handdator

Visa fullständig version : Vassa 1300mah 4S i Sverige just nu?



Turbotom
2016-04-18, 05:49
Hej!
Letar efter ovanstående, men möts bara av att de är slut i lager eller att det bara finns 45C varianter. Behöver värstingbatterier nu! :) tips någon?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Glattnos
2016-04-18, 08:19
Jag har samma problem. Det verkar som att marknaden dammsugs på vassa 4s 1300. Jag fick tag på två Tattu 75C men fick idag slänga ett pga en krasch. Jag överväger att köpa några 45C istället för att ha nått att flyga med då jag inte hittar någon som har 60-75C.
Även förslag på butiker i Europa uppskattas. Vi behöver vassa 4s!

KJ!
2016-04-18, 10:13
På rcflight riktigt grym butik http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=4894&p=gensace-tattu-1300-mah-4s-45-90-c-lipo

Turbotom
2016-04-18, 11:56
Ja fast det är 45c batterier! Jag har precis beställt Emax RS2205 som drar 30A i bänken, säg 20-25A i luften och då är 45C lite i lägsta laget! För visst kan man tänka 45x1.3A=58A ?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Hoppsan_84
2016-04-18, 12:31
För visst kan man tänka 45x1.3A=58A ?


Sent from my iPhone using Tapatalk

yepp

Glattnos
2016-04-18, 12:40
Ja, jag håller med om att RCflight är en grym butik :)
Egentligen så ska de flesta quads klara sig med 45C om ratingen stämmer. Det är ju egentligen helt sjukt med 75C-150C.

60min/75C=0,8min= 48 sek vid kontinuerlig urladdning. Dvs man ska alltså kunna tömma batteriet på 48sek och kortare om man burstar 150C ett par gånger, blir kanske runt 35 sek då.

Turbotom: Det är ju 90C burst rateing på Tattu-batterierna så då bör du kunna bursta 1,3*90=117A

Jag har ett Tattu 4s 1550mAh 45C vilket ger lite högre urladdning men jag märker ingen skillnad. 1,55*45=70A

Turbotom
2016-04-18, 13:16
Okej! Kanske värt att testa då?


Sent from my iPhone using Tapatalk

streber76
2016-04-18, 13:44
Höga c behövs egentligen bara mestadels när man flyger med mycket vinkel på kameran o flippar o håller på. Jag har några 4s 1800mah 35c o några 4s 1500mah 75c från Giant Power.

Vid bara vanlig flygning så räcker dom ca 5 minuter, kanske lite längre - dvs bara glida runt. Skillnaden är när jag börjar stressa dom med mycket gasändringar o flips o sådant - då räcker 35c batterierna inte ens 2 minuter medans 75c räcker ca 4 min.

Så jag brukar använda de könlösa batterierna till uppvärmning o när man rekar området, de med höga C dyker inte lika djupt i spänning o hämtar sig snabbare o det tillåter flera manövrar snabbare efter varandra. Problemet är att veta hur bra dom faktiskt är på riktigt.

henke2
2016-04-18, 14:55
Problemet är att veta hur bra dom faktiskt är på riktigt.

Ja, C-rating är tyvärr ingenting. Det är lockvärden som inte alls behöver återspegla verkligheten. Sen kan man ju också köpa celler som är på 100C på riktigt, men någonting i paketet är bara ok till säg 30C. En 5000mAh acke med HX60-kontakt tex.

1 minut flygtid blir 60C i snitt. Få är där och nosar....

McRegor
2016-04-18, 17:02
J
1 minut flygtid blir 60C i snitt. Få är där och nosar....
Ja - eller om man vänder lite på siffrorna och säger att med 10C i snittbelastning så räcker acken teoretiskt 6 minuter - och sen får man dra bort lite flygtid för säkerhetsmarginalerna så säg 4,5--5 minuter. M a o - snittar ni runt 5 minuters flygtid och drar ur typ 80-85 % av kapaciteten så är snittbelastningen runt 10C. Sen säger ju inte snittbelastningen allt.
Så Henkes slutsats om att "1 minut flygtid blir 60C i snitt. Få är där och nosar" är nog helt riktig.
Roger

Ålänning
2016-04-18, 19:39
Nån som provat Turnigy Graphene 4S 1300 65C?
Tunga är dom... och slut i lager.
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__91177__Turnigy_Graphene_1300mAh_4S_65C_Lipo_Pack _w_XT60.html

McRegor
2016-04-18, 20:12
Ålänning - bara deras 3S1300 men i min Skipper - inte i nån quad. Går klart svalare än mina Nanotech 3S1200 25C men är också tyngre. Ser lovande ut men har inte hunnit med så många cykler hittills.
Roger

Glattnos
2016-04-20, 19:01
Jag köpte 3st Tattu 4s 1300 45C-(90C) och har sedan tidigare 1300 75C-(150C) och jag märker ingen skillnad. Men då drar ju min quad bara ca 65A vid fullgas så med 45C-batterierna ligger jag ju bara lite över batteriets kontinuerliga C-rating när jag gör fullgasmanövrar. Jag kommer nog att köra på 45C fortsättningsvis. Kraschade ett av den ny batterierna idag på första flygningen så det blev inte långlivat och då var jag glad att det inte var ett dyrare 75C-pack :) Kraschade dock ett sådant förra veckan :(

Turbotom
2016-04-20, 19:49
Jag lödde bort trasiga celler från mina 4-cells batterier och gjorde på så vis 3-cells! :) duger att värma upp på!


Sent from my iPhone using Tapatalk

Glattnos
2016-04-20, 21:58
Funderade på det men, njää. Känns bättre att köpa nya.

McRegor
2016-04-21, 09:28
Funderade på det men, njää. Känns bättre att köpa nya.
Det tycker jag du gjorde rätt i - att bygga om LiPo-ackar kan lätt sluta i ett mindre bra resultat.
Roger

Glattnos
2016-04-21, 14:11
Dessa kanske: http://www.autopartner.se/elektronik-1/batterier/lipo/4-cells/desirepower-1300mah-4s-60c-sd
Lite dyra men det står ju 60C så dom borde vara rätt vassa

Turbotom
2016-04-21, 15:47
Det tycker jag du gjorde rätt i - att bygga om LiPo-ackar kan lätt sluta i ett mindre bra resultat.
Roger

Hej!

Förklara gärna för en utan högskolepoäng varför det skulle bli mindre bra resultat så länge man undviker att punktera cellerna, vika dem eller skada dem på nåt annat sätt?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Killenheladagen
2016-04-21, 16:05
Hej!

Förklara gärna för en utan högskolepoäng varför det skulle bli mindre bra resultat så länge man undviker att punktera cellerna, vika dem eller skada dem på nåt annat sätt?


Sent from my iPhone using Tapatalk
+1 på den såg precis rn diy om hur man kan plocks bort en trasig cell, varför man tar bort en cell i ett 4-cell kan jag förstå, men desto större förståelse med en 8s el likn dyr acc.
Om man kan hyfsat säkert varför inte?
Mvh Gustaf

Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

McRegor
2016-04-21, 17:27
Ja - problemet med att "bygga om" LiPo är ju bl a risken att värma en cell alltför mycket när man löder om och den uppenbara risken att kortsluta när man håller på.
Det kan aldrig rekommenderas men givetvis - är man försiktig och kunnig så kan man ofta göra det men nån allmän rekommendation kan det aldrig bli. Det finns alltför många som inte riktigt förstår vad som kan hända om man gör fel.
Sen räcker det inte med "hyfsat säkert", tyvärr.
Roger

Glattnos
2016-04-21, 19:20
Mina accar var dessutom kraschade, även om bara en cell saknade spänning så var de övriga cellerna inte "oskadade", dock höll dom spänning. Jag ser det även som att jag inte vill ha ett "suspekt" batteri ibland mina övriga 8 accar och inte heller vill jag hantera ett "suspekt" batteri separat hela tiden. Jag har respekt för LiPo-batterier eftersom jag råkat kortsluta ett en gång och fick då kasta ut det i snön och öppna alla fönster och dörrar. Stod sedan ute och frös i en timme eftersom gaserna som bildas är ganska farliga.

Men om man vet vad man gör och kanske har en annan typ av hantering än mig(förvarar alla på samma plats och parallell-laddar) så kan man ju bygga om accen för att spara någon krona. Men på samma tid som det tar att bygga om ett trasigt batteri hinner jag tjäna ihop ett nytt(ca 200 kr) om jag jobbar istället :)

McRegor
2016-04-21, 19:36
Jag var närvarande vid en LiPo-brand senast för ca: 1 w sedan och den upplevelsen är jag gärna utan. Det skedde i samband med laddning av en enligt ägaren oskadad ack så vad som förorsakade denna brand lär vi knappast få veta för det var i princip inget kvar - mera än sot. Lyckligtvis skedde detta utomhus vid laddplatsen på fältet.
Roger

Zallisen
2016-04-22, 14:05
Hej!

Förklara gärna för en utan högskolepoäng varför det skulle bli mindre bra resultat så länge man undviker att punktera cellerna, vika dem eller skada dem på nåt annat sätt?


Tror han syftar på olycksriskerna man tar vid ombyggnaden med kortslutningar å dylikt. inte på att batteriet skulle vara sämre när det väl är gjort.

McRegor
2016-04-22, 16:24
Tror han syftar på olycksriskerna man tar vid ombyggnaden med kortslutningar å dylikt. inte på att batteriet skulle vara sämre när det väl är gjort.
Hej,
Vad jag avsåg är förklarat i inlägg #20 men du har helt rätt i detta med den uppenbara kortslutningsrisken.
Det är väldigt lätt att åstadkomma en sån och resultatet kan vara förödande.
Man skall alltså vara mycket säkert på hur man kan hantera en LiPo-ack innan man ger sig in i att bygga om den ack med trasiga celler - och oerhört noga så att man inte skapar en ofrivillig kortslutning för strömrusningen i så fall är enorm med otrevliga konsekvenser som följd. Sen är innehållet i acken också värmekänsligt så även där finns en fara när man löder.
Roger

Turbotom
2016-04-22, 20:45
Ja vad ska jag säga? Bara konstatera att alla är olika! Själv finner jag stort nöje i att bygga om, förbättra, och laga mina quads och tillbehör. Jag har t.ex. lagat åtskilliga LittleBee ESC, videosändare, OSD plattor, antenner, motorer, you name it! Desto större utmaning, mer nöje för mig! Och det handlar inte om pengar eller snålhet. Senast lödde jag en komponent på en ESC, det var halvsmått! :)

58172

58173

Men återigen till batterierna, du ska vara riktigt kass om du ska lyckas värma upp cellerna så pass att det blir i närheten av farligt, lödöronen är väldigt tunna och värmen försvinner snabbt från dem. Jag har absolut ingen aning om hur mkt man kan värma en cell innan den tar eld, men det har gett mig vissa idéer som jag får lov att återkomma med resultat! ;)

Sedan kortslutningsrisken som ni nämner, självklart kan man lyckas kortsluta cellerna, man kan lyckas med det mesta bara man har tillräcklig vilja! Det är ju inte särskilt smått, gott om plats! Och det enda sättet att lyckas kortsluta något är att lyckas nudda 2 lödöron samtidigt med lödkolven, för sladdarna går ju endast till kontakten och har ingen kontakt med varandra.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Glattnos
2016-04-22, 21:12
Det är just därför att alla är olika som man inte ska rekommendera att bygga om LiPo-batterier. Det är lite samma som att man inte ska rekommendera folk att justera FC och ESC:er med propellrarna monterade. Sen om man vet att man klarar av det så behöver man ju inte stöd på ett forum, då är det ju bara att göra det.

Sen tror i alla fall jag att ledningsbanorna i en LiPo kan transportera värme ganska effektivt eftersom dom kan transportera 100-200A utan att smälta.

McRegor
2016-04-22, 21:57
Glattnos - du har uppenbarligen förstått "pointen".
Roger

Hoppsan_84
2016-04-23, 09:12
#26 +1

Turbotom
2016-04-23, 12:46
Nu förstår jag! Det är inte okej att skriva om saker som kan vara farliga! Det är bättre att överdriva riskerna så att folk inte vågar testa! Smart!
Kanske skulle vara en grej att censurera forumet, lite som "Föräldraläge" på Youtube. Sök på:
"Löda dit balanskablar på ett Lipo" och du blir automatiskt vidarebefordrad till Disney.com ! [emoji23]


Sent from my iPhone using Tapatalk

streber76
2016-04-24, 07:14
Hahhhhaa... Jag e som du turbotom. Lagar mina kretskort själv o löder batterier etc. Men vi är annorlunda.

Tänk på att många förstår inte varför det är dumt att separera cellerna med en morakniv om du glömmer att skriva ut det är lämpligt att använda plast o redan där är körda.

Jag kan tycka många har en harig attityd o inte vågar testa fast de antagligen skulle klara det.




Sent from my SM-G920F using Tapatalk

Killenheladagen
2016-04-25, 07:20
Nu förstår jag! Det är inte okej att skriva om saker som kan vara farliga! Det är bättre att överdriva riskerna så att folk inte vågar testa! Smart!
Kanske skulle vara en grej att censurera forumet, lite som "Föräldraläge" på Youtube. Sök på:
"Löda dit balanskablar på ett Lipo" och du blir automatiskt vidarebefordrad till Disney.com ! [emoji23]


Sent from my iPhone using Tapatalk
Hahaha +100!!!! Gud vad jag håller med dig.

Jag håller med fullständigt, man brukar säga att "neccessity is the mother of all invention" mem här hemma lyder det "idioti och nyfikenhet är orsaken till alla mina framgångar relaterat till RC"
Och "gör som jag säger att du ska göra, INTE som du SER mig göra! För guds skull! Bara en riktig idiot kan klara sig genom idiotier"!

Jag tycker alla har vettiga argument, tycker inte att det behöver nämnas längre att LiPos är farliga och inget man leker med, tror alla vet att batterier alltid i någon utsträckning är farliga och får man tanken att plocka bort en trasig cell då har man förmodligen tillräcklig kunskap för det också resonerar jag.


Jag var närvarande vid en LiPo-brand senast för ca: 1 w sedan och den upplevelsen är jag gärna utan. Det skedde i samband med laddning av en enligt ägaren oskadad ack så vad som förorsakade denna brand lär vi knappast få veta för det var i princip inget kvar - mera än sot. Lyckligtvis skedde detta utomhus vid laddplatsen på fältet.
Roger


Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

Turbotom
2016-04-25, 07:33
Min ADHD hjärna var tvungen att testa hur mycket värme som leds till batteriet när man löder. Klämde fast en tjock lödspets på ett lödöra på en lipocell med en tång, satte 48W lödstation till 450grader och batteriet var laddat till 3.9V. Efter 4 minuter och 40sekunder avbröt jag, då hade batteriet blivit 32 grader varmt. Mätt med prob fasttejpad på utsidan av cellen ca 2cm från lödörat.



Sent from my iPhone using Tapatalk

Killenheladagen
2016-04-25, 16:42
Min ADHD hjärna var tvungen att testa hur mycket värme som leds till batteriet när man löder. Klämde fast en tjock lödspets på ett lödöra på en lipocell med en tång, satte 48W lödstation till 450grader och batteriet var laddat till 3.9V. Efter 4 minuter och 40sekunder avbröt jag, då hade batteriet blivit 32 grader varmt. Mätt med prob fasttejpad på utsidan av cellen ca 2cm från lödörat.



Sent from my iPhone using Tapatalk
Hahaha, tackar ödmjukast, undrade om jag var tvungen göra samma själv!

Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

Glattnos
2016-04-25, 16:51
Turbotom: Skulle ju vara intressant att höra vilka slutsatser du drar av det testet, du har bara get resultatet.

Turbotom
2016-04-25, 17:25
Mina slutsatser är att riskerna med att värma ett Lipoacc för mycket när man löder på dem är kraftigt överdrivna i denna tråd. Enligt folk på ett annat RC-forum så kan man råka skada tätningen vid lödörat om man värmer för mycket, och batteriet tar in syre och kommer därav bli försämrat/förstört.
Men jag vill påpeka att det är fritt fram att dra egna slutsatser, eller välja att inte tro på vad jag skriver på samma sätt som jag har valt att inte tro på vad som skrivits tidigare, för det är väl därför det kallas "diskussionsforum", för att kunna ha olika åsikter och tankar.
Här är en länk till en film som jag gjorde när jag testade att värma batteriet.
https://youtu.be/sUqmtQL7VGQ


Sent from my iPhone using Tapatalk

Glattnos
2016-04-25, 17:53
Coolt! Subscribed :)

Dock håller jag inte med om att riskerna med att värma lipo är "kraftigt överdrivna" i tråden eftersom detta är det enda som skrivits om saken:

Ja - problemet med att "bygga om" LiPo är ju bl a risken att värma en cell alltför mycket när man löder om och den uppenbara risken att kortsluta när man håller på.
Det kan aldrig rekommenderas men givetvis - är man försiktig och kunnig så kan man ofta göra det men nån allmän rekommendation kan det aldrig bli.

Sen tror i alla fall jag att ledningsbanorna i en LiPo kan transportera värme ganska effektivt eftersom dom kan transportera 100-200A utan att smälta.

Men alla har rätt till åsikt :)

Hoppsan_84
2016-04-26, 06:46
http://www.autopartner.se/helikopter/desirepower-1300mah-3s-60c?externalsearch=1

Köpte två i går.

Turbotom
2016-04-26, 07:31
Coolt! Subscribed :)

Dock håller jag inte med om att riskerna med att värma lipo är "kraftigt överdrivna" i tråden eftersom detta är det enda som skrivits om saken:



Men alla har rätt till åsikt :)

Fast om hälften av argumenten för att det kan vara farligt att löda sina lipoaccar handlar om att det finns en risk att man kan råkar värma dem för mycket, och mitt experiment visar att man kan ha lödspetsen hårt fastklämd mot lödörat i över 4 minuter och fortfarande "bara" komma upp i 32 grader. Är man halvbra på att löda borde man endast behöva hålla spetsen mot lödörat i 3-4 sekunder.
Det är enligt mig kraftigt överdrivna risker.


Sent from my iPhone using Tapatalk

freddan_6
2016-04-26, 08:28
Jag har fått en LiFePo4 att brinna genom att löda på lödöra. Det tog cirka 3 sekunder innan det började ryka. Jag hade glassburk med sand som släckning + kruka i hobbyrummet. Men det luktade förfärligt. Så alla ackar är inte lättlödda.

En annan sak, C (Coulomb)-rating märkning av ack är en sak men har man en bra laddare kan man mäta Ri.

Tumregeln ger då att verklig C-rating är Roten ur (6/(Kapacitet*Ri)) (i SI-enheter Ah och Ohm)

Det är ingen exakt vetenskap men mycket bättre än marknadsföringssiffror helt tagna ur luften.
Ri ändras med spänningen (och laddningen) och omgivningens temperatur. Men mäter man vid samma laddning varje gång får man ett jämförbart värde. Jag mäter efter storageladdning inomhus.

Mina bästa ackar är märkta 65C och är i verkligenheten 30C (Turnigy Graphene). De slår andra 65-C märkta accar med 5C.

Glattnos
2016-04-26, 08:36
Hoppsan_84: Var det 3s du köpte?

Turbotom: Okej :)

freddan_6: Oj, kan det vara så mycket skillnad? Så om man tömmer en sådan acc på 2 min så ligger man farligt nära gränsen för vad den tål? Känns lite läskigt eftersom jag håller på med en quad som beräknas tömma en acc på 2 min och jag har 75C-acc men den kan ju lika väl vara bara 30C på riktigt då :/

McRegor
2016-04-26, 08:54
Hade inte tänkt kommentera detta mera men ur ren säkerhetssynpunkt så avråder jag fortfarande de som inte är väldigt kunniga inom området från dessa i grunden farliga experiment - oavsett om "Turbotom" uppenbarligen tycker att varningarna är onödiga. Jag misstänker att "Turbotom" aldrig varit i närheten själv av en LiPo-brand och därmed själv fått insikten om vilka enorma krafter som är i rörelse och som lätt kan släppas loss om man av misstag t ex kortsluter en cell vid "ombyggnad" av ackar - och då man alltså sitter med ansiktet nån enstaka decimeter från acken. F ö är kortslutnings-varningen lika relevant om man "bara" skall byta kontakt-typ på sina ackar - även då måste man göra allt man kan göra för att undvika just kortslutning genom att aldrig exponera båda polerna "nakna" i närheten av varandra. För energin är oerhört hög i våra ackar så konsekvenserna kommer väldigt fort, tyvärr. Det är helt enkelt inte alls troligt att ni hinner dra isär de kablar som kortslutits för dom "svetsas ihop" oerhört snabbt och sen är den närmast explosiva LiPo-branden igång...
Mina råd syftar alltid till att nedbringa riskerna för de som inte är så kunniga i ellära och i att hantera dessa kraftfulla ackar. De som vet vad dom gör kan alltid agera på annat sätt men som nån redan nämnt så är det ju inte nödvändigt att närmast raljera över oss som värnar lite mera om säkerheten för våra modellflygar-kollegor. Sånt agerande bäddar ju inte direkt för att vi som svarar, och ofta har tämligen omfattande erfarenhet och ger råd i all välmening, blir mera benägna att fortsätta med detta. För jag tror inte att "Turbotom" tar ansvar för andras eventuella misslyckande med sådana här experiment. Respekt för de oerhörda krafter som finns i våra till synes små LiPo-ackar är helt enkelt honnörsordet som man aldrig får glömma.
Roger

Glattnos
2016-04-26, 09:13
Med frågor/diskussioner av mer elektrisk, mekanisk och experimentell natur brukar jag vända mig till http://elektronikforumet.com/forum eftersom responsen där är grymt bra när det gäller sådant. Man bör ta hänsyn till vilken målgrupp ett forum vänder sig till om man vill få en bra forum-upplevelse.

Jag tycker Turbotom gjorde en bra och högst aktuell tråd om vassa 4s accar, men sen tog tråden en annan riktning vilket jag var delaktiga i. Jag ber om ursäkt för min inblandning och ska försöka hålla mig on-topic fortsättningsvis.

freddan_6
2016-04-26, 14:13
Ja, C-rating är tyvärr ingenting. Det är lockvärden som inte alls behöver återspegla verkligheten. Sen kan man ju också köpa celler som är på 100C på riktigt, men någonting i paketet är bara ok till säg 30C. En 5000mAh acke med HX60-kontakt tex.

1 minut flygtid blir 60C i snitt. Få är där och nosar....

Jag tror man ska begränsa XT60 till .. 60A. Då blir ett 5000mAh med såna kontakter god för 12C. Jag har själv (genom misstag) provat gränsen för dessa kontakter och de smälter vid cirka 150A (30C) och svartnar vid 275A (55C).

Hoppsan_84
2016-04-26, 15:17
Hoppsan_84: Var det 3s du köpte?

Turbotom: Okej :)

freddan_6: Oj, kan det vara så mycket skillnad? Så om man tömmer en sådan acc på 2 min så ligger man farligt nära gränsen för vad den tål? Känns lite läskigt eftersom jag håller på med en quad som beräknas tömma en acc på 2 min och jag har 75C-acc men den kan ju lika väl vara bara 30C på riktigt då :/


Nej. Jag köpte 4s men länken blev fel av bara farten.

Ser tomt ut nu. men ring och fråga. Pelle kan ligga efter med lagersaldot i bland.
http://www.autopartner.se/helikopter/desirepower-1300mah-4s-60c-sd?externalsearch=1

Turbotom
2016-04-26, 15:36
Mig behöver ni inte be om ursäkt till, har inte tagit illa upp, utan mer sett det hela som en diskussion! Självklart tänker jag inte ta ansvar för någon annans olycka, och jag har aldrig uppmanat någon att bygga om sina accar, däremot har jag sagt att jag har byggt om mina egna och har därefter blivit stämplad som oförsiktig, oförståndig, okunnig, på vad jag anser är svaga grunder. Jag tänker fortsätta hålla mig till mina säkerhetsrutiner och fortsätta bygga om batterier vid behov och hoppas att jag slipper se en Lipobrand, och det hoppas jag ni andra slipper se med!


Sent from my iPhone using Tapatalk

Killenheladagen
2016-04-27, 06:10
Jag har fått en LiFePo4 att brinna genom att löda på lödöra. Det tog cirka 3 sekunder innan det började ryka. Jag hade glassburk med sand som släckning + kruka i hobbyrummet. Men det luktade förfärligt. Så alla ackar är inte lättlödda.

En annan sak, C (Coulomb)-rating märkning av ack är en sak men har man en bra laddare kan man mäta Ri.

Tumregeln ger då att verklig C-rating är Roten ur (6/(Kapacitet*Ri)) (i SI-enheter Ah och Ohm)

Det är ingen exakt vetenskap men mycket bättre än marknadsföringssiffror helt tagna ur luften.
Ri ändras med spänningen (och laddningen) och omgivningens temperatur. Men mäter man vid samma laddning varje gång får man ett jämförbart värde. Jag mäter efter storageladdning inomhus.

Mina bästa ackar är märkta 65C och är i verkligenheten 30C (Turnigy Graphene). De slår andra 65-C märkta accar med 5C.
Hej! Smart med en kruka sand som brandsläckare, förmodligen minst "collateral dmg" då vid släckning, stjäl den idén direkt, sand och så en filt över!

Detta med C-rating och fantasisiffror: jag skulle gärna göra en så korrekt som möjlig beräkning på 3 accar jag har, har 3st st "35C(35-70C - nanotech)" och ett X-Power på 35C och xpoweraccen smäller nanotech:sen håårt på fingrarna är min upplevelse just nu, trots samma C-rating därav att jag vill mäta och se och i det bekräfta vad jag tror!

Hur bär jag mig åt då med ex en multimeter? Kommer jag undan bara med en sådan för denna mätning?

Har också 4st 2s - accar som alla uppger 20C och är 1300mah men de ger MÄRKbart olika mkt sluteffekt till proppen...

Mvh Gustaf

Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

freddan_6
2016-04-27, 08:08
Detta behövs: Två multimetrar och ett effektmotstånd. Eller strängt taget en voltmeter och en amperemeter och effektmotstånd och bägge instrument ska läsas av samtidigt.
58202

Eller en iCharger laddare. http://www.kullagergrossisten.se/product/icharger-1010b--280w--10a-10celler-

Eller en Ri Mätare "ESR" . http://www.progressiverc.com/universal-esr-analysis-meter.html

Eller en billig "Cell Internal Resistance Meter" http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=980290

Jag rekommenderar iCarger, då får du dessutom en bra laddare för pengen.


Frågan brukar komma upp
http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/49411-LiPo-Internal-Resistance

McRegor
2016-04-27, 08:11
Bara att beställa en sån här Gustaf - http://www.progressiverc.com/universal-esr-analysis-meter.html
Sen kan ju bl a iCharger-laddarna också mäta Ri men gissningsvis är den länkade en aning exaktare.
Roger
Edit: ...och Fredrik var givetvis snabbare...:)

Killenheladagen
2016-04-27, 19:45
Tackar grabbar!!!

Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

Turbotom
2016-04-27, 20:16
I charger är grym! Rekommenderas!


Sent from my iPhone using Tapatalk

Glattnos
2016-05-07, 22:35
Här verkar det finnas vassa 4s http://www.skanehobby.se/lipo-4-cells/4131-giant-power-14-8v-1300mah-65c.html
Om någon testat dom kan dom ju dela sin erfarenhet :)

freddan_6
2016-05-08, 06:36
Giant power har cirka 25c i verkligheten, mina sämsta som är märkta 65c.

Skickat från min FrSky Taranis med tapatalk

Glattnos
2016-05-08, 10:40
Då är dom ändå nära SMC som är 37A (28C) True spec och dom körde Mr Steele på en hel del så det är ju inga klena batterier, bara det att C-ratingen mäts på annat sätt.

Men ja, om det är dina sämsta så är det kanske ingen höjdare :)

Men det finns ju inte 4s 1300 att få tag på i Sverige just nu, vad ska vi göra? :(

freddan_6
2016-05-08, 11:31
Om 25C räcker för din tillämpning så duger de. De är ungefär som nanotech 45 eller 65 eller rhino 40.

Skickat från min FrSky Taranis med tapatalk

Turbotom
2016-05-10, 10:58
Tog hem några Nanotech 1400mah 65c från Hobbykings EU lager. Hoppas de funkar bra!


Sent from my iPhone using Tapatalk

Glattnos
2016-05-18, 10:50
Jag har märkt en konstig sak på mina Tattu accar.

3s 1550 75C har AWG 14 kabel (diam. 1,78mm) (1,55 x 75 = 116 A) visserligen 1461 W
4s 1300 75C har AWG 12 kabel (diam. 2,48mm) (1,30 x 75 = 97 A) visserligen 1629 W

Varför har dom valt 28% mindre kablar på en acc som enligt deras egna siffror ska leverera 20% högre ström? Kan väll bara vara en indikation på att dom inte ens själva tar sin C-rating på allvar ^^
Dock funkar accarna kanon så jag har inget att klaga på :)

Hoppsan_84
2016-05-18, 13:07
Ström och effekt är inte samma.
Strömmen (A) är ju lägre på 4S som har klenare kabel.

Glattnos
2016-05-18, 13:17
Jo men det förklarar inte valet av kabel. Man kan ju skicka massor av effekt genom en tunn kabel om spänningen är hög. Det är ju strömmen i förhållande till kabelarean som är intressant.

Edit: Sen är det ju 3s som har klenare kabel

Hoppsan_84
2016-05-18, 16:09
Hmm. du har rätt. jag parade ihop det högre AWG numret med större diameter.
Känns som billiga säljknep.

Killenheladagen
2016-05-18, 21:11
Kapar tråden lite..

Dessa 3s-4s accar med högre urladdning (35-70c, 50C) hur mycket ström laddar ni de med? Jag har en ny laddare och kan nu välja hur mycket jag trycker i, om jag tänker 2C är det inte för mycket att det förkortar livstiden ? Dvs 4s1300 50C laddade jag med 2.6A, det kan väl inte slita så väldigt mycket mer än 1A laddström?

Andra ex 2s accar med 20C och nedåt bör jag stanna på 1C laddström? Dvs 1.3A på 2s1300mah(20C urladdningen) och 2A på 2s2000mah(25C urladdning) osv.
Köpte en b6AC+,, schysst laddare med eget nätagg, + alla tänkbara connectors samt klämmor för 12V input!

Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

McRegor
2016-05-18, 21:16
När jag laddar på fältet laddar jag alltid med 2C och har hittills inte märkt nån nackdel med det. Betänk att vi drar ur ackarna med betydligt högre strömmar.
Roger

Glattnos
2016-05-18, 21:39
Jag laddar alltid med 1C, det sägs att ju lägre laddström desto längre livslängd på accen. Dock tror jag det står max charge rate 5C på mina accar men det tror jag inte man ska göra det ofta. Jag sparar tid genom att parallell-ladda accarna istället för att ladda med högre C.

Ted_B
2016-05-18, 21:41
Jag misshandlar många av mina ackar ganska ordentligt, bara de dyraste är jag försiktig med.
De små laddar jag ofta med flera C, de är ju ändå så billiga så det kvittar om livslängden försämras något, de lite större och dyrare laddar jag också ofta med flera C, de klarar också av det enligt specen eftersom de är mer påkostade men ofta kör jag ur dem alldeles för lågt i spänning. (De används till quaden)
De dyraste, till min 1/8 buggy, laddar jag inte med mer än 2C, dels pga att jag vill vara försiktig med dem men sen klarar inte min laddare mer än 10 A i laddström heller.
Visst får man kassera någon ack då och då men i stort sett håller de bra och störst problem har jag ändå haft med de ackar som används till buggyn och som jag är mest försiktig med. De mindre verkar tåla mer.

freddan_6
2016-05-18, 21:46
Om tillverkare skriver max laddning 2c brukar jag inte överskrida. Vanligt är märkning med 4c-10c. Jag använder max 4c.

Skickat från min FrSky Taranis med tapatalk

streber76
2016-05-19, 07:25
Jag parallell laddar mina små accar på 1c. Så på 1500 mah blir det 1.5A o vid ensamma accar kör jag 2c eller 3A.

Lipos hatar att bli laddade o är byggda runt urladdning så har man dyra bör man vara snäll mot dom. På fältet laddar jag 2c fastcharge när dom har svalnat.

Sent from my SM-G920F using Tapatalk

Killenheladagen
2016-05-19, 07:25
Tack för alla svaren! , så min "2c-regel" håller mao, och som McRegor säger, dessa 4s1300 m mkt hög urladdning bör därför tåla lite mer påladdning, 2.6A laddar jag dessa med och det går väldigt fort i mitt tycke , ska fixa en parallellboard, det finns till b6AC+ ?
Men då fortsätter jag glatt och laddar på detta viset, det var ett mkt bra köp denna laddaren, en digitalkameras batteriladdare har gått sönder och nu kan jag ladda det igen, kan ladda alla former av batterier i princip;)

Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

Glattnos
2016-05-19, 08:11
En parallell-board är oftast universal, du kopplar in den med banankontakter för + och - samt en 6s ballanskontakt :)
När jag köpte min board så kändes det som jag fick en helt ny laddare. Laddar 4 st 1300mAh accar med 1C på en timme. Om vi leker med tanken att du skulle parallell-ladda 4 st 4s1300mAh på 2C så skulle du ställa in laddaren på 4s och 10,4A och laddar då alla accar på max 30 min.
Men ska man ladda parallellt så ska man läsa på först. Säkerhets-aspekten har folk olika uppfattning om, för min del känns det säkrare.

Killenheladagen
2016-05-20, 07:04
En parallell-board är oftast universal, du kopplar in den med banankontakter för + och - samt en 6s ballanskontakt :)
När jag köpte min board så kändes det som jag fick en helt ny laddare. Laddar 4 st 1300mAh accar med 1C på en timme. Om vi leker med tanken att du skulle parallell-ladda 4 st 4s1300mAh på 2C så skulle du ställa in laddaren på 4s och 10,4A och laddar då alla accar på max 30 min.
Men ska man ladda parallellt så ska man läsa på först. Säkerhets-aspekten har folk olika uppfattning om, för min del känns det säkrare.
Aha, OK tack! Då behöver jag bara en sån alltså, kablage medföljer ju minst sagt en b6ac:)
Dock kan jag nog "bara" ladda 5A maximum, har för mig att b6ac inte kan mer med det inbyggda agget, parallellt skulle det bli 2.5a per acc om jag kör 2 i taget och det halverar den redan korta laddtiden:)

Angående mah-räkning, jag satte i ett 4s1300 50C igår som mätte 3.72V per cell (igårkväll, var trött men jag minns rätt med reservation för trötthet) och laddade upp det, tryckte in 1097mah !
Jag hade alltså använt mer än 80% av kapaciteten?!

Är dessa inbyggda räknare att lita på?
Mitt lipoalarm i luften skriker vid 3.3V och jag landar direkt när den skriker första gången(dvs första gången den går ner t 3.3V, spec 4s märker jag går upp i spänning mycket ivrigare än 2 och 3s)och när jag kommer hem ligger accarna mellan 3.76 och 3.8 ungefär vilket jag tycker är OK, kommentarer på det?

Det känns verkligen som jag har bättre överblick över accarna med denna laddaren, dessutom behöver jag inte ha några accar färdiga o laddade ifall nån vill ut, det går bra att snabbladda ett par accar då, man kan ju ta med laddaren och koppla i bilbatteriet om man vill, undrar dock hur många A man vågar dra ur ett standard-bilbatteri? Alltså samtidigt!

Mvh Gustaf

Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

Glattnos
2016-05-20, 07:45
A just ja, jag trodde din laddare kunde ladda med 10A men B6AC är ju typ samma laddare som jag har, min är också begränsad till 5 A. Den inbyggda mAh-räknaren i laddaren är mycket pålitlig och att du har en spänning på 3.7-3.8 V/cell låter rätt, det är samma som mig, jag brukar dra ur 1000mAh och då ligger spänningen däromkring.

Ur bilbatteriet kan du ta massor(50-60A) av ström, dock kan laddaren starta om ifall du startar bilen medan du laddar eftersom spänningen i bilbatteriet dippar när startmotorn drar igång. Jag har ett separat bilbatteri i luckan som jag kopplar laddaren till, det går att ladda många 1300 LiPo på ett bilbatteri, kanske 20-30 laddningar innan man bör ladda bilbatteriet igen.

Jag har faktiskt frångått lipo-varnare och OSD på mina quads nu för att se hur det funkar. Kör med enbart timer och faktiskt så funkar det fantastiskt bra än så länge för, känns som att mina accar är mer jämnt urladdade nu än innan när jag körde med spännings-varning.

McRegor
2016-05-20, 08:48
Var nog en sån laddare (B6AC ) som troligen var orsaken till en ack-brand på vårt fält härom veckan. I vart fall var acken i bra kondition (och relativt ny) före laddningen men efteråt var det som sagt svårt att avgöra den exakta orsaken men ägaren skrotade i alla fall laddaren. Han hittade vid koll inne i laddaren en komponent som inte såg OK (tror den var svälld) ut så då antag han att denna påverkat laddningsförloppet.
Avseende timer så har jag under många år haft timer styrd av gaspådrag så det är motortiden jag mäter och det ger helt OK precision bra man har rimliga marginaler.
Roger

Killenheladagen
2016-05-27, 07:15
Var nog en sån laddare (B6AC ) som troligen var orsaken till en ack-brand på vårt fält härom veckan. I vart fall var acken i bra kondition (och relativt ny) före laddningen men efteråt var det som sagt svårt att avgöra den exakta orsaken men ägaren skrotade i alla fall laddaren. Han hittade vid koll inne i laddaren en komponent som inte såg OK (tror den var svälld) ut så då antag han att denna påverkat laddningsförloppet.
Avseende timer så har jag under många år haft timer styrd av gaspådrag så det är motortiden jag mäter och det ger helt OK precision bra man har rimliga marginaler.
Roger
Jaså? Usch då!
På fältet antar jag betyder krokodilklämmor och bilbatterier?
Nu blir jag lite oroad då den första enheten jag köpte var defekt i nätagget, nu köpte jaf på teknikmagasinet då jag behövde en 4sladdare pronto så fick en ny direkt som fungerar u a.

Ska bygga bättre brandskydd över min laddstation, kansle en säck grus hängande från taket som smälter och blir en släckare om lågor uppstår:) konstigt den har ju temp också som väl skall förhindra sådant?

Är det flera som har haft problem med denna laddare?

Jag tycker att den är skitbra, en digitalkamera som drivs av 3.7V li-ion som laddaren pajat till till exempel byggde jag en connector till och kan nu ladda den lätt och enkelt!
Mvh Gustaf

Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

freddan_6
2016-05-27, 07:37
JÄr det flera som har haft problem med denna laddare?


Ja en del flygare har upptäckt att den inte är något vidare. Den duger ofta för 1-3S-batterier, men inte mer. Min förstörde t.ex. alla 4S-ackar genom att bara vara kalibrerade på cell 1,2,3. Min hade 5%-(onnogrannhet)-motstånd där det krävdes 0.5%-motstånd Detta är väldigt vanligt "fel" eller design på denna laddare, i alla fall i början av produktionen. Jag hade förstås B6 men laddardelen är nog samma i B6AC.

Då jag upptäckte vad den gjorde med 4S lade jag den i soptunnan och köpte en iCharger.

http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1826841 1 sida
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=2198697 1 sida
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=746574 21 sidor.
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1813503 1 sida
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1872511 8 sidor (handlar mest om kopior)
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=2202021 1 sida
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=2313424 1 sida

Glattnos
2016-05-27, 09:16
Här är bra pris för 4s racequad-accar skulle jag säga:
http://www.birdseye.nu/index.php?id_product=329&controller=product&id_lang=1
Ca 250 SEK/st

Visserligen 28C, men vem bryr sig numera? :P

Killenheladagen
2016-05-28, 06:05
OK, kollar balansen i mina accar varje laddning och hittills har den fungerat väldigt väl, är det någon skillnad (hoppas) på b6AC+? just plusset där kan ju vara en ny modell? (i manualen står det att plusset står för att den kan se tempen på accarna under laddning)

ok jag ska brandsäkra laddstationen yttterliggare, jag laddar ju faktiskt 4s-accar i den, därför jag köpte den..

GLattnos:
Tack, det såg rätt bra ut, jag är säker på att dessa "28C" är lika bra som mina 25-50C om inte bättre.

mvh G

McRegor
2016-05-28, 07:48
Har väl hittills inte sett nån som använder temp-sensorn när man laddar även om en sån finns även till t ex iCharger. På fältet har vi mycket riktigt 12V laddplats med 2 skenor ( plus resp minus) där man kan ansluta laddaren med "banan-kontakter" eller klämmor. Den laddare som antagligen var orsak till vår brand visade heller inga synliga brister före laddningen och acken var välbalanserad men nåt hände trots allt...
Roger

Glattnos
2016-05-28, 09:26
Mr Steele kör med SMC 1300 i denna video: https://www.youtube.com/watch?v=qWjldmes-9w
Man kan se på hans OSD hur spänning och ström beter sig.