handdator

Visa fullständig version : Hur är aktiviteten på era klubbar?



kenneth.eriksson.94
2016-07-03, 12:19
Gick med i MRFS för att få lite sällskap efter all fpv flygning, då jag flugit ensam eller haft ungarna med mig. Men nu är jag ännu mer ensam på Malmö modellfält, vad har hänt, hur ser det ut på era klubbar?

Ålänning
2016-07-03, 12:57
Här på Åland var det fullt ös 2007-2009. 2010 blev det lite lugnare. Sen har det bara dalat. Antalet nya blir färre för varje år och flera har fortfarande massor med flyg men flyger mindre, sällan eller aldrig. Är en järntrust som håller igång flygandet, egna forumet och fältet. Nya banan började användas i fjol. Verkar bli mer fart och intresse om metanolare och bensinare flyger än om friggosarna eller multicoptrarna flyger. Orsaken är att folk har så mycket annat för sig. Men men, man tar sig tid för det man är intresserad av och då får ju alla måsten ta lite längre tid bara.

Balcke
2016-07-03, 17:41
Blev också medlem i MRFS i år, varit där några gånger, alltid ensam. Onsdagar på kvällen är det kanske mer folk men då spelar jag golf.

Verkar som MRFS har somnat in, kolla på Helsingborgs RC, Ripa och Löddeköpinge det är 3 klubbar med verksamhet och fart.

På hemsidan för MRFS händer det absolut ingenting.

Tveksam om jag fortsätter vara medlem, flyger lika bra hemmavid. Dessutom är MRFS helt fel-anlagt, man har ju solen i ögonen eller framför sig från pilotrutan.

//R

puggen
2016-07-04, 07:12
På tisdagar som är Växjö Rc-klubbs allmänna flygdag/kväll är det välbesökt på Smålanda, men det flygs även på andra veckodagar. Vi har väldigt trevligt på fältet...

/Roffe

MasterZap
2016-07-04, 16:15
Ingen vill väl flyga på fält, så enkelt är det väl?

För multirotor/FPV flygarna är ju fälten (tom platt intetsägande yta, inga hinder) det tråkigaste stället man någonsin kan komma på tanken att flyga på? Man vill surfa nerför ett vattenfall i Borneo, zick-zacka mellan fackverket i Eiffeltornet eller genom grafittistänkta rivningskåkar. Vem vill hovra på en gräsmatta?

/Z

Balcke
2016-07-04, 18:23
ingen vill väl flyga på fält, så enkelt är det väl?

För multirotor/fpv flygarna är ju fälten (tom platt intetsägande yta, inga hinder) det tråkigaste stället man någonsin kan komma på tanken att flyga på? Man vill surfa nerför ett vattenfall i borneo, zick-zacka mellan fackverket i eiffeltornet eller genom grafittistänkta rivningskåkar. Vem vill hovra på en gräsmatta?

/z

+1

//r

Ålänning
2016-07-04, 19:45
Är nog flyg-flygarna man i första hand tänker på när det gäller fält.
Idag flyger alla multicoptrar på "egna gårdarna" för sig själva.
Lite som med RC-bil, alla har en i garderoben för de körde bara på infarten till gården.
Banorna vill ingen köra på för de är för långt bort eller nåt.

Idag ska det vara enkelt. Man ska köpa nåt för "mindre än tusen kronor" och sen ska det funka direkt, helst utan att ladda ackarna. Och det ska vara asroligt, annars får det vara. Och när man kraschar så ska man klaga på att grejerna inte håller och börja med nåt annat. =) Är helt enkelt mer nöje idag än hobby. Blir så med allt som är för enkelt att börja med.

henke2
2016-07-04, 19:59
Ingen vill väl flyga på fält, så enkelt är det väl?


/Z

Nu var det ju inte frågan om fält utan klubb. Man får väl se till att flygplatsen man har i klubben är anpassad för den typ av flygning man pysslar med. Då blir det fler medlemmar och besökare. :) Jag kör inte slowflyers(multirotor) utan mest jetmaskiner för dagen och då passar mig ett fält perfekt, det behöver inte vara avlångt men gärna av typen fält. Det fiffiga för mig är att alla modellflygklubbar har fält där jag kan flyga mina modeller på ett kul sätt, så jag kan surfa runt och testa nya ställen precis som du beskriver med rivningskåkar till dina slowflyers.

Ni med slowflyers skulle köpt en rivningskåk och byggt om den till er flypglats med neonljus, vattenfall och eiffeltorn. Hade garanterat blivit välbesökt. :)

Klubbar var det ju... jag upplever en uppsving i klubbandet på senare tid. Kanske inte att alla klubbar blomstrar, men att det finns mer intresse i att börja göra saker tillsammans. Man kliver av forumen och visar sig på riktigt också. Det är en nyttig trend som jag hoppas fortsätter. Man lär sig mängder av att umgås. Man börjar till och med låta likadant efter ett tag :rofl:


https://www.youtube.com/watch?v=qNK8R-OgizU&

Michael
2016-07-04, 20:26
Aktiviteten i de två klubbar där jag regelbundet flyger är ganska bra. Är vädret hyfsat träffar man nästan alltid någon annan modellflygare. Det som är lite märkligt att den ena klubben ligger i en kommun med mer än 12 gånger så många innevånare som den andra, men trots det är klubbarna ungefär lika stora med ungefär lika mycket aktivitet.
Jag är väldigt glad att det trots allt finns drygt 200 modellflygfält runt om i Sverige som gör det möjligt att flyga i stort sett alla sorters modellflyg.

Heder åt alla som ägnar sin fritid åt att klippa gräs, sköta klubbstugor med mera :)!

Visst flyger även jag ibland hemifrån eller från andra platser om det är frågan om multikopter eller mindre flygplan/helikoptrar, men så snart det blir frågan om större farkoster åker jag till närmsta modellflygfält.

kenneth.eriksson.94
2016-07-04, 20:30
Jag kände mig mogen för lite klubbaktivitet och blev förvånad över hur lite aktivitet det var, jag har mer i min trädgård där koptrar flygs varje dag. Men ibland vill jag flyga lite större och då duger endast landningsbana. Vad kan klubbarna locka med för att få lockat dit mer folk, eller tv/mobil lockar mer och är oövervinnerlig.

MarkusH
2016-07-04, 20:50
På tisdagar som är Växjö Rc-klubbs allmänna flygdag/kväll är det välbesökt på Smålanda, men det flygs även på andra veckodagar. Vi har väldigt trevligt på fältet...

/Roffe
Hej Rolf

Har ni några som flyger fpv/multicopter regelbundet i klubben?

puggen
2016-07-05, 07:49
Hej Rolf

Har ni några som flyger fpv/multicopter regelbundet i klubben?

Det är några stycken som flyger multicopter men övervägande delen flyger allehanda flygplan, något som kommer igen är methanolflyg...
/Roffe

McRegor
2016-07-05, 07:56
Vi flyger det mesta på vårt fält inkl multicoptrar. Det finns lite skog alldeles i anslutning till fältet där en och annan försöker ta sig fram mellan träden med multicopter eller annan FPV-farkost. Grejen med klubb-flyget är precis som Henke säger att man träffas och har kul tillsammans. Fika-bordet är minst lika viktigt som flygfältet. Själv skulle jag nog i stort sett lägga ner min snart 50-åriga "RC-karriär" om det inte fanns nån klubb med fält tillgängligt för den sociala biten blir alltmer viktig ju äldre man blir. Visst skulle man ibland önska ännu mera aktivitet på klubbfältet men det är ytterst sällan man behöver vara ensam där utan för det mesta är vi flera flygare på plats - och kaffehurran är alltid varm...:) Så f n ser det bra ut i vår klubb i alla fall. Men det är viktigt att klubben inkl dess styrelse hänger med i den tekniska utvecklingen av flyget och inte bara konstaterar att "det var bättre förr" - för det var det sällan. Man talar om "mångfald berikar" inom flera områden och det gäller inte minst inom modellflyget. Även vi gamla gubbar kan bli lyriska över de nya möjligheterna som tekniken gett oss.
Roger

bokis
2016-07-05, 09:59
Jag tror att intressen "går i vågor"..Kan ha fel givetvis men det är så med mycket av vår hobby,på flygdagar för 10 år sen så var 9 kärror av 10 capkatansuchojextrapittsar och hovra med rök var det som var prylen..
Nu så finns det ett sånt utbud med halv/helautonoma flygande saker samt friggoprylar som flygs ifrån gräsplättar lite varstans
så det är den stora grejen.
Men en del går vidare för o prova nåt annat inom hobbyn,tycker att utmaningen att programmera/flyga dessa inte räcker utan vill prova klassiskt modellflyg,har ett par som dök upp här för ett tag sen som lär sig att flyga lite mer skalaaktiga modeller utan tekniska hjälpmedel som håller dem i luften vilket har gett mersmak för dem ..

Att kunna flyga utan att förlita sig på div. programvaror har sin tjusning det med och då är
fält/klubb något nödvändigt.Men smaken är som baken.

För mig är det så ialla fall att stå och titta på en quad som hänger med en kamera på en flygdag är lika spännande som och se en nymålad parkbänk torka,flyga dem är kul men och titta på är sisådär.
Ger inte mig nån "aha!" upplevelse i alla fall..
Och som Roger säger,mer än halva nöjet med klubbar är ju samvaron,surret med goda vänner,och då inte
nödvändigtvis om flyg..
Forum o Facebook i all ära,forum lite varstans har mattats av , för de av oss som gillar o träffas o byta erfarenheter så finns det nog ingen ersättning för klubben/klubbfältet i slutändan i slutändan..
Men det gäller då att få de som kommer att känna sig välkomna?

58827

Jorgen
2016-07-05, 10:12
Det viktigaste verkar vara att ha en bestämd dag i veckan att flyga på och att se till så att alla vet det.

En mail-lista där man kan skriva några rader när man tänkt åka ner och flyga är mycket användbart. Då fler och fler har mail i telefonerna så går informationen fram mycket snabbt på det sättet. Vår ordförande skriver för det mesta något efter varje träff för att informera om eventuella extra flygdagar och väderförhållanden. Tack för det Stig!

Någon kommer säkert att nämna Facebook då de har uppfattningen att alla har Facebook och att det man skriver där faktiskt läses av de man vill att skall läsa det. Det fungerar säkert för några klubbar men för oss skulle det vara helt odugligt.

Jörgen

McRegor
2016-07-05, 10:50
Vi har kört ett klubb-forum under många år där man bl a hade en speciell tråd där man kunde skriva några ord om man skulle ut och flyga. Fungerade bra under nåt år men aktiviteten i den tråden avtog så småningom. Numera har vi också en Facebook-grupp och f n är det mera aktivitet i den än på forumet. Vi kör också ett par fasta flygkvällar sommartid men är det hyfsat väder är det flygare på plats varje dag. Och vi som är lyckliga pensionärer är där nästan dagligen om vädret tillåter..:)
Roger

Kenneth E
2016-07-05, 11:00
Maillista var bra
Facebook, mindre bra
Bestämd dag att flyga på, det kan väl inte gälla grillning då, för då tar ingen med sig något flyg, eller?!

Klubbarna behöver verkligen engagera sig i att göra sig synliga, men hur? Dagens ungdomar/äldre vet inte att vi finns, de känner endast till vart de kan köpa nytt skal till mobilen och det gör de hemma i affären! Jag förstår att folk har svårt att börja bygga modeller med tanke på vad det kostar att bygga idag(Hobbyn är helt klart sönderprisad), då blir det endast typ HK grejor kvar att välja på och det kan gå hur som helst dock brukar det sluta illa om man inte har förkunskaper och så blev man av med den eventuella medlemmen. Jag kan väl säga att jag faktiskt saknar de där ARF metanolarna för 2-3 tusen kronor inkl allt.

UPJ
2016-07-05, 11:47
Vi kör med smsgrupp.se. (gratis) Fungerar kanon.

//Uffe

McRegor
2016-07-05, 14:11
Finns inget "bra/mindre bra" när det gäller att t ex berätta att man skall ut på fältet. Alla sätt som gör att flera blir sugna att åka ut är bra. Och är många ute ofta behövs inte ens dessa "kallelser".
Roger

mogge
2016-07-05, 15:02
ikväll är det den sedvanliga tisdagskvällsflygningen för alla stackars satar som har ett jobb att gå till. Vi har bjudit in Älmhults Rc och det blir Koooovvgrillning enligt Sjögrenarnas IKEArecept. Många lär komma och kamerorna är laddade med ekoström.
/M

Kenneth E
2016-07-05, 15:11
Ett problem med hobbyn är vädret, nu skall det regna två dagar i sträck! Köpenhamn ligger redan under vatten.

McRegor
2016-07-05, 17:16
Blev ingen tisdagskvällsflygning här eftersom det behövde göras lite jobb på huset. Så grymt kan livet vara ibland...:argh:
Roger

pgrts
2016-07-05, 21:20
En av få tisdagar jag har stått över.
Skyller på vädervarning med åska vilket inte är optimalt om man står på ett fält ;-)
Aningen seg efter 4 dagars uteaktiviteter också så det fick bli som Roger - trädgårdskväll mellan regnskurarna.

Tobbepostis
2016-07-06, 14:29
Vi är ett gäng gamla skinn som som sms:ar varann varje flygbar dag och träffas på fältet flyger och fikar om vart annat på Kungsängens modellflygfält
Hur kul som helst
Tobbe

Mjoelner
2016-07-06, 22:34
Blev också medlem i MRFS i år, varit där några gånger, alltid ensam. Onsdagar på kvällen är det kanske mer folk men då spelar jag golf.

Verkar som MRFS har somnat in, kolla på Helsingborgs RC, Ripa och Löddeköpinge det är 3 klubbar med verksamhet och fart.

På hemsidan för MRFS händer det absolut ingenting.

Tveksam om jag fortsätter vara medlem, flyger lika bra hemmavid. Dessutom är MRFS helt fel-anlagt, man har ju solen i ögonen eller framför sig från pilotrutan.

//R

En flygklubb är vad man själv gör den till. Om du är aktiv och där ofta så blir det ofta mer aktivitet automagiskt eftersom aktivitet inspirerar andra att bli mer aktiva, en god spiral helt enkelt.

Just MRFS kan jag en del om eftersom jag själv är medlem där.

Vad det gäller hemsidan så är helt enkelt så att ingen anmält sig som frivillig att ta tag i och hålla den vid liv. Jag har hört fler som klagat på den, men än så länge har ingen av dom kunnat tänka sig jobba med det själv, utan det är alltid nån annan som ska göra nåt. Om du vill få fart på, och jobba med hemsidan, så kommer det nog med största sannolikhet att ses som ett välkommet initiativ.

Vad fältet anbelangar så håller jag med om att pilotrutan är dåligt placerad. Den har tydligen inte alltid varit där den är nu och hur den hamnade just där vet jag inte. Om du är intresserad av att ta fram ett förslag till en förändring vara drivande så står det dig fritt att ta fram ett förslag, själv eller i samråd med andra.

Kenneth E
2016-07-07, 07:51
Angående pilotrutan hos MRFS så har den alltid legat i den riktningen, men kanske inte just exakt där den är idag. PR inbjuder en till att flyga över parkering och klubbstuga, både stuga och PR borde vara på andra sidan fältet för optimal placering.

Dock så hjälper inte det mot avsaknad aktivitet.

Det är ett hemskt väder i Skåne, det blåser alltid och blåser det inte så är det storm.

McRegor
2016-07-07, 08:09
Det ligger mycket i det Mjoelner säger - alltså att klubben blir vad man själv gör den till. Vi är liksom Tobbepostis och hans kompisar några pensionärer som är på fältet väldigt ofta - ett SMS till kompisen/kompisarna och man kommer överens om att åka ut. Genom att vi är ett gäng som ofta är ute så sprider ju det sig till andra, även om dom inte blivit tillfrågade via SMS, så sannolikheten att det finns flygare på plats om vädret är hyggligt är ju därmed rätt stor. Sen ser vi till att det finns kaffe att dricka och en "myshörna" att sitta och diskutera i. Det är inte så mycket som behövs för att göra tillvaron på fältet mycket trevligare. Och grillen finns alltid tillgänglig för den som vill grilla korv eller vad det nu är. Och givetvis så flyger vi också men man skall inte underskatta den sociala samvaron.
Beträffande hemsida och liknande så är det också funktioner som kräver sitt jobb och nån som är beredd att göra det jobbet. Jag har själv gjort det i olika omgångar och den bör ju vara hyfsat levande för att vara nåt värd. Trots mitt motstånd mot Facebook så har jag fått ge mig och måste tillstå att för att informera om klubbaktiviteter och vad vi gör på fältet så är Facebook överlägsen hemsidan eftersom det är så enkelt att lägga ut en bild och skriva några ord när man är ute - nåt som är betydligt besvärligare när det gäller hemsidan. Och de som är medlemmar i gruppen får ju en omedelbar notis om vad som skrivits i den. Vi har även haft ett forum under flera år men även det har till stor del ersatts av Facebook - inte minst för att berätta att man är ute på fältet och flyger. Men inget hindrar ju att man har både hemsida, forum och Facebook för ändamålet helgar som bekant medlen...:)
Så - klubben blir vad vi gör den till och det innebär att man inte bara kan överlåta saker som skall göras till "andra" utan även göra lite själv - om man vill ha en levande klubb vilket säkert de flesta vill. Det kanske bara är att lägga upp en notis i Facebook-gruppen att man är ute på fältet och att kaffet är varmt - eller att man engagerar sig i styrelsen eller i andra positioner. Ju flera som är engagerade i nån form - desto mera levande klubb.
Roger

Balcke
2016-07-07, 10:07
Facebook är överlägset när det gäller att kommunicera mellan medlemmar. Jag använder olika FB-grupper inom mitt andra stora intresse golf där jag lägger mycket ideell tid för SkånesGolfförbund.

---

Jag vet en medlem som har erbjudit sig att ta hand om hemsidan på MRFS och göra den mer levande men styrelsen var inte intresserade utan tyckte att den är bra som den är.

Av en slump hittade jag en FB-grupp för MRFS, ser att det här finns några MRFS:are här, kolla in följande:
https://www.facebook.com/groups/malmoradioflygsallskap/

Denna FB-grupp kanske kan bli en start till mer aktiviteter på MRFS.

//R

Kenneth E
2016-07-07, 13:17
Kanon, jag tänkte precis starta upp ett FB konto för MRFS.

Ripa
2016-07-09, 09:36
Modellflyghobbyns piloter, modeller, med utövande och intresse, förändras precis som allt annat.

Ripa Modellflygklubb har loggat flertalet av alla flygningar som skett på Ripafältet sedan 1997, det finns ett mörkertal i loggboken då många glömmer/slarvar med att skriva in gjorda flygningar. Klubben ser en uppåtgående aktivitet i år.
http://www.ripamfk.com/index.php/loggbocker

Klubben har kontinuerligt hyrt inomhushall en kväll i veckan oktober - mars sedan 2002, vilket också ger ett tydligt svar på att många medlemmar föredrar att flyga inomhus under höst och vinterhalvår.

Den organiserade utomhussäsongen startar första veckan i april, för att skapa en ”säker” kväll i veckan, kallar vi dessa kvällar för
Flyg-Korv- och Trivselkvällar, dessa kvällar är oftast mycket välbesökta, en ytterligare ”vinst” med dessa kvällar är att vi lockar blivande modellflygare till fältet, som då får svar och hjälp med sina frågor, simulator och skolflygplan finns på plats, för de som vill prova på och ta steget in i hobbyn. En annan viktig sak är att många ”äldre” medlemmar kommer till Ripa dessa kvällar, en mycket viktig medlemskategori, som ställer upp och hjälper till i vått och torrt när något jobb skall utföras, och inte minst bemanning av kiosk vid olika arrangemang.

Vi försöker dokumentera klubbens trivsel och gemenskap genom ”Månadens Bilder” aktiva piloter skickar in text och bild till klubbens webb-aktivist Patrik Gertsson som sköter denna sida med bravur.
http://www.ripamfk.com/bilder/201605/index.htm

Det snabbaste sättet att sprida aktivitet på fältet är Facebook, där klubben öppnade ett konto vid årsskiftet som blivit aktivt och välbesökt.
https://www.facebook.com/groups/667082800100057/

Klubben har som många redan skrivit i tråden ett gäng pensionärer som träffas och flyger när vädret tillåter, dessa flyger oftast på tider när det är lite lugnare på fältet, och då de känner sig trygga i sina flyaktiviteter.

Viktigt är att försökas hålla en så stor social gemenskap som möjligt, och att alla hjälps åt, medlemmen ”någon” finns i alla klubbar, för optimalt utövande måste Alla, Någon, Vem som helst och Ingen hjälpas åt, det är ju trots allt alla vi medlemmar som ”äger klubben.

Mvh
Mats Erlandsson
www.ripamfk.com

Kenneth E
2016-07-09, 11:02
Bra information Mats, den tar vi del av. Tack!

Krille
2016-07-10, 08:01
Hur man gör för att få mycket medlemmar till sin egna klubb har inget enkelt rakt svar, i så fall skulle vi inte ha några problem med lite medlemmar i klubbarna. Hur varje klubb gör får man testa sig fram. Men med dagens teknik så är det ju ofta lämpligt att använda sig av sms, facebook eller annan snabb social media. Framförallt för att locka dit 20-40 åringar och då gärna med sina barn. Som till stor del av sitt liv använder sig av telefonen med allt den har att erbjuda sig.

Nu har jag bara varit medlem i våran klubb Slättlanda MFK i Vara i ca ett år då jag haft ett uppehåll på många år som aktivt modellflygande samt att jag bytt hemort några gånger. Men det som verkar fungera bra i våran klubb är att ha en fast dag att träffas å prata/flyga/umgås på vilket är tisdag. På sommaren är det ute på fältet som gäller och på vintern i bygglokalen.

Övriga dagar brukar det kunna vara ganska lugnt på fältet men det passar ju vissa bra som kanske bara vill flyga lite utan publik.

Grannklubben i Lidköping har också en fast dag vilket är måndagar, jag har bara varit där en måndag och då va det väldigt mycket folk där. Men har kollegor på jobbet som flyger där och dom säger att det ofta en välbesökt dag.

Jag personligen tror detta med en fast dag i veckan är bra, många har olika intressen men om man vet om en dag brukar de vara lättare att planera in sina intressen/familj.

Ken1
2016-07-10, 08:50
Vår klubb i Falkenberg växer åtminstone, och relativt bra aktivitet i förhållande till vår klubbstorlek.
6-7 aktiva på veckorna oftast då söndagar, men även andra dagar såklart. Allt går ut med SMS-lista, eller via information på hemsidan. Vi har väl ingen direkt återväxt på ungdomar, även om en grabb i 13års ålders hoppat in, så är de flesta som blir medlemmar vuxna. Det som lockar är ju definitivt den nya tekniken med multikoptrar som slagit på stort, och är väldigt vanligt i klubben. Egen bana finns också till detta, och våra medlemmar är riktigt skickliga :). Det traditionella flyget och i synnerhet flygplan har börjat få en liten ökning också. FMS Warbirds i 1400mm storleken börjar bli lite vanligare, samt folk som kommer med trevliga hemmabyggen. Helikopter inte så värst många, jag och en till som flyger framförallt.
Men.. att få in folk i hobbyn är inte så lätt idag, slåss mycket mot dator/konsolspel, information får vi ut på Sparbanksdagen i Falkenberg där vi från och med förra året fick vara med som förening. Välbesökt monter, och många som provade på att flyga i simulator. I år skall vi väl försöka få upp lite mer prylar och simulatorer. Och vår förhoppning är väl att vi växer ännu mer. Oavsett om det flygs multi, flygplan, helikopter eller raketer så är alla välkomna i klubben :)

Ålänning
2016-07-10, 09:03
Det är dock väldigt mycket roligare att fara och se på när folk flyget metanol- eller bensinflyg. Friggokärrror och multiroterar är inte så underhållande.

Vanliga kommentarer idag är "ni flyger ju bara FPV", "ni flyger ju bara dom där visparna", "ni flyger ju bara el-friggos" osv. De som har massa flyg hemma och inte flyger så lär nog återväckas lättare till liv om det flygs "riktiga flyg" på fältet.

Och som med det mesta annat senaste åren... det ska va enkelt och roligt! Dvs nöje är viktigare än hobby.

Ken1
2016-07-10, 09:22
Jo, bränslekärror har sin charm, flyger dock själv bara el men på både båt och bilsidan har det blivit bränsle igen (26cc bensin på båten och nån liten metanolrova på bilen). Hur som, det som är största hinder är buller.. Även vi har begränsningar på ljudnivå på fältet,och får bara flyga bränsleförsedda kärror ett visst antal timmar i veckan. Klassiska problemet med grannar ;)
Kan dock säga att elkärror inte behöver vara direkt tystare, ibland är det nästan tvärtom..

dap
2016-07-10, 16:46
Är själv medlem i MRFS, och just i år har det varit ganska så segt. Dels så är det som många andra påtalar en generell nedgång i hobbyn (i alla fall den delen som återfinns på fälten), dels är det generellt engagemang bland medlemmarna.

Klubben blir det man gör det till: Vill man hänga med andra flygintresserade så får man pallra sig dit och kämpa sig till att få till några till. Sen börjar det ta fart av sig själv.

Det finns ett skojigt Youtube-klipp som du kanske sett: https://www.youtube.com/watch?v=hO8MwBZl-Vc -- slår huvudet på spiken.

Själv har jag funderat på att fixa en precisionslandningstävling nu på klubben i sommar. Jag får väl leva som jag lär -- håll utkik på hemsidan och bland utskicken. :-).

Vi ses där ute!

kenneth.eriksson.94
2016-07-10, 17:04
Solen i ögonen kostade mig en trikopter i helgen, håller med helt sjuk placering av pilot rutan, ett par gånger helt utan kontakt med kärran i flera sekunder, lika överraskande varje gång" där är den är den på väg till eller ifrån mig upp eller ner på kölen eller inverterad". Hemsidan kollas varje dag och det enda som ändrar sig på den är väderstationen , vilket är guld värt.

Balcke
2016-07-10, 17:10
För MRFS:are gå med i FB gruppen:
https://www.facebook.com/groups/malmoradioflygsallskap/

Bara på några dagar har gruppen ökat med 4-5 nya.

-------

Är det någon som känner till någon klubb som har satt upp en webcam som visar om någon är på plats? Skulle säkert vara både en bra sak och en kul sak.

//R

kenneth.eriksson.94
2016-07-10, 17:22
Bara i klubbarna som jag besökte i usa och i Italien, vilket var skit bra. Man kan se klimatet och om där är några besökare på klubben. Ja tycker det är kanon.

kenneth.eriksson.94
2016-07-10, 17:24
För MRFS:are gå med i FB gruppen:
https://www.facebook.com/groups/malmoradioflygsallskap/

Bara på några dagar har gruppen ökat med 4-5 nya.

-------

Är det någon som känner till någon klubb som har satt upp en webcam som visar om någon är på plats? Skulle säkert vara både en bra sak och en kul sak.

//R


Det finns en officiell fb sida som heter Malmö radio flyg klubb med logga och allt, den vet vi inte vem som är skaparen till, men som verkar mer rätt att använda om startaren godkänner detta.

Balcke
2016-07-10, 17:59
Den heter på FB:
Malmö Radioflygsällskap

Verkar vara ett initiativ från någon i klubben (styrelsen ?) 2013.

Helt fantaiskt att lägga upp en FB-sida och glömma bort att marknadsföra den.

Då finns det alltså två (2) FB-sidor för MRFS :-) och ingen info på hemsidan :-(

___________

Ni som varit medlemmar i MRFS längre tid än jag själv (2 månader), när är det årsmöte? Var hålls årsmötena? Hur ofta har styrelsen möten? Hur ser ekonomin ut?

//R

dap
2016-07-10, 18:39
För MRFS:are gå med i FB gruppen:

Är det någon som känner till någon klubb som har satt upp en webcam som visar om någon är på plats? Skulle säkert vara både en bra sak och en kul sak.

//R

Detta har diskuterats på MRFS årsmöte flera gånger och kontentan är att det merarbete med tillstånd och annat som krävs för att filma på fältet har gjort att det inte blivit av. Även om tillstånd ges, så ska någon montera och klappa om kameran. Det finns även en omvänd säkerhetsaspekt, och det är att man avslöjar om någon är där eller inte, vilket kanske lockar folk som inte kan skilja på vad som är deras och andras.

Så, det vore en bra och kul sak, och på intet sätt omöjligt att lösa. Det är bara lite jobbigare än vad man först skulle kunna tro.

dap
2016-07-10, 19:08
Den heter på FB:
Verkar vara ett initiativ från någon i klubben (styrelsen ?) 2013.

Helt fantaiskt att lägga upp en FB-sida och glömma bort att marknadsföra den.


Det var jag som skapade sidan 2013 när jag var med i styrelsen, för att klubben skulle kunna ha sidan att foga över i framtiden om någon skulle vilja det.

Varför inte marknadsföra den? Ja, återigen diskuterades det i omgångar om vi skulle fokusera på det eller något annat. Klubben gick över från pappersbunden kommunikation till endast e-post och det gick ganska bra. Därför har e-post varit den enda officiella vägen, med hemsidan som stöd. Att gå över mer till sociala medier hjälper dessvärre inte: dels så måste klubben ha en "officell" kanal genom vilken information delges, dels så befinner sig inte alla på Facebook (vilket antingen beror på att man inte är på sociala medier alls, eller på andra sociala medier).


Då finns det alltså två (2) FB-sidor för MRFS :-) och ingen info på hemsidan :-(


Sidan (den som heter Malmö Radioflygsällskap) är bara ett skyltfönster. Där kan man inte diskutera fritt, utan det är mer enkelriktat och officiellt.

Gruppen (den som heter MRFS Diskussion) är diskussionsgruppen. Där kan man dela bilder, snacka osv. Den tillkom för ett tag sedan efter att en nuvarande styrelsemedlem tänkt ordna det, men inte kunnat/hunnit. Då drog jag igång det.


Ni som varit medlemmar i MRFS längre tid än jag själv (2 månader), när är det årsmöte? Var hålls årsmötena? Hur ofta har styrelsen möten? Hur ser ekonomin ut?


Årsmöte: Oftast månadsskiftet januari/februari.
Plats: Varierar, många gånger har det varit pressrummet på baltiska, senast på ett församlingshem i närheten.

Antal styrelsemöten och ekonomi får någon i styrelsen svara på. :-)

Mvh,

David (f.d. ordförande i MRFS)

dap
2016-07-10, 19:10
Ska sägas att jag tycker den här diskussionen är bra! Hoppas det leder till förändring. :-)

Balcke
2016-07-10, 19:19
En webcam behöver inte vara officiell/allmän om man är orolig för en omvänd säkerhetsaspekt. Koden till låset på grinden är ju inte officiellt/allmänt, vad är skillnaden?

Å andra sidan kan en officiell/allmän webcam avskräcka de som har en annan avsikt än att flyga.

//R

dap
2016-07-10, 19:23
En webcam behöver inte vara officiell/allmän om man är orolig för en omvänd säkerhetsaspekt. Koden till låset på grinden är ju inte officiellt/allmänt, vad är skillnaden?

Å andra sidan kan en officiell/allmän webcam avskräcka de som har en annan avsikt än att flyga.


Så sant.

Föreslå gärna styrelse eller årsmöte att ta upp det igen tillsammans med förslag på genomförande! :-)

Balcke
2016-07-10, 19:30
ska sägas att jag tycker den här diskussionen är bra! Hoppas det leder till förändring. :-)

+1

//r

Mjoelner
2016-07-10, 21:09
Jag vet en medlem som har erbjudit sig att ta hand om hemsidan på MRFS och göra den mer levande men styrelsen var inte intresserade utan tyckte att den är bra som den är.

Hemsidan driftas idag av en frivillig, f.ö. samma person som gjort det i ett antal år. Det finns i dagsläget ingen möjlighet för andra än webmastern att direkt ändra på hemsidan, utan alla ändringar måste gå genom webmastern.

Mig veterligt har ingen medlem erbjudit sig att hålla hemsidans innehåll levande under min tid i styrelsen, men om du känner någon medlem som vill göra det så be honom/henne att ta kontakt med styrelsen, eller så ger du mig namnet så kan jag ta kontakt, så får vi se vad vi kan komma fram till.

Vad det gäller antal styrelsemöten så brukar det bli typ 5-10 per år, beroende lite på vad som finns att ta upp. Vi har inte formella möten för sakens skull, utan vi sammankallar dom när det behövs.

Vad det gäller ekonomin så kan den numera beskrivas som stabil. Vill du ha mer information, typ årsredovisningar, etc, så skickar jag gärna över det per e-post.

Balcke
2016-07-11, 16:20
Tack för info Mjoelner och dap.

Mjoelner - du får gärna skicka över via mail mer info såsom årsredovisning och årsstämmoprotokoll.

-------------

När det gäller hemsidor kan alla rc-klubbar som är anslutna till SMFF få en gratis hemsida via http://idrottonline.se
SMFF är ett grenförbund till Svenska Flygförbundet som i sin tur är anslutet till RF (Riksidrottsförbundet).

Förutom gratis hemsida finns funktioner för mejlutskick, smsutskick, medlemsregistrering, avgiftshantering mm.

Har klubben många aktiviteter kan man få sk LOK-stöd (bidrag). LOK-stöd ger tex en golfklubb årligen 20 000 - 50 000 kr i bidrag beroende på hur många aktiviter som redovisas. En normalstor RC-klubb kan säkert komma upp i kanske 5 000 kr i LOK-stöd årligen.

Helsingborgs Modellflygklubb http://www.hmfk.se har nyligen gått över till idrottonline för sin hemsida.

----------

Min erfarenhet inom idrotten och främst inom svensk-golf är att allt utgår i från den ambition och vilja som resp klubbs styrelse sätter och driver.

Att det är upp till den enskilde medlemmen är till viss del rätt men det är styrelsen som måste vara den drivande kraften i alla föreningar. Jmf med svensk-golf är de mest framgångsrika golf-föreningarna de som har mycket aktiva styrelser.

//R

Ripa
2016-07-11, 19:22
Att utveckla modellflyghobbyn genom landet organiserade modellflygklubbar är en intressant fråga som det skrivits spaltmil om på de svenska modellflygforumen sedan slutet av 90 talet, trots alla idéer och förslag har ingen ännu funnit den raka vägen till framgång och förnyelse.

Balcke, du skriver om Idrott Online och de fördelar du ser med detta IT system, de finns säkert, men då i stora klubbar med anställd kanslist och flera hundra medlemmar, men för oss vanliga dödliga styrelseledamöter i en liten klubb, är systemet svårt och tidskrävande att underhålla, se bara medlemsregistreringen med behörighetsnivåer, rena katastrofen, jag har en känsla av att flera klubbar lämnat SMFF just p.g.a. Idrott Online.

Klubbarna för golfsportande ungdomar erhöll 4,9 miljoner i Lokstöd under 2014, under samma period erhöll flygsportens klubbar, alla kategorier 75 000 kr i Lokstöd, av dessa pengar svarade 16 st. av landets modellflygklubbar för 39 000 kr genom Lökstöd. allt enligt statistik på RF´s webbsidor.

Lokstöd är säkert bra för lagsporter, och tydligen bra även för golf (lagsport?) men för modellflyg är det svårt att leva upp till regelverket för redovisning av LOK stöd.
Att genomföra flygpass med minst tre personer samtidigt är inte helt lätt, regelverket måste snart bli föremål för översyn om det skall överleva

Att styrelsen är den drivande kraften och ansvarar för genomförandet av de verksamhetsmål som årsmötet beslutar om för kommande verksamhetsår är också riktigt. Vad vi alla måste ha i åtanke är att styrelsen måste få med sig alla ideella krafter som finns i föreningen, vilket många gånger kan vara nog så svårt. Det är en sak att sitta på ett årsmöte och glatt rösta för alla aktiviteters genomförande, en annan är att lika glatt delta när det är dags för genomförande av aktiviteten man röstat ja för.

En kan inte göra allt, alla kan göra något och tillsammans kan vi göra mycket, men det måste vara kul, att bara ha idéer och synpunkter förändrar inget, det måste finnas eldsjälar med rätt gnista som håller fyr i brasan, och får andra att brinna.

Mvh
Mats Erlandsson
Ordf.
www.ripamfk.com

Mjoelner
2016-07-13, 15:01
Mats,

Väldigt välformulerat, du uttryckte precis det som jag ville ha sagt men hade svårt att få till. Tack!

@Balke: Jag har mejlat dig infon, kom den fram?

Balcke
2016-07-13, 16:41
Mjoelner - tack, det gav ett intryck av ordning och reda på MRFS.

Ang LOK-stöd kan jag förtydliga att inom svensk golf sitter det inga anställda kanslister som hanterar detta. De GK som får ut mest av LOK-stödet är de som har eldsjälar som driver frågan. Det gäller att till viss del anpassa aktiviteter så det går att få stöd. Det funkar även om golfen är en individuell sport.
Hur det fungerar inom andra idrotter har jag ingen koll på.


Inom Idrottonline så är det givetvis inget tvång att använda alla funktioner, man använder det som man behöver. Men en gratis hemsida som bygger CMS-verktyget EPI-server skulle förmodligen passa många RC-klubbar.

Intressant att se att det finns många likheter mellan golf och RC-flyg, båda har/är:

Huvuddelen av utövarna inom det manliga könet.
De flesta är i ålder 50+
Problem med tillväxten och svårt att attrahera den yngre generationen.
Få tävlar, de flesta ser det som en hobby/intresse.
Svårt att få ideella engagemang.
Utövas utomhus på gräs som måste klippas.
Kräver en stor mängd av koncentration och fokusering.
Inte helt gratis.


Förmodligen skulle man kunna få golfare (50+) att bli intresserade av RC. Att åka ut och förevisa RC-flyg på en golfklubb skulle säkert funka hur bra som helst. Ytorna finns där så det går att flyga utan problem. Visar man med el-flyg blir det inget buller heller.

----------------------

Själv åker jag till Ripa på söndag, vi kanske ses där.

//R

Thomas
2016-07-13, 21:06
På tal om klubbaktivitet:
Ikväll onsdag var det mycket folk på MRFS' fält.
Kanske ditlockade av den goda förtäringen.
Lika gott varje onsdag...

Ripa
2016-07-13, 23:37
De GK som får ut mest av LOK-stödet är de som har eldsjälar som driver frågan. Det gäller att till viss del anpassa aktiviteter så det går att få stöd. Det funkar även om golfen är en individuell sport.

----------------------

Själv åker jag till Ripa på söndag, vi kanske ses där.

//R

Vore intressant att veta hur golfklubbarna kan aktivera och dra in så mycket slantar på juniorer, jag har ställt frågan till ansvariga, såväl inom RF, som kommunalt ansvariga, nyfiken på hur ungdomsverksamheten med Lökstöd bedrivs i landets golfklubbar, det borde framgå i redovisningen, men ingen tycks veta eller vilja tala om hur golfklubbarnas juniorverksamhet med Lok stöd fungerar.

Grundregeln att samla minst tre deltagare gäller även golfspelande juniorer.

Du är välkommen till Ripa på söndag.

Mvh
Mats

Balcke
2016-07-14, 06:55
Inom golfen är det en GK som sticker ut rejält när det gäller LOK-stöd.

Gävle GK låg som många andra GK på cirka 20 000 kr årligen i LOK-stöd. 2006 tog den 63-årige Jan-Olov Swenneke tag i frågan och lyckades dra in hela 330 000 kr i LOK-stöd. Han fick in så mycket pengar att han blev deltidsanställd.

Gävle GK är en stor klubb med 2300 medlemmar och siffran 330 000 kr är baserat på cirka 460 bidragsberättigade.

Det Jan-Olov gjorde var att ta fram systematiska administrativa rutiner exempelvis att ständigt registrera verksamheten via listor och pärmar. Till detta togs det fram ett eget excel-dokument som kunde kopplas till LOK-redovisningen.

Svaret på hur man gör hittar man på en GK, för Ripa kanske man skall kontakta grannen Kristianstad GK och fråga hur de gör. Utan att direkt veta är det garanterat bättre att fråga Kristianstad GK än tex Degeberga GK. Men det går säkert att leta upp Jan-Olov via Gävle GK.

//R

McRegor
2016-07-14, 07:56
Som Mats väl känner till så har vi ju haft en modellflyg-klubb i Sverige som också varit mycket framgångsrik med att få bidrag/stöd genom att visa på en mycket stor ungdomsverksamhet. Frågan är dock om den aktuella och lilla klubben verkligen haft så överlägset stor ungdomsverksamhet i verkligheten eller om det mest varit en "pappers-produkt". Så - är det en verklig och utökad ungdomsverksamhet vi talar om i golfklubbarna eller snarare ett nytt, kreativt sätt att lyckas få högre ersättning med befintlig verksamhet ? För generellt sett har väl golfintresset gått ner under senare år eller är jag felinformerad ?
Roger

Ripa
2016-07-14, 15:48
Behovet av föreningsaktiva och välutbildade ledare tycks vara stort i detta land, efter Balckes uppgifter kan man konstatera att Gävle Golfklubb har begåvats med många av dessa ledare.

Enligt uppgift från verksamhetsberättelsen har klubben totalt 380 juniormedlemmar

Klubben har redovisat 20 837 deltagartillfällen för 2015, och erhållit 248 158 kr i statligt Lok-stöd från RF

Siffrorna ger med enkel matematik en genomsnittlig redovisning att klubben skulle ha sysselsatt 57 juniorer i vått och torrt, 7 dagar i veckan, och detta året runt 365 dagar. ( RF bidrag 8 kr per deltagare)

Klubben redovisar 2 777 gruppaktiviteter med ledare (RF - bidrag 24 kr per ledare) vilket ger ett snitt på 7, 6 aktiviteter om dagen året runt, 365 dagar om året.

Dessutom har ett extra ledarstöd redovisats vid 2469 tillfällen (RF - bidrag 6 kr per extra ledare)

Gävle Golfklubb har onekligen något som flertalet av landets övriga golfklubbar missat, och det är som McRegor skriver, det har funnits likande exempel bland landets modellflygklubbar.

Jag känner till golfklubbarna i såväl Kristianstad som Degeberga, vilka redovisar betydligt mindre Lok- stöds bidrag, 9 270 kr respektive 4874 kr för 2015.

Citerar en känd SMFF ledamot, ”Det är skillnad på olika”

Mvh
Mats

Balcke
2016-07-14, 19:17
Som alltid finns det två sidor, antingen ser man möjligheterna eller så ser man problemen.

//R

McRegor
2016-07-14, 19:45
Fast missbrukar man bidragen så känns det lite tveksamt - och inte direkt som "möjligheter". Missbruk av några få brukar leda till att alla får det sämre efter ett tag.
Roger

Kenneth E
2016-07-16, 17:09
Så här många medlemmar blev vi idag på MRFS, perfekt flygväder. Det blev en liten film i allafall.
https://www.youtube.com/watch?v=UbHz_gnJ65o

Ålänning
2016-07-16, 18:40
Så här många medlemmar blev vi idag på MRFS, perfekt flygväder. Det blev en liten film i allafall.
https://www.youtube.com/watch?v=UbHz_gnJ65o
Bara du på fältet?
Gillar din heli... har en likadan, men bara 50-size. Du hade en Vario bensinare om jag minns rätt? Är högre ska-ha-faktor på en sån. :-D
Bulldogen gillar jag med, har en 55cc sån, men gul... ser ut att va samma modell annars?! Above all? Hur har du löst kabeldragningen till de fyra skevservona och i vilken ordning monterar du vingarna? Är en utmaning få en snygg lösning...

Kenneth E
2016-07-16, 19:08
Bara jag på fältet, som vanligt.
Japp, Vario Bensinare, skala 1:4.5
Bulldog 112DLE, 2.4 spw och inte jag som byggt den, kablar dragna i undre vingen upp genom stagen till övre vingen= inga synliga kablar. Först monteras de undre vingarna med stöttorna som aldrig tas loss, sedan ovan vingen som alltid är i ett stycke, klart.


Bara du på fältet?
Gillar din heli... har en likadan, men bara 50-size. Du hade en Vario bensinare om jag minns rätt? Är högre ska-ha-faktor på en sån. :-D
Bulldogen gillar jag med, har en 55cc sån, men gul... ser ut att va samma modell annars?! Above all? Hur har du löst kabeldragningen till de fyra skevservona och i vilken ordning monterar du vingarna? Är en utmaning få en snygg lösning...

sebma
2016-07-19, 22:18
Angående hemsidor så funderade även vi på att köra via Facebook. Även om många har ett konto på FB så kändes det dumt att tvinga medlemmar att ha ett. Istället kör vi sedan ett par år vår http://www.fkgamen.se via Blogger.com. Det finns app så man kan uppdatera via sin telefon. Och sidan blir läsbar för alla utan att behöva ha något konto hos någon.


Skickat från min iPad med Tapatalk

pgrts
2016-07-20, 06:26
Bara jag på fältet, som vanligt. ..
Man kan ju undra om det är du som undviker tider när de andra är på fältet eller om det är de andra medlemmarna som undviker dig :-)
Själv uppskattar jag friheten i luften och på fältet när jag kommer ut tidiga morgnar då inga andra behöver störas av mina gräs-sniffare. Men sedan är det ju inte fel att komma på flygtiderna när serveringen är öppen och man kan köpa sig en kopp kaffe och en kaka - och snacka bort en timme.

Kenneth E
2016-07-20, 10:08
Har varit där nu ett par ggr och då har vi varit två där och de personerna nämnde också att de mest varit där ensamma. Så det är inte bara mig de undviker i så fall och tiderna har varit vardagar efter arbetet och lördag/söndag mellan 11-18.
Serveringen är alltid öppen.

Ha de´bra



Man kan ju undra om det är du som undviker tider när de andra är på fältet eller om det är de andra medlemmarna som undviker dig :-)
Själv uppskattar jag friheten i luften och på fältet när jag kommer ut tidiga morgnar då inga andra behöver störas av mina gräs-sniffare. Men sedan är det ju inte fel att komma på flygtiderna när serveringen är öppen och man kan köpa sig en kopp kaffe och en kaka - och snacka bort en timme.

Killenheladagen
2016-07-22, 05:29
Gick med i MRFS för att få lite sällskap efter all fpv flygning, då jag flugit ensam eller haft ungarna med mig. Men nu är jag ännu mer ensam på Malmö modellfält, vad har hänt, hur ser det ut på era klubbar?
Hej bor i Uppsala där vi har 2 flygklubbar och "min" RFK FYRIS som har två stycken fina gräsbanor, "stuga" med el och fika samt verktyg, servohorn och dyl för mindre fältreparationer, där har aktiviteten inte riktigt varit vad jag önskat, visst är det skönt att se att man är själv ibland om man skall göra nåt luftdop eller trimma in en modell men när man skall flyga rekreationellt så är det trevligt med trevligt sällskap,
Dock känns vår klubb lite på efterkälken, mycket 40mhz och kristaller samt riktigt märkliga regler - ingen ballast - förbud, alla mottagare (Rx) måste vara monterade på antivibrationsplattor! Det är också förbjudet med vassa kanter på din modell, också metallblad är förbjudna, detta känns lite knäppt, tror inte jag har en kant som ej är vass på någon av mina multikoptrar!

Märkliga är att flygklubbens väder och vind skiljer sig alltid kraftigt från hur det ser ut i Uppsala i övrigt,är det vindstilla hemma är det minst 5m/s vind därute och soliga dagar då man förväntar sig sällskap så är det ofta ingen där!

Trodde det skulle vara ständig aktivitet under sommaren,under vintern var det bara jag och nån eldsjäl som flög i -20°c, huttrandes men vi hade kul ändå!

Mvh Gustaf

Skickat från min SM-T211 via Tapatalk