handdator

Visa fullständig version : Koppla FRSky TFRSP via CPPM till NAZE32 Rev6



haskell
2016-04-12, 10:30
Hej,
försöker koppla in en mottagare FRSky TFRSP till NAZE32 Rev 6. Det finns så många olika
tutorials på tuben men jag kan ändå inte få det rätt. Jag har kopplat sladden från mottagaren
till de två första stiften(svart,röd) samt vit till den som är markerad som nr 4. I Cleanflight
'Configuration ' har jag angett RX_Serial samt SBUS. Vad jag förstår skall man dessutom
konfigurera en port och där har jag provat med Serial RX på UART2.

Men då ingenting händer så förstår jag att jag har gjort ngt fel, vad skall jag göra?:banghead::banghead::banghead:

Fluf
2016-04-12, 10:44
SBUS är inte samma sak som CPPM, det är två (snarlika men ändå) olika protokoll. Minns inte om det heter CPPM eller PPM i NAZE32.

Hoppsan_84
2016-04-12, 12:19
För CPPM ska du använda stift 1

haskell
2016-04-12, 15:21
Tack för snabb hjälp, jag flyttade sladden till pinne 1 och valde Rx_PPM samt SBUS.
Nu får jag utslag på kanalerna men får ej igång motorerna via sändaren, däremot
går de när jag kör inifrån CleanFlight.
När jag kopplar in batteriet så piper kortet men ej ESC. Vad kan det vara för fel?
Likaså försöker jag sätta en armering via en 3-vägsknapp men kan endast välja
AUX1-AUX8 i Cleanflight, måste lura ut hur jag gör i min Futaba T10CP för att få
det att funka.

Det största problemet nu är att jag ej får igång ESC.

Fluf
2016-04-12, 15:46
Om du har armering på 3vägs switch, se till att ha switchen i safe-läge när du kopplar in batteriet.

Hoppsan_84
2016-04-12, 17:54
Kolla så trotteln inte är för hög när du försöker arma. Coptern måste nog vara i våg för att arma.
AUX alla kanaler utöver dom 4 som du styr med. Kolla under reciver vilken AUX som rör sig när du använder tre-vägs switchen. Välj sen samma aux under modes

haskell
2016-04-12, 18:39
Armeringskontakten kunde jag definiera och det ser rätt ut. Problemet är att det inte piper i någon Esc
när jag kopplar in batteriet, men när jag rör spakarna reagerar 'mätarna' helt rätt men jag får ej igång
motorerna via sändaren. Kan jag ha glömt någon inställning?