handdator

Visa fullständig version : OSD för plan?



Thomas
2016-07-27, 23:36
Jag är absolut nybörjare på det här med FPV, har bara fuskat lite med en EasyGlider med kamera och videosändare, samt Quanum goggles med mottagare.
Nu skulle jag vilja utöka elektroniken med OSD, GPS, RTH, kompass o.s.v. så jag kan få höjd, hastighet, kompass och "hitta-hem".
Nån som kan tipsa om bra (och billiga) pryttlar?
Jag har kollat lite på Banggood och GearBest, men vet inte riktigt vad jag letar efter.

Tips mottages tacksamt!

uffe_46
2016-07-28, 05:47
Den här tex, mycket prylar är det, så då håller du dig lugn en stund :sarcastic:


http://www.banggood.com/Pixhawk-PX4-2_4_6-Flight-Controller-NEO-M8N-GPS-Radio-Telemetry-PPM-OSD-3DR-p-977597.html

McRegor
2016-07-28, 10:09
Hej Thomas,
Tror att du skulle klara dig med denna billiga lösning - http://www.aliexpress.com/item/Tarot-TL300L-OSD-Module-Image-Overlay-GPS-System-For-250mm-Frame-Kit/32315831449.html
En kompis har ett par sådana och de verkar fungera fullt OK.
Roger

Fluf
2016-07-28, 11:03
Jag har kört med RVOSD och är supernöjd med den, kanske inte billigaste men fantastiskt trevlig och kompetent.

Thomas
2016-07-28, 11:54
Ja du Uffe, DÄR har man att göra en stund....

Tack Roger!
Blir det lika bra OSD som i videon
https://www.youtube.com/watch?v=BPAGRCe5cX8
2:10 in i videon, så är jag nöjd!

Fluf, den är säkert jättebra, men ett jäkla pris....

McRegor
2016-07-28, 12:29
Thomas - såvitt jag kommer ihåg - Ja !
Kompisen har 2 st till ett par multisar och skall beställa den 3:e för att sätta i ett vanligt flygplan. Och det borde ju innebära att han är hyggligt nöjd...:)
Roger

Kenneth E
2016-07-28, 15:22
Vector styrning, fungerar i flyg som multikopter och dessutom idiotsäker, flyger i default.

Thomas
2016-07-28, 20:15
'Ävlans Roger...
Nu halkade köpknappen.
IGEN!!!

McRegor
2016-07-28, 20:57
Kan trösta dig Thomas att även min köp-knapp fick liv på nåt sätt...:)
Roger

Thomas
2016-07-28, 23:03
Ja, den är rent livsfarlig!!

McRegor
2016-07-28, 23:16
Då skulle du bara veta hur knappen är beskaffad hos kompisen som bl a har denna OSD..:) Måste finnas nåt inbyggt darr i den knappen så många kuliga paket som dyker upp i hans hobbyrum...:)
Roger

Thomas
2016-07-29, 18:09
Magnet i fingret och stålknapp??

Killenheladagen
2016-08-01, 08:07
Vector styrning, fungerar i flyg som multikopter och dessutom idiotsäker, flyger i default.
Instämmer, denn lösning är lite stor och tung, dock är det den pålitligaste mest kompetenta FC jag sett, osd och gps med rth och stabilisering, missions och allt lull-lull, cyclops tornado skulle även täcka dina behov lite billigare!

Vectorn dock är väääldigt bra och enkel att ställa in/om, den är i princip p&p och den har 5V ut -filtrerat och är i mina ögon en topprodukt, rekommenderas varmt!

Och quanumvisir är utmärkta tycker jag! Större bild än goggles och du kan visa kompisarna också om du sätter den som display!

Lycka till, fpv är, minst sagt; vanebildande!

Lycka till! !!!

Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

Flahultarn
2016-08-02, 10:30
För er som letar avancerad OSD/AP vill jag upplysa om Pitlab System, en extremt smidig lösning med mycket funktion. Och det allra trevligaste är den helt superba supporten som ges i tråden på RCGroups där utvecklaren är ständigt närvarande och snabbt ger svar på ev problem (http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=2621107).

Utvecklarna lyssnar för övrigt på vad folk vill ha för funktioner och knackar kod för brinnande livet. Det är ett ständigt utvecklande och frekventa uppdateringar med ev buggfixar men framför allt massa ny funktionalitet.

Funktioner jag själv uppskattar
Man designar själv vilka fält och var man vill ha dem på bilden

Automatisk launch mode - dra på gas, lägg sändaren på marken och kasta. APn flyger själv till vald höjd med den valda stigvinkeln
RTH och STAB mode
Waypoints
Routes, mer avancerade än waypoints
Definiera landningsbanor och få vald bana i OSDn visuellt
Auto landning (har själv inte testat än)


Mer info, manualer mm finns på sajten: http://www.pitlab.com/osd.html

Jag är NÖJD =)

McRegor
2016-08-02, 10:47
Nåja - nu talar vi om liiiite mera avancerade grejor än det Thomas efterfrågade. Säkert alldeles utmärkt grejor men för Thomas (och mina egna) behov lite "overkill".
Roger

Thomas
2016-08-19, 20:26
Häpp!
Långsamt gör man framsteg i denna elektronikvärlden.
Nu har jag fått hem min "OSD TAROT TL300L" och håller på att koppla in den i min 'EasyGlider'.
Allting funkar klanderfritt, men en liiiten fråga:
Spelar det nån roll vilken sida som är UPP på GPS-enheten?
"Text-sidan" eller den 'blanka' sidan upp??

Flahultarn
2016-08-19, 21:20
Det brukar det göra, vet inte om det är alltid men skulle tro det. Är det den här ska den va som det ligger på bilden.

http://www.fpvmodel.com/u/tmp/goods_desc/2015-03/20150305172346-5332.jpg

Thomas
2016-08-19, 21:36
Det är den ja, Okej, jag lägger den som på bilden med textsidan/komponentsidan uppåt...

kenneth.eriksson.94
2016-08-20, 01:00
Ganska enkelt, välj😃 den sidan där du får flest satelliter!

Killenheladagen
2016-08-20, 05:56
Kul att du börjar bli klar! Du gör easyglidern till en fpvplattform m RTH ? Mvh Gustaf

Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

McRegor
2016-08-20, 08:54
Thomas - har också en sån liggandes på byggbordet sen några dagar. Men lite osäker om den skall in i 250-quadden eller en "vanlig" flygmaskin. Testade den gamla Easyglidern igår med en enkel AOI-kamera men precis som när jag flög den förra gången, för bra många år sedan, så har jag märkliga överhettningsproblem i fartreglaget så det går ner i nån form av säkerhetsläge efter några få minuter - trots eller kanske snarare p g a mycket lugn flygning. Skulle byta det direkt om det inte vore så att jag måste skära upp kroppen för att komma åt allt... Nåja - annat flygetyg är ju snart på ingång..:) Kan dock konstatera att FPV är inte lika enkelt för gamla hjärnor som för yngre... Men det kanske mest beror på att man är en mycket fegare flygare nu än när man var yngre - mindre risktagare helt enkelt..:)
Roger

Thomas
2016-08-20, 22:48
Då har jag testat lite idag, men blir inte riktigt klok på vissa funktioner.
Dels är det lite eftersläpning i visningen, dels visar nog inte RTH-funktionen rätt värde.
Det bästa är nog att köra visuellt och använda displayen som stöd.
Jag ska testa vidare och se om jag kommer överrens med displayen....

kenneth.eriksson.94
2016-08-20, 22:55
Hur ofta uppdaterar ditt system, minst 5ggr per sekund är behagligt.

Killenheladagen
2016-08-21, 06:53
Hej vill bara flika in att jag har premiärkört en OSD själv nu,
alltid kört utan och tyckt det varit lite onödigt då jag fpvflyger så nära att jag hör lipobuzzers o dyl.


Dock så satt en osd på senaste förvärvet och jag måste säga att jag är mkt nöjd m den, trodde den skulle besvära mer än den gjorde, overlayen stör ju inte alls och det är väldigt intressant att se hur accen beter sig under olika förhållanden.

Min BO spiderhex har en mkt bra osd som tillsammans med Naze32an ger mig spänning, förbrukade mah, förbrukning i Ampere, kompass, art.horisont, mitt namn(:) ,samt HÖJD(har ej gps på)

Den heter Doge OSD och passar under/över naze, f3-korten och ger filtrerad 12v och 5v.bra grej!

Tror ni att kombinationen barometer+variometer är en pålitlig källa till höjdtelemetrin utan gps? Den verkade stämma väldigt bra?
Mvh Gustaf



Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

McRegor
2016-08-21, 09:29
Rätta mig om jag har fel men det är väl just barometer som man använder helst när man skall mäta höjden... Det är väl så variometer-givarna är uppbyggda.
GPS har ju andra möjligheter (RTH bl a) men höjdmätning är nog exaktare men en bra barometrisk mätning - men jag kan ha fel i detta...:) Men i den enhet Thomas har är det väl valbart vill jag minnas...
Roger

Thomas
2016-08-21, 11:11
Helt rätt Roger, GPS eller barometer väljer man i setup-menyn.
Ska kolla vad min är inställd på...

theailer
2016-08-21, 12:07
Rätta mig om jag har fel men det är väl just barometer som man använder helst när man skall mäta höjden... Det är väl så variometer-givarna är uppbyggda.
GPS har ju andra möjligheter (RTH bl a) men höjdmätning är nog exaktare men en bra barometrisk mätning - men jag kan ha fel i detta...:) Men i den enhet Thomas har är det väl valbart vill jag minnas...
Roger
Problemet är väl just "bra" barometrisk mätning. Har för mig att de flesta AP kör med gps höjd. Mäta stigning/dykning fungerar barometer till men inte exakt höjd, så vitt jag erfarit iaf.

Killenheladagen
2016-08-21, 20:17
Problemet är väl just "bra" barometrisk mätning. Har för mig att de flesta AP kör med gps höjd. Mäta stigning/dykning fungerar barometer till men inte exakt höjd, så vitt jag erfarit iaf.
Jo men i detta fall har naze32 både variometer och barometer som arbetar ihop, alt.hold fungerar hur bra som helst, höjden i osdn verkar stämma rätt bra, dessutom uppdaterar den uppfriskande ofta!!
Vario och barometer via osd är ju ett sätt för migmatt få vario i en segelkärra, synd att jag konstaterat att det är tråkigt att fpvsegla, tror dock DS eller sloping kan vara riktigt skoj FPV, ska prova m easytrainern nån dag!


Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

theailer
2016-08-21, 23:16
Jo men i detta fall har naze32 både variometer och barometer som arbetar ihop, alt.hold fungerar hur bra som helst, höjden i osdn verkar stämma rätt bra, dessutom uppdaterar den uppfriskande ofta!!
Vario och barometer via osd är ju ett sätt för migmatt få vario i en segelkärra, synd att jag konstaterat att det är tråkigt att fpvsegla, tror dock DS eller sloping kan vara riktigt skoj FPV, ska prova m easytrainern nån dag!


Skickat från min SM-T211 via Tapatalk
Ah fasiken.
När jag höll på med naze så var baron väldigt opålitlig. Men det var ett par år sedan.

Killenheladagen
2016-08-22, 13:30
Ah fasiken.
När jag höll på med naze så var baron väldigt opålitlig. Men det var ett par år sedan.
Jag vet, min förra naze rev5 kunde INTE alt.hold , den blev tokig då, det händer ju grejer varannnan dag i mjukvaran så nazen är bättre idag!

Jag startade t o m LOS igår, slog på alt.hold och satte på mig Googles i maklig takt, hexan bara hängde i luften som en phantom i gpslock. Ingen vind iofs men detta var ej möjligt m min zmr naze32 rev5 full.
Kanske hexa-konfigurationen är såpass mer stabil att den driver mindre?
Mvh G


Mvh G

Ah fasiken.
När jag höll på med naze så var baron väldigt opålitlig. Men det var ett par år sedan.
Jag vet, min förra naze rev5 kunde INTE alt.hold , den blev tokig då, det händer ju grejer varannnan dag i

Skickat från min ST26i via Tapatalk