handdator

Visa fullständig version : Problem med Svenskt Modellflygs forum ?



McRegor
2016-04-15, 17:44
Hej,
Är det fler än jag som inte lyckas komma fram till detta forum idag ?
Roger

puggen
2016-04-15, 17:51
Kan inte nås är beskedet, gick tidigare i dag.....

/Roffe

thommy
2016-04-15, 17:58
Samma här.går inte.

McRegor
2016-04-15, 18:25
Jo - tidigt i f m fungerade det nog men inte på många timmar nu.
Roger

Mr J
2016-04-15, 18:48
Samma här...

adamskji
2016-04-15, 19:27
Jag kommer heller inte in.

freddan_6
2016-04-16, 06:54
De har haft serverproblem i några veckor. Det har märkts med ökande väntetider på alla förfrågningar. Nu har servern helt krashat, och det är inte direkt oväntat. Den har kört på windows 2003 som inte är supportat sen 14 Juli 2015, så det är ju lite risk för att nån stoppat in fulprogram på den som ställer till det. Hoppas Danjel får rätt på det.

Rasmusg
2016-04-16, 10:02
Hej
Tyvärr vet vi inte ännu vad som är fel ännu då vi inte kan få hjälp av Crystone. När vi från början köpte hostingen hos Gate9 som det hette då hade vi support 24/7 och sedan dess har de blivit uppköpta av Neno som i sin tur blivit uppköpta av Crystone.
Ingen stans under kedjan har vi blivit erbjudna något form av extra avtal för support. Den vanliga supporten säger nu dock att man måste ha fått numret till pro supporten med avtalet och har man inte fått det måste man vänta till på Måndag.....
Ingen här på forumet som känner någon som känner någon som har ett telefon nummer till Crystone pro support där man faktiskt kanske kan få hjälp? ;-)
(VD'ns nummer finns inte heller på nätet för den delen ;-)

Petrik59
2016-04-16, 18:41
De har haft serverproblem i några veckor. Det har märkts med ökande väntetider på alla förfrågningar. Nu har servern helt krashat, och det är inte direkt oväntat. Den har kört på windows 2003 som inte är supportat sen 14 Juli 2015, så det är ju lite risk för att nån stoppat in fulprogram på den som ställer till det. Hoppas Danjel får rätt på det.


Det behöver ju inte vara "fulprogram" som gör att det kraschar. Kör man Windows 2003 kör man antagligen på äldre HW som kanske gett upp. Jag tycker W2003 har snurrat jäkligt stabilt i många år men det är nog dags att uppgradera.
Tror inte Svensktmodellflyg.se är laddade med pengar så man kör nog hos dem man har råd att köra hos.
Vi får väl ha förståelse för att problem inte blir fixade blixt snabbt :-)

/Petrik

Ville
2016-04-16, 19:50
...
Tror inte Svensktmodellflyg.se är laddade med pengar så man kör nog hos dem man har råd att köra hos.
Vi får väl ha förståelse för att problem inte blir fixade blixt snabbt :-)

/Petrik

Hej!
Vi ska inte bara ha förståelse, vi ska vara väldigt tacksamma för att Danjel och Rasmus ids och orkar att driva SMF-hemsidan.
SMFF ska vara väldigt tacksamma för SMF eftetrsom de inte kan erbjuda samma service för sina medlemmar; tävlingspiloter och söndagsflygare. Visst, SMFF och många tävlingsgrenar har facebooksidor, men facebook har inte på långa vägar de kvaliteér som rcflyg och SMF-sidan har. Rcflyg är en riktigt bra hemsida, men här håller de flesta söndagsflygarna till och av naturliga skäl skrivs inte så mycket om svensk tävlingsverksamhet på denna site.
Skulle gladeligen betala en liten avgift för att ha tillgång till SMF. Brukar faktiskt betala dubbel medlemsavgift till RCFF för bl.a. denna förträffliga hemsida.

/Ville :applouse:

ps.
Har ingen koll om SMFF betalar Daniel och Rasmus för deras tjänster. Om de inte gör det borde de börja göra det....

Petrik59
2016-04-16, 21:26
...

/Ville :applouse:

ps.
Har ingen koll om SMFF betalar Daniel och Rasmus för deras tjänster. Om de inte gör det borde de börja göra det....

Tror INTE att SMFF betalar något. SMF lever nog på de lilla reklam intäkter de kan få + privata allmosor.
Ändå har de råd att skänka ett pris till varje månadsvinnare i ESU.
Jag vill inte ens tänka på att den dag kommer då Daniel och Rasmus inte orkar driva detta av privata eller ekonomiska anledningar. Jag saknar den ju redan för det tillhör den dagliga rutinen att kolla SMF.
SMFF borde absolut sponsra SMF då det på detta forum avhandlas mycket som har med SMFF, MFN mm att göra.

/Petrik

McRegor
2016-04-16, 21:34
+1 för Petriks inlägg #11...:)
Roger

Gasman
2016-04-16, 22:45
Jag åker upp på SMFF:s årsstämma i morgon bitti och kommer att referera vad som händer här på RCflyg.se om SMF fortfarande ligger nere. Hoppas det är OK....

bokis
2016-04-16, 22:50
Jag åker upp på SMFF:s årsstämma i morgon bitti och kommer att referera vad som händer här på RCflyg.se om SMF fortfarande ligger nere. Hoppas det är OK....

Inga problem Magnus ...

freddan_6
2016-04-17, 06:13
Det behöver ju inte vara "fulprogram" som gör att det kraschar. Kör man Windows 2003 kör man antagligen på äldre HW som kanske gett upp. Jag tycker W2003 har snurrat jäkligt stabilt i många år men det är nog dags att uppgradera.
Tror inte Svensktmodellflyg.se är laddade med pengar så man kör nog hos dem man har råd att köra hos.
Vi får väl ha förståelse för att problem inte blir fixade blixt snabbt :-)

/Petrik

Jag snabbkollade mellan på https://technet.microsoft.com.

Microsoft har publicerad dessa sårbarheter efter end of support: MS15-078 - MS15-131 + MS16-001 - MS16-050. Alla är inte för OS, det finns även sårbarheter i office eller andra kiientprogram. Men av de 104 sårbarheterna finns det i alla fall mer än 20 stycken zerodayexploit på windows 2003, så det är nog rätt säkert fulprogram.

Slutsats eftersom den blev långsammare och långsammare sista månaden.
En Zerodayexploit är märkta markerade critical av Microsoft. Det betyder att boven inte behöver konto för att få rootaccess. Att jämföra med ett hus som saknar fönster och dörrar som skydd mot tjuvar. Hittar man huset tar man sig in.

På slutet tog det 5 sekunder för att bara öppna en sidan. Jag tror orsaken är att mer än två rootkit är installerade och de samverkar dåligt, därav krash.

Antalet som försöker bryta sig in är mer än 1000 om dan om man kör med windows 2003, jag har provat och satt ut en honungsfälla (gillrad dator som ser ut som windows 2003).


Märks det att jag jobbar med sånt?

freddan_6
2016-04-17, 06:14
+1 för Petriks inlägg #11

Rasmusg
2016-04-18, 15:14
Nu är sidan uppe på nytt. Eller rättare sagt imorse. Crystone hade en switch som fallerat. Vart dessutom ett kortare uppehåll idag pga fysisk flytt av maskinen till en nyare del av serverhallen...

McRegor
2016-04-18, 16:54
Härligt, Rasmus...:)
Roger

Thomas
2016-04-18, 20:00
Bra jobbat, det löste sig till slut...

jocke1963
2016-04-19, 13:05
Jo bra, men den e lika långsam.....

Thomas
2016-04-19, 14:58
Medhålles.......