handdator

Visa fullständig version : Trimma (el)segelflyg med CG och/eller vinklar?



KristofferR
2016-05-05, 09:56
Jag har köpt mig en HobbyKing (LanYu / Modster) Phoenix 1600 elseglare. Den flyger bra men jag vill att den skall flyga bättre.

CG har jag backat och backat men i "dive test" envisas den med nos upp; problemet som jag ser det är inte enbart trimmet utan att ju fortare den går desto mer vill nosen upp. (Jag bryr mig inte om ev tendenser som har att göra med motorriktning, där har det funkat med lite dyk-mix och jag kör motorn bara för att få höjd.)

På en del av mina motorplan har jag stoppat in distanser under bakkanten på vingen för att "tippa" den framåt och slippa att den sticker upp vid gaspådrag men detta är ju en seglare och jag funderar på att ge mig på stabilisatorn och sätta något under för att ge den lite "dyk". Det är enkelt att göra rent tekniskt då den är skruvad i kroppen.

Alternativt om jag borde fortsätta göra den än mer baktung tills jag "kommer för långt" och den börjar dyka, ligger nu (som vanligt) 5-6 mm bakom rekommenderad kanske ni som äger en har mer bakåt.

Åsikter, tips, erfarenheter önskas... Hur bör man tänka kring detta?

uffe_46
2016-05-05, 10:26
"CG har jag backat och backat men i "dive test" envisas den med nos upp; problemet som jag ser det är inte enbart trimmet utan att ju fortare den går desto mer vill nosen upp."

Detta beror säkert på att vingen har en platt undersida, den typen av vingprofil uppför sig så, det är nog bara att gilla läget och kompensera med dyk

Kenneth E
2016-05-05, 10:37
Först en seglare skall trimmas för att flyga rent utan att slösa energi i onödan. Jag misstänker att du vill att modellen skall flyga fortare annars förstår jag inte vad du vill uppnå, flyger modellen rent får du istället öka vikten på den för att flyga fortare. Att en seglare stiger vid ökad fart är normalt, vingprofilen är gjord för en viss hastighet och överskrider man den så skapas i regel lyft och tvärtom om farten sänks.
Lycka till med dina experiment och dela med dem till oss.

KristofferR
2016-05-05, 10:41
Profilen är semisymmetrisk, den är platt från det som på en klassisk sprygelvinge skulle varit vingbalk. Den är långt ifrån de profiler jag haft typ Clark Y på min Blue Phoenix.

Vädret de kommande dagarna ser grymt ut för plattlandsflyg så jag tänker mig att testa lite. Ändra CG är lätt då det finns bra med utrymme att skjuta batteriet medan stabbe-vinkeln kan ändras på 3-4 minuter så allt går att göra på fältet.

Killenheladagen
2016-05-05, 14:59
Jag är inte med, är inte 45° och 90° dykningar fintuning av CG? Det trodde jag och har praktiserat det med gott resultat, givetvis efter en "fingervisning" av cg, hoho

Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

kenneth.eriksson.94
2016-05-05, 17:43
90 grader med seglare!? Då lär många hamna i graven. En lätt dykning och kärran skall rätta upp sig till planflykt och ligga kvar där, då är det rätt . Med motorkärror fungerar upp 45 och 90 för att avgöra motorriktning och cg.

Killenheladagen
2016-05-05, 19:20
90 grader med seglare!? Då lär många hamna i graven. En lätt dykning och kärran skall rätta upp sig till planflykt och ligga kvar där, då är det rätt . Med motorkärror fungerar upp 45 och 90 för att avgöra motorriktning och cg.
Du menar att jag har justerat mitt korrekt då min Heron är en motorseglare?för TP är rätt, det, om nåt är jag noga med, landar direkt om jag gjort en feluppfattning och ej provkastat!

Skulle det varit en ren seglare hade detta tipset jag läst mig till från speedsterden som verkar väldigt kompetent alltså varit felaktigt? Eller hänger det på vingarnas profil? MPX Heron har ju platta undersidor i princip!

Mkt bra segelskepp f ö , med solen nu behäver jag motorn 1-2ggr per flygning, snvänder ett 3s2200 för 2-3 föygningar och hamnar ändå långt äver 3.9X per cell efter urkoppling!

Det är ju ändå 6 servon+RX som jobbar hårt hela tiden, kan tänka mig att de kostar en del amps när jag gör aerobstiska manövrar eller flyger hårt?

Mvh Gustaf


Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

KristofferR
2016-05-05, 20:25
Självklart kan man sätta nosen rakt ned med en seglare. Det är väl snarare så att vissa plan, oavsett typ, tål det och andra inte. Funglidern kommer enligt folk som loggat upp i 150-160 km/h lodrätt ned och då börjar vingarna fladdra. Någon hade kolfiberförstärkt yttre delen och det gick inte direkt fortare men det fladdrade inte.

Heron lär ju enligt kunniga vara lite i särklass bland skumseglarna i styvhet så den borde lätt gå lodrätt och tåla en brutal upptagning. På Multiplex plan, har haft tre olika, är det bara att sätta TP enligt markeringen eller en liten smula bakom då de oftast är lite granna konservativa åt "framtung-hållet" och de flyger jättebra sen tillkommer lite fintrimning.

MEN hursomhelst, det jag är ute efter är att kunna dra en dykning och sen bara blåsa över fältet. Eller hangkanten. Jag behöver inte klara det inverterat etc. Det fungerar perfekt med Funglidern. Den har en stabbe som är "full floating", på svenska stabilator. Så med TP rätt är det bara att trimma så löser sig stabilisatorvinkel perfekt. Jag märker också hur den går att trycka mot vinden med minimalt dyk och sen när man släpper går den bara ytterst svagt uppåt.

Men äter till Phoenix: Jag började med TP enligt rek och sen backade jag i tre omgångar acken längre och längre men tycker inte det gav någon egentlig effekt. Det känns däremot som TP är "rätt" när jag ser den flyga. Över 1cm fel tycker jag känns lite mycket. Däremot kan jag med höjd trimma planet så det flyger "olika fort" men jag hatar effekten att det nosar ned då man drar av farten. :)

Som fd "friflygare" (nja) jag har byggt de där Knarren och Höken och allt vad de hette så brukade jag trimma vinkel på både vinge och stabbe och tyngdpunkt men det är ju ... 25 år sen kommer ju en ryggmärgsreflex att "här är det lite tokigt", men jag skall helt enkelt testa och återkommer. :)

KristofferR
2016-05-06, 12:51
Nu har jag flugit fyra starter, med två olika ackar. 950mAh som väger 95g samt 2000mAh
som väger 165g. CG enligt rek 65mm (2000) därefter 70mm (2000 och 950) och 78mm (950)

Planet flyger helt klart "bäst" map termik med 78mm och den lättare acken. Indikerar lyft mycket tydligt och går harmoniskt, svänger bättre etc. Jag lyckades tyvärr inte få den tyngre acken tillräckligt långt bak då "kardborren" på platta tog slut så därför flög jag de två vikterna med samma TP, men där får man hela tiden lite porpoising.

Med TP original flyger den faktiskt jämförelsevis dåligt tycker jag. Märktes även när jag skulle landa.

Känns inte som jag vill ändra nån stabbe-vinkel med 78 mm iaf.

Grymt kul med terminen, riktigt varmt och soligt idag och jag hittade några lyft plus att med lättaste acken och TP bakåt kunde jag mjölka höjd över tjärpappstaket på fotbollsklubbens klubbhus. Dessutom steg den nästan rätt upp med 1000g startvikt istället för 1065.

Så kan det gå, inköpt för att bli en snabb hangseglare utan motor och nu glider jag runt flygandes med trimspakarna och letar termik. :D Världens bästa hobby!!!

KristofferR
2016-05-06, 18:18
Nu har jag läst på: http://www.charlesriverrc.org/articles/supergee/CGMarkDrela.htm

Mitt misstag var att vara för feg med TP-flytt. Det krävdes att jag bytte ack för att komma till läget "svag positiv stabilitet". Jag hade inte behövt oroa mig. Den flög jättefint med TP 10-12 mm bakom rekommenderad position.

Det korrekta sättet hade förstås varit att helt strunta i komponentlayout och TP-avvikelse utan bara observera hur den flyger. Där lurade jag mig. Med den rekommenderade acken behövde den nästan sitta "i bagaget". En bidragande orsak till att det kändes som en "extrem" flytt kan vara att PNF/RTF-Phoenix har en mindre motor än min och att jag dessutom har ett lättare höjdservo.

henke2
2016-05-07, 09:48
Eflite har tydligen inte koll. Om man som delayking kopierar en modell så gör man det av största sannolikhet för att man tror att kopiera blir bättre än att hitta på nytt = har ännu mindre koll.

Du behöver nog se över lite vinklar och så vidare. Det är intressant med seglare, för man kan inte fuska på samma vis som med motorflygplan där allt flyger nu för tiden.

Jag har för mig jag postat detta innan.

Det borde om inte annat ge svar på frågorna tror jag.

http://glidefast.typepad.com/glidefast/2011/10/my-parkzone-radian-modifications-and-set-ups.html

KristofferR
2016-05-07, 13:51
Hej Henke!

Tack för länken, tänkvärda tips. Kontentan är att det är värt att fila vidare det är ju varken dyrt eller svårt.

E-Flite Radian och Phoenix 1600 känns rätt olika; Phoenix har plastkropp, är 200g tyngre i vikt och har 40cm kortare spännvidd; mitt mål med den är att samla mer rutin på hang och med högre vingbelastning och skevroder samt bra trimming för olika farter tänker jag mig att den kommer bli bra.

henke2
2016-05-07, 16:35
Hej Henke!

E-Flite Radian och Phoenix 1600 känns rätt olika;

Körde en mer generellt inlägg, glömde skriva det. Men länken passar in på allt. Med rätt vinklar och CG så spelar det ingen roll vilken stämpel det står på kartongen :)

KristofferR
2016-05-07, 21:51
Absolut jag läste allt och det var mycket bra tips! Författaren kanske är lite onödigt ödmjuk iofs, men perfekt trimmat plan och jättebra pilot är en svårslagen kombination.

Jag har börjat gå igenom och göra det som går! Hittade direkt en grej att fixa, den lilla plastbalken som förbinder/förstärker de två "halvorna" av höjdrodret var inte perfekt limmad så utslaget på icke-roderhorn-halvan var lite mindre. Planet ligger nu isärplockat och nästa grej blir att kapa ner roderhornskruvarna.

Helt ärligt har jag lite svårt för skumplanen och saknar balsa när jag börjar pilla med detaljer men det är ack så praktiskt och prisvärt.

Jag flög lite i det härliga sommarvädret i eftermiddags men misslyckades med att plocka en blåsa, snarare sjönk jag som en sten hela tiden, var lite för trött i huvudet och klumpig och otålig med spakarna. Men det var helt fågelfritt och flaggor och vimplar gav inget och och varje gång vinden dog ut var jag på fel ställe. Tror jag kör lite för baktungt, idag när jag var lite " off " blev det mer att planet liksom "bromsar sig ned" i fart om jag inte trimmat för mycket dyk. Å andra sidan bra att ha med sig till nästa flyg.

Killenheladagen
2016-05-08, 09:35
Hej !
Det blir i min erfarenhet lite skillnad om mam har en motor på kärran också då det då automatiskt blir två flyglägen, med och utan motor - min fms bökade jag mycket med TP då den kunde haka termik väldigt lätt och med sin låga vikt är en rätt kapabel seglare för klassen med neutral TP i lätt vind och halvbra förutsättningar, dock när jag använde motorn så visades det tendenser till baktungt, spec m mer vind.
I detta fallet m fms:en så tog jag bort lite vikt bakåt så den är lätt framtung ochmkt lätt att ändra, har markerat var accarna skall vara vid olika förhållanden, t ex kan stark termik tydligen stegra kärran om TP är "för" neutralt.
Det verkar onekligen som vid lättare kärror (fmsen ca 6-700g) är TP-placering långt viktigare då marginalerna bör vara mindre.

Mpx Heron är en så strålande seglare att det nästan är löjligt lätt att hitta höjd, flyger den oftast på flygklubben där det är stora åkrar som genererar en hel del termik, oftast på samma platser och sist använde jag motorn upp till ca 119m och sedan 18min motorfri segling! Kunde t o m göra några härliga dykningar - swoosha förbi lågt och upp igen (utann motorpåslag)och tillbaka till termiken och molnen.
Jag använder bara en acc till den varje tur, kör en xpoweracc 3s2200 på 35C och proppen är fällbar 12x6, på detta kan jag flyga 3 turer på 20+min minst och då är varje cell uppe över 3.7 väl hemma (detta var vid det tillfälle då jag haft lägst V kvar i accen)

Den klarar 90 och 45° dyk med mkt kraftig fart utan att tappa vingarna i botten! Det har jag verkligen testat..läste massor om CG-test genom dykningar, 45° och 90° .. inverterat också..var så inne i testandet att jag faktiskt ej reflekterade kring huruvida vingarna skulle hålla för det, , nådde ju säkert en bit över 100km/h i dessa dykningar - det är ytterst vackert också, ser lite ut som en skala- ask21 el nåt!
Lärde mig var TP på Heron är perfekt och justerar endast kameran nån MM beroende på förutsättningarna.

Det enda problemet jag haft är crowbromsen som är så effektiv att jag ibland får skruva fram och tillbaks så jag inte landar innan banan... det är extremt tillfredsställande att sätta ned den på mittenhjulet och rulla nån meter - gjorde t o m en sån land-"studs" sist, kanske ett misstag, men ett skalenligt sådant:)

Älskar min Heron, om alla Multiplex produkter är såhär välgjorda så är det verkligen ett märke som är värt varenda öre, (köpte den rätt dyra RR-versionen m mpx drivlina - den har rejält drag)

Mvh Gustaf


Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

KristofferR
2016-05-08, 10:01
Härlig reklam för Heron :) Jo jag är fruktansvärt sugen på den, i Multiplex-simulatorn flyger den som en total dröm, men det finns ett men och det är storleken. Jag sålde min stora 2,6 m till Fluf för den blev inte flugen tillräckligt. Den gick inte in i bilen, fick inte plats i köket (min bygglokal), lådan gick inte att förvara bra etc. Jag har tom mätt upp bilen och alla lådor på de olika planen just för att vara bombsäker....

Den lilla Phoenix 1600 har fått mer flygtid på en vecka än den stora på tre månader och det beror inte på vädret; jag kan ha den stående ihopmonterad i köket utan att frun klagar 😄 och har jag en halvtimme över är det bara att ta den i handen, gå bort till fotbollsplanen och köra en sväng. Samma med Funglidern som jag spänner utanpå ryggsäcken.

Efter att ha tittat på mina filmer och klurat lite kommer jag sätta CG på ca 73mm och pyssla med vinklarna härnäst.


https://youtu.be/Jg4KIw68PgA

https://youtu.be/Jg4KIw68PgA

pernstig
2016-05-08, 18:09
Det enda problemet jag haft är crowbromsen som är så effektiv att jag ibland får skruva fram och tillbaks så jag inte landar innan banan...
Grattis till en effektiv Crow brake! Hur menar du "skruva fram och tillbaks"? Alla i vår klubb (öhh, ja nästan alla) har bromsfunktionen på "trottelspaken" så att man enkelt kan anpassa bromsverkan under finalen. Motorn slår vi på/av med en omkopplare.

Killenheladagen
2016-05-08, 18:17
Grattis till en effektiv Crow brake! Hur menar du "skruva fram och tillbaks"? Alla i vår klubb (öhh, ja nästan alla) har bromsfunktionen på "trottelspaken" så att man enkelt kan anpassa bromsverkan under finalen. Motorn slår vi på/av med en omkopplare.
Tackar:) jag provade först trottel och crow på trottelspaken med lite dödband i mitten - verkade logiskt -en fart och bromsspak! Det kändes dock inte riktigt rätt så jag satte motor på en switch som du föreslog och jag förstår är populärt men det kändes inte heller bra, använder centralt vred för crow som sitter så jag kan manipulera den utan att släppa en spak!

Kändes rätt för mig,.. , en effektiv ja, uj uj! 0 Heronens hela trailingedge är kontrollytor:)
Mvh Gustaf

Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

KristofferR
2016-05-08, 19:07
En riktig sommardag idag och mellan trädgårdsmöbler, grill och nässlebrända barn fick jag lite flygtid.

Jag ändrade vinkel på stabben: En högkvalitets precisionskalibrerad träbit (glasspinne) fick agera distans, 2mm höjning blev det i framkant på stabben. Med lite dubbelhäftande tape som kröning på ghettolösningen blev det tight och bra och TP satte jag på 73 mm. Och jädrar i min holk nu börjar det stämma.

Jag hade trimmat rätt mycket höjd innan kastet för säkerhets skull men efter lite glidande kom jag rätt. Dyktestet gav svag positiv stabilitet, så skall man dyka och köra en repa över fältet måste man hålla lite dykroder vilket är precis vad jag vill men man kan slappna av och räkna med att det går dit man vill och inte pitchar som funktion av hastighet.

Själva flygbilden såg bättre ut, mindre "häng" med stjärten och mycket lättare att gneta omkring och försöka minimera sjunket. Ett par klick höjdtrim upp eller ned räcker nu för att justera farten.

Dessutom kunde jag ta ned höjdkompensationen på gas från 15% (EDIT dyk) till 10% (EDIT dyk)

Eftersom jag saknar en Robart Incidence Meter ;) har jag ingen aning om var vinklarna hamnat men flyger det bra så....

Nu känner jag mig riktigt nöjd med planet och redo för hanget.

Killenheladagen
2016-05-09, 08:55
En riktig sommardag idag och mellan trädgårdsmöbler, grill och nässlebrända barn fick jag lite flygtid.

Jag ändrade vinkel på stabben: En högkvalitets precisionskalibrerad träbit (glasspinne) fick agera distans, 2mm höjning blev det i framkant på stabben. Med lite dubbelhäftande tape som kröning på ghettolösningen blev det tight och bra och TP satte jag på 73 mm. Och jädrar i min holk nu börjar det stämma.

Jag hade trimmat rätt mycket höjd innan kastet för säkerhets skull men efter lite glidande kom jag rätt. Dyktestet gav svag positiv stabilitet, så skall man dyka och köra en repa över fältet måste man hålla lite dykroder vilket är precis vad jag vill men man kan slappna av och räkna med att det går dit man vill och inte pitchar som funktion av hastighet.

Själva flygbilden såg bättre ut, mindre "häng" med stjärten och mycket lättare att gneta omkring och försöka minimera sjunket. Ett par klick höjdtrim upp eller ned räcker nu för att justera farten.

Dessutom kunde jag ta ned höjdkompensationen på gas från 15% (EDIT dyk) till 10% (EDIT dyk)

Eftersom jag saknar en Robart Incidence Meter ;) har jag ingen aning om var vinklarna hamnat men flyger det bra så....

Nu känner jag mig riktigt nöjd med planet och redo för hanget.
Hej vad skönt! Jag var ut m eztrainern en sväng igår, behövde lite positiv RC-feeling då min quad gjort mig så ledsen och grinig på hela hobbyn, var 25° och enormt solsken, termik överallt och en lätt bris och eztrainern lyckades fånga termik precis överallt och jag återfick ett leende på läpparna.

Vågat att ändra vinkel på hori.stabben! Jag har själv råkat göra detta på eztrainern när jag ville göra flygkroppen mer rigid(kolfiberstav inlimmad/pressad längs flygkroppens botten i limfogen), gjorde att stabbens framsida pekade mer nedåt än den var gjuten - skapade ett litet märkligt beteende vid motordrift (seglade normalt dock) och gjorde att CG var tvunget att vara längre fram än innan(för att ej gå in i hög alfa när jag försökte stiga) - när jag senare insåg detta och gjorde om detta hammade stabbens vinkel nånstans mitt emellan och det fungerar mycket väl! Intressant med sådana här saker som ändrar flygegenskaper - tror också att det är mer märkbart på våra segelskepp då en kraftfull motor kan skapa lite mer marginaler gällande TP.

Ot.
jag har pensionerat min let13 efter en acc-lödning släppte och lagningarna blev för tunga och det var "dags", tänkte bygga nåt eget kul i depron,
Jag har inte flugit en vinge ännu och komponenterna från let13 skulle vara bra åt en medelstor vinge (20a esc, 800kv motor, går bra på 2s och ev 3s) har 2s1300:or, 2s2000, 3s1500, 3s1800, 3s2200 så lite olika batterialternativ finns, bra då det är små marginaler på vingar med TP som jag förstått?

Jag har också kikat på FliteTest f22 raptor, ser ganska lättbyggd ut och skulle fungera m drivlinan.

Mvh Gustaf


Skickat från min SM-T211 via Tapatalk