handdator

Visa fullständig version : Servon till Viper 500



sundqvistjohan
2016-07-03, 21:58
Hej!

Jag håller på att montera en Great Planes Viper 500 (min första Q500 pylonracer). Den har V-tail (två servon till "ruddervators") och ett servo till båda skevrodren.

Jag har följande mikroservon (ca 20 g) hemma (tänkte undvika HK:s billiga servon i denna modell).
2 st Futaba S3102 (3,7 kg/cm)
2st Spektrum A4020 (digitalt servo: 2,5 kg/cm)

Min tanke är att jag sätter ett starkare Futaba-servo att styra båda skevrodren och två Spektrumservon till stjärten. Å andra sidan är det stötstänger i rör till stjärtpartiet vilket kanske gör att dessa kan vara trögare än skevrodren. Vilka roder behöver mest kraft i en Q500 med V-tail?

Är det någon nackdel att använda både analoga och digitala servon i samma modell? Vipern ska flygas med Taranis radio och FrSky ACCST-mottagare.

henke2
2016-07-05, 14:41
Kraften kommer räcka med HS45:or vill jag mena,(dimensionerar nästan uteslutande för 1 servo per roder nu för tiden) men för att få snabbheten och snärten i utslagen behöver du upp mot 3-4kg som du tittat på redan.(per roder) Digitala eller analoga är nog mer en smaksak. Man brukar undvika nano digitala pga de brinner upp lättare. De lite större har mer massa som kyler verkar det som.

Att stötstänger går trögt är inget du skall acceptera. Justera och byt ut tills det går LÄTT, ALLTID.

sundqvistjohan
2016-07-06, 11:05
Nu är Vipern klar! Jag har beställt propellrar (9x7 tror jag passar), inte så stor markfrigång. Så får jag hoppas på väder så den kan premiärflygas!

petera38
2016-07-06, 13:26
Lycka till med den. Hade en maken vid någon gång. Det är en pylon kärra med stort P. Bara vänster sväng! När du startar håll full höjdroder...är gräset inte för långt, lättar den snabbt.
Jag använde helt vanliga servon typ Futaba 3001 o.l. räcker mer än väl till.:thumbup:

sundqvistjohan
2016-07-06, 18:58
Premiären skedde idag (hittade en 10x6 propeller att börja med). Det blev fyra flygningar! Men oj, vad lång inflygning man måste göra.