer såsom accelerometrar, gyron, Gps. Barometer. Telemetri (höjd, fart, position och möjlighet att låsa dessa i luften eller utföra autonom flygning som planeras i förväg).
Dessa finns väl ca 7st populära prisvärda och varje FC har sina begränsningar såsom begränsade möjligheter till ytterliggare sensorer eller oförmåga att kunna använda GPS, de har oftast olika pcprogram(och ev förmåga att ställa om direkt på fältet men som sagt beror det på flightcontrollern) för att ställa in inställningar och främst då hur den flyger och på vilket sätt.
Här är också prisskillnaden enorm mellan olika tillverkare.

Man behöver plöja tuben för att lära sig om PID-ALGORITMEN som är den som i stabiliserande flyglägen (autolevel) håller dig horisontellt och också den som i fritt läge gör att multikoptern hålller anfallsvinkeln du ställt den i och punchar trotteln!
Detta är mycket viktigt och nåt varje halvseriös quadpilot behöver lära slg.

Man behöver ockdå kunna lite om lipos samt drivlinan i quaden, laddning etc och bara det i sig självt är ganska mycket att tänka på och man behöver kunna detta då våra nuv accar är i princip eld/rökgranater i värsta fall.

Allt detta är mycket för en nybörjare i quadFPV jag tycker en samtida klistrad tråd borde vara på sin plats!!

Jag följde ett råd om att montera accen under quaden av någon häR dock glömde vem, TACK!

Landstället jag monterat (ställ från FP-heli 370-stlk) "housar" mina accar perfekt och stabiliteten ökade enormt, kunde ställa ned P i attitudehold(autolevel) och groundeffectens turbulens glider den över bara nu, tidigare kunde den störa lite.
Efter all simulator känns det som Ni alla sade lättare och mycket naturligare med rate mode! Lyfter och landar i stabiliserande läge och om jag blir nervös switchar jag bort rate några s.

Jäklar vad kul jag hade igår i ratemode, flög runt och härjade lite, ställde respons på halva "insane"delen av slidern och vinklade kameran upp lite! Det känns nästan som en säkerhet att ej köra osd eller rth, man måste känna terrängen väl och chansen att man flyger för långt reduceras kraftigt utan safeguards, dessutom då jag ej vill krascha den så väntar jag in fint väder och har alltid spotter!
Kul iaf! Kär 6045 proppar på 3s m emax 2300kv ft och de propparna är perfekta, jag ska leta efter längre armar så man kan uppgradera hela drivlinan (motorer, esc och stora propparna med 4s)

Accen under så jag kunde toppmontera ar6200:ans satellitmottagare som haft problem och nu kommer den långt från VTX!

Märkte igår att när jag punchade trotteln så kom störningar i den annars 100% perfekta videolänken, kan det vara störningar från ESC/MOTORER? Då var antennen riktad uppåt nu limmade jag en grillpinne som stöd så nu kan inte pingisbollen röra sig alls. Tänkte att den skakade när jag punchade gasen och kom upp i fff och började svänga snävt?

Kan de små störningarna (största var en hel 1.2s lång av myrkrig) orsakas av någonting annat? Hur bör jag testa mig fram för att få bort det? (Det kan ev vara borta nu med fixerad VTXantenn och rxantenner mycket längre bort.
Vtx 5.8ghz 200mw m cloverleafantenn
VRX RmRc 40ch raceband m cloverleaf på quanumvisir på skallen.

Ingen mobiltelefonutrustning med,

Tack på förhand, mvh Gustaf


Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

Glattnos
2016-04-11, 10:19
Hur spänningsmatar du din Vtx? När du drar full gas så kan man ju tänka sig att du får en liten spännings-dipp så kanske att din Vtx får för lite spänning så att den typ startar om.

Killenheladagen
2016-04-11, 20:58
Hur spänningsmatar du din Vtx? När du drar full gas så kan man ju tänka sig att du får en liten spännings-dipp så kanske att din Vtx får för lite spänning så att den typ startar om.
Hej! Tack för svar dock hittsde jag problemet!! Fick sämre och sämre länk under flygningarna idag, till sist stängde vRX av och visiret, 2s1300:an som drev det paketet låg på 2.82V:(
BYTTE till fräscht batteri i visiret och vRX och flög runt skitfort med perfekt bild hela tiden och med rejält ökad räckvidd!! I rateläget! Attitude känns bara awkvard just nu m förutom när jag landar!
Mvh Gustaf

Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

Killenheladagen
2016-04-11, 20:58
Hur spänningsmatar du din Vtx? När du drar full gas så kan man ju tänka sig att du får en liten spännings-dipp så kanske att din Vtx får för lite spänning så att den typ startar om.
Vtx får el från pdb!

Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

Glattnos
2016-04-11, 21:08
Okej, bra att problemet löste sig, lite synd på acc-paketet som förmodligen inte blir sig likt igen :/
Jag har också börjat köra bara rate-mode. I början körde jag Attitude-mode och hade väldiga problem med att flyga över huvutaget, sen testade jag rate-mode och då tog det typ två laddningar så flög jag typ dubbelt så bra som innan.

Killenheladagen
2016-04-12, 19:12
Okej, bra att problemet löste sig, lite synd på acc-paketet som förmodligen inte blir sig likt igen :/
Jag har också börjat köra bara rate-mode. I början körde jag Attitude-mode och hade väldiga problem med att flyga över huvutaget, sen testade jag rate-mode och då tog det typ två laddningar så flög jag typ dubbelt så bra som innan.
Jodå, kitladdaren laddade upp det till 4.22 per cell!!!det är ett vRX batteri så det är lugnt ändå! 2s1300 15C

Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

Glattnos
2016-04-12, 21:53
Låg det på 2.82V per cell?

Killenheladagen
2016-04-13, 22:31
Låg det på 2.82V per cell?
Jspp '!
Och laddaren accepterade det och laddade båda cellerna t 4.22V

Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

Killenheladagen
2016-04-13, 22:33
Jäklar nu går det bra! Aölt annat än rate känns onaturligt och nu har jag ställt upp kameran rejält!

Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

Glattnos
2016-04-13, 23:58
Aha, du skrev förut att "paketet" låg på 2.82V så jag tänkte att "Jaha, då är det nog kört eftersom det är ett 2-cellspaket"
Men då förstår jag att det fanns hopp om räddning för accen :)

Jag känner lite att jag är i fas med dig när det gäller FPV-quad. Vi har båda ganska nyligen börjat och vi har båda just börjat hajja att rate-mode är "da shit". Jag har i typ en vecka haft samma känsla "Jäklar nu går det bra!"
Jag har idag börjat parallell-ladda mina accar också vilket känns som ett bra steg i min utveckling.

Killenheladagen
2016-04-14, 07:39
Aha, du skrev förut att "paketet" låg på 2.82V så jag tänkte att "Jaha, då är det nog kört eftersom det är ett 2-cellspaket"
Men då förstår jag att det fanns hopp om räddning för accen :)

Jag känner lite att jag är i fas med dig när det gäller FPV-quad. Vi har båda ganska nyligen börjat och vi har båda just börjat hajja att rate-mode är "da shit". Jag har i typ en vecka haft samma känsla "Jäklar nu går det bra!"
Jag har idag börjat parallell-ladda mina accar också vilket känns som ett bra steg i min utveckling.
Haha! EXAKT där är jag också!! Jag har under senaste dagarna erhållt full kontroll i ratemode och tycker nu attitude/horizon är slitsamt och klumpigt!
Vår utveckling är parallell verkligen!
Jag måste fråga ,efter all GROVtuning som jag gjorde LoS till PIDDEN var OK så försökte jag först flyga FPV när det var stiltje i attitude och kämpa mot vinden, göra långsamma åttor etc och det var svårt och nervöst (benen dansade ofrivilligt, typ som första uppkörningen;)
Jag flög massa simulator hela tiden och lärde mig flyga rate i FpvFreerider som är snabb nog att spegla verkligheten.
Började switcha till rate och switchade aldrig tillbaka - det är ju MYCKET enklare att fpv-flyga i FFF och där kom självförtroendet som gjorde att jag vågade ånga på med maskinen och då märkte jag hur jag faktiskt är rätt säker med quaden, började swisha omkring kanske i 70-90km/h med full kontroll!
En av de största grejerna med quad är pinch/thumbs , jag som flög mest segelflyg pinchade höger spak och tummade vänster men det håller inte med quads(eller CP-HELI) kan jag tänka mig då man behöver den extra "upplösningen" pinchande på trotteln ger, vänster spak är näsgan viktigare än höger i quads och såfort jag ändrade fick jag ca 40% mer kontroll! - det var en stor del av min utveckling.


Nu igår flög jag 3 accar på flygklubben och var tvungen att vinkla upp kameran rätt rejält för att se var jag åker:) switchar till attitude när jag skall landa då kameran tittar upp så mycket nu att det är lättare att sätta ned den stabiliserat sista 2m.

Fick lite beröm av klubbkamrater att jag var duktig och de trodde fpvquad var nåt jag pysslat med länge:)

Vad kul att du känner samma och följer min utveckling, när jag flög igår blåste det väldigt byigt och tidigare hade jag ej flugit fpvquad men nu gör vinden mig absolut ingenting, quaden är helt opåverkad i ratemode när man har lite momentum...

Det är så sjukt kul att dyka kraftigt och puncha upp trotteln så det går fooooort!!

Kalkylerar på 4nya motorer och 4 nya esc och 4s-accar.....

Parallell-ladda accarna? Du har väl förstås en dyr laddare, jag kör mina kitladdare fast flera på en gång, kan ladda 4st 3s1500:or på en 60-90min vilket är OK än så länge....



Mvh GUSTAF

Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

Glattnos
2016-04-14, 12:24
Haha, känns som att vi gör precis samma resa ^^ Jag har också fyra nya motor/esc på ingång :P

Jag kände också det där med vinden, i stabiliserat läge måste man hela tiden "jobba emot" vinden medans i rate-mode känner man knappt att det blåser.

Faktum är att jag har en ganska billig laddare från Hobbex "MAXAM Pro 5000" (http://www.hobbex.se/sv/artiklar/laddare-pro-5000-ac_dc-maxam.html) och så skaffade jag en parallell-board (http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=3287&p=paraboard-4-x-xt60), det funkar kanon. Laddar tre accar med på typ 90 min, dock tänker jag snart skaffa en bättre laddare som klarar att ladda mer än 50W och har två kanaler, då lär jag kunna ladda önskat antal(typ 8-12 st) accar på 60 min.

Min quad har blivit lite instabil men jag har sett att en av armarna har spruckit så att den fjädrar. Jag försökte justera PID men tyckte att den oscillerade även med lågt P så jag tror att det är den fjädrande armen som spökar. Det var även lite mer vibrationer i en motor än de övriga tre så jag tänkte byta den motorn och se om det blir bättre.

För övrigt tycker jag att justera PID är svårt, jag tycker inte a guider man läser på nätet fungerar så bra. Man ser ofta att man ska öka P tills det oscillerar och sedan minska tills det slutar oscillera. För mig blir det bättre tvärt om, minska P tills den blir "trög" och sedan öka tills den blir responsiv.
Jag filmade lite i helgen och lade på youtube, dock så blir filmen "pixlig" ibland, original-filmen som jag laddade upp har skarp och fin bild hela tiden men på youtube övergår bilden ibland till pixlig i ca 1 sekund för att sedan bli bra igen, så om någon vet hur man löser det problemet så är det välkommet :)

uffe_46
2016-04-15, 07:45
Min quad har blivit lite instabil men jag har sett att en av armarna har spruckit så att den fjädrar. Jag försökte justera PID men tyckte att den oscillerade även med lågt P så jag tror att det är den fjädrande armen som spökar. Det var även lite mer vibrationer i en motor än de övriga tre så jag tänkte byta den motorn och se om det blir bättre.



Byt armen, man kan ALDRIG justera bort en mekanisk defekt med PID, en arm som flexar skapar ytterligare en störnings variabel


// En som med PID reglering inom industrin i 30 år

Glattnos
2016-04-15, 10:13
uffe_46: Ja jo, jag skrev lite slarvigt kanske, jag menade naturligtvis att jag skulle byta både armen och motorn :) Du som jobbat mycket med PID, hur ser du på justering av P på en quadcopter? Finns det någon anledning att välja ett högre P-värde jämfört med ett lägre inom det flygbara spannet?

uffe_46
2016-04-15, 16:08
uffe_46: Ja jo, jag skrev lite slarvigt kanske, jag menade naturligtvis att jag skulle byta både armen och motorn :) Du som jobbat mycket med PID, hur ser du på justering av P på en quadcopter? Finns det någon anledning att välja ett högre P-värde jämfört med ett lägre inom det flygbara spannet?
Nej det finns det inte, det viktiga är du är nöjd med flygegenskaperna :)

Killenheladagen
2016-04-15, 20:17
Haha, känns som att vi gör precis samma resa ^^ Jag har också fyra nya motor/esc på ingång [emoji14]

Jag kände också det där med vinden, i stabiliserat läge måste man hela tiden "jobba emot" vinden medans i rate-mode känner man knappt att det blåser.

Faktum är att jag har en ganska billig laddare från Hobbex "MAXAM Pro 5000" (http://www.hobbex.se/sv/artiklar/laddare-pro-5000-ac_dc-maxam.html) och så skaffade jag en parallell-board (http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=3287&p=paraboard-4-x-xt60), det funkar kanon. Laddar tre accar med på typ 90 min, dock tänker jag snart skaffa en bättre laddare som klarar att ladda mer än 50W och har två kanaler, då lär jag kunna ladda önskat antal(typ 8-12 st) accar på 60 min.

Min quad har blivit lite instabil men jag har sett att en av armarna har spruckit så att den fjädrar. Jag försökte justera PID men tyckte att den oscillerade även med lågt P så jag tror att det är den fjädrande armen som spökar. Det var även lite mer vibrationer i en motor än de övriga tre så jag tänkte byta den motorn och se om det blir bättre.

För övrigt tycker jag att justera PID är svårt, jag tycker inte a guider man läser på nätet fungerar så bra. Man ser ofta att man ska öka P tills det oscillerar och sedan minska tills det slutar oscillera. För mig blir det bättre tvärt om, minska P tills den blir "trög" och sedan öka tills den blir responsiv.
Jag filmade lite i helgen och lade på youtube, dock så blir filmen "pixlig" ibland, original-filmen som jag laddade upp har skarp och fin bild hela tiden men på youtube övergår bilden ibland till pixlig i ca 1 sekund för att sedan bli bra igen, så om någon vet hur man löser det problemet så är det välkommet :)
Ja, att förstå pidloopen och rate och stsbiliserat läge och hur de påverkar varandra....och pid-thrust-scaling etc... det har tagit mig flera v att få en hyfsad förståelse för tuna PID, dock har jag tunat min kopter närapå perfekt, respons är över halva "insane" -baren så när jag skulle kolla en grej LOS så var jag i rate ovetandes och jäklar vad den rör på sig!

Detta är så kul och beroendeframkallande!! Köpte massa fler buntband och proppar idag, bullnose, vanliga, 3 bladiga, "bräslensnåla - effektiva"?, så ska bli kul, hur mycket brukar man gå ned i diam/höjd med 3blad från 2, jag har 6045 på nu och de är bra, har ev lite marginal uppåt..
Det är kul att vi är så lila i vår utveckling!
Mvh Gustaf

Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

Killenheladagen
2016-04-15, 22:42
Hej! Snabb fråga, jag kör 6045 proppar ft men fick hem ett litet urval idag, 5045 bullnose, 6040 (specialform och material kommer ej ihåg, dyra) samt 5040 trebladiga, konstigt, alla, triblades var perfekt balanserade.

Frågan lyder; lär jag skapa olika settingsbanker för de olika propparna när det gäller PID? De rätt stora skillnaderna lär väl ställa till mina inställningar en del?

Spekulerar att P skall vara lägre med mindre propp, antar också att skillnaderna i PID-ALGORITMEN behöver mestadels ske i autolevel-läge, som jag bara landar i då kamerans lutning gör det lite svårt annars:)

Fyll gärna med på info om olika proppar, design och antal blad, den effektivaste proppen skall tydligen vara enbladig med motbalans givetvis!
Jag vill gärna starta en diskussion om olika proppar på racequad främst men även FW och heli!



Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

Glattnos
2016-04-16, 17:12
Spontant borde ju en propeller med mindre "grepp" behöva en agressivare PID, dvs högre P. Dock spekulerar jag bara :)

Killenheladagen
2016-04-17, 12:09
Spontant borde ju en propeller med mindre "grepp" behöva en agressivare PID, dvs högre P. Dock spekulerar jag bara :)
Jag tänkte så också, körde 6x4:orna ("extra effektiva i bränsle-ekonomi") och det var ingen skillnad i beteende när jsg provade dem LOS varken i rate eller attitude, sen har jsg 5x4.5:or bullnose som ska ge mer punch på bekostnad av flygtid, 3bladarna(5×4.5) skall jag testa härnäst fpv, återkommer med resultaten!

Bytte landställ till ett från en 450-FP-Skydancer 911 (heli rtf 4ch) som jag målat i silverkrom, detta är lättare än det förra då det är plast och ej metall i landstället, storleken passar 320-quaden perfekt. Montering m buntband och lite smältlim för säkerhets skull, batteriet har jag flyttat så de sitter mellan landstället under och det blev så käkls brs, här bjuder jag på en bild; http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160417/01a5d2da83d21069292e0b95f672ecf3.jpg

Fråga! Jag har en proppbalanserare och alla proppar jag Köpte behövde jag inte göra nåt -de verkade balanserade redan? Allihopa?? Gör jag nåt fel?
Sätter proppen i mitten av axeln och skruvar in "muttrarna" och ser till att den står still s a s i0når jag rör den.
Kan det vara så att alla dessa proppar ÄR balanserade redan? Skulle vara skitbra, det är propellrar från gemfan och dalprop - rätt dyra, köpta från autopartner(skitbra om man behöver saker fort, de har fantastisk kundservice också samt att de kan skicla med postförskott vilket jag tycker är skitbra)

Jäkligt kul med alla dessa olika proppar och deras olika egenskaper!!


Spontant borde ju en propeller med mindre "grepp" behöva en agressivare PID, dvs högre P. Dock spekulerar jag bara :)

Jag tänkte så också, körde 6x4:orna ("extra effektiva i bränsle-ekonomi") och det var ingen skillnad i beteende när jsg provade dem LOS varken i rate eller attitude, sen har jsg 5x4.5:or bullnose som ska ge mer punch på bekostnad av flygtid, 3bladarna(5×4.5) skall jag testa härnäst fpv, återkommer med resultaten!

Bytte landställ till ett från en 450-FP-Skydancer 911 (heli rtf 4ch) som jag målat i silverkrom, detta är lättare än det förra då det är plast och ej metall i landstället, storleken passar 320-quaden perfekt. Montering m buntband och lite smältlim för säkerhets skull, batteriet har jag flyttat så de sitter mellan landstället under och det blev så käkls brs, här bjuder jag på en bild;

Fråga! Jag har en proppbalanserare och alla proppar jag Köpte behövde jag inte göra nåt -de verkade balanserade redan? Allihopa?? Gör jag nåt fel?
Sätter proppen i mitten av axeln och skruvar in "muttrarna" och ser till att den står still s a s i0når jag rör den.
Kan det vara så att alla dessa proppar ÄR balanserade redan? Skulle vara skitbra, det är propellrar från gemfan och dalprop - rätt dyra, köpta från autopartner(skitbra om man behöver saker fort, de har fantastisk kundservice också samt att de kan skicla med postförskott vilket jag tycker är skitbra)

Jäkligt kul med alla dessa olika proppar och deras olika egenskaper!!

Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

Ålänning
2016-04-17, 14:14
Balanserar du med en sån här: http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=2303
Man kan inte trycka så hårt, då kan man "balansera" vad som helst.
Finns samma grejer med ställning också. Tänk på att dessa proppar väger väldigt lite så det är inte det lättaste att balansera dem.