handdator

Visa fullständig version : Potentiometer?



The Flyer
2016-07-15, 17:37
Hej,

Jag håller på att bli tokig och har nu gått bet på detta. Har sökt efter en potentiometer på 1 Kohm med NÅGORLUNDA PASSANDE fysiska mått men det verkar omöjligt att hitta något lämpligt. Den potentiometer jag har nu (kommer från ett vanligt Futaba servo) har rätt mått men fel Kohmvärde. Vridningsvinkeln ca 300 grader. Någon som vet var man kan hitta potentiometern jag söker? Antingen hos en leverantör eller i något gammalt skrotat elektroniskt i hemmet?

58902
Pot ovanpå snusdosa

58903
Ungefärliga mått

Jorgen
2016-07-15, 22:31
Piher SMC-10 kanske kan passa?

Det är en trimpotentiometer som de byggt in i en plastkapsling.


https://www.elfa.se/sv/cermetpotentiometer-kohm-linjaer-20-piher-smc-10-h04-502-2020-mta/p/16435329?q=piher+smc15&page=8&origPos=15&origPageSize=50&simi=83.99

McRegor
2016-07-16, 00:03
Annars kan det vara värt ett försök att slå en pingla till Futaba Service, Kaj Johansson, i Västerås. Han har mycket grejor liggandes i gömmorna...:)
Roger

The Flyer
2016-07-16, 02:00
Tack så mycket för era svar.


Piher SMC-10 kanske kan passa?

Det är en trimpotentiometer som de byggt in i en plastkapsling.

https://www.elfa.se/sv/cermetpotentiometer-kohm-linjaer-20-piher-smc-10-h04-502-2020-mta/p/16435329?q=piher+smc15&page=8&origPos=15&origPageSize=50&simi=83.99

-Ja den ser ju ut att ha hyffsade mått, Knepigt att jag inte hittade dem när jag själv var inne på ELFAs hemsida. Kommer jag inte längre med det jag har nu så får jag prova med att beställa hem ett par sådana. Tackar!

-Jag har i alla fall funderat lite mer (nybörjarelektroniker som jag ju är) på om det inte går att sänka motståndet i den potentiometer som jag har nu och det verkar ju funka enligt mina experiment. Jag provade med att parallelkoppla in ett motstånd mellan de två yttre benen och lyckades sänka det totala motståndet i potentiometern. Så det kanske går att få ned motståndet i potentiometern till en godtagbar användbar nivå. Problemet är att jag inte riktigt vet hur man räknar ut vilket eller vilka motstånd som ska in för att komma rätt. Kanske ni kan hjälpa mig?

Servopoten som jag har nu har jag mätit upp och den ligger på 4,6 Kohm totalt. Den exakta totala vridningsvinkeln på servopoten i bilden känner jag inte till men jag uppskattar den till runt 200 rader. Vrider jag poten och kontrollerar minvärdena i båda ändarna så får jag 177 ohm som minvärde i ena änden och 206 ohm som minvärde i andra änden (trodde att poten skulle ha värdet 0 i båda minändarna men denna pot verkar inte vara tillverkad så). Tanken är i alla fall att jag ska vrida in poten så att mittenvärdet landar på 1,5 Kohm när jag monterar tillbaks den i spaken. Hela spakens vridutslag är totalt 120 grader och detta totala utslag skall sedan omfatta ca 300 ohm totalt. Alltså vrider man spaktoppen 60 grader åt ena hållet skall ohmtalet minska med 150 ohm från 1,5 Kohm och vridning åt andra hållet ökar ohmtalet med 150 ohm från 1,5 Kohm.

Finns det någon som kan uppskatta om det överhuvudtaget är möjligt att uppnå det jag vill med den pot som jag har nu och hur räknar jag ut ohmtalet på motståndet som jag vill parallelkoppla in över de två yttre benen för att först och främst sänka det totala ohmtalet till omkring 1 Kohm från 4,6 Kohm?

pgrts
2016-07-16, 07:58
Vad ska du ha poten till?
Vanligen är det en spänningsdelare och då spelar inte omhtalet så stor roll.
Genom att paralellkoppla som du tänker så kommer poten att bli väldigt olinjär.

Jorgen
2016-07-16, 09:48
Det är normalt sett en spänning på mittuttaget på potentiometern som du är ute efter. Inte ett motstånd. Om så är fallet så kommer din potentiometer att fungera bra, du behöver bara komplettera med ett motstånd på varje ytterben som ligger i serie med potentiometern.

Med en 4.7kohm potentiometer och 5v matningsspänning till spänningsdelaren så får du normalt sett 0-5v på mittenpinnen. Om du lägger ett 4,7kohm motstånd på varje ytterben så har du minskat utslaget till en tredjedel. 1.66-3.33v.

Om det är någon annan koppling där du bara använder två av benen så behöver vi veta mer för att hjälpa till.

The Flyer
2016-07-16, 13:50
Vad ska du ha poten till?
Vanligen är det en spänningsdelare och då spelar inte omhtalet så stor roll.
Genom att paralellkoppla som du tänker så kommer poten att bli väldigt olinjär.


Om det är någon annan koppling där du bara använder två av benen så behöver vi veta mer för att hjälpa till.

Jag ska flytta kanalen för sidorodret till toppen av spaken ni ser i bilden. Därefter ska jag byta ut spaken för höjd och skevroder mot denna spak. På så sätt får jag tre kanaler i samma spak med sidoroder i toppen av spaken. För att inte riskera att bränna någon komponent eller krets vill jag ju efterlikna det jag ska byta ut i den nya radion. Således mätte jag upp motståndet i den nya radion på poten för sidoroder och registrerade följande värden:

Spak maxmalt utslag upp = 1,65 Kohm.
Spak max utslag ned = 1,35 Kohm.

Det blir alltså totalt 300 ohm över hela spakutslaget. Således bör neutralt läge ligga på (1,65+1,35)/2 = 1,5 Kohm. Det mekaniska totala spakutslaget är jag lite osäker på men det ligger väl på 90 grader eller något sådant på en vanlig ny radio. Det är dock av underordnad betydelse.

Spaken i bilden har alltså ett mekaniskt totalt utslag på runt 120 grader som jag vill skall kunna fördela de 300 ohmen som det handlar om. Poten i den spaken har ett totalt motstånd på 4,57 Kohm och ett minsta ohmvärde på (178+192)/2 = 185 ohm. Mittenvärdet på poten blir då (4,57+0,185)/2 = 2,3775 vilket blir ungefär 2,4 Kohm.

Jag vill alltså flytta ned ohmvärdet i den gamla poten från 2,4 till 1,5 så att jag får neutralt läge i toppen att ligga på det värdet ungeför. När man sedan vrider spaken mekaniskt max åt ena hållet (60 grader) skall ohmvärdet öka med 150 ohm från 1,5 Kohm eller minska med lika mycket om man vrider spaken 60 grader åt andra hållet. Frågan är om det är möjligt att åstadkomma med den poten jag har nu? Den totala vridningsvinkeln på servopoten i toppen av spaken i bilden känner jag inte till men jag uppskattar den till runt 200 grader. Jag är lite osäker på varifrån poten kommer men det verkar vara en pot från ett vanligt Futabaservo. Vidare som sagt så är dessutom den mekaniska vridningsvinkeln i spakutslaget omkring 120 grader.

Det är möjligt att det går att experimentera sig fram till rätt värden genom att först begränsa ohmtalet till att omfatta 300 ohm över 120 grader i poten. Sedan därefter flytta ned ohmtalet så att mittenvärdet landar på 1,5 Kohm...Spaken och poten är så konstruerade att de går att vrida in poten mekaniskt mot plasten i toppen så att man kan ställa in var ohmvärde skall ligga på i neutralt läge. Problemet som jag tror ni förstår är att det totala ohmtalet på poten i spaken är för högt nu så det går alltså inte att vrida in poten mekaniskt ned till 1,5 Kohm om man samtidigt vill att poten skall kunna fördela ut 300 ohm över 120 grader.

pgrts
2016-07-16, 21:40
Kolla i sändaren vilken volt du har mellan ytterbenen på poten.
Kolla sedan vilken volt du får när du mäter på mittbenet på poten i de olika ändlägen.
Det är troligen inte ohmen som är viktigt.
-- precis som Jorgen har skrivit

Med vissa sändare kan man också kalibrera spakarna i programmet så att det blir fulla utslag.

The Flyer
2016-07-17, 14:56
Kolla i sändaren vilken volt du har mellan ytterbenen på poten.
Kolla sedan vilken volt du får när du mäter på mittbenet på poten i de olika ändlägen.
Det är troligen inte ohmen som är viktigt.
-- precis som Jorgen har skrivit

Med vissa sändare kan man också kalibrera spakarna i programmet så att det blir fulla utslag.

Mellan ytterbenen i radion (1-3) har jag 4,79v. Med spaken i ett ytterläge är det mellan ben 1-2 = 1,83v och mellan ben 2-3 = 2.98v. I neutralt läge visar ben 1-2 = 2,41v och ben 2-3 = 2,4v.

Har experimenterat i flera timmar med poten i spaken utan att i stort sett komma någonvart så nu vet jag inte i vilken ände jag ska börja om igen. I alla fall lyckades jag då med att få ned det totala ohmtalet i poten genom att koppla in ett motstånd mellan ben 1-3 men ohmtalet vid neutralt läge blev då förskjutet för långt åt ena hållet så poten nådde sitt ändläge före innan vridreglaget nådde sitt ändläge åt andra hållet. Detta gick heller inte att trimma in mekaniskt.

Poten verkar inte vara av bästa kvalitet för jag får inte helt identiska summor när jag vrider och mäter mellan benen. Kontrollerade först mellan ben 1-3 = 4,71 kohm.

Vrider poten åt vänster:
------------------------
Mäter mellan 1-2 = 4,60 kohm
Mäter mellan 2-3 = 0,18 kohm
Summa = 4,78 kohm

Vrider poten åt höger:
----------------------
Mäter mellan 1-2 = 0,25 kohm
Mäter mellan 2-3 = 4,57 kohm
Summa = 4,82 kohm

Uppenbarligen så är inte mekaniken inne i poten den allra bästa för jag borde väl få nästan 4,71 kohm?

I alla fall har jag kollat hur många procent som det mekaniska utslaget i spaktoppen utgör i förhållande till potens hela banlängd genom att titta på ohmvärdena och får då fram att spaktoppens hela utslag utgör 52% av hela potens bana.

Som sagt så är det stiltje i skallen här just nu så jag vet inte i vilken ände jag ska börja om...

pgrts
2016-07-17, 17:51
Jag hade inte tvekat att sätta i 4,7-poten och testat.
Det som kan vara fel är ju om poten inte samma vridningsgrader så att du får ett större eller mindre område på spänningen från mitt mittledaren.
Om jag tänker rätt och du byter en 300 graders mot en 200 graders så bör du få ut mera variation.
Det bör du i så fall kunna fixa med lika stora motstånd i anslutningarna till ben 1 och 3.

The Flyer
2016-07-17, 18:30
Jag vette tusan om jag törs prova :afraid: . Kanske får jag låta det ligga ett tag innan jag testar mer för jag har kört fast totalt nu...känns inte bra att inte riktigt veta vad man gör :banghead::willy_nilly: när det inte är min radio som jag försöker att handikappanpassa.

Jorgen
2016-07-18, 00:56
Om vi tittar på dina mätningar i radion med originalspaken så ser vi att du har ett totalt utslag på strax över en volt ((2.98v-2.41v)*2=1.14v). Ett ganska litet mekaniskt utslag på originalpotentiometern används alltså. Annars skulle du fått ett utslag mellan 0 och 4.8v istället för 1.8-3v. Du behöver alltså begränsa signalen från din potentiometer, till ungefär det spänningsområdet. Då det även är lite mekanik med i spelet och då du inte vet hur stort utslag du behöver på potentiometern för att det skall kännas rätt så behöver du kunna justera det enkelt.

Det blir alltså tre potentiometrar enligt nedan från start. Två av dem är dolda inne i lådan och kan ersättas med motstånd efter att du hittat de värden som ger rätt känsla i radion.

58929

Spänningsdelare är ganska okritiska komponenter så länge de består av en potentiometer, du har normalt sett väldigt stora marginaler för att byta komponenter. Du vill inte belasta drivspänningen med en potentiometer som har för lågt motstånd, tex att ersätta en 5kohm potentiometer med en på 250ohm. Då kanske strömmen tillgänglig för spänningsdelaren inte räcker till. Du vill inte heller gå för långt åt andra hållet då AD omvandlaren som läser av signalen från spänningsdelaren drar lite ström från spänningselaren. Det kan alltså bli problem om man ersätter en 5kohm potentiometer med en på 250kohm.

Jörgen

The Flyer
2016-07-18, 22:15
Om vi tittar på dina mätningar i radion med originalspaken så ser vi att du har ett totalt utslag på strax över en volt ((2.98v-2.41v)*2=1.14v). Ett ganska litet mekaniskt utslag på originalpotentiometern används alltså. Annars skulle du fått ett utslag mellan 0 och 4.8v istället för 1.8-3v. Du behöver alltså begränsa signalen från din potentiometer, till ungefär det spänningsområdet. Då det även är lite mekanik med i spelet och då du inte vet hur stort utslag du behöver på potentiometern för att det skall kännas rätt så behöver du kunna justera det enkelt.

Det blir alltså tre potentiometrar enligt nedan från start. Två av dem är dolda inne i lådan och kan ersättas med motstånd efter att du hittat de värden som ger rätt känsla i radion.

58929

Spänningsdelare är ganska okritiska komponenter så länge de består av en potentiometer, du har normalt sett väldigt stora marginaler för att byta komponenter. Du vill inte belasta drivspänningen med en potentiometer som har för lågt motstånd, tex att ersätta en 5kohm potentiometer med en på 250ohm. Då kanske strömmen tillgänglig för spänningsdelaren inte räcker till. Du vill inte heller gå för långt åt andra hållet då AD omvandlaren som läser av signalen från spänningsdelaren drar lite ström från spänningselaren. Det kan alltså bli problem om man ersätter en 5kohm potentiometer med en på 250kohm.

Jörgen

Tack så väldigt mycket Jörgen :thumbup:

-Jag ska beställa hem 2 st 10 kohm potar och montera upp all tre potarna på min experimentplatta. Är inte så van att läsa kretsscheman men jag tror jag greppar ritningen. Vi får se när potarna kommer hem.


Ett ganska litet mekaniskt utslag på originalpotentiometern används alltså. Annars skulle du fått ett utslag mellan 0 och 4.8v istället för 1.8-3v. Du behöver alltså begränsa signalen från din potentiometer, till ungefär det spänningsområdet.

-Ja ohmomfånget rör sig om 300 ohm enligt mina mätningar. Min tanke nu är att jag mha ditt kretsschema skruvar in allt på experimentplattan så att jag fördelar ut 300 ohm på mittenpoten över spaktoppens hela mekaniska område samtidigt som jag skruvar in mittenpoten mekaniskt mot spaktoppen så att jag landar på samma ohmvärde som radions pot i neutralläge har när spaktoppen står i neutralt läge. Det där blev en väldigt invecklad mening men jag hoppas att du förstår hur jag menar? När alllt är inställt som jag vill ha det så mäter jag upp ohmtalen i pot 1 och 3 och ersätter med lämliga motstånd.

Det borde väl funka eller tänkte du annorlunda eftersom du skriver "dold inne i lådan"?

Jorgen
2016-07-19, 12:20
Du måste sluta tänka på motståndet i en spänningsdelare. Det är bara spänningen som är intressant.

Jag hade nog låtit de två potentiometrarna sitta kvar tills det flugits ett tag...eller för alltid om det får plats.

The Flyer
2016-07-20, 00:18
Du måste sluta tänka på motståndet i en spänningsdelare. Det är bara spänningen som är intressant.

Jag hade nog låtit de två potentiometrarna sitta kvar tills det flugits ett tag...eller för alltid om det får plats.

Ok men förstår inte varför? Om jag går in i radion så ser jag ju en potentiometer. Om jag inte vet vilket motstånd potentiometern arbetar med så mäter jag ju upp dess ohmvärden. Därefter om jag saknar eller inte får tag på samma potentiometer så vill jag kunna efterlikna den med en annan potentiometer och några motstånd. Målet måste ju vara att efterlikna det jag vill ersätta. Håller jag mig bara innanför ohmgränserna så nära som möjligt utan att i alla fall minska motståndet kan ju inte någon annan krets eller komponent i radion går sönder som en konsekvens av att jag har ersatt en viss komponent med en krets som fungerar på samma sätt och ger ungefär samma ohmvärden? Det som kan hända om det blir för högt motstånd i min krets är väl att min krets isåfall kan gå sönder pga för hög värmeutveckling och att spakutslaget inte kommer att leverera lika stort utslag i servot som om man utnyttjar originalpoten...Så borde det väl vara...eller?

I alla fall så har jag idag lyckats kunna begränsa mina ohmomfång utan 2 st extra potar som jag ville från början tack vare ditt kretsschema Jörgen. Tack! Jag hade tidigare helt enkelt inte tänkt rätt när jag skulle koppla in motstånden för att begränsa ohmvärdet på höger och vänster sida om mittenvärdet. Lade in ett motstånd på ben 1 och ett på ben 3 men fattade inte att de båda också måste in på ben 2 för att det ska funka. Det var alltså bara ett motstånd, det mellan 1 och 3 som var korrekt inkopplat. Jag såg ganska snart att jag hade fattat fel när jag såg ditt kretsschema. Nu så här i efterhand är det faktiskt ganska glasklart hur det ska och måste vara för att det ska funka som tänkt. Nu bör det bli enkelt att välja rätt ohmtal på motstånden genom att mäta hur mycket som saknas eller behövs i förhållande till de värden på motstånden som jag har kopplat ihop nu.

pgrts
2016-07-20, 07:21
Det blir inte varmare med ett större motstånd - det blir kallare.
Det är bara i värmeelement du ska fundera på att få exakt rätt motstånd.
I radion är motståndet enbart där för att skapa rätt spänning som kretsarna behöver.
För lågt motstånd ger högre ström som ger värme och förbrukar batteri.
För högt motstånd kan ge för klen spänning så att kretsen som mäter blir osäker.

Hade du haft ett motstånd (pot) på 2 k eller 5 K med samma vridningsvinkel som det du ska byta ut så hade radion inte märkt någon skillnad.
Det man bör tänka på är kvaliteten på poten så att den håller för att skuffas fram och tillbaka tusentals gånger när man flyger. Trimpotar är vanligen konstruerade för att justeras någon gång och sedan sitta i samma läge. I dyrare sändare har man inte potar utan beröringsfria givare som inte har några glidytor som kan slitas.

freddan_6
2016-07-20, 08:35
PGRTS har rätt, tänk på OHMS lag: R*I=U. Sänk R så höjs I och vice versa, eftersom spänningen i radion är rätt så konstant.

The Flyer
2016-07-20, 14:09
Det blir inte varmare med ett större motstånd - det blir kallare.


Med "det som kan hända om det blir för högt motstånd i min krets är väl att min krets isåfall kan gå sönder pga för hög värmeutveckling..." menade jag att om strömmen förhindras att flöda pga ett motstånd så måste ju den energin gå någon annanstans...antingen ut som högre spänning eller större värmeutveckling.

-Ja oavsett om jag uttryckte mig fel eller inte förstår så är det en radioamatör i ordets rätta bemärkelse ni har att göra med här som ni kanske redan har märkt :). I alla fall så trodde jag att det skulle bli enkelt att mäta upp ohmdiffar osv. idag nu på morgonen i syfte att sätta in rätt motstånd på rätt ställen. Känner att detta redan har tagit alldeles för mycket av min semester i anspråk, detta miniamatörprojekt. Känns väldigt frustrerande när man inte behärskar något till 100% och jag undrar om det inte finns något bra enkelt simuleringsprogram där jag kan stoppa in mina ohmvärden som jag har nu och samtidigt hålla vissa saker konstanta för att få ut korrekta ohmvärden på mina tre motstånd så att spänningen blir rätt? Jag har ju som jag beskrivit tidigare en potentiometer som jag inte vill byta ut. Denna har ett totalt motstånd på 4,71 kohm. På den potentiometern har jag nu kopplat in motstånd på följande sätt mellan de olika benen:

1-3 ett motstånd på 5,6 kohm
1-2 och 2-3 vardera ett motstånd på 4,7 kohm

Har sedan skruvat in poten mekaniskt mot spaktoppen så att jag får ohmvärdet 2,001 kohm i neutralt läge.

Vad jag vill uppnå är alltså:
Mellan 1-3 vill jag ha 4,8v. Med poten i neutralläge vill jag ha 2,4v mellan ben 1-2, 2-3. Jag vill sen kunna variera spänningen mellan benparen 1-2, 2-3 till mellan 1,8v och 3v. Kan man inte simulera detta i ett program och se vilka ohmvärden det blir på motstånden om man har en pot på 4,71 kohm? Det kanske visar sig att det inte går att komma dit jag vill med poten som jag har?

pgrts
2016-07-20, 19:06
Hur bra som helst!
Mät vilka Ohm du har på originalpoten vid max och min spakutslag.
Mät vad du har för max och min Ohm på nya poten vid spakutslag så ska du få reda på vilka motstånd du ska ha för att det ska bli procentuellt samma.
OBS - mät utan dina serie och parallelmotstånd som bara gör kretsen olinjär.

Din värmeteori förutsätter att spänningen kan ändras men de strax under 5 volt du har över poten är konstanta så då blir strömmen en femtedel med ett 5 gånger så stort motstånd. Lägre ström = lägre värme. Värme (effekt) = volt gånger ampere alltså 21% om du går från 1 kOhm till 4,7 kOhm.

pgrts
2016-07-20, 19:19
Enligt dina tidigare uppgifter så är minläget vid 38% av potens läge och max är vid 62%.
Det är enkel matematik att räkna ut vilka motstånd som behövs för att justera den nya poten till samma procent om man vet vad den ger utan kompensation.
Tänk på att du kanske har trimmar på spakarna till din gamla radio.
Om det är en enklare radio så ska de förstås stå i mittläget när du mäter.
På nyare sändare så är det bara digitala signaler som går in i sändarens minne.

The Flyer
2016-07-21, 00:39
Mät vilka Ohm du har på originalpoten vid max och min spakutslag.
Mät vad du har för max och min Ohm på nya poten vid spakutslag så ska du få reda på vilka motstånd du ska ha för att det ska bli procentuellt samma.
OBS - mät utan dina serie och parallelmotstånd som bara gör kretsen olinjär.



Tänk på att du kanske har trimmar på spakarna till din gamla radio.
Om det är en enklare radio så ska de förstås stå i mittläget när du mäter.
På nyare sändare så är det bara digitala signaler som går in i sändarens minne.

Tackar! Sagt och gjort:

Radion är en digitalradio och är avstängd under mätning.
På radion är det mellan benpar 1-2: max 1,66 kohm och min 1,36 kohm

Vad gäller poten i spaken gjorde jag flera mätningar och får lite olika värden men det går väl att gå på genomsnittet. Antagligen beror det på att poten dels är lite sliten samtidigt som mekaniken i den inte är helt symmetrisk.

Lös potentiometer:
==============
Pot max åt höger ; 1-2 = 4,61 kohm 2-3 = 179,9 ohm
Pot max åt vänster; 1-2 = 218,1 ohm 2-3 = 4,58 kohm
(man ser att ohmsummorna blir lite olika mellan de olika benparen så den linjära lösa poten är antagligen inte helt symmetrisk 4,83 kohm i ena fallet och 4,76 kohm i andra fallet, medelvärdet ungefär 4,8 kohm)

Lös potentiometer monterad i spaktopp (mekaniskt ställt neutralläge vid 2,42 kohm mellan benpar 1-2 och 2-3):
=============================
Max vid fullt utslag mellan benpar 1-2 =3,72 kohm
Min vid fullt utslag mellan benpar 1-2 = 1,23 kohm

Med spaktoppens inbyggda begränsningar kan man således uttnyttja (((3,72+1,23)/2)/4,8) = 0,516 = 52% av potentiometerns hela banlängd.

pgrts
2016-07-21, 08:43
Då börjar man närma sig :-)
Du har alltså ca 24% av potens utslag på originalet och 52% på den nya poten.
Om den nya poten är 4,7 K så är det rimligt att summan av de yttre motstånden ska vara runt 5 K för att få ner den användbara ytan till hälften. Det är bara att fördela på ca hälften (2,4K och 2,7 K om du kör med E24-serien) på varje sida om du nu kan justera poten mekaniskt en aning för att centrera.
Vill du räkna på effekten så blir strömmen en halv milliampere och effekten alltså 2,5 milliwatt fördelat över de 3 motstånden. Inte direkt någon risk för överhettning alltså.
Sedan är det sannolikt inte alls kritiskt då radion säkert har justeringar typ EPO där du kan finjustera signalen ut till servot.

För övrigt så borde det finnas färdiga lösningar för ditt problem. Du är inte inte den första som har diskuterat flervägsspakar. För många år sedan var det vanligt med enspaksradio och jag tror att jag sett modernare saker med funktioner i toppen på spakarna.

The Flyer
2016-07-21, 15:59
Då börjar man närma sig :-)
Du har alltså ca 24% av potens utslag på originalet och 52% på den nya poten.
Om den nya poten är 4,7 K så är det rimligt att summan av de yttre motstånden ska vara runt 5 K för att få ner den användbara ytan till hälften. Det är bara att fördela på ca hälften (2,4K och 2,7 K om du kör med E24-serien) på varje sida om du nu kan justera poten mekaniskt en aning för att centrera.
Vill du räkna på effekten så blir strömmen en halv milliampere och effekten alltså 2,5 milliwatt fördelat över de 3 motstånden. Inte direkt någon risk för överhettning alltså.
Sedan är det sannolikt inte alls kritiskt då radion säkert har justeringar typ EPO där du kan finjustera signalen ut till servot.

Tackar och bockar för hjälpen

För övrigt så borde det finnas färdiga lösningar för ditt problem. Du är inte inte den första som har diskuterat flervägsspakar. För många år sedan var det vanligt med enspaksradio och jag tror att jag sett modernare saker med funktioner i toppen på spakarna.

Satte nu dit dina motståndsvärden och monterade in poten i spaktoppen. Mätte sen upp ohmvärdet mellan benpar 1-2: minutslag=1,55 k, max=0,84 k, neutral=1,24 k. Differens 1,55-0,84 = 0,71 k

Pot i nya digitalradion visar på en differens 1,66-1,36=0,3 k eftersom max där =1,66 k och min=1,36 k.

Så vad jag förstår så skulle man behöva begränsa motståndsintervallet i min pot med ytterliggare 0,3 k för att efterlikna den nya digitalradion. Så om jag då ökar motståndsvärdena med ytterliggare 0,15 k på var sida så borde det blir hyffsat tycker jag. Problemet är bara det att jag måste ju även flytta upp neutralläget mekaniskt så att jag får ett maxvärde i närheten av 1,66 eftersom digitalradion har 1,5 k i neutralläge och jag nu har 1,24 i neutralläge. Det betyder antagligen också att potens totala ohmtal måste justeras med ett motstånd över benpar 1-3.

The Flyer
2016-07-21, 23:50
-Nej fasiken också! Jag får det inte att stämma här.

-Om de yttre motstånden ligger runt 5k (jag har satt dit ett motstånd på 2,7k mellan 1-2 och ett på 2,42k mellan 2-3) och då får jag en diff på 0,71k mellan benpar 1-2. Radions pot som jag vill efterlikna har en diff på 0,3 mellan benpar 1-2 då max uppmätt värde = 1,66k och min = 1,36k....Hmmm....få se nu....jag måste ju minska motståndet från 0,71k till 0,3k på var sida och då skulle det betyda att jag sätter in två motstånd på vardera yttersida på runt 2,4k istället. Så måste det ju bli. Eller har jag fel?

pgrts
2016-07-22, 00:06
Motstånden ska så klart sitta i serie med poten , inte mellan benen på den.
--Motstånd --- Potentiometer ---- Motstånd -- Annars kan du ju inte få ca 10 K i slingan.
Sen ska du inte mäta ohmtalen utan spänningen ut på mittbenet på poten.
Radion mäter inte ohm utan volt.

The Flyer
2016-07-22, 01:09
Motstånden ska så klart sitta i serie med poten , inte mellan benen på den.
--Motstånd --- Potentiometer ---- Motstånd -- Annars kan du ju inte få ca 10 K i slingan.
Sen ska du inte mäta ohmtalen utan spänningen ut på mittbenet på poten.
Radion mäter inte ohm utan volt.

-Jag tror jag ger upp snart :banghead: Det är ju ingen ide att jag kör in ström i kretsen med min lösa pot som jag har satt upp på experimentplatta innan jag får samma ohmvärden mellan benen på den som det är på poten i radion? Annars blir det ju fel när jag byter ut kretsen i radion mot den på experimentplattan. Stämmer ohmvärdena på experimentplattan innan jag ersätter nått så vet jag ju med säkerhet att det kommer att fungera som det ska i radion.

pgrts
2016-07-22, 07:09
..Stämmer ohmvärdena på experimentplattan innan jag ersätter nått så vet jag ju med säkerhet att det kommer att fungera som det ska i radion.
Ledsen - Du tänker tyvärr helt fel. Du kan aldrig få en linjär enhet med det tänket du har om ohmlikhet med parallellkoppling med fasta och variabla motstånd. .

The Flyer
2016-07-22, 20:25
Ledsen - Du tänker tyvärr helt fel. Du kan aldrig få en linjär enhet med det tänket du har om ohmlikhet med parallellkoppling med fasta och variabla motstånd. .

Ingen aning faktiskt. I alla fall tackar jag så mycket för hjälpen jag fått även om det inte har ledit mig rätt på vägen. Återstår bara att försöka få tag på en exakt likadan linjär potentiometer och anpassa den i spaktoppen som den som sitter i radion. Men du måste väl ändå hålla med mig om att om ohmvärdet i neutralläge på två olika potar är lika så måste ju både strömmen och spänningen vara lika i båda fallen? Motståndet begränsar ju strömmen och man får då en viss spänning över motståndet.

pgrts
2016-07-22, 20:50
Motståndet begränsar ju strömmen och man får då en viss spänning över motståndet.
Du tänker ju rätt så bra om det nu hade varit en strömgenerator som matar kretsen - vilket det är när man mäter temperatur med motståndstermometrar.
Nu är det omvänt - du har en fast spänning som matar poten och då tänker man inte ohm utan spänningsfall över kretsen.
Du kan ju försöka bryta mot ohms lag om du törs ;-)
Koppla upp ett 5v-batteri på din testplatta och mät volt över pinnarna i stället så ska du får se att det är väldigt enkelt.

Jorgen
2016-07-23, 01:49
Som Patrik säger, det är enkelt bara du släpper det där med motståndet. Koppla upp kretsen jag ritade och så kommer du att se att du kan få den att ge exakt det utspänningsområde som du vill att den skall göra. De två extra potentiometrarna i kretsen är kopplade som variabla motstånd för att låta dig trimma in kretsen utan att byta motstånd.

The Flyer
2016-07-23, 22:35
Koppla upp ett 5v-batteri på din testplatta och mät volt över pinnarna i stället så ska du får se att det är väldigt enkelt.


Som Patrik säger, det är enkelt bara du släpper det där med motståndet. Koppla upp kretsen jag ritade och så kommer du att se att du kan få den att ge exakt det utspänningsområde som du vill att den skall göra. De två extra potentiometrarna i kretsen är kopplade som variabla motstånd för att låta dig trimma in kretsen utan att byta motstånd.

Jag får väl prova någon av metoderna så får jag se om jag kommer vidare. Tack i alla fall för tipsen! Just nu har jag hållit på med det alldeles för länge utan att komma dit jag vill. Får hoppa in i det när inspirationen kommer tillbaka...om den gör det...

The Flyer
2016-07-27, 00:17
Om vi tittar på dina mätningar i radion med originalspaken så ser vi att du har ett totalt utslag på strax över en volt ((2.98v-2.41v)*2=1.14v). Ett ganska litet mekaniskt utslag på originalpotentiometern används alltså. Annars skulle du fått ett utslag mellan 0 och 4.8v istället för 1.8-3v. Du behöver alltså begränsa signalen från din potentiometer, till ungefär det spänningsområdet. Då det även är lite mekanik med i spelet och då du inte vet hur stort utslag du behöver på potentiometern för att det skall kännas rätt så behöver du kunna justera det enkelt.

Det blir alltså tre potentiometrar enligt nedan från start. Två av dem är dolda inne i lådan och kan ersättas med motstånd efter att du hittat de värden som ger rätt känsla i radion.

58929

Spänningsdelare är ganska okritiska komponenter så länge de består av en potentiometer, du har normalt sett väldigt stora marginaler för att byta komponenter. Du vill inte belasta drivspänningen med en potentiometer som har för lågt motstånd, tex att ersätta en 5kohm potentiometer med en på 250ohm. Då kanske strömmen tillgänglig för spänningsdelaren inte räcker till. Du vill inte heller gå för långt åt andra hållet då AD omvandlaren som läser av signalen från spänningsdelaren drar lite ström från spänningselaren. Det kan alltså bli problem om man ersätter en 5kohm potentiometer med en på 250kohm.

Jörgen

Gjorde en sökning på Google och lyckades hitta ett simuleringsprogram för spänningsdelare som jag trodde skull kunna hjälpa mig http://www.greensilver.com/pic/elektronik/s-delare.exe

Med programmets hjälp trodde jag mig kunna lösa problemet utan att beställa hem två 10k potar men det går fortfarande trögt. Med hjälp av programmet så har jag fått fram rätt värden på motstånden tror jag enligt skärmdump på interfacet här:

59043

Jag skrev tidigare att spaktoppens mekaniska bana kunde täcka 52% av potentiometerns motståndsbana.Om man då skjuter reglaget längst nedtill i interfacet "Potentiometer simulator (%)" till 24% respektive 76% så blir Output V = 2,98v respektive 1,82v och det är vad jag vill ha. Men lik förbenat så får jag inte ut dessa värden när jag mäter upp kretsen som jag kopplat ihop på experimentplattan. Jag borde ju få det enligt vad simuleringen visar. Vad är fel? Jag misstänker att jag inte ska koppla enligt interfacet men nu har jag hållt på med det här så förbenat länge att jag vet snart inte vad jag håller på med.

Jag har alltså kopplat kretsen som bilden i interfacet ovan och tar ut signalen på 2:an men Jörgens schema nedan tar ut signalen på 3:an enligt:

59044

Jorgen
2016-07-27, 01:07
Hej,

Det där är bara bennumreringen som är lite olika på potentiometern jag valt och den de använt i programmet. Om du tittar på schemat så ser du att det är "samma" ben men med olika nummer. På en vanlig potentiometer så är det det mittersta benet du vill ta ut signalen på.

Jörgen

pgrts
2016-07-27, 08:06
Kan det vara så att du har hittat en logaritmisk pot att leka med?
Det måste vara en linjär sak till radion.

The Flyer
2016-07-27, 22:06
Kan det vara så att du har hittat en logaritmisk pot att leka med?
Det måste vara en linjär sak till radion.

-Nej den är linjär. Kollade en extra gång för säkerhetsskull och vred poten efter ögonmått till 50% av fullt utslag och får då 2,45k mellan 1-2 och 2,35k mellan 2-3 och det är ju nästan halva det totala motståndet uppmätt på de yttre benen. Poten verkar vara på 4,8k och inte 4,71k men det gör ingen skillnad på Vout vid 24% resp. 76%.

Jorgen
2016-07-28, 16:30
Du skall givetvis koppla exakt enligt schemat! Om vi tar schemat i skrift (utan att blanda in bennummer) så får vi:

Koppla motstånd ett till jord, andra benet på motståndet till ett av de yttre benen på potentiometern.

Koppla motstånd två till 5v och till det andra ytterbenet på potentiometern.

Ta ut signalen på det mittersta benet på potentiometern.

pgrts
2016-07-28, 17:11
Och så behöver det inte vara så där exakt. Det finns en massa saker att justera på i sändaren.
Du har oftast plus 50% på båda hållen i EPA och minus kan du gå minst lika långt.
Bara det är något så när blir det säkert bra. Är du inom en halv kiloohm kommer det säkert att bli bra.
Det är inte alls som att försöka trimma analoga sändarkretsar med oscillatorer där det måste vara riktigt nära för att bli bra.

The Flyer
2016-07-29, 22:57
Du skall givetvis koppla exakt enligt schemat! Om vi tar schemat i skrift (utan att blanda in bennummer) så får vi:

Koppla motstånd ett till jord, andra benet på motståndet till ett av de yttre benen på potentiometern.

Koppla motstånd två till 5v och till det andra ytterbenet på potentiometern.

Ta ut signalen på det mittersta benet på potentiometern.

-Jo det är exakt så jag har gjort.

-Detta är enerverande alltså! Riktigt irriterande! Jag blir tokig...Fick hem två 10 k potentiometrar men det funkar ju inte alls att skruva in det. Särskilt när jag bara har en voltmeter. Min- och maxvolttalet flyttar sig mer eller mindre uppåt och nedåt beroende på hur mycket jag skruvar på den ena eller andra poten. Det verkar bli omöjligt att justera in rätt min och maxvärden. Någon som har nåsgon ide hur jag ska gå tillväga med tre potentiometrar och en voltmeter?

-Värdena jag fick till i programinterfacet blev ok vid 24% och 76% om det var 24% och 76% som gällde. Jag fick lägre Voutput värden i verkligheten än förväntat och det beror antagligen på att skjutreglaget 100% nedtill i interfacet utgår från en 360 graders vridning på poten. Man får alltså fel värden mha programmet om INTE poten kan vridas 360 grader. Ett annars ganska bra program hade kunnat göras bättre kan man tycka.

-Hade jag kunnat vrida poten 360 grader så hade nog ohmvärdena som programmet funkat hyffsat men poten på 4,7k-4,8k i spaken kan bara vridas 225 grader uppskattningsvis. Ovanpå det, när sedan locket monteras dit på spakpoten så blir det en liten mekanisk begränsning på ytterligare 92 grader från de 225 som poten omfattar. Så utifrån antagandet att skjutregalaget i interfacet utgår från 360 grader så får jag försöka räkna om nuvarande ohmvärden i interfacet så att jag får output 2,98v resp. 1,82v vid 68,5% respektive 31,5% istället antar jag. Men nu har jag vridit och vändit på alla siffror här så jag vet inte ens om jag tänker rätt just nu och är därför inte förmögen att lösa detta just nu utan får nog tänka ett tag till.

Jorgen
2016-07-30, 00:56
Enklaste metoden för att ställa in det kan nog beskrivas som lite åt gången ;)

Steg ett, ställ in mittpunkten:
Börja med trimpotentiometrarna i mittläge. Mät spänningen på din potentiometer när de också är i mittläge. Justera trimpotentiometrarna, om du kortslutit samma två ben på båda potentiometrarna så skall de då vridas åt olika håll lika mycket tills du får 2.5v på den mittersta potentiometern. Eller den spänning som du mätt upp i radion med den befintliga potentiometern när den är i mittläge!

Steg två, ställ in ändlägena:
Mät spänningen på den mittersta potentiometern när den är i sina mekaniska ändlägen som de kommer att bli när den är monterad. Om vi säger att du får ett område som är 1-4v så behöver du höja motståndet i de två trimpotentiometrarna, om du kortslutit samma två ben på båda potentiometrarna så skall de då vridas åt samma håll lika mycket. Prova dig fram till vilket håll du skall vrida.

Repetera steg ett och steg två tills du får mittpunkten och ändlägena att stämma så bra som möjligt.

Det är viktigt att du har linjära potentiometrar, det blir mycket krångligare annars.

The Flyer
2016-07-30, 14:05
Justera trimpotentiometrarna, om du kortslutit...

Kortslutit? Hmm...Nu fattar jag ingenting. Vad ska jag kortsluta? Om jag använder ben 1-2 på pot 1 och 3 och kopplar in dem i serie på ben 1 och 3 på pot 2 (poten i mitten) ska jag då kortsluta mellan ben 2 och 3 på pot 1 och 3?

Jorgen
2016-07-30, 19:23
Om du kollar på mitt schema så ser du vad jag menar. Kortslutningen där har ingen elektrisk funktion, det är mer för att ge mekanisk stabilitet när man monterar den.