handdator

Visa fullständig version : LS-1 Hangflyg i Vallda Sandö Kungsbacka



KristofferR
2016-07-14, 15:10
Igår var jag på Vallda Sandö. Istället för mina plan får ni njuta av en stor seglare.

Flytvädret var i stort sett perfekt i temperatur, vindriktning och vindstyrka.


https://youtu.be/Arkn6aeqGQk

Thomas
2016-07-14, 15:44
Hääeligt!
Nu blev jag sådär hangsugen igen...

LarsBrinck
2016-07-25, 12:48
Det där såg inte så dumt ut :). Jag skall antagligen neråt Kungsbacka i veckan och nåt plan kan ju alltid följa med i bilen... Är det svårt att hitta till det här hanget? Är det långt att gå? På google-maps ser jag bara en Vallda Hamnväg som går på Nordöstra sidan av halvön men hanget var på västsidan, eller?

Har du lust att posta nån vägbeskrivning eller gps-koordinater eller nåt vore det grymt!

/Lars

KristofferR
2016-07-25, 13:05
Hanget ligger på "Kalven" och det tar ca 20 min att vandra ut från parkeringen vid hamnen. Sommartid är det avgift 30kr på parkeringen.

Karta:
Johan Brink har skrivit om det här
http://www.svensktmodellflyg.se/forum1.asp?viewmode=1&msgid=123990&page

Vi flög ihop i höstas och pratade om att uppdatera den gamla listan men kom inte längre :)

Följer man gångvägen till "bortre badplatsen" finns en liten stig upp ovanpå hanget, man går förbi alla rösena.

Jag brukar stå längst norrut på det röda strecket som syns på kartan.

helt klart värt att titta på de Youtube videos jag gjort så kommer du känna igen dig när du kommer dit. I nån av dem går jag längs vattnet det skall man inte göra första gången.:)

https://youtu.be/ZsL01e0yaqY

LarsBrinck
2016-07-26, 22:16
Tack för info och kartor! Och fina videos! Om inte vinden lägger av helt så åker jag dit sent torsdag em.

Såg att ni flugit på Sandsjöbacka också i den gamla tråden. Vet du om det fortfarande är flygbart där? Letar nåt hang på bilavstånd från Orust där man kan få med sig nåt plan helt hem. Har ett fint hang här i Ellös men med förrädiska stenar i ljungen där man landar. Mycket limma och laga...

KristofferR
2016-07-27, 12:19
Vallda-hanget bär i princip från SSV till V och 5-6 m/s är tillräckligt. Är det 8-9 kan man flyga en hotliner utan problem. Södra delen är flack och bär hela vägen ned med en extra hiss där kusten "går ut" lite grann. Norra delen är en brant skål med bra tryck och lite länge norrut på skålen finns en udde som bär ruskigt bra. Att starta i närheten av röset är bäst, det är lite turbulent nära kanten men kommer man fem-tio meter ut är det helt lugnt.

De riktigt stora tunga seglarna brukar mina flygvänner sätta ned bakom södra hangkanten på en stor fuktig ljungmark men som synes på filmen hovrar Dan ned sin LS1 på toppen framför röset utan problem. Man brukar falla fritt sista metern då lyftet uteblir. :) Jag brukar backa in eller göra en kort högersväng från norr och sen dra på spoilerons för att falla ned; på filmen är det Dan som flyger in över /bakom hanget från söder och stannar och går ned med spoilerons, han landar på klippan där vilket han annars aldrig gör men han brukar köra utan spoilers och flyger snabbare kärror med högre vingbelastning.

Sandsjöbacka Bräcka funkar i princip bara på SO. Jag tycker om att flyga där då det gärna blir termisk aktivitet och då bjuder på mycket "action" map luftrörelser och när jag åker dit är det lika mycket i syfte att få fin termikflygning som hang. Jag flyger bara el där nu då det har blivit många hämtningar. Kommer det en rejäl blåsa och tar hangvinden och man är på fel plats är man kokt.

Att landa ett fint plan där är svårt. Även om det ser snällt ut med en slät fin ljungmatta är det fullt med sten och missar man stenarna är ljungbuskarna som svedjebränns är väldigt vassa och stygga mot planen. Det krävs egentligen en spot landing för att sätta den på en punkt man rekat innan.

Jag har klurat på om man skulle kunna landa en seglare längre bak på hanget där det finns lite gräsmattor (betesmark).

Själva omgivningarna på båda platserna är verkligen vackra så alltid värt ett besök även om man har lite kass lyft. :)

LarsBrinck
2016-07-27, 23:36
Vallda-hanget bär i princip från SSV till V och 5-6 m/s är tillräckligt. Är det 8-9 kan man flyga en hotliner utan problem. Södra delen är flack och bär hela vägen ned med en extra hiss där kusten "går ut" lite grann. Norra delen är en brant skål med bra tryck och lite länge norrut på skålen finns en udde som bär ruskigt bra. Att starta i närheten av röset är bäst, det är lite turbulent nära kanten men kommer man fem-tio meter ut är det helt lugnt.

Det här låter väl värt ett besök - hoppas jag hinner dit i morgon innan vinden lägger av :)

LarsBrinck
2016-07-28, 22:54
Det här låter väl värt ett besök - hoppas jag hinner dit i morgon innan vinden lägger av :)

Blev för sent för att flyga men jag stannade till på parkeringen vid hamnen. Vacker plats! Det får bli flygning där nån annan gång...:)