handdator

Visa fullständig version : Tips på motor



Phastey
2016-05-08, 20:54
Min motor började ryka betänkligt efter en flygning idag. Kom hem och möttes av denna syn:
58353En kabel har brunnit av eller skavts av. Motorn har inga märkningar men verkar vara en borstlös iaf. Kan någon vänlig själ hjälpa mig med att hitta en ersättningsmotor? Jag är ganska novis på elsidan fortfarande. Motor ser ut att ha gått varm sedan tidigare också...accen var inte ljummen ens, fartreglaget lite ljummet.

Min setup ser ut enligt följande:

en Kawasaki hien på ca 70cm, 410g flygklar
fartreglage dual sky 18a, 6-12 NC/2-4 lipo w/bec
acc 3s lipo 1300mah 40c
propeller aero naut CAM carbon 6x6

motorn har måtten L: 32mmAxeltapp längd: 14mm, 3mm dia
Diameter på motorn: ca 26mm

Motorn har suttit monterad på insidan kroppen.
prestanda på modellen är helt ok, men jag är öppen för förslag. Tycker dock mycket om modellen och vill helst inte ändra för mycket.
58354
58355

pgrts
2016-05-08, 22:15
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=8503
Den motorn ligger väldigt nära din original i måtten.
Egentligen ska du nog ha större KV på motorn eller större propeller för att det ska passa.

Phastey
2016-05-09, 00:10
Tack! Är det antingen eller, dvs kan jag köpa den motorn och komplettera med en större propeller och få ihop det? 10x5 känns ju ganska rejält mycket större? Vad sätter kv värdet för gränser, är det bara maxvarv?

freddan_6
2016-05-09, 04:34
KV ger effekt. Ordet betyder antal var/volt olastad. kV bestämmer hur snabbt din propeller varvar. Till ditt plan behöver du kV nånstans mellan 1800-2200.

Väg motorn. Vikten på motorn är rätt så linjärt med effekten. Här ett annat förslag som jag inte vet om den får plats.
http://rctimer.com/product-116.html

Phastey
2016-05-09, 10:40
Motorn väger ca 45g.

jocke1963
2016-05-09, 12:02
Här ett annat förslag som jag inte vet om den får plats.
http://rctimer.com/product-116.html

Bra motor, har flera, bl.a i min Polaris. Men den gillar nog inte en 6x6 på 3S, går bäst med 6x4.
Då drar den uppåt 25A, så då får Phastey nog köpa ett större reglage oxå..

Phastey
2016-05-09, 17:28
Fattades bara det... :)

Fluf
2016-05-09, 17:49
Låter som den var ordentligt överproppad från början och "kör tills det ryker" blev som det blev ja. Svårt att få samma effekt med liknande vikt om det skall inom specifikationer för elektroniken utan att ryka.

Phastey
2016-05-09, 18:53
Ok, köpte modellen begagnad så jag kollade inte så noga men det låter som en rimlig förklaring. Har ändå haft den i ett par år utan bekymmer. Kan man gå ner i kv och upp i propdiameter med minskad stigning för en "snällare" setup? Jag är beredd att minska lite på toppfart så länge jag får behålla lite stigprestanda. Om jag måste kan jag kapa i nosen för att få in en annan motor.

freddan_6
2016-05-09, 19:44
Ok, köpte modellen begagnad så jag kollade inte så noga men det låter som en rimlig förklaring. Har ändå haft den i ett par år utan bekymmer. Kan man gå ner i kv och upp i propdiameter med minskad stigning för en "snällare" setup? Jag är beredd att minska lite på toppfart så länge jag får behålla lite stigprestanda. Om jag måste kan jag kapa i nosen för att få in en annan motor.

Det beror på lite på planet. En del små snabba kärror får problem av vridkraften från propellern. En 10x5 på full skaft från handkast får hela planet att rolla innan det har byggt upp fart. Men prova vet jag. Det är väl inte värre än att du får halvgasa i början för att bygga fart.

Phastey
2016-05-09, 23:48
Tack för era svar! Har jag fattat det rätt om samtliga av alternativen hittills bör medföra ett byte av fartreglage?

freddan_6
2016-05-10, 07:22
Samtliga motorer som förekommit här fungerar upp till 25A. Då är det lämpligt med något större fartreglage. Vissa fartreglage fungerar om man sätter på ordentlig kylning. Det är mellangas som är värst för ett fartreglage.

McRegor
2016-05-10, 09:32
Har svårt att tro att din lilla kärra inte borde fungera med ett 18A-reglage - för det har den ju trots allt gjort tidigare. T ex så sitter det inte mera i min Parkzone Sport Cub (1300 mm spv) vilken drar just 18--19A med nyladdad ack och och full gas så om du kan mäta strömförbrukningen vid full gas så kan du ju i alla fall verifiera att den ligger i rätt härad. Och är den lite för hög så finns ju alltid möjligheten att minska proppstorleken. En tångamperemeter (för likström - finns på bl a Biltema) är ett enkelt och utmärkt hjälpmedel för att kolla strömförbrukningen i våra elkärror och inte minst om man skall testa med olika proppar.
Sen är det ju aldrig fel att överdimensionera fartreglaget men trots allt har ju din lilla kärra fungerat tidigare. Vet du inte tillverkaren på kärran så du kan söka på nätet vilken motor som satt i - eller rekommendationer från andra som kör samma kärra ?
F ö bör du nog hålla dig till en propp på runt 6" om nu spännvidden bara är runt 700 mm - som Fredrik redan förklarat. Men du kanske kan gå ner lite i stigning för 6*6" känns för mig relativt extremt för en sån kärra. Och därmed lär också strömförbrukningen sjunka något.
Roger

Phastey
2016-05-10, 11:12
Detta kanske kan vara något?
http://www.hab.se/drivpacket-1534kv-borstlos-motor--med-20a-reglage-p-3083-c-307.aspx

freddan_6
2016-05-10, 11:20
Detta kanske kan vara något?
http://www.hab.se/drivpacket-1534kv-borstlos-motor--med-20a-reglage-p-3083-c-307.aspx
Det är en bra motor men den monteras med skruvar på ett fäste bakom kannan. Det beror på planet ifall det går. Jag har en sån och den drar cirka 14A med 8x3.8 SF. Planet är en långsam dubbeldäckare (Ultrafly Furious).
Och fartreglaget känns onödigt, om du redan har 18A.

Denna är nog bättre och du bör klara dig med ditt reglage och 6x4
http://www.hab.se/borstlosmotor-maxbl22126--kv2200-280w-p-3850-c-293.aspx

Phastey
2016-05-10, 11:25
Jag kan ju kapa kroppen och limma in ett nytt spant och bygga någon form av kyld kåpa.

Phastey
2016-05-10, 12:23
Det är en bra motor men den monteras med skruvar på ett fäste bakom kannan. Det beror på planet ifall det går. Jag har en sån och den drar cirka 14A med 8x3.8 SF. Planet är en långsam dubbeldäckare (Ultrafly Furious).
Och fartreglaget känns onödigt, om du redan har 18A.

Denna är nog bättre och du bör klara dig med ditt reglage och 6x4
http://www.hab.se/borstlosmotor-maxbl22126--kv2200-280w-p-3850-c-293.aspx


En sådan får det bli ihop med ny propp, tack för hjälpen!

Phastey
2016-05-10, 22:35
Köpte nu en 2212/6 kv 2200 samt en Apc 6x4. Hur gör jag nu för att bäst skona fartreglaget? Vad menas med att halvgas är värst för ett reglage? Är det bättre med fullt spett?

Har en icharger som har program för motorkörning, här bör man väl kunna se strömmen under olika driftlägen?

McRegor
2016-05-10, 22:55
Föra att svara på din sista fråga - iChargerns "motor-läge" avser borstade likströmsmotorer och inte borstlösa motorer så det har du ingen glädje av i detta fall.
Som jag redan nämnt tidigare så är en s k strömtång/tångamperemeter ett enkelt och bra mätverktyg - t ex denna - http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Matverktyg/Matinstrument/Tangamperemeter-DCM-6003-ACDC-2000023355/
Observera dock att den måste klara likström (DC) eftersom det finns en del billiga strömtänger som inte klarar detta. Det finns givetvis flera lösningar på strömmätnings-problematiken men fördelen med strömtången är dess enkelhet samt att man bara "greppar" över ena sladden mellan ack och reglage.
Roger

freddan_6
2016-05-11, 07:54
Köpte nu en 2212/6 kv 2200 samt en Apc 6x4. Hur gör jag nu för att bäst skona fartreglaget? Vad menas med att halvgas är värst för ett reglage? Är det bättre med fullt spett?

Har en icharger som har program för motorkörning, här bör man väl kunna se strömmen under olika driftlägen?

För att svara på första frågan. För fartreglaget är det bättre att köra på fullt spett. Men som du märkte på din gamla motor så är det inte alltid bäst för motorn, speciellt om man går över max ström och börjar få värmeförluster. Max effekt bestäms av varvtal (kv) och propellerns storlek och stigning.

Fartreglaget använder pulsbreddsmodulering för att skapa en långsam växelström. Denna pulsbreddsmodulering går normalt med 7KHz. Det är fler övergångar mellan framåtström och bakåtström på halvfart än på fullfart.

http://attie.co.uk/quad_copter/progress

58389

Phastey
2016-05-11, 08:18
Tack, man lär sig!

Killenheladagen
2016-05-11, 09:19
Hej förlåt om jag kapar tråden här, detta med esc:s på halvfart?

Jag har ett svävarbygge (2st, ett eget sedan ett högkrafts- projekt med en vän är på paus av nån anledning) och jag tänkte använda ett 20A esc till en fmsmotor från en fms let13, har för mig att den har 900kv, så tänker sätta på en 5x4 BN och använda som kjolmotor, tänkte sätta den motorn på ett vred och på halvfart, bör inte ett 20A reglage klara det utmärkt utan extra kylning? Eller är denna bättre som driftmotor?

Jag använder toppen av en stor kylväska typ, superlätt hårt stabilt foam, 69cm lång och 57cm bred.
Satte en grafikkortsfläkt i mitten, gjode en EDF-tunnel genom att smälta foamet med en gammal lödpenna, motorn driver sig själv genom matad 12V likström. Det finns en 3s2200 5c sändaracc ombord.

jag har en hubsanX4 som faktiskt skulle klara att vara kjolmotor, har "tillverkat" några 1s-batterier till den på bl a 800mah som fungerar bra och ger bra lyftkraft till de små motorerna, har också en monterad svag 11bladsEDF grafikkortsfläkt som extra kjolmotor i foamet också ifall jag kör hubsanlösningen, den har separat elmatning och skulle ev rädda farkosten på vatten ifall hubsanX4an ger upp. Jag kan också förlänga hubsanens drifttid genom att ladda den samtidigt genom den 3s-acc som skall vara ombord.

Målet är en svävare man kan leka med och använda som plattform för mi n walkera ilook! Fpvsvävare...

Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

McRegor
2016-05-11, 09:22
Rent praktiskt (> 15 års elflygande) så har jag aldrig upplevt några överhettningsproblem på fartreglaget trots att jag är en elflygare som använder trottelspaken mycket och sällan kör på "fullgas" så min personliga uppfattning är att man i de flesta fall nog kan glömma det eventuella problemet med att flyga på delgas. Det är nog vanligare att förstöra motor och/eller reglage genom att överbelasta på fullgas trots allt.
Roger

freddan_6
2016-05-11, 11:29
Rätt så Roger men det finns (fanns?) speciella fullgasreglage gjorda för elseglare som är väldigt små och utan kylning. Det är också orsaken till varför man aldrig ska underdimensionera fartreglaget

http://www.castlecreations.com/support/faq/faq-general.html#gen6
"A speed controller controls power to the motor by turning full throttle current on and off really fast, 11 to 13 thousand times per second (Pulse Width Modulation or PWM). The percentage of each on/off pulse that is off compared to the part that is on determines how much power the motor sees. I.E. With a pulse that is 50% off and 50% on the motor will see 50% power*. Because each on pulse is 100% of full throttle current, a system set to pull 20 amps at full throttle through a Phoenix 10 will not last if you are throttled back to the point where you only see 10 amps on a wattmeter. The ESC in this case is still switching 20 amps, which it can’t do for long. "

http://www.rcuniverse.com/magazine/article_display.cfm?article_id=1344 "Partial throttle operation generates more heat as does high PWM rates."

McRegor
2016-05-11, 13:02
Ja - man skall ju absolut dimensionera för minst den maximala belastningen men gör man det så tror jag att få kommer att ha problem med delgas. Men åter - "att mäta är att veta" vilket vi predikat otaliga gånger i dessa spalter...:)
Roger

Phastey
2016-05-11, 16:49
Hmm...Jag gör nog som sist, kör tills nästa komponent ryker. I värsta fall, fartreglaget. Den nya motorn kostade ungefär lika mycket som hela planet.

Phastey
2016-05-13, 22:00
58419Update: motorn installerad, fick kapa kroppen och limma in ett spant och göra den gamla nosen till en motorkåpa. Planet flyger kanon på 1/3 gas med en Apc 6x4. Setupen var sval efter flygning utom möjligtvis fartreglaget som var lite varmt. Tack för alla tips!