handdator

Visa fullständig version : Racing med Quad



flygrc
2016-04-19, 21:29
Jag tänkte lattja med grabben och köra lite racing i trädgården men har ingen koll alls på vad som är prisvärt och hållbart för detta.

Vilka prisvärda och stryktåliga Quadar finns det som skulle gå att använda för detta?
Ska vara lätt att hitta reservdelar.

Tänker mig att köra utan kamera.

Glattnos
2016-04-19, 23:46
Detta är ett bra kit att börja med: http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=3783&p=combo-250-quad
Köp helst inte det billigare kittet utan köp detta eller nått av de dyrare :)

McRegor
2016-04-20, 08:01
Om det är i en villaträdgård av normala proportioner så kanske det skulle fungera lika bra, eller t o m bättre, med mera "leksaksbetonade" quadd:ar... Billigare, enklare, ofarligare - men kan säkert bli roliga "lekstunder" ändå. En normal 250-quad är ju ingen ofarlig "leksak" direkt med sina 4 snabbsnurrande "cirkelsågsklingor". I min trädgård så skulle jag nog inte vilja ha 2 st 250-quadd:ar åkande runt för fullt.
Roger

Ted_B
2016-04-20, 10:39
Nej, i en normal trädgård eller ett bostadskvarter öht kör man inte med en typ 250-quad, det bör vara något som är ungefär som en Hubsan istället.

McRegor
2016-04-20, 11:48
Vill man ha en billig leksak kan ju kanske nåt liknande fungera - https://www.jula.se/catalog/fritid/fritidsaktiviteter/radiostyrda-fordon/flygplan-och-helikoptrar/radiostyrd-quadrocopter-960504/
Går man upp lite i kvalitet och pris så är ju detta ett alternativ - http://www.hobbex.se/sv/artiklar/latrax-alias-quad.html
Den sistnämnda har jag själv flugit och den fungerar bra.
Roger

Glattnos
2016-04-20, 12:28
Nu vet vi ju inte vilken storlek det är på "trädgården". Men jag lärde mig köra racequad i min trädgård med just ett sådant kit som jag länkade till. "Prisvärt och hållbart" är ju också ett kriterium. Jag har haft 3 st Hubsan X4 som har gått sönder, dock om man köper på Elgiganten så är det garanti i ett år och man får en ny när den går sönder. Men inte hållbart i längden enligt mig, jag tycker inte att Hubsan X4 är bra utomhus även om det går.
Dom små 500:- quadarna är najs om man vill testa om quadcopter är något man gillar, men 1200-2000:- segmentet av "leksaks-quadar" känns som pengar i sjön. Lägg liiite mer och få en riktig som tål 10ggr mer stryk och fortsätter att prestera i takt med att man blir bättre.
En gång när jag skulle köpa min första kajak var det en vis man som sa: "Nybörjar-kajaker är perfekta för nybörjare...men du är bara nybörjare i några timmar"

McRegor
2016-04-20, 13:57
Men det är skillnad på hur stort utrymme man har. Är det en normal villaträdgård så skall man absolut inte köra race med 250-quaddar - oavsett om dom är mera prisvärda. Känns som att respekten för dessa små flygande motorsågar är en aning låg på många håll. Var sak på sin plats som man brukar säga.
Sen tycker jag också att Hubsan o likn är lite för små utomhus men LaTrax Alias är en lämplig storlek och inte alls lika farlig på trängre utrymmen som en 250-quad.
Roger

Glattnos
2016-04-20, 14:24
Jo men vi har ju ingen information om vad för typ av trädgård TS har. Man kan ju inte bara utgå ifrån att TS inte har någon respekt och rekommendera något ofarligt när det efterfrågas något "prisvärt och stryktåligt".

rcflyg: Kan du specificera storlek och beskaffenhet på trädgården, avstånd och beskaffenhet av grannar, ålder på grabben och ungefärlig budget? Då slipper vi spekulera och ge förslag som i slutändan inte passar så bra.

McRegor
2016-04-20, 14:36
rcflyg: Kan du specificera storlek och beskaffenhet på trädgården, avstånd och beskaffenhet av grannar, ålder på grabben och ungefärlig budget? Då slipper vi spekulera och ge förslag som i slutändan inte passar så bra.
Det håller jag helt med om...:)
Roger

Killenheladagen
2016-04-20, 19:05
Hubsan X4Fpv oavsett trädgård, det blir "riktig" racing med fpv samtidigt som det blir säkert, börja med två, de små fpvhubsans är ej billiga men de går aldrig sönder och har propguards, plus småmotorerns gör ej någon skada..

Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

Glattnos
2016-04-20, 19:57
går aldrig sönder Jag har haft 3 st X4 och alla har gått sönder utan att jag varken kraschat mycket eller hårt. Dock finns det ju olika definitioner på vad som är hållbart men jag tröttnade på X4 ganska fort. Köpte ännu en X4 nu, till tjejen, dock är den nu också trasig.
Dock är X4 bra, billig och rolig. Men min erfarenhet är att dom inte håller så bra.

Edit: Alla mina X4 gick sönder på ett sådant sätt att jag fick nya på garantin. Det var två motorfel och ett elektronikfel.

flygrc
2016-04-21, 19:16
Wow vilken respons, tackar.
Jag inser att trädgården blir för lite, det får bli på vårt modellflygfält, sätta upp lite bågar.
Grabben är tolv och kan flyga vanligt kors, vanlig Counterstrike nörd, de har bara för lätt för att lära sig ;)
Reservdelsförsörjningen är viktig. Jag tycker det är viktigare med rätt prylar även om det blir några tusenlappar per maskin.

Glattnos
2016-04-21, 19:38
Kanon, då håller jag fast vid mitt förslag från mitt första inlägg. Det är prisvärt skulle jag säga men det kostar inte jättemycket mer att bygga en renodlad racer och faktiskt ser jag inte något problem med att ha en vassare maskin från början.

Om du har en bra quad så är det i princip bara propellrar som går sönder. Köp inte 4 st extra utan köp 40 st, dom som följer med i combon jag länkade till håller väldigt bra och är billiga. Och köp inte svarta propellrar för det är svårt att se både i luften och när man letar efter quaden efter en krasch :)

flygrc
2016-04-21, 19:54
Bra tips :)

Killenheladagen
2016-04-23, 10:44
Ett tillägg till alla tips om det nu skall införskaffas "riktiga" maskiner är själva fpvlänken och det en enkel sak att se till, se till att både videosändarna(VTX) samt mottagarna (vRX) är lätta att ställa om kanaler så ni inte kör över varandra på samma videofrekvens, jag har för mig att ex readyMadeRc kallar detta för "race-band" , vad gäller kontroll-länken så är nästan alla 2.4ghz-system frekvenshoppande och ganska snälla mot varandra vad gäller störning. En liten sak att tänka på nu när ni beställer identiska komponenter! Lycka till, de ( Ni) kommer ha störtkul, dessa trädgårdsrace lär nog bli allsköns utflykter i framtiden.:)

Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

RCLifeOn
2016-04-23, 18:47
Jag passar på att marknadsföra mig själv här, hoppas alla är okej med det :)

Jag bygger racing quadcopters på beställning. Allt du behöver är inkluderat, så som sändare, laddare, FPV, batterier och själva drönaren. Priset är 5700kr, och då bygger jag den på ett par dagar. Behöver du hjälp med något så finns jag alltid ett samtal därifrån (24/7 assistans).

Läs mer på min blocketannons: https://www.blocket.se/alvsborg/Komplett_250_FPV_racer_dronare_66014175.htm?ma=1