handdator

Visa fullständig version : Flygande vingars utgångsläge för höjd?



Ålänning
2016-06-22, 22:47
Hej!

Alla vingar jag flyger med så ska från början ha lite "upp-roder".
Caipirinha ska ha 4mm, Ninox ska ha ca 10 mm osv.
SkyWalker X-5 vet jag inte?!

Det sägs att vingar ska vara lite framtunga och att man kompenserar det med lite höjd.
Men varför ska vingar vara lite framtunga? Och hur mycket? Ju mer, desto större upproder behövs.

Jag förstå kopplingen mellan höjdroder och nostung.
Men hur tänka och räkna ut?
Typ så här:
Flyg vingen och ställ CG så vingen inte dyker vid gasavdrag (framtugn) eller flyger oroligt (baktung) och trimma in så den flyger rakt och fint.
Sen kolla hur mycket höjd man har, och ställa om detta. Väntas nu, nu har man ju redan trimmat detta. !?

Ju mer upproder man har, desto mer bromsar det också.

Hur ska man testa sig fram bäst? Eller vad är teorin bakom det hela?

Thomas
2016-06-22, 23:01
Ju rakare vingen är, ju mer "upproder".
En pilformad vinge blir mer självstabil, lite mindre upproder.
Tyngdpunkten på en rak vinge bör ligga på omkring 15-20% av kordan, från framkanten räknat.

Lite hangflyg med egendesignad vinge ("Xibeca") i början av denna video:

https://vimeo.com/1410266

Jorgen
2016-06-23, 11:24
Nu har jag bara en vinge, men jag tycker att den går att trimma in för att flyga utan justering av höjdroder över ett ganska stort hastighetsområde. Jag drar gärna slutsatsen att tyngdpunkten inte kan förklara det grundläggande höjdrodret som man måste ge.

Vingens naturliga form ger en nedåtgående luftström i bakkant av vingen så jag tycker inte att det är konstigt att man behöver höjdroder. På ett vanligt flygplan så lyfter den luftströmmen framändan av planet jämfört med stabilisatorn.

Thomas
2016-06-23, 12:52
Försök skjuta iväg en vanlig rak vinge (med normal tyngdpunkt) för hand rakt fram.
I 80% av fallen kommer den att rotera BAKÅT.
Alltså måste man göra den framtung, och kompensera dyktendenserna med en aning höjdroder.

Kenneth E
2016-06-23, 14:50
Försök skjuta iväg en vanlig rak vinge (med normal tyngdpunkt) för hand rakt fram.
I 80% av fallen kommer den att rotera BAKÅT.
Alltså måste man göra den framtung, och kompensera dyktendenserna med en aning höjdroder.

Bra kommentar där Thomas, Det stämmer också i praktiken.

henke2
2016-06-23, 18:16
Ehm... en flygande vinga skall inte ha höjdroder. Då har man valt fel vingprofil. Där emot så kan man väl ge er halvt rätt eftersom en vingprofil till en flygande vinge ser ut som ett "S" med inbyggt höjdroder man man vill säga så.

Men å andra sidan har i så fall en normal vinge dykroder för planflygt...

Vän av ordning kan ju klura på hur en flygande vinge kan flyga om man nu riktar upp luften på ovansidan som skall gå fortare för att skapa undertryck ;-)

http://aerodesign.okstate.edu/sites/default/files/Wingschem2.jpg

Thomas
2016-06-23, 19:01
FEL Henke, det är klart att en flygande vinge behöver visst höjdroder!
Ankstjärten är till för att kompensera 'framtungheten', så ditt förslag på profil är alldeles rätt.
Allt är en kompromiss.

Min "Fauvel Av 60" är ett lysande exempel på detta. Och jag har byggt med originalets vingprofil.
Tyvärr hittar jag ingen film på den flygande, men i början och 0:35 in i videon kan man se profilen....


https://www.youtube.com/watch?v=lZFx1DWbOAk

Sen är den ett litet helsicke att landa utan att få ground loop, men det är en annan femma!

Jorgen
2016-06-23, 19:42
Jag får bara känslan att behovet av höjdroder inte beror på att tyngpunkten då jag har ett så stort hastighetsområde där vingen flyger utan att jag behöver trimma om. Jämför man med alla mina andra flygplan så bär de sig väldigt annorlunda åt i olika hastigheter om tyngdpunkten ligger för långt fram. Men jag behöver nog prova lite mer och se så att jag inte ligger och justerar undermedvetet på vingen.

kenneth.eriksson.94
2016-06-23, 19:43
Ehm... en flygande vinga skall inte ha höjdroder. Då har man valt fel vingprofil. Där emot så kan man väl ge er halvt rätt eftersom en vingprofil till en flygande vinge ser ut som ett "S" med inbyggt höjdroder man man vill säga så.

Men å andra sidan har i så fall en normal vinge dykroder för planflygt...

Vän av ordning kan ju klura på hur en flygande vinge kan flyga om man nu riktar upp luften på ovansidan som skall gå fortare för att skapa undertryck ;-)

http://aerodesign.okstate.edu/sites/default/files/Wingschem2.jpg


Samma profil som på en P-51 kan jag se.😁

Thomas
2016-06-23, 20:56
Denna kärra var från början avsedd som flygande vinge med "ankstjärtsprofil" på vingen, men jag byggde en (ganska) normal kropp och motordrift.
Flyger alldeles utmärkt!
F.ö. till salu....

http://www.rcflyg.se/forum/attachment.php?attachmentid=58495&d=1463772729

wdac
2016-06-26, 18:25
pratar du om flygande vingar, eller vingar generellt? trådskaparens post får mig att tro vi pratar flygande vingar eller har jag fel?

om så...
det är skillnad på "vanliga" vingar å en flygande vinge när de gäller CG/TP "vanliga" regeln om 30% osv funkar inte på en flygande vinge 30% på en flygande vinge, de blir spännande, 25% då är dem stabila men väldigt agila i luften också. man brukar rekommendera 15% på en flygande vinge för första test flygningen eller "nybörjare"...

har byggt ett gäng olika varianter på flygande vingar å delta vingar...

https://youtu.be/AfXTfdQHvTs

Ålänning
2016-06-26, 19:57
Japp det är flygande vingar jag är inne på. Utan sidoroder, bara två elevons. Typ Caipirinha, SkyWalker X-5, Bormatec Ninox, osv. Har inte tagit mig tiden att läsa igenom allt ovan, men ska kika närmare, X-5 behöver väl ha lite lyfta roder.

freddan_6
2016-06-28, 17:11
Vän av ordning kan ju klura på hur en flygande vinge kan flyga om man nu riktar upp luften på ovansidan som skall gå fortare för att skapa undertryck ;-)

Det där med att tryckskillnaden ger lyft är rätt så gammeldax och felaktig ide. Trycket bidrar inte med mer än ~5% till lyftkraften. Det är bara att prova att flyga uppåner. Med din teori fungerar inte det, men i verkligheten fungerar det utmärkt. Orsaken till att man öht kan flyga är att man trycker ner luft med vingen och planets lyftkraft är precis motsatt mot den nertryckta luften. "Reflex" på vingen med hjälp av uppriktade roder eller svängd profil gör att vingen vill rolla uppåt, detta för att motverka framtungheten. Rätt intrimmad går vingen rakt fram trots att den är framtung.

Thomas
2016-06-28, 17:31
"Reflex" på vingen med hjälp av uppriktade roder eller svängd profil gör att vingen vill rolla uppåt, detta för att motverka framtungheten. Rätt intrimmad går vingen rakt fram trots att den är framtung.

Gammalt djungeltrick ur den äldre skolan!

Ålänning
2016-06-28, 20:51
Så varför har man ett utgångsläge som är lite uppåt på rodrena istället för att flyga intrimmat?

kenneth.eriksson.94
2016-06-28, 21:35
Kanske för att det inte blåser någon luft över roderna/vingarna, vingen behöver ett visst flöde innan den börjar fungera kontrollerat. Men vad vet jag?!😎

freddan_6
2016-06-28, 21:38
Så varför har man ett utgångsläge som är lite uppåt på rodrena istället för att flyga intrimmat?
Läs inlägg #14 av Thomas

larsmn
2016-06-29, 08:17
Fick lära mig detta den hårda vägen igår. Har en DIY version av RC-Factorys Crackwing, en tyngre en av 3 mm EPP och 5 mm byggfoam som kan bära en liten actionkamera. Har med kameran samma balanspunkt som min vanliga CrackWing.

Efter en justering i helgen hade jag elevonerna helt i linje med vingen (CrackWings har ingen profil alls, helt platta) och den flög den hela tiden långsamt ner i backen trots fullt höjdroderutslag upp. Så jag lossade på servo-hornen och flyttade fram dem en "kugge" så jag fick ca 2-3 % vinkel upp från vingplanet. Kunde trimma till neutral på radion och eländet flög som det gjort innan justeringen.

pernstig
2016-06-29, 21:23
Uppåtroder på en flygande vinge, oavsett om det är inbyggt i profilen eller inte, har samma uppgift som stabilisatorn på ett konventionellt flygplan. Det stabiliserar flygplanet/vingen i loopingplanet genom att "trycka neråt".

Ålänning
2016-06-29, 21:47
Uppåtroder på en flygande vinge, oavsett om det är inbyggt i profilen eller inte, har samma uppgift som stabilisatorn på ett konventionellt flygplan. Det stabiliserar flygplanet/vingen i loopingplanet genom att "trycka neråt".
Ah, NU fattade jag vinken! :-D Tack! Att jag inte tänkte på det.

Killenheladagen
2016-07-22, 06:59
Flygande vingar, jag har aldrig flugit en sådan här annat än i sim och jag förstår inte riktigt tjusningen?

De är snabba (de mindre varianterna, X5 och nedåt)men verkar också rätt vobbliga och instabila och frånvaron av sidoroder gör livet lite svårare känns det som?

Landning med halvt exponerad propp känns också som ett bra sätt att sitta och bygga om motorfästen ofta?
Var ligger tjusningen? Vad är det ni gillar med flygande vingar som en konventionell flygkropp ej gör för er?

Jag har önskat bygga en modell från scratch en längre tid men andra modeller har kommit ivägen, jag vill bygga i depron och en flygande vinge typ FT deltawing med ett kf1-steg verkar extremt lätt att bygga, har ett gäng 2204:or liggande m några escs och en bec har jag, även servona och Rx till detta och skulle vara kul att montera 2st 2204or(eller en iaf till en början) på en flygande vinge som denna. Ev slänga på en lätt 200mw fpvsetup om den flyger bra eller bygga en till med 2st 2204or och FPV m 4s !

Är detta ett OK projekt för en förstagångsbyggare? Jag är duktig med kniven och limpistolen, har erfarenhet av att bygga grejer i depron men inte ett helt plan ännu, bör jag kanske försöka mig på nåt annat än en vinge? Jag tänkte att jag skulle slå två flugor med att bygga eget och testa flygande vinge..!

Mvh Gustaf

Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

larsmn
2016-07-22, 10:31
Leta reda på en byggsats av RC Factory Crackwing, ca 250-300 kr, totalt ca 700:- med typ LemonRC billigaste mottagare.

Jag kör mina två Crackwings, en original och ett "FPV" hembygge med samma profil med ett EPP/cellplast-laminat. Med resp Emax GT2205-1660Kv - 7030 / Tiger AT2204-1800Kv - 8x4.7, båda 10A ESC och 2S lipos. FPV-versionen behöver lite extra kraft, är något långsammare och jag borde haft en 12A ESC för att köra 3S lipos. Använder O-ringinfästning, så det är sällan proppen går. Däremot har O-ringen gått sönder ett par ggr under flygning. Har även Flitetests Mini Arrow, vilken är ännu mer temperamentsfull.

Skillnad till vanligt plan, reagerar mycket och omedelbart, 3D-stil. Som nybörjare har jag minskat ner kontrollytorna ca 45% på Crackwingarna och kör med max expo. Med rätt förstärkningar, krascher ger obefintliga skador och de är mycket kul att flyga slalom mellan enebuskarna med. Lite av quadracing-stil.

"FPV"-vingen:

58950

"Wing-racing":


https://www.youtube.com/watch?v=E1cPFN57H08

freddan_6
2016-07-22, 11:26
Det enda som är lite tråkigt med vinge är att utan sidoroder går det inte att flyga knivegg. Fördelen är att luftmotståndet "drag" är mycket lägre, så man får antigen högre fart på en vinge eller längre flygtid. Jag har fällbar propeller på min Hobbywing Teksumo (samma som Tech One Popwing). 11 minuter på lågfart eller 4 minuter på fullgas.

Fluf
2016-07-22, 12:02
Flygande vingar, jag har aldrig flugit en sådan här annat än i sim och jag förstår inte riktigt tjusningen?

De är snabba (de mindre varianterna, X5 och nedåt)men verkar också rätt vobbliga och instabila och frånvaron av sidoroder gör livet lite svårare känns det som?

Landning med halvt exponerad propp känns också som ett bra sätt att sitta och bygga om motorfästen ofta?
Var ligger tjusningen? Vad är det ni gillar med flygande vingar som en konventionell flygkropp ej gör för er?


Jag flyger allt möjligt. Fördelar med vingar som jag ser det;
- Lätta att bygga
- Hela kroppen/vikten används till lyft/ingen dövikt
- Ofta väldigt snälla stallegenskaper
- Brett hastighetsregister

Mitt första hemmabygge här, baserad på Divinity II med en KFm4 profil (även kört KFm2 och KFm3 profiler men trivs bäst med KFm4 på vingar).

https://youtu.be/tynTei0s7MQ


Som förstaprojekt med 2204'or så skulle jag föreslå Mighty Mini Arrow, har byggt både deras speed kit och med 5mm Depron och tape, båda funkar.
http://flitetest.com/articles/ft-mighty-mini-arrow-build

Killenheladagen
2016-07-22, 14:27
Tack för förslagen, FT tittar jag på och FTminiarrow ser bra ut, 5mm depron alltså säger ni? Tänkte inte köpa något kit utan bygga allt själv, har små dsm2 RX och jag antar att varje gram räknas i denna storlek, annars är det.en 6kanals futaba vilket känns lite overkill!
Kan det vara någon idé att kasta in nåt för sstabilisering om de är tempramentsfulla?
Mvh G

Skickat från min ST26i via Tapatalk

larsmn
2016-07-22, 16:35
Jag minskade ner kontrollytan på mina Crackwings med 45% från original, som gick från center hela vägen ut till vingspetsarna. På kit-versionen skar jag upp en slot en bit in och tejpade ytterdelarna medan på DIY-versionen gjorde jag ytorna så små som på bilden ovan.

Mini Arrow är en munfull även med expo på, har lätt att skeva runt, upplever mina modiferade Crackwings som lugnare och bättre som intro till vingar.

Killenheladagen
2016-07-22, 18:44
Hej och tack!
tack för alla tips, Mighty MiniArrow blir det, eller Deltawing, jag fixar säkert att flyga en sån alldeles utmärkt även om Jag tror vänsterfingrarna kommer ge sidoroder hela tiden men det gör ju inget så länge jag inte förväntar mig en gir:)

Vad väger en sådan ungefär flygklar m acc? Förstår att det varierar enormt men mellan tummen och pekfingret bara?
Mvh Gustaf

Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

larsmn
2016-07-23, 11:56
Mattons foamboard väger mer än Flitetests, så min Mini Arrow väger ca 350 gr med 11.1/500mAh lipo. Min icke-"FPV" EPP-Crackwing ligger runt 200 gr med 7.4V/240mAh Lipos.

Killenheladagen
2016-07-25, 18:36
Aha, jag tänker på bauhaus depron, det är mycket lätt, nästan hälften av vanlig cellplast, hmm.. kanske behöver bygga nåt större?
Jag tänker också att 2st 2204 2300kv"or blir drivlina till detta, kanske är lika bra att göra en powerpod en typ flygkropp med all elektronik utom servon, FliteTest har ju en "swappable"-serie och jag tänker att jag gör en sån drivlina fast med dubbla proppar så om första vingen inte blir riktigt hundra eller jag kraschar kan jag enkelt bygga ny vinge och slänga över powerpoden, det låter väl som en strålande idé?

Om jag kör 2st 20A esc med 2204or och driver det på 3s1500 35C så bör det vara ok? Tänker ju inte köra fullgas hela tiden och dessa esc från fms är faktiskt riktigt tuffa! Tror ni jag skulle kunna köra treblads 5045or på denna drivlina? Bör väl dra ca 2x20A på fullt flås?



Är det någon som kört cc3dkort på en fixedwing? För stabilisering och olika flightmodes tänkte jag, har 2st cc3d över som ligger. ?. Det är inte mycket vikt direkt..inte mer än ett 3axels gyro från hk,
Mvh Gustaf

Skickat från min SM-T211 via Tapatalk