handdator

Visa fullständig version : effektskillnad i bänk och i luften



lizzy
2016-04-19, 13:08
hej alla i elträsket

någon som har en enkel % siffra på skillnaden i effektuttaget fullspätt i en provbänk och i luften flygandes ??

allt för att kunna skruva upp linan ytterligare :-)

henke2
2016-04-19, 13:23
Nej, det måste du testa fram. Billigaste tricket är att mäta motorns temperatur när du landar. Är den under tillverkarens spec så kan du gasa mera. Har man inte en ir termometer så bör man köpa en sådan. Annars kan man spotta på motorn och titta om det fräser som ett riktmärke.

Ett bättre sätt är att använda telemetri. Då kan du se varvtal och effekt. Du kan även mäta fart och höjd. Lägg ihop allt detta för att kunna dra slutsatser.

Det är ju trots allt inte mest effekt som vinner utan den som kommer i mål först. Du kan ju också slå ett öga på min artikel i MFN för lite mer skriveri i ärendet :)

Jorgen
2016-04-19, 13:23
Det är nog svårt att ge, det blir ju helt olika beroende på vilken propeller du har. Om du tex har en propeller med låg stigning så blir det väldigt lite effekt när det går fort men mycket i bänken. Om du har en propeller med riktigt hög stigning så blir det tvärtom.

Om du skall passera gränserna så behöver du nog logga ombord på flygplanet.

Jörgen

Fluf
2016-04-19, 13:53
Beros helt på vad planet för för vikt och luftmotstånd. I teorin så är ett viktlöst flygplan utan motstånd även nästan utan effektuttag vid full spetta.

Bästa är att ha en ombord Amp-mätare och få faktiska peak-mätvärden från den miljö du använder:)

freddan_6
2016-04-19, 14:20
din procentsiffra beror väldigt mycket på hur och vad du flyger. Tänk en hovrande akrobatikkärra. Du använder ungefär samma statiska dragkraft som när du mäter på marken. Tänk sen en slimmat snabbmodell vid sin maximala hastighet. Då blir effekten propellern ger nästan noll, eftersom deltahastighet mellan plan och propellerdrivningen är noll. Bäst är att mäta.

henke2
2016-04-19, 16:52
Då blir effekten propellern ger nästan noll, eftersom deltahastighet mellan plan och propellerdrivningen är noll. Bäst är att mäta.

hm..... Är det inte så att den i princip ger sin högsta effekt vid flygplanets toppfart? Under accelerationens start greppar inte propellern, sen accelererar den tills motorn trots full patte inte orkar trycka modellen hårdare framåt.

Att det avtar till nästan noll är i vart fall inte ett riktigt antagande.

Michael
2016-04-19, 17:20
Den framdrivande effekten vid konstant hastighet kan enkelt beräknas genom att ta produkten av dragkraft och hastighet (P=F*v). Dragkraften avtar med ökande flyghastighet om varvtalet är konstant. Det är ett resultat av som Freddan skriver att "deltahastigheten mellan plan och propellerdrivningen" går mot noll. Slutsatsen att detta skulle göra att den framdrivande effekten går mot noll är dock felaktig. Tvärtom är det så att vid planflykt uppnås den största framdrivande effekten när toppfarten uppnås.

Vid bänkprov kommer den effekt som motorn genererar att används för att sätta fart på luften som strömmar genom propelllerdisken vilket visserligen innebär att en statisk dragkraft genereras, men då flygfarten är 0 blir även den framdrivande effekten 0. Propellerns verkningsgrad, dvs. kvoten mellan framdrivande effekt och den från motorn absorberade effekten, blir då också 0. Lite förvånande kanske, men så är det. Kontentan av detta resonemang är att det är mycket svårt att utifrån körningar i bänk få fram data som optimerar den framdrivande effekten vid flygning. Praktiska tester under flygning är bästa medicinen.

Jag har exempelvis gjort mätningar på en APC -E 11x8-propeller för att optimera drivlinan till ett av mina elflygplan och då kommit fram till att jag får en bästa propellerverningsgrad på runt 60% vid en flygfart som är ca 75% av "pitch speed". Andra propellrar ger givetvis andra värden, men resultatet är indikativt, vill man flyga fort behöver man stor stigning och högt varvtal.

freddan_6
2016-04-19, 20:08
hm..... Är det inte så att den i princip ger sin högsta effekt vid flygplanets toppfart? Under accelerationens start greppar inte propellern, sen accelererar den tills motorn trots full patte inte orkar trycka modellen hårdare framåt.

Att det avtar till nästan noll är i vart fall inte ett riktigt antagande.
Hej Henke
Otur när jag tänkte denna gång. Det är effektiviteten som sjunker. Martin Hepperle skriver det bättre än jag. http://www.mh-aerotools.de/airfoils/

P = dragkraft *(hastighet + acceleration/2). Acceleration = 0 vid max hastighet, men dragkraften effekten är fortfarande dragkraft * hastighet.

AnWi
2016-04-20, 19:11
Static Trust Calculator: http://personal.osi.hu/fuzesisz/strc_eng/
är en bra hjälp för att dimensionera rätt. Eftersom den inte "ser planet" är den bara en del av sanningen. I flera av mina modeller använder jag en Pixhawk och 3DRs power unit. När den är rätt inställd kan jag se exakt hur mycket ström motorn tar och efteråt kan jag ladda ner loggen och få en graf över spänning, ström och en massa annat.

Anders