handdator

Visa fullständig version : I gyro 3 Futaba S-bus



Uno
2016-06-22, 18:59
Har en Futaba T14 Sg och mottagare Futaba 6208 SB. Motagaren är kopplad med kabel till S-bus-intaget på I gyrot. I sändaren används följande kanaler:
1 Ailron

2 Elevator

3 Throttle

4 Rudder

5 Gear

6 Flaps

7 nosewheel

(8 Wheelbrakes

När man sätter upp gyrot skall man ha en switch för off / on det blir nu kanal 9

Sedan skall man ha ett vred för justera gain men kanalen för switch on/off gyro hamnar i sändaren både på kanal 9, 10 11 12 och jag kan inte få till gain justeringen.

Tacksam för råd.

Kenny
2016-06-23, 17:41
Om du bara vill frigöra kanal 10-12 från brytaren så gör du det i meny "Link" > "Function". Där finns 4 sidor med alla kanaler, här kan du ställa in vilken spak, vred eller brytare du vill koppla till respektive kanal (ctrl). Vill du ha inget så väljer du "--"

Hur du lägger in gain beror på gyrot, kanske skall du koppla ett vred till 10, 11 eller 12.

Det finns också en förprogrammerad meny för gyro, men du har kanske valt att inte använda den.

58780
58781

Uno
2016-06-23, 18:58
Hej!
Tack för Ditt tips. När jag går in i FUNCTION och till canal 10 finns där inget som säger SEPAR utan trim och går man dit får man en sida som säger 30 och man kan skifta mellan NORMAL och ATN. Skall läsa manualen men tror inte jag skal använda gyrofunktionen är nog mest anpassd för Futabas egna gyron.
Mvh Uno.

Kenny
2016-06-23, 19:26
Det borde stå något i "CTRL" fältet som pekar på switchen, det andra fältet är vilken trim, om någon som man vill koppla till kanalen.

Gyro sidan är som du är inne på avsedd för Futabas gyron.

Uno
2016-06-24, 15:04
I CTRL - fältet står det ju bara vilken switch/vred som man kopplat till kanalen. Har tittat i manualen och kan inte finna SEPARERA. Kanske måste jag skaffa en S-bus splitter. En enkel lösning som inte är så bra är att lägga noshjulet på Y-kbel till sidorodret för att få kanal 7 ledig för gain. Om jag förstår I-Gyromanualen rätt så används gain-kanalen bara under dom första flygningarna för inställning.
Mvh Uno

Kenny
2016-06-24, 21:59
"Separate" är en funktion som styr hur trimmen skall fungera vid byte av "Condition".
Det är ingen funktion för att "splitta" kanalen.

Funktionen är bara aktiv för "Mode" "Segelflygplan" eller "Helikopter" och är avsedd för T1-T4 (T=Trim). Det som skiljer är att om du väljer "SEPAR" så är trimmen individuellt inställbar i varje "Condition". I det andra valet "Comb" är inställningen av trimmen gemensam för alla "Conditions".

Av din beskrivning så tolkar jag det så att du har lediga kanaler som behöver friläggas från en switch.

Det jag tror att du vill åstadkomma är att kanal 9 skall styra gyrot "on/off", där har du en switch som fungerar som avsett, men som du beskriver så påverkar denna switch även kanal 10-12.

Och du vill ha ett vred som styr "gain" via en annan kanal.

Att switchen påverkar flera kanaler beror troligen på att den står med i "CTRL" fältet för dessa kanaler d.v.s tex,

Ch CTRL trim
9 SE --
10 SE --
11 SE -- i exemplet är kanal 9-12 kopplade till switch SE
12 SE --

Det kan också vara så att det är någon mixer inblandad som får 10-12 att reagera på switchen på kanal 9.


Men om det inte är en mixer så borde det se ut så här:

Ch CTRL trim
9 SE -- (Switch e styr kanal 9) On/Off
10 LD -- (Vred D styr kanal 10) Gain
11 -- -- (ingen styrning av kanal)
12 -- -- (ingen styrning av kanal)

Vilken kanal vredet skall ligga på beror på hur ditt gyro är konfigurerat. Vad har du för sorts gyro?

Sen är det egentligen bättre att använda "Condition" för olika flightmodes men det är en annan historia.