handdator

Visa fullständig version : limma frigolit?



brunolle
2016-07-12, 15:42
När jag skulle limma ihop mitt plan så smälte provbiten jag limmade (frigolit) vilket lim ska jag använda, vi har inte några hobby butiker i närheten och undrar om det finns något som funkar från järnaffären eller ica?

Tack på förhand.

Thomas
2016-07-12, 16:03
UHU Por är det enda som biter på frigolit. Gul-grön tub.
Finns nog hos välsorterad pappershandel....

pernstig
2016-07-12, 16:15
Det går att limma med vanligt vitlim, typ "Trälim Inne" men eftersom frigolit är ett ganska tätt material så tar det låång tid att torka.

McRegor
2016-07-12, 17:03
Lösningsmedelsfritt kontaktlim (förutom UHU Por som är särklassigt bäst) borde kunna fungera men det är Por som brukar ge den bästa styrkan i fogen. Du kan "våtlimma" även med kontaktlim (kleta på och tryck ihop direkt) men det tar några timmar innan fogen härdat.
Roger

Krille
2016-07-13, 14:32
PU lim eller polyuretan lim som det heter finns hos närmaste bygghandlare, lägg lim på ena sidan och fukta andra sidan med vatten, tryck ihop och vänta en timme så sitter det. Detta lim sväller lite så tänk på att inte använda för mycket.

Sherdog21
2016-08-06, 12:41
När jag skulle limma ihop mitt plan så smälte provbiten jag limmade (frigolit) vilket lim ska jag använda, vi har inte några hobby butiker i närheten och undrar om det finns något som funkar från järnaffären eller ica?

Tack på förhand.

Vad blev det för lim? :)

larsmn
2016-08-06, 13:00
Att bo utanför storstäderna är ingen hit map. materialanskaffning. Har inte hittat något på ICA, m.fl. som fungerar, dock som någon sade, bygghandlarna har stora limpistoltuber som fungerar, men kräver snabb omsättning för att inte torka. Tror de kräver bättre ventilation dessutom. Bet själv i det sura äpplet och köper nu buntvis av UHU POR av en av nätbutikerna.

PS. välj rätt frigolit, köpte från ByggMax och det var ingen hit, sprack med en gång. Enda orsak till att det fungerat, är att jag laminerat med EPP-skivor jag köpte via en nätbutik. Försök få tag i en seg frigolit som inte släpper plastkulorna lätt.

McRegor
2016-08-06, 18:20
Vår stad (Västerås) är ju rätt stor men nån UHU Por finns inte längre att få tag i lokalt. Så det blir att handla från näthandlare eller ta en tripp till Autopartner i Torshälla när behovet uppstår. Men det är ju roligare att åka till AP, kolla prylar och få en kopp kaffe så det blir oftast den lösningen..:)
Roger

Gasman
2016-08-06, 18:41
Vår stad (Västerås) är ju rätt stor men nån UHU Por finns inte längre att få tag i lokalt. Så det blir att handla från näthandlare eller ta en tripp till Autopartner i Torshälla när behovet uppstår. Men det är ju roligare att åka till AP, kolla prylar och få en kopp kaffe så det blir oftast den lösningen..:)
Roger

Alltid roligt att hälsa på handlare Sjökvist på AP. Passa er dock om han vill bjuda på bröllopskonfekt...

https://i.ytimg.com/vi/JtfFZUI_-Vs/hqdefault.jpg

John_Eriksson
2016-08-06, 19:37
Hej.

Epoxilim kan fungera. prova på en liten bit frigolit. Vattenbaserat kontaktlim.

Mvh John Eriksson i Bollnäs.