handdator

Visa fullständig version : effekt mot motor vikt



vire
2016-05-14, 22:12
en starkare motor i mitt bus plan men vill inte att vikten blir för mycket .använder en saito 56
i dag .lite för svag . kan man trimma dessa små motorer på något bra sätt eller är det för svårt då det är små grejer .vill öka effekten men hålla nere vikten ..några förslag har två motorer så jag kan trixa lite och jämföra

Michael
2016-05-14, 22:31
Kort svar: Med stor svårighet.
Enkla lösningar är endera att ha i mer nitrometan i bränslet eller att byta till en större motor

- Saitos motorer brukar utan problem klara upp till 30% nitro.
- En Saito 82 väger endast 60 gram mer än din 56:a men lämnar avsevärt högre effekt.

pgrts
2016-05-14, 22:46
För den som trimmat moppar och liknande är det nog inga problem att polera, slipa och justera upp effekten minst 50% på de flesta stsndardmotorer

vire
2016-05-14, 23:09
okej verktyg finns men var är det mest effekt att hämta på dessa motorer .

henke2
2016-05-15, 10:19
okej verktyg finns men var är det mest effekt att hämta på dessa motorer .


I propellern!!! Anpassa den efter ditt flygplans egenskaper.

KristofferR
2016-05-15, 10:51
I propellern!!! Anpassa den efter ditt flygplans egenskaper.

Precis, prova några olika propellrar! Det finns troligen data att hitta och så provflyger du och jämför din upplevelse med siffrorna.

Visa ditt flygplan och din spec och vad du egentligen vill uppnå så finns det säkert fler möjligheter än att trimma motorn. Är det typ toppfart så är det avstämd pipa som gäller men skall du hovra kanske det är något annat du skall göra.

Det självklara är förstås att först provköra med nitrometan och se hur resultatet blir. Du kanske inte uppnår det du önskar med mer effekt och då får du svar på frågan utan att lägga tid på motortrim. Är det däremot så att du vill trimma motorn för att du tycker det är intressant och kul skall du förstås göra det. Men jag får mer känslan av att du vill ha en "Quick fix" än att sätta dig in i motortrim. ;)

Tillägg: Pipa kanske inte funkar på 4T - jag vet inte vad Saito är för motor

freddan_6
2016-05-15, 10:53
Bäst för Saito 56 lär vara APC 12x6 eller liknande. Du bör komma upp i 10000 rpm. OS FS56a lär vara 700 rpm bättre.

henke2
2016-05-15, 11:47
Bäst för Saito 56 lär vara APC 12x6 eller liknande.

Det är flygplanet man dimensionerar efter inte motorn. 11x8 eller 13x4 kan mycket väl vara bättre beroende på flygtyp.

senmathal
2016-05-15, 18:28
För den som trimmat moppar och liknande är det nog inga problem att polera, slipa och justera upp effekten minst 50% på de flesta stsndardmotorer

Jag minns en tråd för några år sedan där en kille som ägnade sin tid till att trimma tvåtaktare i tävlingssammanhang skulle ge sig på en modellflygmotor. Jag följde tråden med spänning tills han tvingades konstatera att den redan var så optimal att han inte kunde göra något åt den. Nu var det en bensinmotor och det är möjligt att man kan kräma ur lite mer ur en metanolmotor.

På en modellflygmotor kan man ju med hjälp av propeller belasta motorn optimalt utan risk för överbelastning eller övervarvning. Samtidigt minns jag en kille som lyckades få en 10 cc HP motor att gå nåt helt otroligt med hjälp av filande polerande och Slick 50. Men det var rätt länge sedan. Effekt/volym förhållandet på nya motor har nog stigit rejält sedan dess.

/Mats

KristofferR
2016-05-15, 18:40
Det låter rimligt.

Att jämföra modellflygmotorer och mopedmotorer är vanskligt, då mopedmotorn är konstruerad närmast för att trycka ned effekten artificiellt, därmed finns det stora källor att ösa ur.

Modellmotorn däremot är konstruerad för maximal specifik effekt (=effekt per vikt).

En mer rättvisanse jämförelse vore kanske mot en gokart, 80cc cross eller liknande tävlingsmaskin?

vire
2016-05-15, 19:05
Har provat 6 olika propellrar kommit fram till 12*6 är bäst det ska inte gå fort utan vill ha kraften 13*4 skulle nog va bättre men den tar i marken funderar på höja fram hjulet ännu mera. Kör på 18 % nitro gör stor skillnad.

henke2
2016-05-15, 19:06
Det låter rimligt.

Att jämföra modellflygmotorer och mopedmotorer är vanskligt, då mopedmotorn är konstruerad närmast för att trycka ned effekten artificiellt, därmed finns det stora källor att ösa ur.

Modellmotorn däremot är konstruerad för maximal specifik effekt (=effekt per vikt).

En mer rättvisanse jämförelse vore kanske mot en gokart, 80cc cross eller liknande tävlingsmaskin?

Moped 1hk på 50cc, 20hk/liter

Cross 85cc 341hk/liter

Saito 56 97hk/liter

Dock en skillnad motorerna mellan....

Gasman
2016-05-15, 23:41
Jättestor skillnad mellan 2- och 4-takt när det gäller trimning av motorer!
Gemensamt gäller att så högt kompressionsförhållande som möjligt! Men när det börjar knacka/detonera så har man gått för långt och motorn förstörs på mycket kort tid. Olika tillsatser i bränslet kan flytta den punkten en bit bort. Nitro är en sådan men det finns fler...
Oavsett 2- eller 4-takt så gäller att motorn i fråga bara kan suga i sig en viss luftmängd på en cykel. I den luftmängden kan en viss, given mängd bränsle (metanol, bensin, eter, fotogen, diesel, ja allt som rinner och brinner) förbrännas. Alltså måste man först se till att motorjäveln suger i sig så mycket luft det bara går vid de varvtal vi vill att motorn ska jobba på! Rätt kamvinklar på 4-taktaren och rätt porttider på tvåtaktaren och inga strypningar på luftvägarna in i motorn. Och dubbelt, avtätade lagringar i vevhuset ökar vevhusets kompressionsförhållande vilket är gynnsamt på 2-taktarens ventilering.
Sedan kan man labba med olika avstämda pipor (fortfarande på inloppssidan) för att kanske lyckas få lite stående vågor vid vissa varvtal som hjälper till och ökar luftmängden som motorn suger i sig. Eller kanske en separat kompressor som hjälper till att trycka i mer luft i motorn?
Sedan ska vi se till att förgasaren sprayar in exakt rätt mängd soppa i den insugna luftmängden så att förbränningen av luft/bränsle blir så optimal som det bara går.
Sketenkelt, eller hur? Bara att plugga på förbränningsteknikens grunder så kommer man en jättebit på väg. Google är en jättebra källa för vidare studier...

//Mange

Michael
2016-05-16, 18:50
Saito har tillverkat fyrtaktsmotorer sedan 1979 och jag skulle tro att de under tiden som förflutit sedan dess förfinat konstruktionen ganska långt vad gäller kamlober, strömningskanalerskanaler mm. eftersom hög effekt och bra gångegenskaper alltid varit ett försäljningsargument. Om man inte har mycket tid och resurser till övers för att experimentera och är beredd på att större delen av de modifikationer man kan göra sannolikt minskar effekten snarare än ökar den, skulle jag avråda från att börja modifiera något på Saito 56:an.

vire
2016-05-16, 20:50
Okej tack för allt. Jag köper en till motor verkar vara lättare.