handdator

Visa fullständig version : Förvaring Lipo länk till video



peso
2016-05-27, 09:37
Råkade se en bra video på youtube som handlar om olika förvaringssätt för Lipo-batterier. Själv får jag då och då lite dåligt samvete för hur jag hanterar dom. Jag använder påsar och stabila lådor. Men vad blir konsekvensen av kraftig rökutveckling. Varken låda eller påse tar ju hand om det. Om det inträffar inomhus lär bostaden behöva saneras. Så Lipo borde nog stanna ute.
Den här videon är verkligen inte uppmuntrande:

https://youtu.be/CnNId0mDnBo

/PO

lizzy
2016-05-27, 10:53
:-(

peso
2016-05-27, 15:56
Är det någon som vet om den ammunitionslåda som förkommer i videon även finns i Sverige?

Ålänning
2016-05-27, 17:24
Jag har en bunt såna ammolådor, .50 cal från Sverige nånstans. Köpte i nyskick.
Man ska INTE ha dem fast utan andning.

Tobbepostis
2016-05-29, 13:16
Varför? menar du öppet lock?

Xermalk
2016-05-29, 14:30
Måste borras ett ordentligt ventilationshål i dom, annars blir de bomber vid en brand (lipos brinner utan syre).


https://www.youtube.com/watch?v=8A7An4fXARs

Ålänning
2016-05-29, 16:13
Utan hål:

http://www.youtube.com/watch?v=OuH017ic6uo

Tobbepostis
2016-05-30, 11:31
Ok bra med ventilation.Men om man inte laddar hemma vilket jag inte gör,utan lipon bara ligger i påse och amulåda låda kan det inte vara några problem?

Ålänning
2016-05-30, 16:53
Det är vanligast att en LiPo brinner/exploderar vid laddning och upp till en halvtimme efteråt. Samt förstås vid användning och upp till en halvtimme efteråt, men då är man väl på fältet så det är struntdetsamma om man har otur.

Jag mäter cellerna före laddning, efter laddning, före användning och efter användning.

Sköt dina LiPo's så är risken minimal. =) Finns mycket att tänka på.

Killenheladagen
2016-05-31, 04:50
Hej! !
Jag har nyligen blivit uppmärksammad på att min laddare b6AC+ som jag hämtade från teknikmagasinet för 500 skall/kan vara brandfarlig, fanns flera rcgroupstrådar om den laddaren (vilket var lite gamla trådar, hoppas den "plus"-modell jag köpte inte har samma problem

I vilket fall har jag blivit nervös och rädd att min gravida tjej och mina 3hundar skall brinna inne, nu har jag brandsäkrat laddplatsen rätt bra men det jag precis läste att lipos brinner utan syre skrämmer upp mig igen.

Laddaren fungerar väl och mina accar har aldrig mått bättre, jag är ej gjord av pengar , kan inte motivera ett nytt köp med "folk på intermet säger att den är farlig" - var inne på teknikmagasinet och berättade mina farhågor och de sa givetvis att detta var nåt de inte hört nåt om och jag kan ej återlämna den använda fungerande varan på hörsägen direkt och jag förstår dem.

Är det någon som har en bra idé hur jag skall göra detta så säkert som möjligt, jag laddar aldrig när jag ej är i rummet och har i huvudet hur alla mina accars spänning brukar ser ut och använder lipobuzzer flitigt vid varje launch/landning om ej buzzern är ombord, läser alltid av cellspänning.

Om nu laddaren är så farlig bör väl fler svenska olyckor hända och ett så stort företag som teknikmagasinet borde väl slopa en bristfällig produkt direkt men de har sålt den laddaren ett bra tag utan trubbel (vad ska de annars säga till mig iofs?).

Mvh Gustaf

Skickat från min SM-T211 via Tapatalk