handdator

Visa fullständig version : Motor, propp och fartreglage till Slow Silver.



Poteta
2016-07-28, 09:28
Hej!
Efter helgens besök i Värmland blev kompisen och jag lite nostalgiska och kom fram till att vi ska bygga varsin Slow Silver igen. De förra flögs och kraschades för kanske 15 år sedan. :)
Ritningar har vi men förslag på motor och batterier m.m. är något mossiga. Finns det någon vänlig själ här som vet vad en Slow Silver är för något och som kan hjälpa mig med rekommendation på motor, propp, fartreglage och batteripack? Litiumladdare finns. :)

Eftersom vi ska bygga till hösten har vi ingen brådska med leveransen. Är det fortfarande Hobbyking som gäller om man vill komma billigt undan?

McRegor
2016-07-28, 09:51
Eftersom den konstruerades för en växlad, borstad 280-motor så behöver den egentligen inte så mycket kraft i nosen. En borstlös runt 30--40 g räcker säkert. SS konstruerades av en kompis till mig (KristianB) och det fanns rätt många i klubben den tid det begav sig - t o m ett par med en liten glödstiftare i nosen men personligen tycker jag nog att den är trevligare med eldrift.
Här finns en kort byggtråd - http://www.svensktmodellflyg.se/forum1.asp?viewmode=1&msgid=154556&page=&CurrentMainTopic=11&replypage=99
2S eller 3S beror ju lite på motorns KV och sen får väl väl behovet av vikt i nosen påverka storleken av acken - men mycket ström lär det inte dra när man "cruisar" fram med en SS.
Lycka till - nästan så man blev liten sugen själv att göra en resa tillbaka till elflygandets "barndom"...:)
Roger
Edit: Sök på Slowsilver på Svenskt Modellflyg så finner du en del info - bl a denna om en fungerande setup - http://www.svensktmodellflyg.se/forum1.asp?viewmode=1&msgid=250436&page=&CurrentMainTopic=1&replypage=99

bem
2016-07-28, 12:11
Hej,
Här är byggartikeln i PDF:
http://goto.glocalnet.net/bem/Modeller/Slow_Silver_Aoh_nr5-6_2001.pdf

Den byggdes även med pontoner (se PDF filen).
Den byggdes även med en 1,1 cc glödstiftsmotor och med skevroder av en kille i Västerås (se sista sidan i PDF filen).

Vikt verkar vara runt 400-450 gram på modellen i standardutförande, med pontoner vägde den ca 550 gram enligt artikeln och glödstiftsversionen ca 680 gram.

Du kan ju försöka anpassa installationen så du kan prova både 2 celler och 3 celler LiPo, kanske i lite olika kapacitet (mAh) lite beroende på om du vill ha den superlätt men lite långsammare och kanske kortare flygtid eller snabbare med mer ork. Och lite olika propellrar beroende på vad du väljer, 2 eller 3 celler.
Elmotor och fartreglage som pallar med både 2 och 3 celler LiPo finns om du kollar runt lite.

/Bo

McRegor
2016-07-28, 12:26
Fast jag vill minnas att glödstiftsversionen inte fungerade så bra främst kanske p g a att motorn inte var så jättebra.
Roger

Poteta
2016-07-28, 16:07
Jag vill bara ha den till att smyga runt husknuten med så det är inte tal om någon värstingprestanda.
När jag går in på Hobbyking finns det ju tusentals små borstlösa motorer, ett handfast råd om vilken jag ska välja hade uppskattats. :)

Får jag bara råd om motor så klarar jag resten själv, om inte så finns ju detta forum att tillgå. :thumbup:

mikaelbe
2016-07-28, 18:30
Hade en Slow Silver fram till 2013 då vingen bröts i en "häftig" manöver :(. Först hade jag en borstad växlad 280, men den degraderade. Bytte till en borstlös på ca 40 gram och körde på 2s 800 mAh nånting. Det gick långsamt och värdigt, tror att 3s kan bli för mycket, naturligtvis beroende på kV på motorn dock :). Det finns ganska mycket plats i en Slow Silver för all elektronik, alltså lättmonterat. Kan inte ge nån handfast rekommendation på motor, finns så mycket olika. Jag gjorde motorkåpan av botten på en 1,5 liter coca cola flaska, blev ganska snyggt.

Poteta
2016-07-28, 18:53
Problemet med Colaflaskor är att de numera är mycket större än när ritningen kom till. Jag får helt enkelt ut på flaskjakt!