handdator

Visa fullständig version : Östersundsträffen / Rcff Shootout (?) 2017



Micke.Falo
2016-07-05, 15:16
Nu går det att anmäla sig till nästa års Östersundsträff, datum är inte spikade ännu men det kommer att uppdateras allt eftersom.

Välkomna!

kay.krut
2016-07-05, 16:47
Ja, vi har redan anmält oss, tanten o jag. Det vore ju katastrof om man skulle glömma att anmäla sig!!!

Kay krut

Micke.Falo
2016-07-06, 09:19
6st anmälda såhär långt.

rwr43
2016-08-29, 17:32
Tjena Kay hur har det gått med din rygg då......hoppas den blivit bättre!! :thumbup:

kay.krut
2016-08-29, 19:43
Jo tack!
Nu kan jag gå lite längre utan käpp. Det har varit lite motgångar på vägen men gubben är på gång. Tanten o jag sticker upp till Östersund nu på fredag och hälsar på Kjell Nilsson och gänget. Vi stannar några dagar och flyger lite på ÖMFK. Jag minns ju inte så värst mycket av årets träff på grund av allt morfinet som dom stoppade i mig. Så nu ska jag ta igen det med råge. Hoppas bara vädret håller sig och att potatisen är färdig där uppe. Kanske vi träffas där.

Kay

Thomas
2016-08-29, 21:25
"Ont Krut förgås inte så lätt..."
:sarcastic:

(Sorry Kay, jag kunde inte låta bli!)

LIP
2016-08-29, 23:00
Jo tack!
Nu kan jag gå lite längre utan käpp. Det har varit lite motgångar på vägen men gubben är på gång. Tanten o jag sticker upp till Östersund nu på fredag och hälsar på Kjell Nilsson och gänget. Vi stannar några dagar och flyger lite på ÖMFK. Jag minns ju inte så värst mycket av årets träff på grund av allt morfinet som dom stoppade i mig. Så nu ska jag ta igen det med råge. Hoppas bara vädret håller sig och att potatisen är färdig där uppe. Kanske vi träffas där.

Kay

Vad kul att du har kryat på dig, ha det så bra i Östersund och flyg mycket.

kay.krut
2016-08-30, 16:45
Tack Lasse!

Ja, jag ska försöka att flyga in mig på min Sopwith Camel. Kanske en Cub åker med också, bara utifall att!
Kay

K-Å
2016-08-30, 21:32
välkommen, surströmmingen väntar på lördag på fältet.

K-Å

kay.krut
2016-08-30, 21:48
Hm?

Ja K-Å vi får väl se vad det blir av surströmmingsätandet, men Brantevikssill har vi med oss så vi ska nog klara oss.
Kay

kjni
2016-09-04, 23:34
Så är då Annakarin och Kay "Krut" på plats här i Östersund för provflygningarna som egentligen skulle ägt rum vid Östersundsträffen tidigare i sommar. Som vanligt vid premiärer är det inte optimalt väder, så även denna gång med 5-7 m/s byig vind. Provflygningarna gick bra förutom att vissa avsnitt missades av fotograferna. Här kommer dock ett par filmsekvenser och bilder från dagens övningar som senare på kvällen avslutades med ett Skånskt sillbord.


https://www.youtube.com/watch?v=jwFNg3g9Xs8


https://www.youtube.com/watch?v=FF_XHoFsI-I

http://www.dokumenta.se/modellflyg/div/IMG_0945.jpeg

Med vänlig hälsning,
Kjell Nilsson och Kay "Krut" Olson

Thomas
2016-09-05, 06:39
Stoort Grattis till lyckad premiär x 2!
Såg väldigt stabilt ut.
Alltid lite nervigt första gången, men lite motvind är ju bra vid landning....

mrfxcoupe
2016-09-06, 08:02
Grattis till er bådas premiärer. Kul att se . Flög bra trotts vinden.
Ses snart igen.

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk

kay.krut
2016-09-06, 21:36
Stort tack till alla vännerna på Östersunds Modellflygklubb och ett STORT tack till Ulla och Kjell för er stora gästfrihet. Den helgen glömmer vi inte i första taget.

Kay krut och Annakarin J.

Micke.Falo
2016-12-20, 07:53
Nu är datumen satta! Vi kör igång Torsdag 29/6 kl. 09.00 och avslutar Söndag 2/7 kl. 13.00

Välkomna till Sveriges kanske trevligaste modellflygträff 2017!

Micke.Falo
2017-01-14, 13:44
Ni missar väl inte att boka in och anmäla er till årets kanske trevligaste modellflygträff? Anmälan och mer info hittar ni här www.ostersundstraffen.nu

Välkomna!

Micke.Falo
2017-03-06, 21:45
Glöm inte att planera in och anmäla er till årets kanske trevligaste modellflygträff!
Kom och titta på en del byggen som finns i byggtrådarna på nära håll, de visas och i många fall även premiärflygs under träffen.
Träffen anordnas på Optands flygfält ca 1 mil från Östersund, möjlilghet att starta och landa från asfalt och gräsfält.
i anslutning till fältet finns även Teknikland och flyg o lotta museet, fyllt av nostalgi och flygplan.

Anmälan gör ni här: http://www.ostersundstraffen.nu/?page_id=8

Välkomna!

kay.krut
2017-03-21, 18:16
Det är tydligen något fel på sidan www.ostersundstraffen.nu Jag har försökt komma in för att kolla hur många vänner som anmält sig men förgäves. En koll med Micke Falo och han lovade att fixa till det.

Detta är ju numera RCFF:s stora årliga "Shootout" och då lär det ju komma mycket folk så kanske kan det bli rekorddeltagande.
Glöm inte att träna till "Fly only" -tävlingen. Det ryktas att det även ska bli någon form av manöverflygning-tävling för helikopter a´la Skåneflyg. Vi får väl se vad Skåningarna har i kikaren.
Väl mött,
Kay krut

Micke.Falo
2017-03-22, 09:46
Precis som farbror Kay skriver så ligger sidan nere just för stunden. Men hav förtröstan, sidan kommer att vara uppe inom kort!

Hojtar så fort sidan är uppe igen.

/Micke

Micke.Falo
2017-03-29, 08:41
Nu äntligen är sidan uppe igen!!

Passa på att anmäla er till årets trevligaste modellflygträff!

Välkomna!

/Micke

Micke.Falo
2017-03-29, 17:06
Å där ligger den nere igen...

mrfxcoupe
2017-04-03, 06:22
Vad har hänt med Östersund träffens hemsida? Jag har försökt flera gånger att gå in och anmäla mig. Men det går inte att komma in på den.. 😣

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Micke.Falo
2017-04-03, 08:48
Hej! Tyvärr har vi drabbats av en serverkrasch.. Men vi jobbar på att få upp hemsidan.. Så snart som möjligt...

Men vill ni kan ni anmäla er här eller om ni skickar PM till mig så fixar jag det. Skriv vad ni heter, kontaktuppgifter, husvagnsplats, tält, el? hur många till middagen på lördagen. Och att ni tillhör lämpligt förbund.

/Micke

rwr43
2017-04-08, 17:33
Micke kollar du så jag bokade husvagnsplats i år med mvh Robert

Micke.Falo
2017-04-08, 18:33
Kollar!

Micke.Falo
2017-04-08, 18:40
Hittar ingen bokning på herrn till årets träff.. men kopierar fjolårets anmälan!

rwr43
2017-04-08, 18:52
Kung!! Så åldern börjar visa sig!!!! Trodde jag anmält mej redan :sarcastic:

Micke.Falo
2017-04-16, 17:30
Nu ligger en helt ny sida uppe då den gamla servern kraschade, så passa på att anmäla er till årets kanske trevligaste modellflygträff mitt i Sverige. http://ostersundstraffen.se

Välkomna!

Micke.Falo
2017-05-02, 11:25
Passa på att planera in och anmäl er till årets upplaga av Östersundsträffen mitt i Sverige. Östersunds Posten skriver idag om att isen släppt på storsjöflaket så sommarsäsongen är i antågande.
Anmäler er gör ni via vår nya hemsida. www.ostersundstraffen.se

Välkomna!

Micke.Falo
2017-05-09, 22:49
Glöm inte och planera i årets Östersundsträff anmälan på www.ostersundstraffen.se

Välkomna!

kay.krut
2017-05-10, 12:37
Och glöm inte att anmäla dig till Fly-Only tävlingen. En enkel tävling där du kan pröva dina tävlingsnerver under enkla former. Enda kravet för att delta är att modellen föreställer en fullskalamaskin av något slag. Du behöver inte vinna tävlingen för att få pris. Senast fick Christer P pris trots att han bara lyckades starta från banan. Så tveka inte att anmäla dig till denna trevliga tävling. Har du redan anmält dig till träffen men glömt Fly-Only, så gå in på www.ostersundstraffen.se och fyll i dina uppgifter.

Kay krut

kjni
2017-05-21, 15:31
Lite uppdatering inför den kommande Östersundsträffen (http://ostersundstraffen.se).

Antalet anmälda piloter är nu 34 st så om du inte har anmält dig ännu är det dags. Vi brukar vara runt 70 piloter så vi är ungefär halvvägs nu. Vi hoppas att tidigare diskussioner på RCFFs forum inte gör att du tvekar att anmäla ditt deltagande.

Vi kommer i år att genomföra träffen utan bidrag från RCFF och har för den skull arrangerat privata garantier för att träffen inte skall riskera att knäcka klubbens ekonomi. Vår plan är förstås att träffen skall vara självfinansierande men det hänger ju förstås på att vi når minst samma deltagarantal som tidigare år. Du kommer väl!

I programmet i år har vi planerat att lägga in ett dagligt uppvisningspass om ca 1 timma, mest troligt runt lunchtid. Vad som skall ingå i uppvisningspassen kommer vi att välja ut när vi ser vika intressanta modeller/deltagare som finns på plats. Vi hoppas kunna erbjuda ett blandat urval - både RC-akrobatik, skalaflyg, segelflyg inkl bogsering, linflyg/stunt och helikopter.

Om du skulle vilja visa upp dina modeller i under dessa pass kan du väl höra av dig så att vi kan planera innehållet i god tid. Enklast hör du av dig via kontaktformuläret på träffens hemsida (http://ostersundstraffen.se/?page_id=9).

Till sist - om du har modeller eller utrustning du vill sälja, köpa eller byta har du ett fint tillfälle i samband med träffen och för att underlätta detta finns nu en annonserings-sida (http://ostersundstraffen.se/?page_id=195) på Östersundsträffens hemsida. Tanken är att det skall vara möjligt att knyta kontakt mellan säljare och köpare och att affären skall kunna genomföras under träffen.

Välkomna!

För ÖMFK
Kjell Nilsson

Ultra Bandit
2017-05-23, 19:57
Lite uppdatering inför den kommande Östersundsträffen (http://ostersundstraffen.se).

Antalet anmälda piloter är nu 34 st så om du inte har anmält dig ännu är det dags. Vi brukar vara runt 70 piloter så vi är ungefär halvvägs nu. Vi hoppas att tidigare diskussioner på RCFFs forum inte gör att du tvekar att anmäla ditt deltagande.

Vi kommer i år att genomföra träffen utan bidrag från RCFF och har för den skull arrangerat privata garantier för att träffen inte skall riskera att knäcka klubbens ekonomi. Vår plan är förstås att träffen skall vara självfinansierande men det hänger ju förstås på att vi når minst samma deltagarantal som tidigare år. Du kommer väl!

I programmet i år har vi planerat att lägga in ett dagligt uppvisningspass om ca 1 timma, mest troligt runt lunchtid. Vad som skall ingå i uppvisningspassen kommer vi att välja ut när vi ser vika intressanta modeller/deltagare som finns på plats. Vi hoppas kunna erbjuda ett blandat urval - både RC-akrobatik, skalaflyg, segelflyg inkl bogsering, linflyg/stunt och helikopter.

Om du skulle vilja visa upp dina modeller i under dessa pass kan du väl höra av dig så att vi kan planera innehållet i god tid. Enklast hör du av dig via kontaktformuläret på träffens hemsida (http://ostersundstraffen.se/?page_id=9).

Till sist - om du har modeller eller utrustning du vill sälja, köpa eller byta har du ett fint tillfälle i samband med träffen och för att underlätta detta finns nu en annonserings-sida (http://ostersundstraffen.se/?page_id=195) på Östersundsträffens hemsida. Tanken är att det skall vara möjligt att knyta kontakt mellan säljare och köpare och att affären skall kunna genomföras under träffen.

Välkomna!

För ÖMFK
Kjell Nilsson

SRFK arrangerade Skaladadagarna i närmare 30 år utan en endaste krona från SMFF.
Som Skalageneral för Barkarby Skaladagarna i nästan 10 år så kan jag inte riktigt förstå vad det är som kan knäcka er ekonomi i dagsläget?

/Lasse Palm

Patrik B
2017-05-23, 21:04
SRFK arrangerade Skaladadagarna i närmare 30 år utan en endaste krona från SMFF.
Som Skalageneral för Barkarby Skaladagarna i nästa 10 år så kan jag inte riktigt förstå vad det är som kan knäcka er ekonomi i dagsläget?

/Lasse Palm
Var vill du komma med detta inlägg? Det är trotts allt mycket enklare att få publik i en storstad som Stockholm
och jag misstänker att ni inte betalade en marknadsmässig hyra för fältet m. a. o ni var kraftigt sponsrade av Stockholms kommun.

Ultra Bandit
2017-05-23, 21:27
Var vill du komma med detta inlägg?
jag misstänker att ni inte betalade en marknadsmässig hyra för fältet m. a. o ni var kraftigt sponsrade av Stockholms kommun.
40 000 är mycket pengar!
Vi hade inga sponsorer för vårt evenemang.
Alltså, vi betalade vad det kostade.
Däremot hade vi fixat sponsorer till våra annonser och priser till alla tävlingsgrenar.

/Lasse P

K-Å
2017-05-23, 22:40
Kan vara på sin plats med lite fakta i målet:ta

Du undrar över vilken ekonomisk risk som kan finnas LP, läs nedan så förstår du det, när man planerar ett evenemang av denna dignitet så förstår dom flesta att vädret kan göra så att deltagarna stannar hemma, men kostnader för fälthyra, catering, hyra av utrustning, dessa kostnader kvarstår oavsett deltagare eller ej, en middag för 80 personer går inte att avboka på kort varsel. Där har du din ekonomiska risk.

Östersundsträffen har arrangerats i många år utan bidrag från RCFF, när vi bestämde att arrangera shotouten så sökte vi bidrag för att erbjuda mervärde åt deltagande RCFF medlemmar. Siffran 40 tkr är dessutom felaktig och dessutom tagen ur sitt sammanhang, tala samtidigt om hur många år som bidragen har sökts och dela det med beloppet så ser man hur bidragen fördelats över åren då får man en bättre bild om vad det handlar om.

Vad Bidragen gått till kan man läsa innantill i ansökningarna för shootouten, men jag kan förtydliga:
Hyra av dusch och latrinvagn=mervärde till deltagarna,
Rabatterat pris på mat till den gemensamma middagen=mervärde till deltagarna,
Fälthyra för att ha tillgång till ett av Sveriges bästa flygfält=mervärde för deltagarna,
Hyra av elcentraler kabel mm för att bygga komplett camping=mervärde för deltagarna.
MM MM

Deltagarna i detta fall ÄR RCFF´s medlemmar. ÖMFK har inte drygat ut sin ekonomi med dessa bidrag utan dessa bidrag har gått till träffen och dess deltagare som är medlemmar i RCFF. Priser för tävlingar har kommit från sponsorer.
Titta på kostnaderna för de första shootouterna och jämför vad de senaste har kostat så har man fakta att relatera till.

Att du LP kör någon form av drev mot Östersundsträffen och Shootouten är det inte speciellt många som begriper, det är samtidigt att betrakta som missunnsamhet mot deltagande RCFF medlemmar då bidragen direkt och oavkortat gått till att ge deltagarna en fantastisk upplevelse i Östersund. RCFF har haft som idé att ge hälften tillbaka till medlemmarna och vad är väl bättre än att åka på träff och träffas och samtidigt få tillbaka en del av det man betalat till RCFF?

Träffen är dessutom öppen för alla som vill delta och man får flyga med vad man vill, det är en av sakerna gör denna träff välbesökt här får man uppleva och se allt som finns inom modellflyget.

Ta istället och fokusera på de träffar du själv arrangerar och sök stöd hos ditt eget förbund om du behöver, att få någon form av stöd därifrån torde väl vara som att pressa blod ur en sten, det är i vart fall vår erfarenhet av bidragssystemet hos SMFF.
Vi har som klubb en mycket lång och gedigen erfarenhet av SMFF och dess möjligheter till stöd och support för evenemang som stärker vikänslan åtminstone fram till för några år sedan.

Att sedan träffen besöks av samma deltagare år från år är ett fantastiskt betyg för träffen och dess innehåll och träffen kommer att bestå med eller utan bidrag, glöm inte i sammanhanget att träffen har genomförts i många år utan bidrag men då också under lite enklare former, möjligheter till tvätt, dusch mm har värderats högt av våra deltagande RCFF medlemmar.

Med detta sagt så lämna denna tråd i fred, här fokuserar vi på att organisera Sveriges trevligaste meeting för RCFF medlemmar och andra kort och långväga gäster även från SMFF och NLF, och epitetet Sveriges trevligaste meeting kommer inte av sig själv kan jag lova, det är deltagarnas betyg på träffen.

kay.krut
2017-05-24, 10:19
Lasse!

Varför inte själv komma till Östersund och ta del av en underbar gästfrihet och må gott en vecka.
Kay krut

Ultra Bandit
2017-05-29, 19:16
Lasse!

Varför inte själv komma till Östersund och ta del av en underbar gästfrihet och må gott en vecka.
Kay krut
Ser ut som ett riktigt trevligt meeting.
Helt klart sugen! :-)
/Lasse P

Ultra Bandit
2017-05-29, 20:08
Kan vara på sin plats med lite fakta i målet:ta

Du undrar över vilken ekonomisk risk som kan finnas LP, läs nedan så förstår du det, när man planerar ett evenemang av denna dignitet så förstår dom flesta att vädret kan göra så att deltagarna stannar hemma, men kostnader för fälthyra, catering, hyra av utrustning, dessa kostnader kvarstår oavsett deltagare eller ej, en middag för 80 personer går inte att avboka på kort varsel. Där har du din ekonomiska risk.

Östersundsträffen har arrangerats i många år utan bidrag

Vad Bidragen gått till kan man läsa innantill i ansökningarna för shootouten, men jag kan förtydliga:
Hyra av dusch och latrinvagn=mervärde till deltagarna,
Rabatterat pris på mat till den gemensamma middagen=mervärde till deltagarna,
Fälthyra för att ha tillgång till ett av Sveriges bästa flygfält=mervärde för deltagarna,
Hyra av elcentraler kabel mm för att bygga komplett camping=mervärde för deltagarna.
MM MM

Deltagarna i detta fall ÄR RCFF´s medlemmar. ÖMFK har inte drygat ut sin ekonomi med dessa bidrag utan dessa bidrag har gått till träffen och dess deltagare som är medlemmar i RCFF. Priser för tävlingar har kommit från sponsorer.
Titta på kostnaderna för de första shootouterna och jämför vad de senaste har kostat så har man fakta att relatera till.

Med detta sagt så lämna denna tråd i fred.

Hej KÅ!
Förstår att du inte vill att jag ska lägga min näsa i blöt när det gäller er träff/ meeting.
Men, att jag som arrangör av Skaladagarna, diverse meetings, mm såg alltid till att vårt förbund slapp stå för fiolerna var för oss på den tiden en självklarhet.
Vi såg självklart till att "deltagarna" fick stå för sina egna kostnader.
Alltså, en middag för åttio personer var alltid självfinansierad innan själva träffen.
Har nu insett att du/ni tänker lite annorlunda. ;-)

Lasse P

K-Å
2017-05-29, 22:56
Välkommen upp till Östersund Lasse, ta med en get eller 2

MVH K-Å

larsmn
2017-06-05, 11:34
Hej,

Verkar som webb-sidan inte orkade med igen, är anmäld men skulle checka hur/när jag betalar.

Mvh/Lars M

Micke.Falo
2017-06-05, 12:15
Hej! Den lever och fungerar? Gör ett nytt försök och hör av dig om det inte fungerar.

Krille
2017-06-05, 17:46
Såhär ser det ut för mig :confused:

www.ostersundstraffen.nu tog för lång tid på sig att svara.

kjni
2017-06-05, 17:53
Så här är det:

www.ostersundstraffen.nu är död och är ersatt av en ny domän:

http://www.ostersundstraffen.se

Det här är annonserat på lite olika platser, b l a på detta forum så gör ett försök att använda http://www.ostersundstraffen.se.
Verkar inte ha varit några problem med den adressen eller servern....

MVH
Kjell Nilsson

K-Å
2017-06-12, 22:16
Anmälningarna rullar in och det finns fortfarande plats kvar för att delta på Sveriges trevligaste Meeting 2017?

Ju fler vi är.........

MVH K-Å

kjni
2017-06-13, 21:02
Det är många namn på listan nu - ditt saknas väl inte! (http://ostersundstraffen.se/?page_id=50)

Det finns ny info på träffens hemsida under rubriken Aktiviteter, bland annat Hang On (http://ostersundstraffen.se/?page_id=266) och Stunt It (http://ostersundstraffen.se/?page_id=270)

Med vänlig hälsning,
Kjell Nilsson

kjni
2017-06-14, 18:48
Hej igen,
lite ny info om träffen, speciellt viktigt för dig som är medlem i SMFF och angett detta på vårt anmälningsformulär m h t försäkring. Har idag fått entydig info som klargör att SMFFs försäkring INTE GÄLLER för medlem som flyger som gäst på träffar inom landet och som arrangeras av klubbar som inte är anslutna till SMFF och på fält som inte är godkända av SMFF. Vårt fält är alltså inte godkänt av SMFF och den försäkringen kan inte åberopas.

Vi har inte varit riktigt klara över detta faktum tidigare och kommer att lösa det så att för de som anmält sig till träffen och åberopat SMFFs försäkring använder vi anmälningsavgiften till träffen (100 kr) oavkortat till att anmäla personen till medlemsskap i RCFF så att den försäkringen gäller för flygning vid träffen. Det blir alltså ingen extra kostnad för dessa deltagare.

Om du är aktuell för ovanstående och anser att detta är oacceptabelt måste du på egen hand ordna med en gällande försäkring.

Alla är självklart välkomna till Östersundsträffen oavsett klubb-/förbunds-/organisationstillhörighet!

För ÖMFK
Med vänlig hälsning,
Kjell Nilsson

Gasman
2017-06-15, 10:04
Det är väl bara att be någon SMFF-ansluten klubb att godkänna fältet så är det problemet löst?!

thommy
2017-06-15, 13:55
Hej kjell en liten fråga,
Hur är det med "mygg"
Behöver man myggsanerare?
Thommy

kjni
2017-06-15, 15:26
Det är väl bara att be någon SMFF-ansluten klubb att godkänna fältet så är det problemet löst?!

Bra tanke!

Finnes: Ypperligt flygfält beläget centralt i Svea Rike med inplanerad träff inom kort.
Sökes: Kontakt med SMFF-ansluten klubb som önskar utpost i Östersundstrakten.

MVH
Kjell

kjni
2017-06-15, 15:28
Hej kjell en liten fråga,
Hur är det med "mygg"
Behöver man myggsanerare?
Thommy

Svar JA, mygg finns men svårt att sia om antal så det är aldrig fel att vara förberedd....

MVH
Kjell

AM
2017-06-15, 15:44
Nu har väl SMFF fått hybris på riktigt.
Östersundsklubben har ju varit medlemmar i SMFF i många år - och då kan man plötsligt inte godkänna ett välkänt och förut godkänt SMFF-fält.
SMFF har visat sitt riktiga jag - och det kommer antagligen på sikt att slå tillbaka med full kraft.
För övrigt gäller RCFF´s försäkring även för de gäster en klubb bjuder in.

Pekkala
2017-06-15, 23:32
Nu har väl SMFF fått hybris på riktigt.
Östersundsklubben har ju varit medlemmar i SMFF i många år - och då kan man plötsligt inte godkänna ett välkänt och förut godkänt SMFF-fält.
SMFF har visat sitt riktiga jag - och det kommer antagligen på sikt att slå tillbaka med full kraft.
För övrigt gäller RCFF´s försäkring även för de gäster en klubb bjuder in.

I all välmening Ove! Förstör inte årets höjdpunkt för väldigt många med SMFF klagande, där har vi i alla år haft superbra gemenskap mellan de två förbundens medlemmar och norrmän. Där bryr vi oss inte om vem som tillhör vad så länge vi har det skydd vi behöver. Så snälla sluta direkt med sådana inlägg som i mina ögon direkt förpestar, tycker faktiskt du borde be om ursäkt!
Förlåt mig för min upprördhet men lite irriterad blev jag av ditt inlägg som inte har här att göra!:girl_cray3:

kay.krut
2017-06-16, 09:57
Jag håller med dig Pekkala, det finns ingen anledning att sära på våra intressen. Vi har otroligt trevligt på Östersundsträffen och så ska vi fortsätta. Dags att dra ett streck över all osämja som florerat här på sidan. Låt oss trivas och ägna oss åt vår favorithobby utan gnäll.

Vad gäller försäkringen så är nog alla hemförsäkrade och då gäller ansvarsdelen i den. Många har dock missuppfattat vissa villkor, t ex "gäller ej modellflygplan mm" Nej det gäller ofta ej modellflygplanet som sak (det får jag reparera själv) men det gäller däremot vad jag orsakar med mitt modellflygplan, ansvarsbiten. Jag kollade upp det med mitt försäkringsbolag, IF där våra förbund också är försäkrade och fick då detta svar. Så kolla upp din hemförsäkring och ta riktigt reda på vad den gäller för. Det gjorde jag och blev glatt överraskad.

Väl mött i Östersund!
Kay krut

K-Å
2017-06-16, 17:13
Du har rätt Kay, hemförsäkringens ansvarsdel täcker, men kolla med bolaget för säkerhets skull, Länsförsäkringar hade för några år sedan då jag kollade detta upp till 5 miljoner i samband med en uppvisning, vår förbundsförsäkring har dock ett högre belopp.

MVH K-Å

HansE
2017-06-16, 20:50
Ser fram emot den aviserade aktiviteten Pull Upp. Rör det sig månne om hävstångsövningar eller spaken i magen?
/Hans


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro

kjni
2017-06-16, 22:23
Hej Hans, min tolkning är att det kan handla om uppbogsering av segelplan...eller så är det nåt helt annat.

MVH
Kjell

HansE
2017-06-16, 22:46
Låter mer troligt. [emoji3][emoji1360]


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro

K-Å
2017-06-16, 22:52
På söndag kl 18 här på forumet har vårt förbund Årsmöte, gör din stämma hörd, vi behöver en styrelse på plats.



MVH K-Å

Som försöker hinna bygga inför träffen mellan byggjobben på gården.

Gasman
2017-06-17, 18:58
Bra tanke!

Finnes: Ypperligt flygfält beläget centralt i Svea Rike med inplanerad träff inom kort.
Sökes: Kontakt med SMFF-ansluten klubb som önskar utpost i Östersundstrakten.

MVH
Kjell

Kjell, -Du har ett meddelande/avisering från mig...

kjni
2017-06-17, 20:58
Kjell, -Du har ett meddelande/avisering från mig...

Spännande, men ännu har det inte kommit fram...
/Kjell

AM
2017-06-17, 21:39
Jag ber om ursäkt om jag trampat på några ömma tår.
Men i min värld tänker jag på all modellflygverksamhet i landet. Detta oavsett om man är medlem i en klubb eller förbund.
Och jag blir upprörd när man läser om hur ett förbund försöker hindra deltagande i meetinget.
Det är förbundets agerande som upprör. På meetinget möts man som modellflygare och förbunds/klubbtillhörighet är givetvis helt ointressant.

Gasman
2017-06-17, 23:32
Spännande, men ännu har det inte kommit fram...
/Kjell

Det ligger sedan ett drygt dygn i min utgående avisering på RCFF! Har du inget i din ingående??? Mysko... Annars maila mig på magnus.bernroth@home.se så jag får din mailadress så skickar jag det den vägen!

kay.krut
2017-06-20, 16:29
Vi får kanske flytta upp vårt klubbfält till Ope en vecka!
Kay krut

K-Å
2017-06-20, 18:48
Nej då, problemet skall vara löst nu, mer info kommer.

MVH K-Å

kjni
2017-06-20, 20:33
Det är med glädje vi kan rapportera att vårt fält är godkänt av Strängnäs Modellflygare och att SMFF:s försäkring därmed gäller. Detta står nu också på anmälningsformuläret till träffen.

http://www.strangnasmodellflygare.se/varaflygfalt/

MVH
Kjell Nilsson

kay.krut
2017-06-21, 09:23
Toppen! Med lite sunt förnuft så reder det ut sig.
Kay krut

kay.krut
2017-06-23, 11:48
Vill önska... En riktigt Glad Midsommar!

Till alla modellflygare, oavsett förbundstillhörighet.
Väl mött i Östersund.

Kay krut

mrfxcoupe
2017-06-23, 12:11
Det samma.
Glad Midsommar allihop!!

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

LIP
2017-06-23, 12:24
Glad midsommar alla!

turbin
2017-06-23, 17:05
Instämmer glad midsommar från ett blött Borka brygga.
/Matti

kjni
2017-06-23, 18:54
Vi passar också på att önska er alla en glad midsommar! Titta gärna in på träffens hemsida (http://ostersundstraffen.se) för en bildhälsning och lite uppdaterad info om Heli Safe.

OBS! ÖMFKs hemsida tycks ha drabbats av de långa ljusa nätterna och är inte nåbar för närvarande..

För ÖMFK
Kjell Nilsson

K-Å
2017-06-23, 21:31
Instämmer glad midsommar från ett blött Borka brygga.
/Matti

Vafalls är du i hembyn? Min alltså, Glad midsommar på er alla.

turbin
2017-06-24, 09:55
Nja, vid havet efter kusten vid Enånger!

K-Å
2017-06-24, 11:28
Nja, vid havet efter kusten vid Enånger!

Enånger är platsen där jag växte upp, fiskat mycket där genom åren, hade båten 300m från Borka Brygga.

K-Å
2017-06-26, 07:32
Om prognosen håller går vi mot det bästa väder vi någonsin haft på Östersundsträffen sedan starten.

https://www.yr.no/sted/Sverige/J%C3%A4mtland/Optand~2686758/langtidsvarsel.html

kjni
2017-06-28, 08:12
Idag bygger vi för träffen, imorgon börjar det....!! Väderprognosen ser ut att hålla. Svag vind och inget regn, till och med sol....
Skåningarna redan på plats och ivriga!

MVH
Kjell Nilsson



Om prognosen håller går vi mot det bästa väder vi någonsin haft på Östersundsträffen sedan starten.

https://www.yr.no/sted/Sverige/J%C3%A4mtland/Optand~2686758/langtidsvarsel.html

rwr43
2017-06-28, 16:13
Vi kommer upp i morgon torsdag! vi lämnar sundsvall vid 08:00 :) Nu jävlar ska det flygas och någon bira ska nog hinnas med och irish coffee är ju en tradition så det är ju ett måste........ och surra skit med alla! ett år uppdämt behov ska ut på några dagar :sarcastic:

Zkeeter
2017-06-28, 23:43
Måste tyvärr meddela att jag pga familjeangelägenheter inte kommer upp förens tidigast fredagkväll. ( i värsta fall lördagsmorgon) Lita på att jag kommer upp!
MEN om jag kommer upp fredag så vill jag ha anspråk på long distans!
Vet att Kay.krut har längre att åka , men ca 90 mil på cirka 16 timmar inkl ett stopp i V-ås på några timmar bara för att få komma på träffen borde slå Kay!
Säger som Robert W.....
"vad gör man inte för att familjen ska få träffas igen!" :applouse::sarcastic::icon_pidu:

Och till er som inte har upplevt den speciella "Opefamiljen" så säger jag bara, kom dit och upplev den familjära känslan!
Där tar vi hand om varandra, gamla som nya.

Pekkala
2017-06-29, 18:04
Tja en annan startar ju från Schweiz i onsdags med mellanlandning i Danmark och åker vidare i morgon fredag till och Arlanda och landar På Östersunds flygplats på fredag kväll:lollypop:

kjni
2017-06-30, 00:34
Träffen i gång och många har anlänt under dagen och fler väntas under morgondagen. Både vädret och humöret är på topp...

http://www.dokumenta.se/modellflyg/ope_2017/IMG_1862.jpeg

http://www.dokumenta.se/modellflyg/ope_2017/IMG_1864.jpeg

http://www.dokumenta.se/modellflyg/ope_2017/IMG_1867.jpeg

http://www.dokumenta.se/modellflyg/ope_2017/IMG_1868.jpeg

http://www.dokumenta.se/modellflyg/ope_2017/IMG_1870.jpeg

MVH
Kjell Nilsson

bem
2017-06-30, 14:29
Vi får hoppas blåsvädret (om än soligt) som är här nere (Karlstad/Värmland) inte drar vidare upp till Er.

/Bo

Bj
2017-06-30, 15:08
Jag och min familj kommer till Östersundsträffen i morgon så blir 2 1/2 piloter till då min ena son inte är helt 100% solo än.

Kommer också att filma lite live via min Youtubekanal, så om någon vill kolla live kan jag rekommendera att prenumera och sen klicka på den lille bjällan som dyker upp bredvid när man tryckt på prenumera. Gör man det få får man ett meddelande när jag startar live streamingen så slipper man ständig kolla då jag inte vet exakt vilken tid jag kommer att filma live än.

Min kanal hittar ni med att klicka här. (https://www.youtube.com/BjarneKvilvang)

kjni
2017-07-01, 00:49
Här kommer lite bilder från torsdagen och fredagen.... (https://photos.google.com/share/AF1QipNtta7qT72OkZUPHdyd5eBpKzVV_DF0H_Zq0xlaGAzchg AQucz_aldYbAVavoSBMQ?key=VWpQMDNFT3c5dTJMU19fSUpXL Tdja0VCVFNVTjdn)..

MVH
Kjell

Thomas
2017-07-01, 13:08
Härliga foton!
Ser ut att vara betydligt behagligare väder än i Skåne...

K-Å
2017-07-02, 18:04
Stort tack till alla deltagare och funktionärer ur Ömfk för Östersundsträffen 2017, återigen en väl genomfört arrangemang från såväl deltagare som funktionärer. Vädret var på vår sida och det flögs i massor under den gassande solen, vill passa på att rikta ett särskilt tack till Kjell Nilsson med döttrar som skötte mycket av logistiken under träffen på ett föredömligt sätt.

Vill också passa på att tacka alla sponsorer som skänkt priser till träffens tävlingar samt bistått med utrustning mm.

Sponsorer:
Östersunds modellhobby
Airmedia
Autotjänst Laitis
Lindinger
Minicars Hobby AB
Cramo Östersund
Dvärsätts el

Vill rikta ett särskilt tack till Per Norén för flyguppvisningen med Yak 55 fullskala på lördag kväll till allas förtjusning.

PS, glöm inte våra träffar på Hedlanda i Vemdalen i slutet på Juli och i slutet på Augusti alla typer av flygetyg välkomna.
28-30/7, sensommarträff
25-27/8, Getpower, Warbirdhelg 2017

Slutligen: Ni alla som deltar på träffen tack för att ni gör Östersundsträffen till vad den är och om lyckan står oss bi så ses vi på Östersundsträffen 2018.

MVH K-Å ÖMFK

LIP
2017-07-02, 18:28
Tack för en bra träff och god mat på lördagskvällen.

Xorcess
2017-07-03, 01:24
Första besöket på Östersunds träffen o har bara gott att säga. Längtar redan tills nästa. Mvh

kay.krut
2017-07-03, 17:25
Så var vi åter hemma efter drygt hundra mil söderut.
Ett stort tack till alla inblandade, ingen gömd o ingen glömd, för ännu ett underbart meeting. Vädret på topp och bara glada besökare, vad kan man mer begära. Vi har redan anmält oss till nästa träff 2018.

Kay krut

patternmaster
2017-07-03, 21:40
Ja, nu är vi som har ännu lite längre också hemma sen några timmar.....
Håller med Kay, perfekt vecka på Ope, värt ett par hundra mil utan vidare!


/Lars R