handdator

Visa fullständig version : RTKLIB-styrning med pixhawk



PelleP
2016-05-31, 15:48
Hej, jag håller på med ett projekt där jag skall använda RTKLIB för att uppnå cm-precision på GPS position.
Jag skall styra min jordbrukstraktor så exakt som möjligt när jag gödslar, besprutar, sår osv.
Min plan är att först testa styrningen på en modell för att sedan flytta över allt till jordbrukstraktorn.
Har just nu problem med att länka Basstationens GPS till Rovern (Fordonet).
Någon som har erfarenhet av RTKLIB ?
Överföringen fungerar om jag kör Server/klient över nätverk men jag får det inte att funka med radioöverföring (APC220).
Jag delar gärna av mig av mitt projekt om intresse finns.

Så här planerar jag att utföra styrningen.
Basstation med u-block NEO M8T med en Lattepanda (Windows 10) som kör RTKLIBs STRSVR för att översätta
u-blox till RTCM3 och sända det till Rover (Traktorn)
I Traktorn skall jag ha en andra Lattepanda med RTKLIBs RTKNAVI för att sedan skicka centimeter noggrann GPS-position till Pixhawken med roverprogram installerat.
Pixhawken kommer sedan att kunna styras från mission planner där jag lägger in mina spår på fältet.
Styrningen av traktorn styr Pixhawken via en liten nätt omvandlare med två utgångar (Hö-Vä) och styrvinkelåterföring.
Som sagt, jag behöver i första hand hjälp med radioöverföringen från basstation till rover.

En andra fråga är vilken motor är lämplig för att driva barnbarnets lilla plast-tramptraktor. (Prototypen)
Gärna en lågvarvig steppermotor (Ganska stark) som styrs från pixhawk.
Styrningen på prototypen får bli ett vanligt kraftigt servo som också styrs från pixhawk.
/Pelle

Hoppsan_84
2016-05-31, 15:58
Häftigt.

Kan du använda 433mhz seriell radio överföring?

UndCon
2016-05-31, 16:06
Till Pixhawk och de äldre modellerna finns Ardurover

http://ardupilot.org/rover/docs/gettit.html

Jag vet inte om det kan hjälpa dig på vägen.

Kommunikation mellan basstation och rover brukar ske på 433Mhz med Pixhawk och då har du realtids data på dator och din rover(traktor) på Google-karta.

Om funktionen flygfoto finns kvar i programvaran för Ardurover som den gör för Arduplane eller Ardukopter så är det ju lätt att ange ett område (en åker) och hur många gånger traktorn måste köra över för att tex göda eller bespruta.

Detta används egentligen för flygfotografering/kartering och det borde gå att nyttja till ditt ändamål.

PelleP
2016-05-31, 16:30
Japp, det är Ardurover som skall in i Pixhawken. 433 MHz går bra (Det är det som min APC220 har) Problemet jag upplever är att det kommer inget fram till rovern vid radioöverföring men fungerar över nätverk. (TCP/IP)
Vad säger ni om en motor för en tramptraktor? Bör vara en borstad likströmsmotor eftersom jag vill köra Fram/Back med den.

UndCon
2016-05-31, 16:47
Du kanske skulle försöka få tag på en motor med växellåda, typ elektrisk rullstol eller liknande.

Radiolänken kan du nog felsöka lite på, har du kört sändare utan monterad antenn så är den troligen bränd, även om du bara kopplat in den en kort stund.

PelleP
2016-05-31, 17:11
Japp, jag får testa med andra radioenheter.
Elektrisk rullstol! Tack för tipset....Kan kanske bli svårt att få tag i någon skrotad sådan.
Funderade ett tag på att bygga om min hydrostatdrivna gräsklippare.
Fram/back och gas på samma reglage.
Eftersom jag är ny på området...var hittar jag starka servon?

Thomas
2016-05-31, 20:44
GPS/Satellitstyrd traktor verkar intressant!
Grannen med Ripa Modellflygklubb, 'Åhus Grönt', http://www.ahusgront.se/index.html odlar diverse grönsaker, och där går traktorerna förarlösa, spikrakt i fårorna medans manskapet plockar sallad mm. Kanske ett tips att kontakta dem och se hur de löst detta?


Elektrisk rullstol, du har möjligtvis inte någon hjälpmedelscentral i närheten, som tar tillbaka/byter ut uttjänta prylar?