handdator

Visa fullständig version : HobbyKing Finnair DC-3 Airliner EPO (OH-LCE)



Ålänning
2016-06-17, 22:19
HobbyKing? EPO? El?
En och annan lär väl reagera... Micke som alltid klagar på HobbyKing och inte gillar deras grejer.
Och inte gillar han EPO-flyg heller. Eller elflyg för den delen... och så går han och skaffar exakt just det.
Han är jag. :roll:

Varför?
Jag kunde inte låta bli. Något inom RC-världen som fångar mitt tycke är just miniatyrkopior av flyg
mm som liknar något som funnits eller finns på Åland. Om man ser på callsign på denna DC-3 så är
det en bokstav fel. Jag tänkte först göra en kopia på den DC-3 som förolyckades på
Åland för många år sedan. Men, jag har ju redan en Top Flite DC-3 som samma mål.
Jo... men det är en större byggsats och denna är bra att öva med, både flyga och få till detaljer
och sånt tänk. Mer om det bygget finns här: http://forum.motorportalen.net/viewtopic.php?f=61&t=12946

Skala?
Jag kan bygga ihop detta flyg på kort tid och flyga det. Men jag vill ju även att detta flyg ska
se bra ut så det lär nog bli en del finputs, målas lite osv. Dessutom så är det trots allt HobbyKing
så det lär finnas en del att fixa. ;-) Har sett många filmer på den, många flyger den som raket,
men flera flyger den som skalaflyg och det verkar nog vara helt OK hastighet ändå, om än
ej skalahastighet.

Elektroniken
Det är en del elektronik i flyget redan monterat
- 2 motorer
- 2 ESCs
- 2 skevservon
- 4 flapsservon
- 1 höjdservo
- 1 sidoservo för roder och sporrhjul
- 1 ljusmodul + en bunt LEDs lite här och där (ej kollat desto närmare)
- 1 5A BEC
- 2 elektriska landställ

Och sen tillkommer
- Mottagare
- LiPo (tror det var 4S 4000)
- MiniAPM + GPS/Compass mm för stabilisering mm? ;-)

Specifikationer
Material: EPO
Vingspann: 1600 mm
Längd: 1103 mm
Vikt: 1700 g
Servon: 6 st 9g + 2 st 25g
ESCs: 20A
Motorer: 2x 2215 960KV Outrunners
Ack: 4S 3300-4000mAh

Köpt från HobbyKing: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__55564__HobbyKing_8482_Empire_Airlines_Finnair_DC _3_Airliner_EPO_1600mm_PNF_.html

Saxat från HobbyKing:
The Douglas DC-3 revolutionized air transport in the 1930s and 1940s. Its lasting effect on the airline industry and World War II makes it one of the most significant transport aircraft ever made. It started as a request from TWA airlines to Douglas in response to the Boeing 247 being unavailable for purchase. “DC” being derived from Douglas Commercial became the model prefix, starting with the DC-1 in 1933, with the DC-3 arriving to commercial service in 1936.

Over 16,000 DC-3's were built, the bulk of them as C-47 military versions but also included license built models in both Japan and Russia. With the market flooded with military surplus versions, they became quite popular for use by small time airlines, cargo services, sky diving duty, and more. They have been extensively used as fire fighting aircraft, being heavily modified by companies like Basler Aviation to include drop systems, and more powerful Pratt & Whitney PT-6A turbo prop engines. There are still large numbers of DC-3's in use even to this day.

Our model of the DC-3 arrives as a fully molded EPO foam airframe, in all bolt together, plug and fly format. As a sport scale model it is a remarkably accurate representation. Since everyone likes options, we have included 2 sets of decals in the box, Empire Airlines and Finnair. As the DC-3 was so widely used, feel free to model it after your favorite scheme. Empire Airlines, a passenger service that operated DC-3's and flew between Tri-Cities Washington, Boise and Coeur D'Alene Idaho in the late 1940s with the other set being Finnair, the which is one of the worlds oldest passenger services based in Helsinki, Finland, having adopted the DC-3 for use in 1947.

The DC-3 has a host of features including working retracts, LED wingtip and landing lights, as well as a large removable battery hatch and working flaps. Making take off much easier, we have included counter-rotating propellers. To handle the load of all those servos, lights, plus retracts, we've included an external BEC unit wired into the ESC wire harness.

Flying the DC-3 is a treat. Large tail surfaces, a light wing loading, plenty of power, and ample washout all combine to make a docile handling airplane. Fly slow, fly fast, this thing looks great from all angles at any speed. If civilian colors are not your speed, we offer it in a green C-47 military version that has three decal sets included. Really when you think about it, we've made a complete package. Scale looks, excellent handling, color AND decal options, all at a price that is quite affordable. You're probably thinking “but I'm not into scale models” honestly, with what we offer you, you'll want to be into scale models after seeing the HobbyKing DC-3.

http://forum.motorportalen.net/download/file.php?id=12226

Ålänning
2016-06-18, 08:42
Kollat delarna!
Och provmonterat lite...

Började kika lite på delarna och provmontera.
HobbyKing's produkter är nog vad de brukar vara... =)
Vääldigt slarvigt byggda, men grejerna i sig går att göra något med.
Blir lite arbete att få den som den ska vara.

Bara så här snabbt så märkte jag av följande slarv:
- Gångjärn sega (lim i dem eller snett monterade)
- Roder ej centrerade
- Ena landstället snett
- Ena vingspetsen mosad (yttersta cm)
- De hanteras knappast som glas när de packas, delarna är stötta här och där samt klämda
- Passagerarrutorna är lösa
- Sporrhjulet går inte att vrida som det ska, dåligt monterat och lim på fel ställen
- Osv...

Det som var coolt var ju att servona är vridna i nåt läge så armarna inte ska vara i vägen i frakt.
Dvs helt nervridna i dolt läge. När man väl kopplade in dem så vreds dom upp till rätt läge!!!
Hur sjutton funkar det? Ändlägena, är dom månne 90 grader åt vart håll, dvs 180-graders servon?
För servona beter sig som vanliga 120 när man väl aktiverat dem, dvs 90 grader med lite marginal.

Tog en bild på provmonteringen... finns en del att göra och ska fixa ytterligare mer. =) Ska bli kul!

http://forum.motorportalen.net/download/file.php?id=12262

Elgstrand
2016-06-18, 18:30
Det här blir kul, kommer jag följa. DC 3 är en favorit, lite speciellt här i Linköping också.

Mvh.

Ålänning
2016-06-18, 19:32
Aha, skoj! Är det nån DC-3 stationerad i Linköping?


Börjat åtgärda HobbyKing-missarna...

Batteriplatsen ser ut så här (lyfter av magnetfästa locket). Inte mycket att orda om där.
http://forum.motorportalen.net/download/file.php?id=12292

Fönstrena såg ut att vara olika långt in i kroppen, så jag tryckte på dem och då lossnade dom, så nu har jag tagit bort dem. Jag har målat större delen av hålet (efter bilden togs) för att få bort att det utifrån ser ut som att det är 1 meter tjocka väggar. Ska limma dit fönstrena på rätt sen. Extraarbete som HK kunde gjort bättre.
http://forum.motorportalen.net/download/file.php?id=12293

Har även fixat alla gångjärn (sneda, fullt med lim runt dem eller nåt) och gjort alla roder så de rör sig som de ska. Sidorodret var väldigt trögt. Gångjärnen lossnade på en flap. Osv... HK slutar inte förvånas. Varför inte låta grejerna vara omonterade så man får göra det ordentligt själv? Har också monterat alla roderhorn, klippt utstickande skruvarna, och målat roderhornen.
Har även skurit bort fransar från gjutningar och målning. C-47an så har en glaskupol på taket, vilket inte passagerarflyget har, så dess fäste har jag skurit bort och fixat till samt målat. Är väl bara fortsätta reparera och fixa till... tar lite längre men det gör det ju ändå för att jag målar och skala-fixar till allt lite extra. :-D

Elgstrand
2016-06-18, 21:42
Jo, vi har ju en utställning här: http://www.flygvapenmuseum.se/Utstallningar/DC-3an/
https://sv.wikipedia.org/wiki/Catalinaaff%C3%A4ren Jag har varit på den utställningen många gånger.

Verkar vara en kul maskin i luften om den är lätt. :eagerness:

Lycka till!

Mvh

Ålänning
2016-06-18, 22:12
Den där DC-3an har jag ju sett och läst om förr. Lite skralt skick. Lite som vraket jag använder för inspiration för min andra DC-3a.

Enligt vissa filmer så flyger HobbyKing DC-3an väldigt snällt och långsamt. Andra, nybörjare antagligen, så startar med fullgas och full höjd. Och kraschar dem hejvilt. Återstår att se hur det går för mig. ;-)


Fortsätter...

Pysslar vidare på frigolit-DC-3an.
Målat lite här o där för att få det snyggare och fortsätter.
Nedan bilder på rutorna, nu målat svart innanför, ger lite snyggare utseende när rutorna är på plats.

Börjat klistra på lite klibbor.
Man kan ju undra vad de tänkt att den ska ha för callsign, OH-LCE eller OH-LCH?
OH-LCH är i alla fall den som fortfarande är i flygdugligt skick så detta får bli en kopia på den.

Allt funkar som det ska nu och det blir väl att börja ansluta servon och sånt vartefter.

http://forum.motorportalen.net/download/file.php?id=12306

http://forum.motorportalen.net/download/file.php?id=12307

http://forum.motorportalen.net/download/file.php?id=12308

http://forum.motorportalen.net/download/file.php?id=12309

Ålänning
2016-06-19, 08:27
OH-LCE blir det!!!

Bestämde mig på nytt...

Det blir alltså inte OH-LCH (den idag flygande DC-3an i Finland) utan OH-LCE.
Återkommer med mer info om just det flyget.

Ser ut så här:
Källa: http://cdn-www.airliners.net/aviation-photos/photos/2/9/9/1326992.jpg

http://cdn-www.airliners.net/aviation-photos/photos/2/9/9/1326992.jpg


Detaljarbetet fortsätter... =)

Har märkt att det är vita linjer mellan de blåa, skulle jag vetat det förut hade jag fixat det före det blå.
Och det blåa räcker inte till överallt för att det ska se rätt ut, måste fixa på nåt vis.
Samma med de svarta is-mattorna på leading edges.
Har ändrat på dekaler för att det ska stämma överens.
Målar lite här och där (militärgröna hjul, svarta proppar som ska vara grå med blåvita-ränder, osv).
Ska målas en massa på undersidan också...
Och vissa detaljer stämmer inte.
Flera detaljer saknas, som tex röda lampjäkeln på fenan.
Sen ska den ju smutsas ner lite.

Blir nog bra detta! Och jag har inte ens flugit den än. Inte ens kopplat in elektroniken. :-)

Gillar en rad i bruksanvisningen:
"This model is recommended for children no younger than 14 years old."

Ålänning
2016-06-19, 16:31
Inte så mycket bilder, kommer mer sen. Här är i alla fall en bild på en maskering
för att efterlikna originalet. Mattsvart framför cockpit ska det bli.
http://forum.motorportalen.net/download/file.php?id=12369

Målandet fortsatte... samt även kabeldragningar...
Jag tog dyraste värsting-mottagaren jag hade. :-D Futaba Rnånting 14-kanals.
Hade glömt bort att jag hade den mottagaren till jet-turbinen...

Måsta bara måla inne i hjulhusen med, där var det trä, silver och massa annat som såg RC ut.
http://forum.motorportalen.net/download/file.php?id=12409

Liten nätt härva för detta lilla flyg!
http://forum.motorportalen.net/download/file.php?id=12410

Men det skulle bli ordning på det med.
http://forum.motorportalen.net/download/file.php?id=12411

Flygsmurfen
2016-06-19, 17:21
Det där ser fint ut.
Hur gör du dekalerna?

// Mats W

Ålänning
2016-06-19, 21:40
De blå dekalerna kom med. Det kom med två stora ark, ett med Finnair-klibbor och ett med Empire.
Man klipper ut dem, klistrar på dem och sen drar man bort skyddsplasten och kvar blir nåt verkligt lätt och tunt lager med klistermärke. Peace of cake. Smart lösning! De är matta så det blir snyggt. Sen efter det blev det måla för att få rätt...

kristianb
2016-06-20, 09:26
Hej,
grundtipset för den här modellen är att differentiera skevrodren ordentligt, dvs i stort sett bara utslag uppåt och nästan inget nedåt!
Lycka till
KristianB

Ålänning
2016-06-20, 17:07
Riktigt bra tips!!! Tack!

Och av ren nyfikenhet, vilka vingprofiler/flygtyper är det man använder såna utslag på? Cuben är väl lite lika?
Vet att jag på min första trainer skulle ha differentierade skevroder och det gjorde att den flög renare i svängarna så man inte behövde sidoroder. Är det orsaken?


Steg 1 i målandet är så gott som klart.

Det återstår lite smått som ska målas. Och sen gäller det ju att få dit lite weathering så den inte ser så plastig och ... RC-aktig ut. Tog ett gäng bilder på hur den ser ut nu. Sen ska det småfixas lite till för att göra den RC-flygklar. Rätt nöjd med den, fast det är en EPO. :-D

Den har ju även lampor, bild på det sen. Och alla fyra flaps kan fällas ut för start och landning. Det är även elektriskt infällbara landställ, långsamma sådana som det ska vara. Utöver det så har den förstås det vanliga... skevroder, höjdroder, sidoroder och throttle till motorerna.

http://forum.motorportalen.net/download/file.php?id=12412

http://forum.motorportalen.net/download/file.php?id=12413

http://forum.motorportalen.net/download/file.php?id=12414

http://forum.motorportalen.net/download/file.php?id=12415

http://forum.motorportalen.net/download/file.php?id=12416

http://forum.motorportalen.net/download/file.php?id=12417

http://forum.motorportalen.net/download/file.php?id=12418

http://forum.motorportalen.net/download/file.php?id=12419

http://forum.motorportalen.net/download/file.php?id=12420

http://forum.motorportalen.net/download/file.php?id=12421

kristianb
2016-06-20, 19:10
58762
Hej,
tjusigt! Vad det gäller diffade skevroder på Cuben så är det den väldigt osymmetriska vingprofilen, utan differentiering bromsar det nedåtgående skevrodret alldeles för mycket. Med ordentlig differentiering får Cubarna väldigt fina flygegenskaper! :-)
Vad det gäller DC-3:an är det kompinationen av kraftigt avsmalnade vinge och den pilform den raka bakkanten ger som kan ge lömska klippningsegenskaper. Det led min HK-trea av när jag provflög den. Genom att differentiera ordentligt (och ställa upp skevrodren ett par mm (fuskskränkning)) blev den betydligt trevligare att flyga!
KristianB

Ålänning
2016-06-20, 19:31
Så du menar att man borde ha bägge skev lite uppåt i utgångsläget och utöver det även ha mer utslag uppåt än neråt?
Jag tog mig friheten att skränka vingarna för hand. ;-) Blev väl nästan 2 grader utan problem. Det borde väl funka?

kristianb
2016-06-20, 19:52
Precis så menar jag, tror att viktigaste delen är differentieringen. Håller din handskränkning formen fungerar den säkert utmärkt!

Ålänning
2016-07-03, 13:30
Vad har jag gjort då utöver original?

- Klippt till klibborna och placerat dem där de ska vara och inte enligt som det var tänkt
- Målat mattsvart för att förlänga isborttagningskuddarna i framkant på vingarna, stabbarna och fenan.
- Målat mörkgrått i hjulhusen
- Målat dörrinsidan (silverkant, svart innanför, vit dörrinsida)
- Målat propellrarna ljusgråa med vita spetsar (ska bli lite blåa ränder senare) samt svarta insektskydd
- Målat propellernaven silver
- Målat insidan på motorkåporna svarta som syns bakifrån + silverkanter
- Målat överallt där de missat måla silver
- Målat fälgarna silver istället för vitt och armégrönt (även sporrhjulet)
- Målat
- Fixat bort enormt glapp överallt och detsamma där det varit för tajt
- Målat vitt mellan de blå linjerna
- Målat silver där rodrena måste beskäras för att ens fungera
- Målat alla cleavis till roderhorn
- Målat alla roderhorn och servohorn som syns
- Limmat om varenda fönster (klippte upp dem ett o ett)
- Målat svart runt insidan på alla fönster
- Skurit upp hål för att kunna måla svart på insidan där pilotgubbarna ska sitta
- Målat basen på de infällbara landställena silver där servomotorn sitter
- Målat motorerna (bara svarta förut)
- Målat diverse detaljer under motorkåporna
- Målat insug svarta istället för vita
- Målat insidan av flaps mörkgråa
- Mm...

Givande och roligt. Bra blev det! Jag är nöjd iaf.
Weathering till nu bara.


Jämföra?

Ja det måste jag ju göra. Det tog inte länge förrän man hittade diverse små ändringar. =)
Originalet är dassigt foto och det ser ut som ovansidan är ljusare, det är den inte. Weathering fixar mycket.
Nu i efterhand ser jag lite fler röda ringar jag missat lagt ut.

http://forum.motorportalen.net/download/file.php?id=12422

Dessa flyg hade smeknamn. Just OH-LCE kallades Haahka.
Flyget är numera hängande i ett tak i New Orleans flygmuseum.

Ålänning
2016-07-04, 19:53
Hur som helst, nu är DC-3an flygklar!!!

Den ska väga 1700 gram, men väger 2248 gram och det är hela 548 gram mer än vad det ska vara. ?!
Kanske är det utan ack de väger DC-3an...
Acken väger 418 gram (4S 4000 som är rekommenderat).
Men det är ändå 1830 gram och det är 130 gram mer än 1700 gram.
Och vad har jag lagt på förutom det kompletta paketet? Ja inte sjutton är det 130 gram färg!!! :shock:
Hur tänker HobbyKing? Är inte förvånad iofs.
Eller så funkar inte min relativt nya våg...

Det stod ingenting om roderutslag i manualen, så de har jag ställt in av egen erfarenhet.
Förutom differentierade rodrena. =)

Nu ska det testflygas. Sen när allt funkar som det ska och jag har flugit in modellen, så blir det weathering.
Den som flyger idag i Finland, OH-LCH, så är upputsad och polerad och den ser ut så här:
http://cdn.airplane-pictures.net/images ... 601651.jpg

Men aluminium blir ju rätt matt efter ett tag och då fastnar smuts bättre.
Så jag siktar på att det matta är som det är i dag på min EPO-kärra, men att jag smutsar ner lite.
Kluddar man färg på en EPO-yta så fastnar det. Men hela flyget är målat så det ska nog gå rätt bra, bara man gör rätt. ;)

Sen gäller det ju att få resten av detaljerna klara. Lär väl hänga upp den i taket så man hinner flyga allt annat.

mogge
2016-07-04, 20:59
synpunkter på C-47-DC-3.
1: Den är ju på tok för tung jämfört med spec.
2: Flög den på isen i vintras. startade med ökande fisgas o den klippte direkt efter lättning med på följd att de ynkliga mororaxlarna kröktes. Proppaxel 8mm-motoraxel4mm. Löjligt.
3:Enligt filmen så flyger den så sakta o fint men visst allt går sakta i slomo. Skillnaden mellan fullfart och stallfart är inte stor.
4:Tp 65mm från framkant centrumvinge är löjligt långt fram med tanke på pilformen. Förmodligen korkad vingprofil.
5:Landställen med dess utformning ger nada fjädring. Lägg då till kinesiska 4mm glödgade pianotrådar. Bäddat för problem.
6:Lättvikthjulen som är så lätta att de knappt ger utslag för vikt på digitalvågen är stenhårda.
7: Att i min modell gick ett skev och klaffen samt att man glömt ta bort signalkabeln till ena fartreglaget så att motorerna gick inte.
Frånsett dessa petitesser som åtgärdats med Svensk pianotråd i landningställen,svårbockat, så flyger den och flyger vackert.
Dock är den betydligt snabbare än önskat samt att byggbeskrivningen kunde innehållit mått på roderutslag,speciellt höjden som är känslig. Sporrhjulsaxeln är gängad på fel sida vilket innebar att jag tappade hjulet i luften då vibrationer? gängade ur axeln. De löjliga landningsljusen ersattes med 3W Led:s från H-k. Nu lyser det iaf. För att den ska uppföra sig något sånär så krävs det ett par-3 mm upp på båda skeven.
Lägger man ned så mkt arbete på att göra en modell tycker åtminstone jag att man kunde gjort rätt från början.
Tror profilen är kass.
Sedan är det ju inte konstigt att propparna är backorder. Skörare än glas. Men det gäller även mina flygarkompisar med B-17,B-25,Sky-mule, Spit mfl. Backorder.
Skickade efter proppar från Master Airscrew. 2 par. 50USD, varav häften var frakt. surt men de håller.
Egentligen synd att klaga för modellen är fin men en nybörjarare tror jag knappt fixat alla felkopplingar och slarv.
Man får vad man betalar för och i morgon eftermiddag kväll får vi i Växjö Rc besök av Älmhults Rc och då ska det lysa om C-47:an.

Ålänning
2016-07-04, 22:01
Haha! :-D Ja vad säger man om HK... inget nytt. ;-) Jag ska ta lärdom av det du skrivit. Tänkte beställa proppar ikväll, men de var slut. För jag såg när jag målade att navet var spräckt på ena proppen.

mogge
2016-07-04, 23:31
Ålänningen!
Har två master Airscrew om du vill ha. en hö en Vä. Misstänker att det är backorder hos H-K. Om inte passa på o köp ett antal då de är billiga men ömtåliga.
/M

Ålänning
2016-07-09, 16:48
Master Airscrew ja tack! =)
HK = Back order: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__64112__HobbyKing_8482_C_47_DC_3_1600mm_Propeller _Set.html

- Har lyft skevrodrena ca 3 mm (i yttersta kanten)
- Har differentierat skevrodrena
- Har böjt skevroderenas yttersta del lite upp också, så där lagom
- Har minskat höjdrodrets utlslag
- CG står att ska vara 90 mm. Var kommer 65 ifrån? Eller menar du att den borde flygas med 65mm CG?
- Sporrhjulsaxeln fixad samt satt lite spacers mellan så hjulet inte fladdrar hit och dit på axeln
- Det där med vikten... är det plywooden som väger? Kroppen väger 512 gram, vingen med motorer och landställ samt mottagare väger resten

I övrigt är den nog flygklar nu. Om ena proppen håller...
Efter premiärtur och "inflygning" så blir det, beroende på hur bra flygningen gick, att köra lite weathering samt resten av detaljerna. =) Bara för att.

mogge
2016-07-11, 15:12
Hej Ålänning. Jag skulle bli förvånad om du vågar ha TP på 95 mm. Visst kan det vara så att man justerat profilen.Behöver du proppar så har jag två stycken . Dock är de dyra 8 Usd styck. värst var väl frakten 23:50 Usd. Bra drag i dessa utan att vare sig fartreglage eller motorer går varma.Är lite av kass på datorer. men du kan maila mig på morgan@edgeloop.se. Går du in på Svenskt modellflyg så har du ett kort på byggbeskrivningen. I detta forum fixar jag inte att skicka bilder. Töntigt men sant.
/M

Lajbanflygaren
2016-07-28, 17:39
Hej
Jag har en Hobbyking DC 3.
Har inte byggt den ännu, men i min manual står det att tyngdpunkten ska vara 65 mm.
Vad har ni tyngdpunkten på?

Ålänning
2016-07-28, 20:14
Hm, i min manual (färg) så står det 90 mm, inte 95 eller 65...

http://forum.motorportalen.net/download/file.php?id=12531

Lajbanflygaren
2016-07-29, 11:25
Enligt min manual 65mm.
Typiskt Hobbyking.

Ålänning
2016-07-29, 13:56
Hm, när köpte du din och varifrån? Min är från april 2016 från Global Warehouse.
Antar att 65 är säkrare att börja med än 90. =)
Är ju samma märkning, bara andra siffror.
Hur ser man annars version?
DC-3an levererades i en vit låda, inte i en printad som de senare flygen (andra flyg) eller en wellpapp-låda som äldre flyg.

Lajbanflygaren
2016-07-29, 16:50
Din är säkert nyare.
Jag har köpt min december 2015 från EU Warehouse (holland)
Tittar man på den verkar 65mm vara för långt fram.
Vore roligt om någon som har flugit den kan tala om var dom har TP i verkligheten.

Ålänning
2016-07-29, 20:22
Mogge har flugit den. Och skrev:
"Tp 65mm från framkant centrumvinge är löjligt långt fram med tanke på pilformen. Förmodligen korkad vingprofil."
Så 90 mm.. måste kolla var det är i verkligheten så att "erfarenhetstänkandet" får bestämma lite... vill ju inte kvadda den, hänger den hellre i taket i så fall. :-D

Ålänning
2016-08-20, 14:16
Läst mer och mer om hur original-propparna går i bitar. Hittade en spricka i mitt ena nav (plast). Så vill nog byta... Mogge. Dina Master Airscrew, är det 8x6 3-blads du skaffat? Jag har ingen aning vad som är original på DC-3an. Jag såg att HobbyKing har både CW och CCW vilket är perfekt!

Ålänning
2016-11-13, 23:02
Oj, denna tråd har jag glömt uppdatera. =)

Premiärflygning 2 okt 2016!

Nästan vindstilla, i med acken och upp i himlen. =)
Fältets gräs är rätt grovt så det är lite hoppigt, speciellt om man börjar korsa raderna med grästuvor.
Steg lite brantare än planerat, trimmade bort det under flygningen. Lite skev trimmades också.
Den är tung och liten så den är ju lite snabb... men när den väl var intrimmad så flög den ändå rätt snällt i lägre hastigheter.
Har torderat vingarna och lyft skevrodrena för att motverka stallegenskaper.
Flög 5 minuter med en Gravity 4S 4000 30C-LiPo och landade, fanns nog kvar av att ta så det blir att att flyga längre nästa gång.
Tog även in landställena under flygningen och sen ut igen före landning, funkade finfint.
Lamporna lyste som de skulle.
Flaps använde jag ej, måste trimma in allt först så man inte trimmar bort skev-fel när det kan bero på flaps.
Bara jag får hem resten av grejerna till airbrushen så kanske jag målar lite på den... =)
Men måste nog flyga den lite mer först.
Hela flygningen filmades.

En flyby (frame från filmen)...
http://forum.motorportalen.net/download/file.php?id=12663

Bild efter flygningen... Är ju hel än!
http://forum.motorportalen.net/download/file.php?id=12664

kristianb
2016-11-14, 12:13
Tjusigt, kul att det funkade!
KristianB

Ålänning
2016-11-14, 21:07
Jaa den flög rätt bra faktiskt, klart nöjd. Men... den är rätt liten och blir lite av en raket,
fast jag fick den att flyga rätt snällt på slutet när den började bli intrimmad och jag började
få känsla för den. Bara flugit den ack än så länge, så jag kan inte uttala mig jättemycket om
modellen. Här är filmen...


http://www.youtube.com/watch?v=9UN4QdjE04s

Killenheladagen
2016-11-15, 15:53
Jaa den flög rätt bra faktiskt, klart nöjd. Men... den är rätt liten och blir lite av en raket,
fast jag fick den att flyga rätt snällt på slutet när den började bli intrimmad och jag började
få känsla för den. Bara flugit den ack än så länge, så jag kan inte uttala mig jättemycket om
modellen. Här är filmen...


http://www.youtube.com/watch?v=9UN4QdjE04s
Har du trimmat den klart och provat flapsen ännu?
Är intresserad av hur den beter sig vid landning med flaps utfällda och hur landställen kändes?
Om den är tung och snabb och dessutom inte tillverkad i den bästa kvalitet så blir jag lite orolig över hållbarheten på dessa speciellt som de är infällbara.


Tycker denna modell är vacker och en viss köplust infinner sig; man skulle väl kunna få plats med en liten vtx och en avtagbar kamera vid Canopyn utan att sabba utseendet alltför mycket? Skulle vara riktigt coolt om man hade en lins så man kan se båda motorerna FPV..eller panfunktion

Snygg!
Mvh Gustaf ..

Skickat från min SM-G800F via Tapatalk

Ålänning
2016-11-15, 18:22
Har bara flugit EN ack. =) Inte många timmar per modell här inte.
Inte justerat flaps, det blir på ack nr 2 i vår. ;-)

Den är intrimmad för lägre cruise-hastighet så vid landningen ser man att den vill dyka,
så lite framtung är den, om jag tänkt rätt.

HobbyKing är HobbyKing, så förvänta dig inte bättre. Den var rätt billig.
Men efter att ha gått igenom allt så tycker jag att jag fått ordning på det mesta.
Många har klagat på att det är dåliga servon, dåliga motorer, mjuka motoraxlar, osv.
Är ju en "skala"kärra så bara allt rör sig som det ska så duger det långt.

Landställena funkar som de ska tycker jag. Rejält infästa och övervikt som heter duga på fästet.
Så om du landar så galet att dom skulle ryka, då är det nog vingen som farit före.
Men själva pianotråden lär säkert böjas.

HobbyKing vet inte vad flyget väger, det är mycket tyngre än de tror, de har noll koll.

Utseendet är det inget fel på!! Bara jag får fylla på med lite blått där det ska vara blått
samt fixat lite weathering så kommer den se ännu bättre ut. Den ser ju ny ut nu. ;-)

Har en Gravity 4S 4000 30C i den nu och det borde gå ha lättare lite längre fram i nosen
och sen lägga den vikten på nåt annat. Minns inte vad jag räknade ut att flygtiden skulle
bli med 4S 4000.

Canopyn är inte så klar så att den går att använda för kamera.
Lins för att se bägge motorer samtidigt = över 180 grader FOV.
Men pan-kamera skulle va skoj, men inte innanför canopyn, är
som att se ut genom ett fönster på ett ruckel från tidigt 1800-tal.

Så länge superduperelektroniken håller ihop och att jag får flyget lite bättre balanserat samt
får ordning på flapsen så tycker jag trots allt att den flyger väldigt snällt. Men ändå lite för
snabbt för att vara en friggo. Den borde vara en bit över 2m i vingspann.

Orsaken till att jag köpte flyget var inte för att jag gillar EPO/EPP och inte heller för att jag
gillar elflyg heller för den delen så jättemycket... utan för att jag gillar DC-3. Speciellt eftersom
dess systerflyg OH-LCA kraschade här på Åland som jag ska bygga en TopFlite-kopia på, bara
jag skulle ta fram lådan nån dag. :-D Gillar skalakopior.