handdator

Visa fullständig version : Därför hatar jag köpa begagnat



kenneth.eriksson.94
2016-06-29, 21:07
Efter att shoppat här på rcff, efter ett par dagar monterade jag ihop kärran och insåg att jag måste ändra dragningen av kablar, det var inget fel utan minst 0.5m för mycket kabel per servo, samt ett servo som inte fungerade på höjden(blev till att byta båda). Tog bort alla skavsladdar, batterierna hade cirka minst 2 par olika kontakter på vägen till powerboxen. Olika långa stötstänger till höjdrodert, blev nyatillverkade så nu är slagen lika på båda sidorna.

Nu är den som jag vill utan en massa felkällor, det tog tre långa kvällar att fixa till kroppen, jag har en ide om hur jag skall fixa till vingarna men det tar jag efter första flygningen.

Ha en bra sommar och flyg säkert!😌

Thomas
2016-06-29, 21:31
Nu blev man nyfiken!
Vad är det för kärra man får skåda på fältet inom en snar framtid??

kenneth.eriksson.94
2016-06-29, 21:33
Då får du tyvärr åka till Åhus för att beskåda den.

Thomas
2016-06-29, 21:47
Aj fan...

petera38
2016-06-30, 11:10
Hur mycket rabatt fick du på modellen? Står det i relation till ditt extra jobb?
Tyvärr finns det inte så mycket hantverksskicklighet numera, så det är ju tur, om man kan fixa till grejerna själv.
:thumbup:

henke2
2016-06-30, 11:32
Förstår precis Kanneth. Jag har sett exempel där en modell köpts in som byggts av någon av de riktigt stora grabbarna för att sedan behöva slaktas ner helt för renovering. fler exempel är vänner från Schweiz har pippi på att montera elektroniklådor och batterier medan jag själv försöker hålla nere till minimum. Jag kan inte se varför man behöver 5st separata batterier i en "skumvåffla".

Kenneth E
2016-06-30, 12:08
Alla har väl olika intressen i hobbyn, vissa älskar att flyga, andra installera elektronik i massor och andra vill bara bygga. Medan andra vill bara ha och saknar alla färdigheter för bygge av alla slag. Tyvärr, bara att acceptera.

waqr
2016-06-30, 12:25
Alla har väl olika intressen i hobbyn, vissa älskar att flyga, andra installera elektronik i massor och andra vill bara bygga. Medan andra vill bara har och saknar alla färdigheter för bygge av alla slag. Tyvärr, bara att acceptera.

Den som har byggt planet och dragit all elektronik är säkert bättre än dig på andra saker :)

Cox
2016-06-30, 12:47
Det är väl också så att ingen säljer av sina personliga favoriter, där allt blivit perfekt, utan det är de där planen som man aldrig riktigt "fått till" som sedan säljs.

Själv tycker jag nog att det roligaste är att bygga, så att köpa något begagnat blir lite tokigt då man inte får göra den roliga biten själv! :)

Ålänning
2016-07-01, 17:07
Jag har själv en viss nivå på installation och finish och om modellen inte har det så är det bara roligt att fixa det. =) Men det är ju ett plus om det är bra från början. Men man vill ju ha det som man själv vill ha det... envis som man är så tar det alltid länge få upp en kärra i luften som man köper beg. :-D

henke2
2016-07-01, 21:59
Det är väl också så att ingen säljer av sina personliga favoriter, där allt blivit perfekt, utan det är de där planen som man aldrig riktigt "fått till" som sedan säljs.

Själv tycker jag nog att det roligaste är att bygga, så att köpa något begagnat blir lite tokigt då man inte får göra den roliga biten själv! :)


I de fallen jag tänker på så är det inte att man inte fått till det perfekt utan att man inte greppat alls grunderna hur saker fungerar. Att ett servo skall använda hela sin slaglängd osv.

fmxdanne
2016-07-02, 00:48
Då undrar jag om du "glömde bort" att titta igenom modellen innan köpet eller köpte du den osedd skickad med post? Av rubriken att dömma så har du gått på fler nitlotter vid köp av begagnad modell? Ett alternativ då är ju att öppna lädret och köpa nytt. Så får du modellen byggd precis som du själv vill ha den = inget att störa sig på!
Som skrivet tidigare, Alla bygger vi olika och köper man begagnat får man ju räkna med det. Inget att gnälla om! Jag själv är nästan för pedant med mina modeller. Kabelstrumpa, färger på krympslang&buntband, minimalt med skarvar, lagom långa kablar m.m. väljer att köpa nytt och bygga från början så får jag precis som ja själv önskar. Enkelt.!