handdator

Visa fullständig version : Billig DIY FPV-/kameraplattform med kraschtolerans



larsmn
2016-07-08, 14:00
Har sedan förra hösten flygit med en RC-Factory Crackwing, något modifierad (minskade kontrollytor) för att passa en nybörjare och mitt dåvarande radiosystem, en Hubsan Spyhawk sändare/mottagare. I våras, så försökte jag sätta på en liten billig action-kamera, en Denver AC-1300, då för ca 250 kr. Men Crackwingen var för vek, den klarade inte av den 28 gr tunga kameran.


58853 58854


Men skam den som ger sig, jag hade lyckats knäcka hemligheten att flyga vinge, den flög klart bättre än SpyHawken någonsin gjort, portabel och lättlagad samt mycket stryktålig efter att jag lagt på klar vävtejp runt hela vingen. Men till slut så upplöstes EPP:n i sina beståndsdelar. Hade iof en ny på lager, men också en 3 mm skiva EPP samt en 5 mm skiva cellplast från ByggMax. Så varför inte använda den obyggda som mall och göra en kraftigare vinge, med en sandwich av EPP/Cellplast.


58855


Sagt o gjort, utökade batteri-lådan till att hålla 800 mAh lipos och gjorde en skyddad kameralåda i cellpanå. Motor är en Tiger AT2204-21Kv-1800, Hobbywing 12A ESC, LemonRC mottagare, två Hitec 5 gr servos. Totalkostnad ca 700 kr. I vissa flyglägen är vingen lite slö pga min minskade kontrollyta, med resulterande vikningar över vinge. Men hittills har den hållit ett 30-talet krascher, även om den inte gillade stenåkern vid Neptuni Ängar på nord-Öland. Samt rätt bra som kameraplattform, vilket syns i ett par filmer jag lagt upp här.

58856


Problemet är att cellplasten från Byggmax inte håller måttet, måste vara UHU POR-lim och den har tendenser efter hårda landningar, som uppe på Neptuni, till att desintegreras. Biltemas Superlim och Karlsons som är standard i verkstaden har katastrofala effekter på plasten.

I höst är det utbyte. Egentligen skulle jag vilja bygga i denna iof rätt feta plast, som påminner om kompakterad stötskyddspåsar, men har inte funnit någon som säljer den som skivor. En sandwich mellan en skiva EPP och denna borde bli mycket slagtålig än nuvarande lösning.


58857

KristofferR
2016-07-08, 17:58
Förutom allmänt tejpande är det en bra idé att tejpa tex en plasttråd från en grästrimmare längs vingens framkant. Den tål då betydligt mer stryk.

larsmn
2016-07-08, 18:36
Den tar "vi" med "oss". :) Ett annat ställe som är känsligt är precis ovanför "gångjärnen", mellan de två stående profilerna. När man sopar ner i marken, så trots en trälist bakom propellerhålet, så fick jag en spricka in från glappet mellan elevonerna. Lade en 15 cm kolfiberlist som extra förstärkning.

Det blåste minst 6 m/s idag, så vid ett tillfälle pressades vingen ner i marken i full fart, fick inget grepp med elevonerna. Trots det, inga skador, bortsett att nosen blev lite plattare än förut.

Thomas
2016-07-08, 21:57
Förutom allmänt tejpande är det en bra idé att tejpa tex en plasttråd från en grästrimmare längs vingens framkant. Den tål då betydligt mer stryk.

Finns halvrunda kolfiberlister.

http://www.skanehobby.se/1178-kolfiber-framkantsprofil-3x1-5.html

http://www.skanehobby.se/454-kolfiber-framkantsprofil-6x3mm.html

Dom tål nog ännu mer pisk......

larsmn
2016-07-26, 09:40
Har nu förstärkt framkanten med två grillpinnar med klar vävtape som täcker dem. Detta då jag inte ville åka in till storstaden för klippartråd eller att det var läge att beställa rekommenderade lister (vill ha ihop en större order för fraktfritt). Lösningen fungerar faktiskt riktigt bra.

McRegor
2016-07-26, 12:51
Har själv en RC Facory-vinge nämligen Zorro. Den fungerar riktigt bra och har inga som helst hyss för sig. Har en kompis som har Hobbykings Bonsai-vinge - lite mindre än Zorro men den fungerar utmärkt även som FPV-vinge om man har lätt utrustning.
Roger

larsmn
2016-07-26, 19:39
Zorro verkar intressant, men lite större och dyrare, kanske inte lika nybörjar-/kraschvänlig ;) . Samtidigt verkar Crackwing ha gått ur sortimentet hos RCflight.se.

Till lite över 250 kr, ca 700 kr totalt, har den varit min bästa nybörjarkärra hittills, rolig att flyga, ibland lite för rolig, då jag in emellan har för låga värden på lipona (~7.1, sedan orkar inte vingarna). Samtidigt som det går att klämma ur den en del grundläggande aerobatic även med mina modifieringar, nu när jag blivit bättre på att flyga.

Samtidigt, har man två sandwichade 3 mm EPP-skivor med Crackwingens profil, håller de till en ny version av min tyngre "FPV-"/video-version, fortfarande med 2S lipos, 12A esc och en EMAX 2005-motor.

McRegor
2016-07-26, 19:47
För mig är Zorro stryktålig - men det beror ju i viss mån på hur man misshandlar den..:)
Även Bonsai tål mycket stryk - kompisen FPV-flyger den mellan träd och buskar och emellanåt fastnar han både här och där utan större skador. Så vill man ha en billig, välflygande och stryktålig vinge s ligger nog Bonsai bra till.
Roger

Killenheladagen
2016-08-01, 08:55
Kolfibersparrar i framkanten på vingen och lite lim så profilen blir spetsig skänker en hel del styrka, nu kanske din cellplast är lite tunn men grillpinnar smältlimmade genom depron/cellplast skapar också löjligt mycket styrka samt är bra att fixera ytor mot varandra, som långa träpluggar i möbler!

EPP skall vara väldigt kraschtåligt?
Lycka till mvh Gustaf

Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

McRegor
2016-08-01, 09:26
Jo - EPP är oerhört mycket mera stryktålig än depron. Numera är det inte många "vanliga" flygare som vågar sig på depron-kärror vid inomhusflyget utan mer eller mindre alla (utom tävlingsflygare kanske) kör EPP. Så du Gustaf - testa en Bonsai-vinge och en lätt "AIO"-kamera/sändare - det kommer säkert att passa dig utmärkt.
Roger

Zallisen
2016-08-01, 11:21
Kör själv crackwing med kolfiberbalkar för styrka. roderfästen förstärkta med hjälp av att man smetar smältlim på översidan, men slipar bort lite EPP inne i väccket på undersidan så att de inte ska gå för trögt.

Använder samma motor Tiger AT2204-21Kv-1800 och 12A ESC. kör på 3cell 350mAh.
Skravat in liten FPV mod.

http://www.zalamander.se/fpwing.jpg

http://www.goodluckbuy.com/fa-te93a-wireless-mini-fpv-camera-120-degreee-lens-built-in-5-8g-32ch-receiver-with-upward-antenna-for-rc-multicopter.html

larsmn
2016-08-01, 21:07
Intressant lösning på kameraproblemet, den tar jag med mig.

Rörande "Killens.." fundering, min EPP/Cellplast lager är rätt stryktåligt och iom tapen på framkanten har jag inga skador där, mer att nosspetsen ser lite skev ut och att vingen vill bryta isär i slitsen mellan rodren samt de två ut mot vingspetsarna, men de är nu förstärkta med kolfiberlist. Dock inget som lite UHU POR fixar. Problemet är att efter doppet i Kalmarsund har cellplasten chanserat en hel del. Vidare, även om den klarar 8 m/s, så kör den tungt och vill ibland helt enkelt inte flyga i dessa vanliga vindar. Och ESC:n går tämligen varm.

Håller dock på med en ny video-/FPV-Crackwing "Das Boot Zwei", lite lättare än "Das Boot" men tyngre, stabilare än min riktiga Crackwing. Med 3 lager, 4 mm EPP, Bauhaus Depron 5 mm och 4 mm EPP. Förstärkning i framkanten och med anti-brottmodiferingarna från "Das Boot", så hoppas jag den håller formen länge. Får bli bilder senare.

McRegor
2016-08-01, 21:56
Förstår inte riktigt behovet av alla förstärkningar. Dessa bygger ofta en icke oansenlig vikt vilken i sig knappast är positiv för hållbarheten vid ev markkontakt. Har väldigt sällan sett nåt behov av extra förstärkningar - inte minst när det gäller EPP-maskiner. Trots allt är ju hårda markkänningar inte speciellt vanliga.
Roger

larsmn
2016-08-02, 13:55
För mig är hårda markkänningar eller numer kanske mer ene-känningar mycket vanliga, flyger "hellre än bra" ;) , även om jag blir bättre med tiden.
Åtminstone mina vingarna har en tendens att flexa från mittlinjen ut mot vingspetsarna, dvs. nosen stoppar och vingspetsarna fortsätter framåt. Med resultat att ställen som slutet av slitsarna mellan elevonerna och vingen blir brottpunkter. Med förstärkningar där, så håller kärrorna mycket bättre för min hantering. Iom att jag använder kolfiberlist, handlar det om ca +20 gr.
Såg en kommersiell variant på Flitetest Mini Arrow, vilken jag delat på mitten ett par gånger, som hade en rejäl förstärkning mellan vinghalvorna, bakom propellern, för att motverka denna utåtgående brottrörelse.

McRegor
2016-08-02, 14:19
Men de som gillar smältlim lär nog få rätt många onödiga gram av det limmet. Nåja - var och en bygger efter ens egna idéer och behov men generellt så flyger en lättare kärra (av samma modell) alltid bättre än en tyngre - och då kanske det blir färre smällar också...:) Så träna flygning intensivt så behöver du därefter inte så mycket förstärkningar.
Roger

larsmn
2016-08-02, 19:05
:) Tränar allt jag kan, så fort det blåser mindre än 6 m/s.

Själv kör jag Karlssons om det går, sedan UHU POR och Biltema Superlim. I med kolfibern och trycker ner lite längs med hela. Smältlimmet jag fått fatt i (från Bauhaus) stelnar för fort och håller för dåligt.

Xermalk
2016-08-03, 16:12
Förstår inte riktigt behovet av alla förstärkningar.
Det beror ju helt på flygstil. :D

https://www.youtube.com/watch?v=N-2bu1lVejo

McRegor
2016-08-03, 19:30
Nåja - tanken med våra flygande farkoster är väl just att de skall vara flygande och inte parkeras mot fasta eller rörliga hinder...:)
Sen kan jag förstå problemet om det är flygning mellan träd som gäller men en lättare kärra, typ Bonsai, klarar ju ofta smällarna bättre än en tyngre kärra - när det väl tar stopp.
Roger

Zallisen
2016-08-04, 02:47
Jag sätter inte dit förstärkningarna för FPVns skull. De är snarare för huvudändamålet med Crackwing. Vi flyger ju combat med dem. :)


https://www.youtube.com/watch?v=p1jfI3oSPWc

Faktist testat flyga dem combat med FPV nån gång nu med i en större hall.
Och rodervinklarna kommer gå sönder ganska snart oavsett combat eller ej, de är kassa i originalutförandet så tunnt lager smältlim på översidan är bara för att slippa sätta tejpbitar senare.

Killenheladagen
2016-08-04, 07:30
Men de som gillar smältlim lär nog få rätt många onödiga gram av det limmet. Nåja - var och en bygger efter ens egna idéer och behov men generellt så flyger en lättare kärra (av samma modell) alltid bättre än en tyngre - och då kanske det blir färre smällar också...:) Så träna flygning intensivt så behöver du därefter inte så mycket förstärkningar.
Roger
1+ på detta inlägg, min easytrainer har gått från original 600g upptill 800g med mycket förstärkningar, lagningar, färg och fler komponenter (fpv) , och den körs fortfarande på 2s!

Jag upptäckte tyngden och dess rätt stora ändringar i karaktär, smältlimmet var störstsa och tyngsta boven, jag gjorde om mina förstärkningar, bantade det jag kunde, gick tillbaka till 2s1300 (20C) istället för 2s2000 (25c) pga vikten, flygtiden blev nästan samma med mindre accarna, och TOG BORT allt onödigt smältlim som jag varit frikostig med, nu väger den in på 710g med 5.8ghz FPVutrustning som sitter direktmonterat på ett servo, med centralvredet kan jag peka kameran så jag kan se vingarna åt sidorna, lite coolt!

Smältlim är jättebra till det mesta, skulle ej klara mig utan, dock är det tungt och dessa varma dagar så blir det tillräckligt varmt i bilarna för att det ska bli mjukt och bara skit av alltihopa, ta ut kärrorna i skuggan brukar jag göra!

Mvh Gustaf

Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

Killenheladagen
2016-08-04, 07:40
Jag sätter inte dit förstärkningarna för FPVns skull. De är snarare för huvudändamålet med Crackwing. Vi flyger ju combat med dem. :)


https://www.youtube.com/watch?v=p1jfI3oSPWc

Faktist testat flyga dem combat med FPV nån gång nu med i en större hall.
Och rodervinklarna kommer gå sönder ganska snart oavsett combat eller ej, de är kassa i originalutförandet så tunnt lager smältlim på översidan är bara för att slippa sätta tejpbitar senare.
Hej! Dessa vingar såg ut att flyga mycket bra faktiskt!! Du vet att jag var mot designen lite men efter combatvideon (var den filmad med gorpo 1080p/60fps el 720p superview?) Såg jag hur de stora vert. stabbarna verkade hålla vingen i luften vid flygande i den attityden (vingspetsar mot tak och golv, många vingar går i backen direkt då de saknar yaw men stabbarna såg ut att bära crackwingen rätt bra, intressant.)

Var finns scratchbuildplanerna för denna crackwing?

Ang din rekommendation gällande kontrollytornas storlek, du hade gjort mindre ytor för en snällare maskin? Förstår jag rätt att du gjorde detta mekaniskt för du inte har möjlighet att ställa radions endpoints (hur långt servon rör sig) eller ställa expo på höjd t ex?

Med crackwingen kan jag ju kasta på spektrumgrejerna, har ju extremt lätt lemonrx 6ch dsm2, och dx6i klarar elevons är jag rätt säker på.

Tack!


Mvh Gustaf

larsmn
2016-08-04, 09:38
Zallisen,

du har min avund ;), häftigt att se combat med Crackwings. Lite det jag försöker uppnå med (utan motståndare :( ) när jag kör slalom bland enebuskarna ute på Alvaret. Varför skall quadfolket få ha allt roligt för sig själva. Vad som är vingarnas styrka, snabbfotade och lättmanövrerade. Nackdelen är, att som 3-kanalers man får inte mycket träning för att flyga +4-kanalers.

larsmn
2016-08-07, 10:33
Som nämnts har jag hållit på med en "byggcellplast"-fri version av Crackwingen "Das Boot", pga dess negativa egenskaper och att, som nämnts på annan plats, mitt dopp i Kalmarsund verkat lösa upp cellskivan något.

Hade ett par skivor med 4 mm EPP och köpte en bunt med Depron-flak på Bauhaus, använde min första crackwing som mall och skar ut 2 EPP och en depron-skiva som jag limmade samman med UHU POR. De för Crackwingen så karaktäristiska stabilisatorerna gjordes i dubbelt lager EPP. Motor- och kamerafästen likaledes i EPP. Trästrips från närmsta hobbybutik samt kolfiber som förstärkning. Framkanten fick dock nöja sig med bitar av lite kraftigare grillpinnar. Färg är tuschpenna, men den släpper tyvärr mer än väntat :-( .

Väger mindre än första "Das Boot", 250 gr mot 380 gr, men efter diskussion med motorleverantören bör jag slippa att vingen tappar orken i 8 m/s motvind. Något som gör att den helt enkelt pressas "ner i marken" trots fullgas. Bör även få längre flygtid än nuvarande 5-7 min iom att jag slipper maxgasa stor del av flygtiden. Nackdelen är troligen mer instabilitet i vind.

Emax 2205/21-1660kv
Hobbywing ESC 12 A - vattensäkrad
LemonRC lättviktsmottagare - lackad med nagellack för vattenskydd
Hitec 5gr
850 mAh 2 och 3S lipos.

59239 59240 59241
59242 59243

larsmn
2016-08-07, 16:41
"Killen........",

Har tyvärr inga ritningar, använder en gammal som template och den är för stor att skanna in. Dock, det finns lite info både hos tillverkaren (http://www.rc-factory.eu/en/katalog/fun-series-233/crack-wing-blue-1643.html) som RCflight (http://www.rcflight.se/pdf/pdf.aspx?a07=347) i Skövde för att ta fram en liknande vinge. Notera att på dessa Crackwings går elevons hela vägen ut till vingspetsen. Jag har valt att minska mina ytor till 60% då jag inte kör 3D och behöver en mer nybörjarvänlig vinge.

Lite förvånad över att RCFlight inte längre har den i sortimentet, då den är en bra och tålig nybörjarkärra för de som vill pröva modda lite, som jag gjort. Med 50-60% elevonyta och bra expo är den en riktigt trevlig 3-kanalskärra.

Zallisen
2016-08-09, 11:17
Va, crackwing inte i sortimentet där är 6 olika färger?
http://rcflight.se/visaProdukter.aspx?grupp=23

Det var väl nästan vad jag lärde mig flyga plan med i början trots att det gick in i massa hårda saker som vägga och golv i början men de tål en hel del. :)

larsmn
2016-08-09, 14:23
Mysko, sökte på den, fick upp noll resultat. Samma när skannade deras RC-factory-sortiment.

McRegor
2016-08-09, 15:01
Dom har ju Zorro som fungerar utmärkt.
Roger

larsmn
2016-08-09, 16:52
Visade sig att Crackwing fanns kvar, men inte listat under tillverkaren, utan enbart som innomhusflygare och i två ord "Crack Wing" så min sökning falerade ...........

Killenheladagen
2016-08-10, 07:07
Visade sig att Crackwing fanns kvar, men inte listat under tillverkaren, utan enbart som innomhusflygare och i två ord "Crack Wing" så min sökning falerade ...........
Ok! Tack för din information, det är svårt för mig nu i ritningstadiet med vikt, då jag inte har nån scratchbuild är det svårt att gissa, en vän till mig har i princip slutat köpa plan då han är en mkt duktig depronbyggare, han säger att jag kan tänka motsvarande samma storlek i epo ger 2/3 av vikten i depron (600g epokärra ska då väga 400g i depron)tror vi talar om 5mm depron.

Är det inte rätt lätt att sätta sidoroder på en sådan här crackwing? Om man sätter do(m) tillräckligt långt bak och ut? På V.stabbarna?

Jag tänker bygga vinge men jag vill ha Sidoroder!!!!!!
Går det inte att sätta en impeller/fläkt på 2204-motorn och bygga en liten luftkanal med både sida och höjd på utblåset?

Eller om man köper en 70mm edf? Vad tror ni? Nån som provat? Speciellt om man sätter ett höjdrodervid utblåset får vi riktad kraft, tillsammans med elevons lär det bli..manöverbart?

Är detta en strålande ide? Det känns som det..mvh


Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

larsmn
2016-08-10, 09:06
Den EPP jag använt är lite lättare än Bauhaus gröna Depronskivor, jag tror du nämnt du använder. Min video-/FPV-vinge väger 270 gr med kamera o batteri, vanliga ca 180 gr. Nackdelen med den vanliga är att när det är mer än 5 m/s är den svårflugen, har råkat ut för att vinden tippat kärran när jag flugit med sidvind och vänt med vinden. Min klarar 6-7 m/s om än inte speciellt graciöst. Sedan, stabbarna är inte tillräckligt styva för sidoroder, inte ens på min modifierade, tyngre Crackwing (dubbla EPP-lager i stabbarna).

Samma med fläkt. Vill du ha fläkt, tror jag en modifierad FT Mini Arrow är en bättre start, fläkten kommer att flexa på en Crackwing och bryta sönder motorfästet. Och ärligen, kör man Crackwing med omodifierade elevons (se bilden ovan med original och min nerminskning) så sido-/höjdroder är bara extra onödig vikt, se på videon nedan hur agil vingen är utan.

Det jag tro du borde se på är en ritning av F-117 "Nighthawk" (https://sv.wikipedia.org/wiki/Lockheed_F-117_Nighthawk), vinge med elevons och sidroder.


https://www.youtube.com/watch?v=g1KcaqTL0Fw

McRegor
2016-08-10, 10:09
Det var en Crackwing-tråd här på forumet när den var "ny-släppt" och då försökte folk att sätta dit sidroder vill jag minnas men jag tror inte det blev så lyckat. Det är nog få "vingar" som har sidroder och orsaken är säkert grundkonstruktionen på en vinge - alltså ingen lång kropp emellan vinge och stabbe/fena så sidrodereffekten blir säkert väldigt begränsad. F ö skulle jag personligen i era kläder inte bygga vidare på Crackwing utan istället testa RC Factorys senare konstruktion, Zorro, som är den bästa vingen i den storleken som i alla fall jag flugit - helt utan "hyss" och den går att flyga sakta om det inte blåser så mycket. Dessutom är den smart i konstruktionen då både ack och mottagare är "gömda" i kroppen och fartreglaget är ju såpass tunt att det är lätt att gömma undan. Den blir m a o väldigt "sleek" i utförandet. Det enda felet på min är att jag nog borde byta fartreglage eftersom det inte går att aktivera broms på det enkla HK-reglage som sitter på just nu. Har sett den som FPV-vinge och det fungerade utmärkt och jag har nog också tänkt att testa min på det sättet vad det lider. Kör en liten 3S740-ack i min och för vanlig flygning räcker det utan vidare men vill man flyga lite längre tid med FPV-utrustning kan man säkert sätta in en större ack bara man är medveten om att få TP rätt. Men vill man inte köpa en Zorro så finns ju som jag nämnt några gånger även ett mindre och billigt alternativ nämligen HK Bonsai som också fungerar bra som FPV-vinge.
Roger

larsmn
2016-08-10, 11:14
Jag tänker bygga vinge men jag vill ha Sidoroder!!!!!!


"Killen......." fann denna intressanta förklaring varför sidroder har vissa problem med att fungera med en vinge samt hur man bör göra:


https://www.youtube.com/watch?v=4XamOVBEHMY

larsmn
2016-08-10, 18:47
McRegor,


för mig är valet baserat på att det kostar ca 200 kr att bygga en ny "Das Boot"-/fpv-Crackversion eller max 100 kr för en ny ren Crackwing-kopia. Fram med mallen och "sy" ihop ersättaren om totalhaveri.


Tar en kväll att få ihop sistnämnda och kanske 3 för första (limmet i sandwichen tar sin tid). Har kört samma motor/elektronik i båda ombyggnationerna trots närmare 100 krascher. Enda förlusten var videokameran efter landingen i Kalmarsund. Största problemet är O-ringen kring propellern, ibland går den av och proppen försvinner :-( . Verkar som kanten på proppen gnager på O-ringen, så nu fasar jag av inne vid fästet.


Zorro eller likande kan dock vara en bra kandidat till nästa säsong av blåst (inblåst i över en vecka nu ;-) .

Zallisen
2016-08-11, 08:32
Om man tvunget vill ha sidroder är thrustvectoring en betydligt enklare lösning på crackwing.
http://rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=1877&p=vektorstyrning-inomhus eller bygga eget.

McRegor
2016-08-11, 10:15
Känner man ett absolut behov av sidroder på en Vinge så är min uppfattning att då köper/bygger man en mera konventionell kärra istället - det är en bättre och säkrare väg att gå. En Vinge är en Vinge och då får man nog acceptera de tillkortakommanden konstruktionen i sig har - annars hade nog problemet varit löst redan.
Roger

larsmn
2016-08-11, 14:18
Tydligen är vektorstyrning på vinge lika illa som sidoroder, såg en test på Youtube. Så länge de hade stabilisatorererna på, så hände inget alls, först när de tog av stabbarna hände något, men inte speciellt mycket. Som McRegor skrev, mer för konventionell kärra.

Intressant är, jag provkörde min nya "Das Boot" idag, innan åskan stoppade övningen. Började med 3S och 8x6 propp och den flög väldigt illa, direkt instabil. Bytte till 2S och 8x3 propp och då blev den direkt stabil. Intressant upplevelse.

Tyvärr innebär 8x3 & 2S att jag åter måste flyga med maxfart, inte 50% trottle som med 8x6 & 3S. Men, och det får mig att undrar, 3S-batterierna tog slut fortare än 2S:arna 5 mot 8 min...... borde varit tvärt om. Drar en 8x6 så mycket mer ström?

McRegor
2016-08-11, 19:27
Givetvis drar motorn mycket mera på max pådrag med 3S kontra 2S - givet övrigt opåverkat (=samma propp). Samma belastning (propparna) och en 50 % höjning av spänningen ger den effekten - på full gas vill säga.
Om den flög illa på 3S jfr 2S så måste det rimligen orsakats av högre vikt och/eller annan TP.
Roger

Zallisen
2016-08-15, 11:08
Kör 350mAh 3cell på crack wing i combat. de blir lite tyngre. Man e tvungen att hålla lite högre hastighet för att få samma stabilitet. Men det taktiska överläget med att kunna dra iväg på full gas i combat är fint. Jag brukar dock bara köra det när vi är i en större hall.
Helt otrolig vridmomentspåverkan också, man måste hålla emot nästan helt fullt på roll åt ena hållet när man drar full gas. :)

larsmn
2016-08-15, 18:07
Var upp till Gillberga Naturbrott idag och flög med "Das Boot Zwei". Har lyckats justerat 8x3 propellern, för att slippa gelevibrationer i videona, så när det var en jämn nordan (5m/s) så var det dags att pröva.

Som Zallis säger, med 3 cell och den 8x6-prop jag hade först blev nog vridmomentet helt enkelt för kraftigt. Därför blev vingen svårflugen. Körde idag enbart med 8x3:an och vingen drog klart kraftigare åt vänster med 3S 800mAh än med 2S 800 mAh. Fick kör med mothåll åt höger hela tiden, så den blev lite svårstyrd men den flög. 2S var klart trevligare att flyga med.

Ursprungliga "Das Boot", som vägde 380 gr, hade inte detta problem. Kunde lätt justera med trimmen och den körde någorlunda rakt. Tror jag måste kompensera genom att justera in en höger-offset på båda elevonerna eftersom trimmen inte räcker. Dock, den nya "Das Boot" flyger lugnare, inte lika "choppigt" i längdled. Får jag trimmat in den, blir den en rätt bra FPV-plattform.