handdator

Visa fullständig version : Kablar mellan motor, batteri och fartreglage brinner upp.



zantack
2016-07-21, 16:51
Jag har precis börjat med radiostyrda flyplan och håller på och lär mig att flyga med ett litet Arttech Wingdragon 300. Efter att ha flugit en hel del med planet (ca 20 ggr) blev helt plötsligt motorn kraftlös. Trodde det var batteriet och provade med nytt batteri. När jag gjorde detta var fortfarande motorn kraftlös, inte död men inte tillräckligt stark för att lyfta planet. Samtidigt så började kablar mellan batteriet, fartreglaget och motorn att ryka och smälta. Jag fick inte detta plan att funka igen och har lagt det åt sidan ett tag. Sen fick jag utav en bekant ett halvkomplett likadant plan. Alla elektroniska delar såsom motor, fartreglage mm fanns även i detta plan. Jag hann flyga med detta plan ca 2 ggr sen hände exakt samma sak. Motorn blir kraftlös, låter vila, tar nyladdat batteri, motorn fortfarande kraftlös och kablarna börjar brinna. Jag har rätt batterityp och har ej kopplat om något. Någon som har en teori vad det kan vara?

Killenheladagen
2016-07-21, 19:01
Låter som det är borstade motorer som du bränner på löpande band?:) om kablaget smälter lär det vara kortslutning och/eller att elen på nåt sätt går förbi motorn.
Mvh Gustaf

Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

zantack
2016-07-22, 15:18
Låter som det är borstade motorer som du bränner på löpande band?:) om kablaget smälter lär det vara kortslutning och/eller att elen på nåt sätt går förbi motorn.
Mvh Gustaf

Skickat från min SM-T211 via Tapatalk


Ja, det är borstad motor. Kan det vara så att om kolen tar slut i motorerna så blir det för hög ström genom hela kretsen? Skulle vara ett sammanträffande att båda motorerna fått slut på kolen men jag kan inte komma på något annat. Kanske ska byta ut till borstlöst då.

Krille
2016-07-22, 17:53
Ja, det är borstad motor. Kan det vara så att om kolen tar slut i motorerna så blir det för hög ström genom hela kretsen? Skulle vara ett sammanträffande att båda motorerna fått slut på kolen men jag kan inte komma på något annat. Kanske ska byta ut till borstlöst då.

Låter som om motorerna är gjorda för t.ex. 9,4V NiMh batterier, då blir dom inte så långlivade med 3cells lipo om du kör det

Killenheladagen
2016-07-22, 18:25
Det går också bra att bara bränna ur dem, om det är kolet som tar slut eller förstörs vet jag ej men jag har förstört en hel del borstade motorer, det var en toyhelikopter på teknikmagasinet "Sky Dancer", kördes med 2s1500 15C lipo och borstad motor som var särskilt dålig, lämnade tillbaka 3st exemplar efter 20 flygningar alla med brända motorer pga för ivrig flygning.
Tror också som tidigare trott att det ev är fel batterityp om det är så våldsamt med ström så kablaget smälter!.

Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

McRegor
2016-07-22, 21:13
Borstade motorer av denna enkla typ tål sällan mera än 2S LiPo - om man skall förenkla.
Roger

Cummins
2016-07-22, 23:58
Jag har själv litet borstad glidare, och original så är det 2 cell som det levererades med, men fartreglaget brann upp, så monterade i ett 30 amp, fartreglage som klarar 3 cell.
Har provat och vilken skillnad i drag, dock inte mer än 50% gas, men kan göra fullgas max 5 sec innan man känner värmen från motorn genom frigoliten, då är det med propp monterad.

Så det verkar att du har för kraftigt batteri, då kablar brinner och motorn dör.

McRegor
2016-07-23, 00:16
Det är spänningen i kombination med belastningen (proppen) som bestämmer strömmen så 3S i kombination med samma propp som med 2S lär inte fungera länge. "För kraftigt batteri" är alltså inte relevant - däremot ett batteri med för hög nominell spänning (3S LiPo i st f 2S LiPo). De flesta aktuella 3S LiPo-batterier lär klara av att bränna små. billiga likströmsmotorer (och kanske reglaget) - i alla fall med en propp som ger för hög ström för aktuell drivlina.
Roger

Killenheladagen
2016-07-23, 08:14
Lite OT men bra tillfälle att komplettera kunskap,nog har jag rätt när jag påstår att borstlösa motorer går på växelström och borstade på likström, våra borstlösa ESC:s gör vår likström från accarna till växelström som borstlösa motorerna använder, i en borstad setup drivs motorn av likströmmen direkt genom reglaget, är de borstade reglagen vekare i förhållande till de borstlösa escs vad gäller överbelastning?

ts: Vad står det i manualen för kärran att du skall använda för batteri och vilken spänning på det batteriet?

Mvh Gustaf

Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

Pelee
2016-07-26, 11:17
Råkade ut får något liknande igår när jag flög Easy Star. Plötsligt blev det ett helt annat ljud från motorn och den tappade draget helt.
Det är original borstad Permax 400 och X-16 ESC med 2S. Har provbytt batteri men ingen skillnad. Trodde det var ESC:n eftersom motorn fortfarande går men med kraftigt reducerad effekt.
Misstänker nu att motorn bränt. Körde mycket fullgas eftersom jag hade stoppat på GoPron.
Kände på både motor, batteri och fartreglage när jag kommit ner men inget var varmt...
//Pelle

mikaelbe
2016-07-27, 11:10
Har också kört slut på borstad motor. Det var lillebrorsan till Sky Dancer, V912. Efter ca 30-40 flygningar var kolen helt slut. Dessa motorer är väldigt billiga och det verkar vara regel att man byter dem i parti och minut. Sen har jag en Blade MCPX med borstad motor, och den verkar hålla mycket bättre. Det är lägre spänning på denna motor, med det är nog också bättre kvalitet.

Angående borstlösa motorer så är det nog ingen ren sinusspänning, utan mer "syntetiserad" variant av det. Finns nog nån som kan detta på forumet.

Undvik borstade motorer, borstlösa motorer är så mycket bättre i alla avseenden. Det är oftast ganska lätt att byta både ESC och motor.

Killenheladagen
2016-07-27, 11:56
Har också kört slut på borstad motor. Det var lillebrorsan till Sky Dancer, V912. Efter ca 30-40 flygningar var kolen helt slut. Dessa motorer är väldigt billiga och det verkar vara regel att man byter dem i parti och minut. Sen har jag en Blade MCPX med borstad motor, och den verkar hålla mycket bättre. Det är lägre spänning på denna motor, med det är nog också bättre kvalitet.

Angående borstlösa motorer så är det nog ingen ren sinusspänning, utan mer "syntetiserad" variant av det. Finns nog nån som kan detta på forumet.

Undvik borstade motorer, borstlösa motorer är så mycket bättre i alla avseenden. Det är oftast ganska lätt att byta både ESC och motor.
Haha, 912 "hover" heli, kört slut på 5st sådana!! Efter 5 började det bli pinsamt att gå och lämma tillbaka dem (fick ny varje gång på garantin) har sett att 912 och 913 finns som borstlösa alternativ, , lite dyra för toygrade-kopter, dock hade jag rätt kul med 912an, den kunde man faktiskt få lite fart på! Böjde man upp balansbommen el vad jag ska kalla det så vikterna stod rakt upp fick man 300% extra rörlighet också, mod från Utube.

Jaha, visste inte att blade mcpx hade borstad motor, är inte den 3dkapabel? Körs den på 1s eller?
912an och 913 var ju 2s lipo; 2s800mah resp 2s1250mah, senare 1500mah. Gav Ok flygtid typ 7-9min men när cutoffen slog till gick helin i backen utan förvarning om man inte hade lite fart att bromsa med, kändes inget på trotteln alls när spänningen dalade.

ONt Har du läst i manualen TS vad för accar du skall ha?
Mvh Gustaf

Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

mikaelbe
2016-07-27, 13:48
Jag pillade dit en extra brytare på sändaren till v912 och lödde in så att man fick lite större servoutslag enligt nåt tips.

Jag har v1 av mcpx som var borstad motor på. Kan bli knepigt att göra 3D på, ESC:en slår av vid lite häftiga gaspådrag, men batterierna är inte helt nya tror jag, köpte den begagnad. Det är 1s 250-300 maH batterier.