handdator

Visa fullständig version : Rita i CAD



Thomas
2016-07-27, 22:00
Jag tänkte rita några spryglar i nåt (gratis) CAD-program, för att sen få dom laserskurna.
Bör väl sparas som dxf-fil, har jag hört.
Jag kan absolut ingenting om CAD-program, men det SKA gå att lära gamla hundar sitta....

Något förslag på vettigt program??

johanvm
2016-07-27, 22:08
Draftsight
/J

DavidFlygare
2016-07-28, 20:40
Google Sketch, ritar själv inte i det men eftersom det är gratis lär det finnas mycket guider på YT.

LIP
2016-07-28, 20:52
Jag ritar i Draftsight och tycker att det är hyfsat enkelt. Jag brukar kopiera över profiler från Profili till Draftsight där jag kan göra olika modifieringar så att jag får sprygeln som jag vill ha den.

/Lasse

kasoe
2016-07-29, 07:41
Jag har Draftsight men även FreeCAD installerat, inte ritat så mycket på någon av dom men både verkar funka bra. Har tidigare ritat i AutoCAD men den "studentlicens" jag haft slutade funka när de bytte licenssystem så jag har tagit hem nämnda CAD och labbat lite men ännu ingen seriös CADning...

http://www.freecadweb.org/

Hälsar,
Anders Ö

pgrts
2016-07-29, 08:38
Draftsight är perfekt om man har jobbat med ACAD och inte behöver mer än 2D.
Jag minns när vi knappade in koordinater till profiler i slutet av 70-talet - långt för ACAD. Skolan hade en HP-dator och plotter. Ingen skärm utan Teletype skrivmaskin och hålremsa om jag minns rätt.
Det var på Teknis i Hässleholm och profilerna skulle bli till vingar till Gilette som var en hangseglare som Anders Rättzén byggde och flög.

johanvm
2016-07-29, 22:19
Lite tips för draftsight:

Ett smidigt sätt att rita spryglar är via en scriptfil.

Skapa en textfil (tex i notepad) och spara den med extension ".scr"
Så här ska filen se ut (texten mellan citationstecknen):

"pline
X1,Y1
X2,Y2
X3,Y3
....
Xn,Yn

"
Xn och Yn är koordinaterna för de olika punkterna i sprygeln, tex så här: "0.1234,1.2344". (OBS! punkt resp komma)
Avsluta filen med en extra radbrytning, den avslutar koordinatinmatningen.
Drag-Droppa: scriptfilen in i draftsights ritfönster så körs scriptet. Om allt fungerar så blir det en pytteliten profil ritad kring origo.

Steget därefter är ofta att skala om sprygeln i Y-led så att profiltjockleken blir den önskade.
Jag brukar göra detta genom att kapsla in sprygelkurvan i ett block.
Skriv "BMAKE", markera profilen samt ge blocket ett namn.
I blockets properties kan man ändra scaling för X&Y separat (ändra bara Y, låt X vara 1).

När detta gjorts så skulle jag skalat upp blocket till rätt korda via "SCALE"-kommandot (då ändras både X & Y proportionellt).

Avslutningsvis kan man ta bort blockkapslingen via kommandot "EXPLODE" om man vill trixxa med kurvan ytterliggare.
/J

Flahultarn
2016-08-02, 09:57
Jag har försökt sätta mig in i mer eller mindre "traditionella" CAD program men aldrig tagit mig "över tröskeln". Så snubblade jag in på Sketchup och det gick lätt som en plätt. Det är väldigt intuitivt och snabbjobbat. Har hittills inte gått bet på något... Finns plug-ins som exporterar till DXF. Och massor med tutorials på nätet. Mitt tips!

dunker
2016-12-01, 09:31
Jag har nyligen börjat rita i SketchUp Make, men jag har inte kommit på hur jag "för över" vissa delar till planritning?
T.ex. sidan (rödmarkerad) på motorgondolen i bifogad bild. Den skulle ju vara bra att kunna skriva ut och använda som mall, men det kanske inte går i SketchUp?
På samma sätt få ut en planritning att bygga vingen på?

henke2
2016-12-01, 10:33
För profiler är ett vanligt cadsystem riktigt uselt. Jag använder alltid profili som ger bra vingprofiler utan att bli gråhårig över hur man tämjer en spline.

Wedde63
2016-12-01, 12:13
Henke, du menar som Catia V5 :-)
//Anders

Flahultarn
2016-12-02, 17:26
Om du ändrar Camera view till "Parallel projection" och sen använder någon av de fördefinierade vyerna så bör du få vad du önskar. Nu hittar jag inte var det är i menysystemet men jag trycker (på mac) cmd+1 – cmd+6, för de 6 olika vyerna man kan ha. Därefter, under "Document setup" (file menyn) se till att sätta "print scale" till 1:1.

Detta har jag använt och tycker det fungrar riktigt bra. Vill minnas att det gick att bara exportera markerat objekt men det kan jag inte hitta nu...

Sen skriver man ut det hela...

dunker
2017-01-11, 16:49
Tack Flahultarn!
Det funkar ju bra detta med att skriva ut.
Jag har ju bara en A4 skrivare så det blir att tejpa ihop men det blir rätt storlek.

Det blir en massa tomma ark som skrivs ut runt omkring men det finns ju inget där i SketchUp, vad kan detta bero på..?
Bifogar bilder på inställningar mm...

Flahultarn
2017-01-11, 19:56
Nu vet jag inte hur stort ditt objekt är men om jag antar att det skulle rymmas på ett A4 så ska du välja pappersstorlek A4 i utskriftsdialogen. Där det nu står 921 x 700, eller i rutan under "Tiled sheet print range" där kan du välja vilken sida av alla där ditt objekt ligger. Den inställningen är bra om man har stora objekt så delar programmet upp det och du kan tejpa ihop dem.

dunker
2017-01-13, 17:21
Jag skriver ut fenan, som egentligen får plats (i rätt storlek) på ett A4 men SketchUp envisas med att skriva ut den på sex (6!) A4? Se bifogad bild...
Nå'n som vet varför?

Flahultarn
2017-01-14, 16:08
Det är två inställningar som styr vad som styr hur utskriften kommer ut. Från "File"-menyn "Page setup" och "Document Setup".

Börja med Page setup och välj liggande eller stående beroende på vilket som passar bäst. Gå därefter in i document setup, där styrs skalan och du ser där också hur många sidor det går åt.

Men börja med att kopiera din part som du vill skriva ut till ett nytt document så du bara har det i fönstret för Sketchup kan inte skriva ut bara det objekt du har markerat.

Så ser det ut i MacOS iaf, om det är annorlunda i windowsversionen vågar jag inte sia om, men motsvarande måste gå att hitta där.

Hoppas det hjälper dig...

pernstig
2017-02-02, 11:46
Förlåt avvikelse från ämnet men jag är intresserad av att rita i 3D för senare utskrift på 3D-printer. Men jag har bara ritat i 2D tidigare , Autocad och numera Draftsight. Förslag på program?

UndCon
2017-02-02, 12:57
Förlåt avvikelse från ämnet men jag är intresserad av att rita i 3D för senare utskrift på 3D-printer. Men jag har bara ritat i 2D tidigare , Autocad och numera Draftsight. Förslag på program?

Sketchup är enkelt att komma igång med - gratis också

SniffSwe
2017-02-02, 13:35
Fusion 360 är bra för 3D-printing, särskilt sculpt-läget är fantastiskt eftersom det ger frihet och i kombination med model-läget så får man precision.