handdator

Visa fullständig version : Hur vet man motorstorlek



Lada008
2016-07-17, 18:44
Hej
Har en gammal ritning på en Gloster Gladiator som har en spännvidd på ca 1,6 m ca
och enligt ritningen ska ha en 60:a tvåtakt
Jag tänkte förstora ritningen så att den får en spännvidd på ca 2,10 2,20
Nu är frågan hur stor motor ska jag ha
Kravet för min del är en fyrtaktare
Nån som har något bra tips på vad som kan vara lämpligt

bokis
2016-07-17, 19:29
Utan att vara hundra på detta så tror jag att att du ska upp till minimum 50cc tvåtakt,troligtvis är detta i underkant..Finns det som bygger denna i kvartsskala (finns ritningar) och som fyrtaktsalternativ så är det ROTO 80 FS som kommer närmast..
Ren kvartsskala så är det tex DLE 120 som sitter i den..Hittade denna combo på nätet..Får en Saito stjärna plats i kåpan kan det funka men vad räknar du med för slutvikt?

flygrc
2016-07-17, 20:15
Dubbeldäckare i den storleken, gott om bäryta, ska inte vara övermotoriserat så även om den blir så tung som 12-14 kg så gissar jag på att 50cc räcker länge, Kör ju 2,1-2,2m kärror i Imac med 50cc

henke2
2016-07-17, 21:08
Man kan ju klura på vilken vikt som verkligen behövs i nosen innan man köper motor. Oavsett vägval eller effektpreferens :)

bokis
2016-07-17, 22:06
Jepp Henke,och Gladiatorn har en ganska kort väg fram från CG till tändkulan i fram,är inte riktigt som
en capkatanasuchojextrayak,i den storleken,1:4.5 ? så är min gissning att en tung pjäs är det som behövs.
Brukar vara så på skalamodeller som har en stjärna där på orginalet.
Har en dubbeldäckare med en OS stjärna av 2m sorten o den lider inte alls av de där 2kilona i fram...
Går man sen upp ytterligare lite i storlek så är det Saito 450 eller ROTO:n som jag skulle satsa på.
Tippar på (om man inte är riktigt försiktig med attiraljer i bak) att det kan gå åt bly åsså..
Hittade en filmsnutt på en i kvartsskala,marginellt större än det som önskades..

https://www.youtube.com/watch?v=W2TOMKg03TQ

henke2
2016-07-17, 22:34
Jag har just börjat fundera på motorval och motortyper. För min del är det elmotorer. Där visar det sig att i en modell som kräver lätt motor så straffar det sig med mina växlade inrunners. De hamnar liksom långt bak i modellen. En outrunner kan till och med hamna i spinnern om man vill. Lite samma sak ser jag här med stjärna mot radmotor.

Jag förstår också att radmotor inte riktigt är val nummer ett här, men ville iaf belysa principen. En tyngre motor som går bättre är i detta fall bättre än en lätt som "inte går".

bokis
2016-07-17, 23:20
..håller med dig Henke,jnga invändningar i det resonemanget :icon_pidu:

Lada008
2016-07-18, 20:48
Hm
en os stjärna kanske inte vore helt fel
Vill ju helst ha fyrtakt till en sån modell