handdator

Visa fullständig version : Nybörjare på RC-flyg



sverreberre
2016-06-21, 16:56
Hej

Jag tänkte börja flyga RC-flygplan. Om jag vill bli medlem i en klubb i Stockholm för både umgänge, lära sig mer och flyga på ett fält ibland - finns det nån i Stockholm ? Jag bor nära Ropsten.

Sen undrar jag om FMS Dragonfly RTF är ett bra val som första plan? Enligt Wentzel hobby är det lagom svårt men nånstans har jag läst att det är relativt snabbt och inte passande för nybörjare. Man kan ju lessna om det blir för svårt, eller krascha planet. Det är propeller mitt på kroppen, är högvingat och passar bra för att buklanda. Jag bemästrar mindre drönare bra (typ Hubsan x4), men tycker det är för vindkänsligt utomhus.

Tack på förhand!

Michael
2016-06-21, 17:49
Välkommen till en starkt vanebildande hobby.
Det är en synnerligen bra utgångspunkt att bli medlem i en klubb där man kan få praktisk hjälp med mycket.
Du hittar flygfält och klubbar i GPS- (http://www.freewebs.com/propellerhead/index_google.htm)fältlistan (http://www.freewebs.com/propellerhead/index_google.htm).

Jag har ingen som helst erfarenhet av Dragonfly men noterar att det är en ganska liten modell. Stort är bra när man lär sig flyga. En större modell är lättare att se, flyger lugnare och är ofta mindre känslig för turbulens. För ungefär samma pengar som Dragonfly kan du köpa en FMS Easy Star som har har 38 cm större spännvid.
Easy Star verkar vara utsåld många håll, men här finns en på lager: Habo Hobby (http://www.habohobby.se/sv/produkter/rc-radiostyrt/tillverkare-a-o/fms/fms-easy-trainer-1280-fly-rtf.html).

larsmn
2016-06-21, 18:24
Som relativt ny själv, började med en Hubspan SpyHawk, men liksom du läst om Dragonfly, den är lite för "snabb" som förstaplan samt stallade ofta, har imploderat tre kroppar.

Köpte senare en mycket billig SuperCub på Teknikmagasinet. Bortsett att planet är väldigt vindkänsligt (max 2 m/s vind) och lite väl sprött, den var en perfekt nybörjarmaskin. Långsam, men manöverduglig trots bara 3 kanaler och lätt att flyga.
(
https://youtu.be/fPkztlThwmE (http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/50621-Kan-en-700-kr-kinesisk-Cub-knockoff-fr%C3%A5n-Teknikmagasinet-verkligen-flyga).

Har även provat att flyga med vingar (CrackWing)

https://youtu.be/01mX-EJz75Y

och denna "CrackYak" http://rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=3359&p=combo-nybarjarpaket-inomhusflyg. Fick modifiera dem (mindre skevroderytor) för att de skulle passa som nybörjarkärror. De har sina fördelar, men likt SuperCubben, vindkänsliga samt kräver att man bygger ihop dem. Dagens ESC:er och de flesta motorer kräver att man kan löda på kontakter mm, så dessa plan är inte "out of the box"-RTF/BnF/PnP.

Skulle jag börjat om idag med nuvarande kunskap, så hade jag nog sett på denna Cub-modell http://www.skanehobby.se/nyborjarmodeller/3273-parkzone-sports-cub-pnp.html . Kommer att kosta proppar, men om man väljer en mjuk typ bör de inte gå allt för ofta. Men stora problemet är radio ........... Det som kostar.

Jag valde protokollet DSMX, iom att det finns små, lätta mottagare (6-10 gr) för ca 150 kr, men kanske andra protokoll är bättre att satsa på. Läs vad folk klagar på här för de olika fabrikaten och lista klagomål per typ. Kanske en begagnad sändare med planminne och expo samt få klagomål är ett bättre val än att köpa nytt. Men räkna med ca 2.500 som startkostnad, om du inte köper ett paket typ 4-kanalare (växer du snart ut ur).

freddan_6
2016-06-21, 18:30
Eller om du är programmerare och kan göra kvalitetskontroll av lödningar och dragavlastning kan du skaffa en FrSky Taranis för http://airmedia.se/produkt/frsky-taranis-x9d-plus-816-kanals-sandare-med-telemetri/ 2300kr. Mycket sändare för pengarna, har koppling till datorn för mervärde. Telemetri så man kan få reda på position, fart, batterispänning, ström och liknanden från flygetyget.

sverreberre
2016-06-21, 21:32
Hej,
Vad underbart att få så många svar snabbt! Jättekul och tack så mycket! Jag skall nog hålla mig till en RTF modell till att börja med. Är säker på att jag kommer bli biten men är inte så händig vad gäller det tekniska. Det låter som att jag borde satsa på en FMS Easy Star 1238 mm. Det fick jag som rekommendation av en annan affär. Blir den för svår får jag väl köpa en enklare modell, typ Supercub.
Hälsningar Sverker

Patrik B
2016-06-21, 22:11
Den här( har fått bra kritik:
http://www.mft.nu/custom/3002/pages/products/_3002_wf_show_product_detail.aspx?ProdID=354409

McRegor
2016-06-21, 22:47
Den här( har fått bra kritik:
http://www.mft.nu/custom/3002/pages/products/_3002_wf_show_product_detail.aspx?ProdID=354409
Jo - den har vi ett antal nybörjare som valt och som snabbt blivit varma i kläderna med så den kan absolut rekommenderas - i alla fall om man har ett riktigt RC-fält att flyga på.
Roger

jocke1963
2016-06-21, 22:48
Skulle vilja råda dig att börja med en simulator... då spar du in mycket lim och reservdelar. ;)

McRegor
2016-06-21, 22:52
Alla våra nybörjare som börjat med en Apprentice har haft väldigt lite behov av limtuben...:)
Markant mycket mindre än de som börjat med de flesta andra modeller.
Roger

MrRhames
2016-06-22, 08:32
Hej.

Skulle rekommendera en Multiplex FunCub. Lätt att flyga och väldigt förlåtande. Leta rätt på en Spektrum DX 6a, ny eller begagnad. Om du går med i en modellklubb så finns det garanterat någon du kan skolflyga med om du har en Spektrum radion.

/Benjamin


Skickat från min iPhone med Tapatalk

McRegor
2016-06-22, 08:51
Vill protestera lite mot Funcub som nybörjarmodell - även om det kan fungera. Ovan nämnda Apprentice är enligt mina erfarenheter avsevärt lämpligare och enklare att komma igång med för nybörjare i gemen.
Roger

Jorgen
2016-06-22, 10:52
Även om jag började med en Funcub så tycker jag att Apprentice S är ett överlägset nybörjarflygplan. Då vår vanliga skolpilot blev lite överaskad av att gyrot stod i beginner mode när han lyfte så fick jag ta över. Planet är otroligt stabilt även i det normala flygläget, i beginner och intermediate mode läget så förhindrar det allvarliga misstag.

Men att börja med många timmar i simulator är givetvis att rekommendera. Då jag inte har någon TV så blev det många timmar med simulatorn innan jag flög funcubben första gången.

Tänk på att du behöver MYCKET stora ytor i början, som ett exempel så är en fotbollsplan alldeles för liten om det står träd runt den. Det går alldeles utmärkt att flyga på en sådan yta när du lärt dig flyga men ett rc flygfält är definitivt att föredra i början.

När det gäller att få ett billigt hållbart flygplan så kan jag rekommendera en Floater-jet, http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__31293__AXN_Floater_Jet_Glider_EPO_1127mm_PNF_EU_ Warehouse_.html Jag har använt det för autonom flygning med autopilot och då autopiloten har haft lite problem att lära sig så det har gått i backen vertikalt i full fart en gång. Det gick givetvis sönder, men inte värre än att plasten behövde kokas för att återfå sin form!

Jörgen

Fluf
2016-06-22, 12:12
Haha! AXN, finns MÅNGA äventyr med den hos Xjet och hans polare
https://www.youtube.com/user/xjet/search?query=axn

De kan vara med om mycket ^^

sverreberre
2016-06-22, 12:28
Om jag väljer en apprentice klarar den start och landning på 20 m asfaltsväg eller en äng med lågt gräs? Jag har hört att just landning är svårt för nybörjare.

Skickat från min D5803 via Tapatalk

Fluf
2016-06-22, 12:52
20m är ganska kort när man är ovan, helt beroende på hur terrängen ser ut omkring.

Personligen föredrar jag buklandare för nybörjarflyg, kan sättas ner i långt eller kort gräs, planerade buskar etc ^^

McRegor
2016-06-22, 13:07
Om man säger så här.... Kärran klarar i alla fall att starta på 20 m men du som nybörjare klarar knappast ens detta. Att landa på en 20 m bana är inte lätt - ens för en erfaren flygare. Men du tänkte ju gå med i en klubb tyckte jag du sa... Annars är det nog "buklandare" som gäller och gräsplan för landning.
Besök en klubb och kolla hur det går till och vilka ytor som normalt behövs.
Roger

kronblom
2016-06-22, 15:29
Ifall en vanlig Apprentice "känns" för stor så har hobbyzone mini Apprentice precis kommit ut. :) ca 1.2m vingbredd men med samma funktionalitet som den stora "Apprentice". Däremot vet jag inte när den kommer till svenska butiker. mft.nu verkar ännu inte ha den på lager.

Tobbepostis
2016-06-22, 16:52
Du är välkommen till Kungsängens modellflygklubb ett par mil norr om stan
MVH Tobbe:thumbup:

sverreberre
2016-06-23, 11:47
Om man säger så här.... Kärran klarar i alla fall att starta på 20 m men du som nybörjare klarar knappast ens detta. Att landa på en 20 m bana är inte lätt - ens för en erfaren flygare. Men du tänkte ju gå med i en klubb tyckte jag du sa... Annars är det nog "buklandare" som gäller och gräsplan för landning.
Besök en klubb och kolla hur det går till och vilka ytor som normalt behövs.
Roger

Yes, skall till Lidingö på torsdag och kika på deras klubbträff. Jag mätte upp ängen igår och den är cirka 80x250 med träd runtom dvs lite större än än en fotbollsplan. Jag tänkte att det inte går att landa på ängen men den är rätt jämn så det går nog bra. Så för att flyga där får jag nog börja med ett mindre plan tex Hobbyzone Sportscub S. Blir förstås vindkänsligt men det har fått så fina recensioner och har panik-knapp.
Tror det blir en bra start för mig. Har trots allt aldrig flugit annat än små stabila drönare.

McRegor
2016-06-23, 12:42
Sport Cub finns både i en liten och en lite större variant (1300 mm spv). Jag har själv den större och även om den är lättflugen så skulle jag absolut rekommendera Apprentice istället som nybörjarkärra. Men har du inget klippt fält med bra yta så är det nog ändå en "buklandare" a'la Multiplex Easystar (eller nån av alla otaliga kopior) som kanske är lämpligast. På klubbfält brukar man kunna flyga det mesta så det är nog inte begränsningen men vill du flyga hemmavid så får du nog välja kärra efter förhållandena där.
Roger

Jorgen
2016-06-23, 18:26
Om du skall landa på en äng så måste du ha en modell utan landställ. Med Funcub som ett av de enda undantagen.

McRegor
2016-06-23, 19:47
Om man anser att Funcub är ett undantag så är ju t ex även Durafly Tundra ett undantag - och det är en trevligare kärra men jag anser inte heller att det är nån nybörjarkärra (förstakärra). Fast "landa på äng" är ju ett vitt begrepp och är det högre gräs on en vildvuxen gräsmatta så fungerar nog ingen av dessa kärror.
Roger

Jorgen
2016-06-23, 20:50
Ja, Tundran är givetvis likvärdig och ingen är optimal som nybörjarkärra. Är det höga träd runtomkring så är de båda ganska svårslagna då de kan flygas in mot landningen med mycket brant vinkel på grund av sina enorma flaps som bromsar planet. Men det är först efter att man lärt sig flyga ganska bra som man får nytta av det.

AXN Floater Jet är lite knepig att få ner när det är trångt, det glider för bra och får en väldig fart om man skall dyka ner brant mot landningen. Men med en så stor äng att landa på så är det nog ett utmärkt alternativ på grund av sin stryktålighet. Priset på ca 700kr är också ganska svårslaget.

Sedan har vi flygande vingar, rätt vinge som tex en Techone Popwing 900mm (Hobbyking säljer den under namnet TekSumo), är enormt stabila och kan landa på mycket små ytor. Nackdelen de har är att de är lite knepigare att starta med, du bör ha hjälp att kasta i början. De tål enormt mycket stryk och blir bara bättre av lagningar då man gärna förstärker med packtejp i samband med lagningen. De är nog de överlägset enklaste planen att flyga och landa av de som nämnts i tråden, men svårast att starta. De tål nog mest misstag och crasher av alla också. De är byggda på ett sådant sätt att det bara är en fördel att landa i en buske eller liknande istället för på marken.

Jörgen

McRegor
2016-06-23, 23:01
Nu kommer jag väl ses som en motsträvig rackare men en flygande vinge som nybörjarkärra - njaa, inte för de allra flesta nybörjarna i alla fall. Visst tål dom stryk (om dom är av EPP) men det innebär inte per automatik att de är lämpliga nybörjarkärror. Har man tillgång till klubbfält så rekommenderar jag som tidigare Apprentice, har man inte det så får det bli nåt liknande Easystar, AXN Floater eller Bixler. Sen kan man givetvis ta en inomhuskärra a'la Techone MXS och använda små roderutslag så den inte blir så nervös. Då har man en kärra som kan flygas på väldigt begränsade utrymmen och vissa nybörjare kan absolut klara av den men ändå är det ingen idealisk nybörjarkärra - inte minst för att den inte alls uppför sig som en större "riktig" kärra så förutsättningarna att sen klara av en lite mera normal 2:a kärra är större om man så småningom klarar av att t ex flyga en Apprentice och då utan de tekniska hjälpmedel som är bra att ha i början.
Roger

Killenheladagen
2016-06-25, 19:20
En fms easytrainer 1280 är perfekt, om du köper RTF (som jag gjorde det var mitt första plan, jag lärde mig flyga ensam med det, mycket simulatortid osv men easytrainern lärde mig flyga, radion som följer med från fms är det inget fel på direkt, aldrig tappat radiolänken och hann väl med en 200 flygningar med den radion innan jag köpte ett futabasystem) foaMet är ganska mjukt och det är bra när man skall krascha, min flyger fortfarande mycket fint trots en del lagningar.
Mvh Gustaf

Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

Killenheladagen
2016-06-26, 05:55
Jag ville bara förtydliga:
Någon rekommenderar med all rätt Apperentice S som trainer och visst med sin inbyggda stabilitet och hårdvaran som sitter i är det ett kapabelt men i sammanhanget ganska dyrt plan att komma in i hobbyn med!
Dessutom har Apperentice landställ och konventionell propeller vilket kräver en del av piloten för att sätta ned kärran, i övrigt är det säkert en fin och kapabel kärra som man kan växa en del med.
Men en bixler/easystar/eztrainer med pushpropp och högvingat samt polyhedral och faktumet att de är självstabiliserande motorseglare till naturen gör att man som nybörjare har mycket mer tid att fundera på orientationen och framförallt kan man flyga saakta och man blir varm i skorna direkt.

-Högvingat gör att du kan landa på buken med avsevärt mindre risk att en vinge tar i och får kärran att hjula=mest skador, fms easytrainer är extra bra då Epo:n är ganska följsam och man kan sätta ned den hårt utan skador, bixler har avtagbart landställ om du tycker det är kul men buklanda är långt enklare, dessutom väger stället en del.

-motorseglarmodeller ger generellt mer flygtid vilket ger dig fler chanser att landa om du är osäker, kom dock ihåg att när vi landar finns det en ofta en"point of no return", när man kommit så lågt och flyger så sakta att det finns risk för stall och/eller våldsam krasch om man ger gas och avbryter landningen - där är det bäst att vara sätta ned den även om den är långt borta eller om man inte hamnat rakt mot vinden och börjat krabba - använd sidoroder för att korrigera detta, du vill ej använda skevroder mycket alls när du kommer in för landning.

-handstart dvs kasta den m 50-70% trottelxär ett närapå idiotsäkert sätt att komma upp i luften trubbelfritt, går på Apperentice också givetvis.

-Plats, någon påpekade att en fotbollsplan är inte närapå stort nog för en nybörjare och det är nog där folk som lär sig själva gör sitt första misstag, min första flygning var på en plats jag idag aldrig skulle flyga modellflyg, jag kan landa pricksäkert om det krävs. Där du skall landa är första saken du bestämmer när du skall flyga och ta med vinden i den ekvationen och första accarna du flyger rekommenderar jag dig att flyga in landningsplatsen, avstånds/fartbedömningen man har som ny är ofta åt skogen och kan tror att kärran är mycket längre bort än den faktiskt är.

-modellerna jag rekommenderar är lätta att modifiera när du blivit duktigare och ev får andra behov(Fpv exempelvis!) Då är dessa modeller redan perfekta för det, utrymmet är som gjort för extra komponenter, vikten påverkar inte flygkaraktärerna spec mycket, de har redan mycket vingyta i förhållande till vikt pga klassen. Man kan också hitta vind och termik och stänga av motorn helt och få mycket långa flygturer samtidigt som man får en till aspekt av modellhobbyn - segelflyg!

Det här kommer säkert att gå bra, verkar som vi åttiotalister som växt upp med finger-spak-koordination har det lite lättare att lära oss flyga då vi ej behöver träna nerverna i händerna jättemycket utan har redan muskelminne där från tvspel och dyl.

Lycka till! Hoppas du hittar en trevlig flygklubb, det är inte alltid fallet, i uppsala finns det två varav jag är med i ena men ibland kan vissa män vara fruktansvärt nedlåtande och frustrerande trots man uppför sig klanderfritt socialt och flygrelaterat (följa regler, protokoll etc).

Lycka till mvh Gustaf




Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

McRegor
2016-06-26, 08:55
Gustaf - jag har fått en känsla av att du inte sett eller flugit Apprentice. Att den har landställ är sant och det är både för- och nackdelar. Fördelen är att starten kan bli lite lugnare - alltså successivt upp i luften och inte plötsligt bara vara luftburen sen man släppt kärran. Sen är ju de flesta kärrorna utrustande med landställ och markstartade så inför 2:a modellen har man nog en fördel av att ha börjat med t ex en Apprentice i st f en Easystar/Bixler eller vad den typen av kärra nu heter. Sen är Apprentice extremt lättstartad, lättflugen och lättlandad i sitt mest "stabila" läge så med tillgång till ett flygfält ser jag inga problem att starta sin flygkarriär med denna kärra.Till nackdelarna hör givetvis som vanligt att landställ kan gå sönder vid mindre varsam landning men det problemet är inte speciellt stort med Apprentice även om det givetvis kan förekomma.
Men - har man inget flygfält så är nog en "ställ-lös" kärra ett bättre val - t ex Easystar/Bixler eller den som du Gustaf tipsar om. Men som flygmaskin betraktad och som ett bra första steg inför fortsättningen förordar jag fortfarande Apprentice om de yttre förutsättningarna finns (flygfält) och man är beredd att ta kostnaden.
Sen finns det ju många andra "icke stabiliserade" kärror som också kan fungera t ex Multiplex Funman som också är rätt billig med Multiplex "instags-radio" som ser ut som en spelkontroll. Den fungerar dessutom bra med flottörer om man skulle få lust att testa sjöflyg sen man blivit lite mera varm i kläderna.
Roger

pgrts
2016-06-26, 09:19
I detta fallet håller jag med alla som föredrar EasyStar/Bixler.
En bit asfaltväg och en äng säger rätt så mycket om vilken typ av modellflyg det kan tänkas bli.

Även en gräsmatta eller fotbollsplan är inte direkt något för en nybörjare med en Apprentice.

Även om man behärskar både vägsnuttar och fotbollsplaner på en simulator innebär detta inte att man kan förutsätta att det går lika bra i verkligheten.

En EasyStar kan man i princip "spinna" ner på en mindre gräsplan om man är lite tuff.

McRegor
2016-06-26, 09:58
Fast TS talade ju om att bli medlem i en klubb och därmed få tillgång till klubbfält. Fast är det inte aktuellt så är det givetvis en "maglandare" som är lämpligast. Alternativt en mindre "inomhusflyg-liknande" EPP-kärra typ Techone Arrow 3D/Hobbyking Fury 3D el motsvarande där man ställt ner roderutslagen rejält. Dessa kan landas på väldigt små utrymmen och är samtidigt väldigt tåliga. Men de har ju ingen form av självstabilitet vilket trots allt finns på föreslagna "maglandare". Men är utrymme ett problem så kanske det trots allt fungerar bättre med "inomhus-kärrorna". Sen beror det ju också på hur mycket hjälp man kan få med de första flygningarna - alltså provflygning, intrimning och allmänt med flygtips för de första försöken.
Roger

Killenheladagen
2016-06-27, 08:55
Hej, nej det stämmer som du säger mcRegor jag har ej flugit den men har sett en på klubben, givetvis har den många fördelar med sitt rätt sofistikerade system men även om man gör allt i klubbmiljö med asfaltsbana eller kortklippt gräsbana så tror jag ändå att högvingpushpropp-konfigufationen är en vinnare, inga system att ändra, inget som magiskt kan rädda en dålig situation samt att beginnerlägen med autolevel i fixed wing känns så långt från vanlig flygning att jag tror den positiva transfern uteblir förutom tillvänjning av orientation.
Samma egenskaper eller snarare brist på dom kan listas som nackdelar hos de andra alternativen givetvis från andra perspektiv.


OnT; TS: gör lite research, gå t flygklubben och kolla hur det står till där, jag vill bara slå ett slag för att det med en kärra som jag rek går det faktiskt att lära sig själv hyfsat bra och snabbt, det är allt annat än nödvändigt att ha en lärare, på utube har FliteTest en "beginner"serie av avsnitt, de bör du se, täcker det mesta!ä
Mvh Gustaf

Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

sverreberre
2016-06-29, 10:57
Då får det bli en apprentice helt enkelt!! Om man köper en sändare separat för att ha nåt att växa i så köper man mottagare också antar jag? Men är det svårt att montera den i planet? Wfly verkar både bra och billiga.

Skickat från min D5803 via Tapatalk

McRegor
2016-06-29, 12:27
Det är mottagaren (med inbyggd stabilisator) som är en stor del av "grejen" med Apprentice. Däremot, om det finns möjlighet, så skulle du ju kunna köpa den med t ex en DX6 (den nya) istället för den enkla DX4e som följer med. Sen finns ju en ännu mera utvecklad efterföljare till Apprentice i form av Sportsman S men den har jag tyvärr inte sett i verkligheten ännu.Roger

sverreberre
2016-06-29, 12:48
Jaha, här lär man sig nytt och får bra råd på köpet. Tackar!

Skickat från min D5803 via Tapatalk

pgrts
2016-06-29, 16:40
Det är mottagaren (med inbyggd stabilisator) som är en stor del av "grejen" med Apprentice. ..
Jag vet inte om jag håller med fullt ut. De första Apprentice som kom hade inte Safe eller "nybörjarläge".
Apprentice är ett riktigt bra plan som det är och funkar bra att flyga "på gammalt sätt" med sidoroder.
Det funkar också att flyga med skev-höjd som de flesta väljer att flyga med.
Vi har även haft juniorer med SAFE på sina men som aldrig programmerat in det på någon knapp.
Apprentice är en riktigt bra "Trainer" men är ett traditionellt modellflygplan som behöver ett rimligt bra flygfält.

McRegor
2016-06-29, 18:31
"Våra" nybörjare som börjat med Apprentice har dock använt stabiliseringen - om än kanske inte i det allra "effektivaste" läget. Men man kan ju ändra medan man flyger. Sen finns det ju en "panik-knapp" som är väldigt effektiv - i alla fall om man är en bit upp. Har man tappat kontrollen så trollar denna knapp tilbaka den. Sen är det bara att flyga vidare...:)
Roger

Killenheladagen
2016-07-01, 08:51
TS du får många goda råd här och Apprentice är bra som luftfarkost och trainer, visst. Bra också om du köper en dx6 eller dx8 (för slippa uppgradera radio nästa år igen) men allt detta kostar en del, kraschar du är det rått svårlagat misstänker jagm det gårmgivetvismatt beställa vingar, stabbar och allt men hur kul är det?

Lära sig lyfta från asfalt och landa är fint att kunna och easytrainern gör ej det om du ej sätter hjul på den.

Jag tänkte ifall kostnad var en faktor skulle jag definitivt valt nån av pusherkärrorna, du kan totaldemolera 2st sådana föf priset av en Apperentice RTF m dx6 nästan!

Men kör du på Apperentice den är, snygg, kapabel och sälert lätt att flyga, den är dock inte särskilt mångsidig, en bixler eller easytrainer kan du ta ut nästan varsomhelst och landa på en högvuxen åker.

Lycka till!!! Se till stt du planerar när och var du skall landa innan du lyfter, se också till att du har ström kvar att göra 5+ landningsförsök, djupseendet bråkar mycket innan man vant sig, iof kan du säkert använda proppen som broms.
Mvh Gustaf


Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

sverreberre
2016-07-02, 10:51
Absolut, det är klart att kostnaden aldrig kan bortses ifrån.Och det finns onekligen en poäng med att en buklandare är mer mångsidig då man blir mindre beroende av en klippt gräsmatta. Jag har ju en äng på 80*200 meter som ligger 5min hemifrån.

Men det finns ju ett mellanting mellan en Apprentice och en FMS Easy Glider 1280 som heter Hobbyzone Conscendo 1500 mm. Den ser ut att vara en buklandare, har infällbar frontpropeller och olika svårighetslägen och även panikknapp.

Jag fick prova att flyga en stor metanoldriven version på flygklubben och det var verkligen inte rätt att hindra den från att störta när jag använde skevrodret så att inhandla en simulator känns som en bra ide.

McRegor
2016-07-02, 11:49
Conscendo är en elseglare - i o f s inte fel det heller men det är trots allt en liten seglare. Sen är ju en seglare i grunden lugnare i sina rörelser så den är nog enklare att börja med men sen blir steget till en motorkärra ännu större än om du börjat med en sån med stabiliserings-hjälpmedel. Men inget är fel - man väljer helt enkelt det som känns bäst. Och kommer du att flyga på andra ställen än ett klubbfält så är nog "buklandare" att föredra. Tänk bara på att seglare oftast kräver större utrymme för att ta sig ner just p g a att dom glider bättre i luften än en motorkärra.
Bra att du åkt till en klubb och kollat. Ta gärna nåt besök till där innan du bestämmer dig.
Roger

sverreberre
2016-07-09, 18:15
Conscendo är en elseglare - i o f s inte fel det heller men det är trots allt en liten seglare. Sen är ju en seglare i grunden lugnare i sina rörelser så den är nog enklare att börja med men sen blir steget till en motorkärra ännu större än om du börjat med en sån med stabiliserings-hjälpmedel. Men inget är fel - man väljer helt enkelt det som känns bäst. Och kommer du att flyga på andra ställen än ett klubbfält så är nog "buklandare" att föredra. Tänk bara på att seglare oftast kräver större utrymme för att ta sig ner just p g a att dom glider bättre i luften än en motorkärra.
Bra att du åkt till en klubb och kollat. Ta gärna nåt besök till där innan du bestämmer dig.
Roger

Hej,

Det var ju riktigt kul det här! Jag köpte en FMS Easy Trainer 1280. Det känns som rätt val då buklandning passar mig bra. Jag har tränat på start och landning idag och det gick bra tills jag glömde att man skall landa i motvind. Sidvinden gjorde att den snabbt gick åt pipan och planet sprack i nosen.Så nu har jag lärt mig något nytt!
Men vad använder man för lim? Jag behöver inget snabbhärdande på 15min utan det räcker gott med 5 timmar, kanske tom 12 timmar. Kanske ett lim som expanderar lite om jag vill fylla ut material och ett annat som passar bra i fogar och inte expanderar. Materialet anges som EPO Foam, det kännns som frigolit. Det verkar finnas en uppsjö typer jag aldrig hört talas om tidigare.

Hälsningar Sverker

McRegor
2016-07-09, 18:23
Till EPP/EPO använder du med fördel UHU Por - endera som kontaktlim om det passar och du har brådis, annars "våtlimmar" du med limmet precis som med t ex vitlim. Sen får du vänta några timmar på att det skall torka. Finns inget annat liknande lim som matchar UHU Por.
Roger

mikaelbe
2016-07-09, 20:05
Jag använder ofta smältlim på min MPX Funman som också är av EPO foam vad jag förstår. Tror den nu består av 10% smältlim vid det här laget, åtminstone i nosen :). Smältlim är väl inte så lätt och man får vara lite försiktig så att man inte smälter foamen, men det är väldigt lättanvänt och lagningen "torkar" nästan omedelbart. Fyller även upp små hålrum. Funman är inte så kritisk på vikten, den funkar att flyga på ackar från 800 mAh till 1800 mAh 3s enligt min erfarenhet.

ELAPOR är det visst för Funman, inte EPO, vet ej skillnaden.

Ted_B
2016-07-09, 20:41
Smältlim är enkelt och bra att laga med.

KristofferR
2016-07-10, 01:20
Till EPP/EPO använder du med fördel UHU Por - endera som kontaktlim om det passar och du har brådis, annars "våtlimmar" du med limmet precis som med t ex vitlim. Sen får du vänta några timmar på att det skall torka. Finns inget annat liknande lim som matchar UHU Por.
Roger

UHU Por är grymt bra. Rekommenderas varmt. Många gillar smältlim men efter att jag fått ordning på Por har jag lagt ned smältlimmandet. Por är enkelt, limma, fixera med nålar, gummiband och klädnypor.

Smältlim lossnar, kladdar, blir tungt och fult. Iaf för mig. Det går att få det jättebra har jag sett på typ FliteTest men de har bättre teknik än mig gissar jag. :)

Du får prova bådadera och känna dig för helt enkelt.

freddan_6
2016-07-10, 04:59
Smältlim finns flera sorter av. Gemensamt är att de är tunga och snabba. Uhu por är ett lätt lim som lämpar sig väl för modelflyg, kontaktlimmar man kan det vara svårt att få rätt passning men det går ganska snabbt, våtlimmar man kan man justera men det går långsamt. Jag använder uteslutande smältlim för att fixera servon, till allt annat Uhu-por

Ålänning
2016-07-10, 09:59
UHU Por är klockrent. Ta fram tuben, limma på ena sidan, sätt ihop delarna tvärt, tejpa vid behov för att fixera. Vänta lite på att det torkar. Klart!

jocke1963
2016-07-10, 11:32
PU-lim är bra om man vill fylla ut håligheter. Det funkar ungefär som fogskum men det tar längre tid att härda. Droppa/spraya på lite vatten så "skummar" det mer. Tar en natt att härda. Detta funkar bra, Biltemas egna är inte lika bra.
http://m.clasohlson.com/se/Vattenfast-polyuretanlim-Cascol-Casco/34-3446?LGWCODE=343446000;83823;6341&gclid=CN-fz9TK6M0CFeILcwodAMoISg&gclsrc=aw.ds

McRegor
2016-07-10, 11:51
Fast med PU-lim så måste man fixera bitarna ordentligt eftersom det sväller rejält - annars lyfter dom och det kanske inte var meningen. Är EPP/EPO-bitarna lite deformerade så kan man "koka"/värma dom i varmt vatten så brukar dom expandera igen. Sen limma med UHU Por.
Roger

Killenheladagen
2016-07-19, 08:40
Hej,

Det var ju riktigt kul det här! Jag köpte en FMS Easy Trainer 1280. Det känns som rätt val då buklandning passar mig bra. Jag har tränat på start och landning idag och det gick bra tills jag glömde att man skall landa i motvind. Sidvinden gjorde att den snabbt gick åt pipan och planet sprack i nosen.Så nu har jag lärt mig något nytt!
Men vad använder man för lim? Jag behöver inget snabbhärdande på 15min utan det räcker gott med 5 timmar, kanske tom 12 timmar. Kanske ett lim som expanderar lite om jag vill fylla ut material och ett annat som passar bra i fogar och inte expanderar. Materialet anges som EPO Foam, det kännns som frigolit. Det verkar finnas en uppsjö typer jag aldrig hört talas om tidigare.

Hälsningar Sverker
Grattis!!!! Du har samma kärra som jag börjadr hobbyn med och jag flög min easytrainerrigg senast igår, man kan slänga på en lättare fpvsetup och fortfarande ha kraft över utan att gå upp till 3s-accar!
Fartreglaget i din easytrainer är på 20A och en riktig tuffing, likaså flygkroppen, ddt är en mkt trevlig modell att börja med, som sagt bara, landningarna: easytrainern flyter i luften hur långt som helst så du behöver låång inflygning!

Grattis till ett klokt köp, min flyger fortfarande som sagt, smältlim fungerar också bra till det mesta reparationer i epon i din easytrainer!

(2s-accar med 20C ger rätt mycket mer sprutt än den 2s1300 15C som följer med, fartreglaget klarar det utmärkt, jag kör ett 2s2000 25c utan problem vilket är rätt långt över fartreglagets rating)

Om du uppgraderar radion i framtiden så mår easytrainern mkt bra vid landning av spoilerons, mao skevrodren går upp som bromsar men agerar fortfarande skev, du skär landsträckan med 2/3delar nästan med fulla spoilerons! (El flaperons men modellen har mer rollauktoritet med spoilerons)

Lycka till! Mvh Gustaf

Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

sverreberre
2016-07-19, 13:46
Tack! Tror mitt fartreglage är 13a. Batteriet är 1300 mha och är 20s.
Jag har en spektrum dx6. Kan jag programmera spoilerons då ?

Skickat från min D5803 via Tapatalk

freddan_6
2016-07-19, 17:39
Tack! Tror mitt fartreglage är 13a. Batteriet är 1300 mha och är 20s.
Jag har en spektrum dx6. Kan jag programmera spoilerons då ?

Skickat från min D5803 via Tapatalk

Det går att programmera spolieron även med gamla DX6i men det är lite klurigt och är max vad sändaren klarar
Inlägg #2
http://www.rcuniverse.com/forum/rc-gliders-sailplanes-slope-soaring-112/11614023-spektrum-radio-spoilerons-setup-question.html

sverreberre
2016-07-19, 18:28
Tack! Jag har nog den nya sändaren. Är det länken ovan som gäller då som manual?

Skickat från min D5803 via Tapatalk

freddan_6
2016-07-19, 22:07
Tack! Jag har nog den nya sändaren. Är det länken ovan som gäller då som manual?

Skickat från min D5803 via Tapatalk

Länken var bara hur du gör i sändaren för att ställa in spoilerons.

sverreberre
2016-08-07, 12:45
Borde inte spektrum ha manual för detta? Jag lyckas inte själv. Vad är tanken - att man med en brytare ställer om så båda skevroder går ner? Måste man koppla in ena skeven på en ny kanal?

Skickat från min D5803 via Tapatalk

Killenheladagen
2016-08-08, 06:50
Det du gör är att separera skevrodren från ysladden och stoppar in dem i kanal1 resp 5 (tror det är 5 alt ch6 på spektrum) och det bör göra susen, om båda skeven rör sig efter denna koppling har du nu separata kanaler för skeven och då kan du gå in och aktivera flaperons, ger du ett positivt värde får du spoilerons (skev pekar uppåt) negativt värde ger flaperons (skev pekar nedåt som klaffar)
Min(hööggravida) kvinna sover nära spektrumradion annars skulle jag gått in och dubbelkolla men jag är rätt säker på det jaG skrivit.
Btw du skriver 13A ESC?? är det easytrainer 800mm spännvidd eller 1280mm? Trodde båda dessa hade 20A esc? Är du säker?
Kör du 5x3-proppen eller 4x4?

Mvh Gustaf

Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

sverreberre
2016-08-08, 19:28
Ok, tack. Jag får prova detta.

Det är 20a esc, hade fel. Vet inte vad du menar med det andra...
Häls Sverker

Skickat från min D5803 via Tapatalk

McRegor
2016-08-08, 19:48
Det finns två versioner av kärran - en med 800 mm spännvidd och en annan med 1280 mm (enl Gustaf). Han undrade vilken av dessa du har samt vilken storlek på propeller du använder.
Roger

Killenheladagen
2016-08-09, 07:08
Precis, låter dom 1280mm-versionen, det fartreglaget (20A) måste jag säga imponerar, jag har överbelastat mina sådana fartreglage rätt hårt tidvis och det håller fortfarande, hur gick det?
Fick du fart på separata kanalerna?

Den kärran som redan är trevlig (kom ihåg att ställa ail-differential, dvs skevroder går längre sträcka upp än vad det går nedåt, tex skevet på vänstrer sida rör sig 4cm uppåt från neutralt läge när din högra spak pekar åt vänster men endast 1.5cm nedåt när din högra spak pekar åt höger) du kan fixa detta i spektrums "ail-differential" eller ställa endpoints i radion så det stämmer.

Du vill att skevrodren rör sig så mycket uppåt som bara möjligt på denna kärra, roll-raten är rätt seg och du kan förbättra det på detta viset, likaså flyger fms:en oändligt bättre med skevdifferential, prova?

Mvh Gustaf


Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

Michael
2016-08-09, 20:24
Mycket effektivare än att ha en massa "differential" inställd på skevroder är att lära sig använda sidrodret i kombination med skevutslag. Som nybörjare kan man gärna mixa in lite skev->sida i radion. På så vis motverkar man skevroderbromsen utan att tappa respons i rollplanet vilket lätt blir fallet med alltför mycket differentiering av skevroder.

McRegor
2016-08-09, 21:09
Jo - att flyga med alla roder är ibland en bortglömd konst men har man väl kommit in i detta så är det svårt att sluta...:)
Jag menar att när man flyger kärror utan sidroder, t ex Vingar, så är man likt förb...at på vänsterspaken och försöker styra...:)
Roger

Killenheladagen
2016-08-10, 06:45
Nej, just denna kärra har jag lablrerat mycket med, den MÅSTE ha skevdifferential för att svänga ordentligt, jag svänger alltid koordinerat m sidan, oftast bara sida med denna modell som har polyhedral faktiskt och nåt i konstruktionen gör att den beter sig oändligt mycket bättre med min rekommendation, jag har nu över 400flygningar på denna med 3 olika radiosystem och jag vet definitivt att vad jag råder till i detta fall ger en bättre kärra, end of story!

Mvh Gustaf

Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

Killenheladagen
2016-08-10, 06:46
Jo - att flyga med alla roder är ibland en bortglömd konst men har man väl kommit in i detta så är det svårt att sluta...:)
Jag menar att när man flyger kärror utan sidroder, t ex Vingar, så är man likt förb...at på vänsterspaken och försöker styra...:)
Roger
Jag märker detta i simulator, spelar ingen roll att jag vet att inget händer, vänsterspaken åker med ändå...!

Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

Killenheladagen
2016-08-10, 06:51
Mycket effektivare än att ha en massa "differential" inställd på skevroder är att lära sig använda sidrodret i kombination med skevutslag. Som nybörjare kan man gärna mixa in lite skev->sida i radion. På så vis motverkar man skevroderbromsen utan att tappa respons i rollplanet vilket lätt blir fallet med alltför mycket differentiering av skevroder.
Det kan vara så men på fms easytrainer så HAR du ingen rollrate alls utan att ställa om skevens övre endpoints till så långt upp servot mäktar med, utan differential så bromsar nedåtgående skevet och rollarna blir riktigt dåliga, minskar man utslaget nedåt och ökar det uppåt så rollar den nästan axelrätt, liite roderinput under rollen hjälper dock..
Obs detta är en lättvikts (600g) motorseglar-trainer! Dock mkt bra maskin, verkar hålla mkt bättre än motsv bixler!
Mvh Gustaf



Skickat från min SM-T211 via Tapatalk