handdator

Visa fullständig version : Lämpliga batterier för FPV mottagare/display



NisseF
2016-07-31, 00:03
Hej!
Jag e en nykomling på batteri-området och försöker bli klok på alla olika kontakter. Jag har flugit en hel del med quadcopters och nu gett mig in på FPV. Jag har införskaffat följande display och mottagare:

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__53706__Quanum_DIY_FPV_Goggle_Set_with_Monitor_KI T_.html

http://www.gearbest.com/multi-rotor-parts/pp_176501.html

Är det JST kontakten (den avlånga röda...) som dessa har och skulle i så fall detta batteri fungera:

http://www.gearbest.com/multi-rotor-parts/pp_360202.html (i större variant möjligen)

I sådana fall, skulle någon kunna rekommendera en bra laddare, verkar inte hitta något konsensus om vilken som är "bäst".

Stort tack!

(Postar både i batterier och FPV forumen eftersom jag inte vet vilket som är lämpligast, flytta som ni vill :) )

FinnbyFraggel
2016-07-31, 14:54
Ja, den röda kontakten är JST, dock skulle jag välja ett större batteri än 450mAh.
Jag kör en liknande lösning med 850mAh och jag får 7 flygningar á 6min / laddning.

/Jonas

NisseF
2016-07-31, 21:05
Ja, den röda kontakten är JST, dock skulle jag välja ett större batteri än 450mAh.
Jag kör en liknande lösning med 850mAh och jag får 7 flygningar á 6min / laddning.

/Jonas

Stort tack! Japp, lite större verkar vettigt!

Killenheladagen
2016-08-01, 07:50
Hej!
Jag e en nykomling på batteri-området och försöker bli klok på alla olika kontakter. Jag har flugit en hel del med quadcopters och nu gett mig in på FPV. Jag har införskaffat följande display och mottagare:

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__53706__Quanum_DIY_FPV_Goggle_Set_with_Monitor_KI T_.html

http://www.gearbest.com/multi-rotor-parts/pp_176501.html

Är det JST kontakten (den avlånga röda...) som dessa har och skulle i så fall detta batteri fungera:

http://www.gearbest.com/multi-rotor-parts/pp_360202.html (i större variant möjligen)

I sådana fall, skulle någon kunna rekommendera en bra laddare, verkar inte hitta något konsensus om vilken som är "bäst".

Stort tack!

(Postar både i batterier och FPV forumen eftersom jag inte vet vilket som är lämpligast, flytta som ni vill :) )
Jag köpte i all hast en B6AC+ för femhundra på teknikmagasinet!

Behövde snabbt kunna ladda 4s-batterier en helg och jag kollade så även online men det blev billigare från teknikmagasinet när man tog med frakt, dessutom var tidsaspekten viktig, jag kan nu också lämna tillbaka laddaren om den skulle strula och få en ny direkt i handen på 60min och det går ej med HK eller alixpress och likn.
Den har även inbyggt nätagg (det har ej alla laddare utan man man behöver ofta göra om en mobilladdare eller laptopladdare)
Du kan även (kablage medföljer) med banankontakter koppla laddaren till bil/mc/moped/båt-batteriet, eller en stor 3s-acc kan man ladda från också. (12V LIKSTRÖM) och ladda på fältet, storleken på laddaren är bra för det också, den har även skydd så man inte drar ur bilbatteriet helt så man blir stående, är man då själv på klubben med automatisk växellåda ,då har man problem:)

Långt svar som vanligt, lycka till!
När det gäller quanumvisiret med mottagaren så tar jag och kör in i en xt60 som grenar sig till skärmen och till videomottagaren från accen, det kan vara lite jobbigt att löda en xt60 i början, speciellt om man villl splitta ur dubbla kablar, det går att köpa parallellkontakter för xt60 som skulle göra samma jobb.

När det gäller quanumvisiret, det går audiokablage där, det finns åven två st högtalare i visiret väl dolda, jag hade JÄTTEPROBLEM med störningar på 5.8-bandet (1.2ghz var inga problem) och av en slump drog jag ur audiokablaget i visiret (ingen mick var kopplad och inget audio gick i sladdarna) och då försvann alla störningar, kan ej förklara vad som hände , slutsatsen var dock att koppla ur vita audiokablaget och tejpa över RCA-kontakten.

Den klarar ladda alla accar( du kommer behöva närmsta åren (ALLA verkligen, kamerabatterier-LI-ION, NIMH, NICD, och det medföljer sladdar för de flesta connectors om du inte är glad i att löda om kontakter, den klarar max 5A laddström och det är helt OK kapacitet för oss privatpersoner:) man kan koppla en bräda så man kan parallell-ladda flera accar samtidigt också om man har det behovet.

Den kan även ladda UR accar och "storage-laddning" (som är ~50% laddning vilket våra lipoaccar skall ligga på kring när vi ej använder dom)

det är mitt tips, många kommer rekommendera en sl ICHarger som nog är den bästa laddaren man kan köpa enligt folk här, jag tycker dock det kostar mer än det smakar, flera tusen för en laddare känns overkill om jag kan få mina accar laddade för 500kr bekvämt istället.
Det finns mkt kopior på denna B6AC+ (du vill ha plusset med) , teknikmagasinet verkar ha "originalet" enligt mina efterforskningar dock..


Lycka till!
Mvh Gustaf

Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

McRegor
2016-08-01, 09:42
Nåja - en iCharger 106B+ kostar verkligen inte "flera tusen" och räcker för väldigt många (6S, 10A, 250 W).
Har både en sån och dess "tvilling" (av allt att döma samma laddare under annat namn) nämligen denna - http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__66718__Turnigy_Reaktor_250W_10A_1_6S_Balance_Cha rger.html
Båda fungerar utmärkt och det är faktisk så att jag föredrar Reaktor-laddaren eftersom den har mera lättläst display - inte oväsentligt för en gamling som undertecknad...:)
Dock har dessa inget inbyggt nätaggregat utan de skall matas med 12--18 V likström - inget problem för mig eftersom vi har 12 V på fältet och sommartid gör jag de flesta laddningarna där. För laddning av småackar (bl a inomhusflyg) vintertid så har jag några små nätagg - typ 12V/5A - som fungerar bra och inte kostar mycket.
F ö har även jag XT60-kontakt mellan videomottagaren och acken så jag tar nån av mina 3S-ackar som är lediga. Begränsningen md JST är att det i regel bara är småackar (typ max 600 mAh) som har dessa som standard - om man inte vill löda om själv vilket man i o f s måste lära sig som elflygare.
Roger

McRegor
2016-08-01, 09:47
Såg nu att du skapat 2 trådar med samma frågor men du har ett svar från Fredrik i den andra tråden.
Roger

Keffe1
2016-08-02, 13:03
Min erfarenhet av externt nätagg är inte så bra. Det inbyggda är ibland underdimensionerat och kan paja vid för högt amperetal. Har dock inte koll på just den nämnda modellen.

McRegor
2016-08-02, 14:22
Skall man ladda hemma, och lite kraftigare ackar, så finns knappast nåt annat alternativ än en bra laddare och externt nätagg. De laddare som har inbyggt agg har ofta rätt låg laddeffekt. Köper man ett vettigt nätagg så ser jag inga bekymmer med den lösningen.
Roger

Keffe1
2016-08-03, 23:50
Förlåt, menade internt ovan! Ett bra alternativ till ett köpt nätagg kan vara att botanisera bland skrotade laptops. Se till att du hittar ett agg som ger runt 12 V och tillräckligt många ampere.

Killenheladagen
2016-08-04, 07:51
Jag trycker på igen med att en femhunka på teknikmagasinet ger dig en laddare som du förmodligen inte byter på måånga år!
Det är lått för mig att löda om ett nättagg så det passar en laddare men varför? Jag har alla MINA accbehov täckta med b6AC+ och med 5A laddström laddar du det mesta riktigt fort
! Denna laddare är verkligen plugandplay och du får med en kabelhärva med 8st olika battericonnectors vilket gör att du slipper löda och har adaptersladdar för 3år framåt!
Du kan koppla en bräda och ladda flera accar samtidigtmmed denna också, och dra 12V från bilbatteriet med krokodilklämmorna som följer med och ladda på fältet, smidigt då laddaren inte är jättestor!
Dessutom om du har nåt strul är det skönt att dra ner på sran och få en ny produkt direkt!
B6AC+ ger dig 5A laddström maximalt och om du ej skall köra enorma octokopters med extrema accar så år 5A mer laddström än de flesta accar mår bra av, jag laddar mina mellan 2-3a beroende på storlek och skick.

Vet att jag upprepar mig men det känns som en nobrainer för mig! Om du vill betala mer och joina ichargerklubben (typ illuminati:) så har icharger mycket bra rykte hos sina användare, jag undrar bara om de är värda priset som är ansenligt och då skickas det ej ens med nätagg?!

Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

McRegor
2016-08-04, 09:42
Gustaf - det ÄR skillnad på laddare och laddare. Jag har kört iCharger i stort sett sen den kom ut på marknaden och jag har sett allt flera som övergett sina tidigare laddare, och inte minst då Imac-laddare, till förmån för iCharger. Den är oftast bättre kalibrerad än de lite billigare laddarna, balanseringsladdar bättre/snabbare och har avsevärt högre laddeffekt än de billigare laddarna - även om man som jag nöjer mig med den minsta iCharger-laddaren. Den du rekommenderar har en ladddeffekt på 50 W, den lilla iCharger-laddaren har 250 W. Rätt stor skillnad och drygt 400 kr för "tvillingen" Turnigy Reaktor 250 W tycker i alla fall inte jag är mycket att bråka om. En bra laddare kan helt klart spara många ackar och vice versa... Och en bra laddare som är bra kalibrerad minskar också risken för brand under laddningsfasen - inte helt oväsentligt.
Roger

Ted_B
2016-08-04, 12:29
Nej, 50 W är inte mycket om man har lite större ackar. Dessutom vill jag gärna ha minst två kanaler att ladda från samtidigt.

McRegor
2016-08-04, 15:59
Jag kör dubbla laddare i st f en stor och kraftig med dubbla kanaler. Men det är ju nåt man själv avgör - lite beroende på vilken laddare man vill ha och om man redan tidigare har en bra laddare. T ex tar ju 2 st iCharger 106B/Turnigy Reaktor 250 inte speciellt stor plats.
Roger

Killenheladagen
2016-08-05, 05:55
Absolut, ni har helt rätt, och jag har förstått att de arbetar på olika sätt, dessutom finns det en säkerhetsaspekt även om ingen nog längre är så dum att de laddar accar oövervakat,

Jag tänkte mer på TS som är nykomling och precis, bprjat i hobbyn, då kan det vara mycket att köpa och att då kunna fixa laddaren komplett för en femhundring var ett val jag ville erbjuda så han inte trodde att man MÅSTE ha en icharger för att kunna ladda accar på ett bra sätt.
Jag använde t ex de medföljande "rtf"laddarna länge länge och de accarna används fortfarande utan tendenser till degradering eller taskig balans,,

TS som du märker råder det delade meningar om laddare, se till dina behov när du köper laddare - ej andras!

Mvh Gustaf

Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

McRegor
2016-08-05, 09:31
Vi hade å andra sidan en LiPo-brand på fältet för nån månad sen i samband med laddning (Imax-laddare) och acken var före branden till synes helt OK, laddaren rätt inställd men ändå hände det... Så mitt förtroende för Imax blev inte större efter det.
Roger

Killenheladagen
2016-08-06, 06:20
Vi hade å andra sidan en LiPo-brand på fältet för nån månad sen i samband med laddning (Imax-laddare) och acken var före branden till synes helt OK, laddaren rätt inställd men ändå hände det... Så mitt förtroende för Imax blev inte större efter det.
Roger
En till??? Mvh

Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

McRegor
2016-08-06, 10:54
Gustaf - vi har haft en troligen laddar-relaterad brand och den var för nån månad sen (tidigt i våras) - kommer inte ihåg exakt när den inträffade.
Roger

Ted_B
2016-08-06, 15:15
Laddaren är något som man kan frestas att köpa billigt men blir man fast i hobbyn växer man oftast ganska snart ur de billigare, mindre, enkla laddarna så då blir det en merkostnad när man behöver en bättre.

Killenheladagen
2016-08-07, 08:30
Gustaf - vi har haft en troligen laddar-relaterad brand och den var för nån månad sen (tidigt i våras) - kommer inte ihåg exakt när den inträffade.
Roger
Ok, trodde det var 2st nu!! Ja jag tror vi diskuterade den branden - det var en b6ac med en rätt ny acc? 4s-acc? Och ägaren kasserade laddaren efter branden?
Tror vi diskuterade detta direkt efter jag inköpt min b6AC+ så det var inte uppmuntrande, dock har den faktiskt fungerat riktigt bra den tid jag nu haft den, smidig, hyfsad laddkraft (5A) och lätt att använda, det verkar mockså vara en flitigt kopierad laddare, av alla jag sett (3st i klubben har dessa) så har ingen utav dem varit exakt lika min, färger på knappar, former på knappar samt att min är en del tyngre än de andras, vet ej om jag har en billig kopia med gamla PCdelar från 90talet som år tunga eller om jag har en icke-kopia, hursom laddar den accarna fint för nu och jag går inte ens och kissar när jag laddar numer, spec inte efter din klubbkompis brand McRegor!

Mvh Gustaf

Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

NisseF
2016-08-09, 22:47
Stort tack alla för tipsen! Jag körde på Gustafs linje med en B6AC+ från teknikmagasinet. Lär inte gå upp i batteristorlek (2S/3S just nu) på ett bra tag och jag känner inte att mitt elkunnande är tillräckligt bra för att ge mig på parallell-laddning så mer än 50W behöver jag nog inte på länge tänkte jag. Men när behovet kommer får det nog bli en iCharger i framtiden..

När vi ändå är inne på laddningsfrågor så har jag några korta:

Jag tänkte använda en ammunitionslåda att ha laddare och batteri i för att snabbt kunna stänga igen ifall nåt händer - är detta dumt med tanke på att lådan kan bli strömförande? Jag tror också någon här nämnde nåt om att det måste finnas hål i lådan, varför?

Rent generellt, hur många batterier tar ni med er till fältet om ni ska flyga quad? Om det tar drygt en timme att balansladda på 1C så betyder väl det i praktiken att man antingen måste ha duo/quadro-laddare eller en parallell-laddningsbräda om man vill ha fler än 2-4 batterier med sig?

Stort tack igen!

McRegor
2016-08-09, 23:47
Laddar alltid med 2C på fältet och för små inomhusackar ökar jag till 3C-laddning. Detta brukar de flesta ackar idag tåla - i alla fall med en bra laddare.
Roger

Killenheladagen
2016-08-10, 06:33
Stort tack alla för tipsen! Jag körde på Gustafs linje med en B6AC+ från teknikmagasinet. Lär inte gå upp i batteristorlek (2S/3S just nu) på ett bra tag och jag känner inte att mitt elkunnande är tillräckligt bra för att ge mig på parallell-laddning så mer än 50W behöver jag nog inte på länge tänkte jag. Men när behovet kommer får det nog bli en iCharger i framtiden..

När vi ändå är inne på laddningsfrågor så har jag några korta:

Jag tänkte använda en ammunitionslåda att ha laddare och batteri i för att snabbt kunna stänga igen ifall nåt händer - är detta dumt med tanke på att lådan kan bli strömförande? Jag tror också någon här nämnde nåt om att det måste finnas hål i lådan, varför?

Rent generellt, hur många batterier tar ni med er till fältet om ni ska flyga quad? Om det tar drygt en timme att balansladda på 1C så betyder väl det i praktiken att man antingen måste ha duo/quadro-laddare eller en parallell-laddningsbräda om man vill ha fler än 2-4 batterier med sig?

Stort tack igen!
Hej Nisse!

Varning för textvägg men här finns baskunskap för lipo och laddning;
Jag är säker på att b6ac räcker gott åt oss ett bra tag framöver, en parallell-bräda kostar inte många dollar och den kan du ansluta till b6ac!
Angående laddning, först reder vi ut termen C-rating, det är en indikator av hur mycket i- och -urladdning batteriet "tål" utan att lida i form av att tappa kapacitet, svälla och bli varmt, ev fallera totalt.
Om du laddar ett 2200mah-lipo m 2,2Ampere så laddar du det packet med 1C, laddar du det med 4.4Ampere är du uppe i 2c osv.
Din laddare kan trycka ut 5Ampere, på en parallellbräda fördelas dessa 5A över så många accar du laddar om du förstår? (Ex två 2200mah sitter i parallellbrädan och du trycker in 5A i brädan, då får varje pack 2.5A i laddkraft vilket är OK (strax över 2c)

Samma sak åt andra hållet; en acc på 2s2000mah med urladdning på 25C ger 25×2000mah=5000mah=50A som jag enligt batteriets C-rating då skall kunna plocka ur denna acc på en gång (50A ständig urladdning) detta stämmer nästan i detta exempel, mätte ut motsvarande 47A kommande från accen.(bra symaacc från kina, 2s2000 25C och 100g!)

Sedan kan man börja undra, jag har graphene 4s1500mah som hävdar 70C och än värre ett (248gram tungt)4s2200mah med 65-130C!! När det står 20C-40Cburst så menas att i högst 10s kan du plocka ur dubbla Ampereantalet ur accen vilket jag tvivlar på i det sista exemplet 2.2A×130C=286A!!! Vilket låter som alldeles för mycket.... vi får se idag, idag ska blackouten upp med den accen på för tuning,,

(OBS. Många fabrikat överdriver sina C-ratings, spec på kraftfulla multirotoraccar, typ 4s1300:or) och det står ofta "5C charge" vilket sliter på accarna enligt uppgift och sunt förnuft, accens jobbigaste del av sitt liv är när den laddas. )

Din B6AC klarar för övrigt att ladda upptill 6cells-accar, dom du ej skall flyga enorma multikoptrar med 8s så räcker din laddare förmodligen de närmaste åren! Glöm ej att på teknikmagasinet kan du slänga in din b6AC och få en ny första 24mån så tappa ej kvittot! Detta är fördelarna med att köpa svenskt och lokalt.

Ammo-lådan blir jättebra, att göra hål i den vet jag dock ej, kanske för att släppa ut röken för att ej värmen skall öka och smälta övriga accar i lådan? Min setup är att jag kör närapå hermetiskt tillslutet...och en hink sand bredvid, b6AC:n är kopplad via förgreningssladd med egen brytare och eget överspänningsskydd av nåt slag, det gör att jag kan bryta strömmen vid brand utan att behöva öppna lådan, och att förgreningssladden ev också kan bryta strömmen vid kortslutning osv.

Eftersom vi jämt har våra accar på storageladdning (inte sant?)din b6Ac har en funktion för det, oavsett om accen är under eller över 50% så fixar laddaren det sen kör du nästa acc osv om du vet att du ej ska ut nåt mer den dagen) så tar det ej spec lång tid att pumpa upp accarna till flygklara, så när du skall flyga laddar du upp dom i den takt du behöver, om du har jättebråttom en dag och laddar med 5A har du inte sabbat accarna. Detta har jag gjort flertalet gånger när en flygkompis plötsligt skall ut och inga märkbara negativa effekter av det, obs att dessa 5A laddningar görs hos mig på kraftiga accar.


C-Rating är också förknippat med vikt, generellt desto högre C-RATING desto större vikt (ger också mer kraft så det är en delikat ekvation i multirotorsetups, mim blackouthexa behöver en acc som kan leverera ~ 100ampere urladdning men behöver detta 4s2.2A 65-130C (286Ampere urladdning) för att balansera farkosten!!

Nåt att tänka på!
Ni mer erfarna kan väl läsa genom så jag inte skrivir nåt galet , tror dock allt jag skrev stämmer 100%
Mvh Gustaf


Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

Killenheladagen
2016-08-10, 06:41
Glömde, du frågade om antalet accar!
Jag brukar ha med mig minst 5 "flygningar" har lite olika accar och en del i parallellkoppling så vi skriver 5 accar kan man säga.
Den första accen gör jag alltid på 3s och känner in vind och RF-omgivning och börjar staka ur banan om deg är en sån jag skall flyga, annars manövrerar jag kring området i halvfart första accen, sedan åker 4s-accar på och farten ökar då markant från acc till acc i takt med adrenalinet!

Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

McRegor
2016-08-10, 10:34
Fast den aktuella laddaren har om jag inte minns fel max 50 W laddeffekt vilket begränsar maximala användbara laddströmmen högst drastiskt. Det innebär att en 3S-ack maximalt kan laddas med ca: 4 A och alltså att en 6S-ack då maximalt kan laddas med 2 A - vilket då också blir maximala strömmen per ack om man parallell-laddar 2 st 3S-ackar. Hade man istället valt t ex en iCharger 106B+ eller motsvarande så hade inte denna begränsning funnits redan för dessa relativt små ackar för den laddaren har 250 W max laddeffekt - alltså 5 ggr så hög som den aktuella laddaren. Talar vi om 4S-ackar så blir maximala laddströmmen för EN ack ca: 3 A och med parallell-laddning av 2 ackar följdaktligen ca: 1,5 A/ack med denna 50 W-laddare.
Beträffande ackars C-rating så skall man för det allra mesta ta denna med en stor gnutta tveksamhet eftersom det är få ackar som verkligen håller vad man lovar.
Vill man sen ha bra hållbarhet så skall man inte heller "tömma" acken alltför mycket - jag brukar själv tillämpa max ca: 70 % av tillgänglig kapacitet på mina "utomhus-ackar" medan billiga inomhusackar får ett lite jobbigare liv...:)
Roger

Killenheladagen
2016-08-10, 16:36
Nej, enligt laddaren trycker jag i 5A i mina 4saccar

Skickat från min ST26i via Tapatalk

erolwi
2016-08-10, 16:59
Rent generellt, hur många batterier tar ni med er till fältet om ni ska flyga quad? Om det tar drygt en timme att balansladda på 1C så betyder väl det i praktiken att man antingen måste ha duo/quadro-laddare eller en parallell-laddningsbräda om man vill ha fler än 2-4 batterier med sig?

Stort tack igen!

Har två accar (per sort), laddar alltid max C, uppåt 10C på Hobbyking accar. Då laddar jag ena nästan lika fort som jag flyger slut på det andra och kan flyga hela tiden med bara två. Aldrig haft problem med accar och inte märkt någon försämring efter många laddningar. Skulle sedan något acc för nån hundring stryka med så påverkar det ju inte utläggen i denna hobby...

Skickat från min D5803 via Tapatalk

McRegor
2016-08-10, 17:03
Gustaf - men om laddaren har en maximal laddeffekt på 50 W så blir det som jag skriver. I annat fall har den en högre maximal laddeffekt.
Roger

Killenheladagen
2016-08-11, 07:57
Gustaf - men om laddaren har en maximal laddeffekt på 50 W så blir det som jag skriver. I annat fall har den en högre maximal laddeffekt.
Roger
Ja då måste det vara högre än 50w jag hittar inte manualen nånstans men det är helt klart att jag kan ladda in 5A, jag tajmade laddningen nu igårkväll och det stämde, kan skicka in 5A i 4s-accar, har ej 5- och 6s annars skulle jaG prova där också, vet ej var dessa påstådda 50w kommer från? B6AC+ har inbyggt nätagg, kanske det är fel i dokumentationen eller att dokumentationen gäller en gammal modell el nåt?

Detta var en intressant vändning i diskussionen!
Mvh Gustaf

Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

McRegor
2016-08-11, 09:50
Kollade först hos Kullagergrossisten (den första leverantör jag fick träff på när jag sökte och som specade laddeffekten) - där anges 50 W och det var den siffran jag utgick ifrån och det är dessutom en vanlig laddeffekt på billigare laddare.
Men - när du sen säger att det fungerar med 4S och 5A så letade jag upp och laddade sen ner bruksanvisningen och där anges 80 W. Så din laddare kan ladda ett 4S-batteri med 5A men där går också gränsen för det skulle motsvara 84 W laddeffekt.
Om vi överför detta till parallell-laddning av 2 st 3S-batterier så skulle maxströmmen per ack ligga på 3,2A - och samma gäller då givetvis om du vill ladda en 6S-ack. "Gåtan" därmed löst - och Ohms lag stämmer fortfarande...:)
Roger

NisseF
2016-08-11, 12:50
Men - när du sen säger att det fungerar med 4S och 5A så letade jag upp och laddade sen ner bruksanvisningen och där anges 80 W. Så din laddare kan ladda ett 4S-batteri med 5A men där går också gränsen för det skulle motsvara 84 W laddeffekt.
Om vi överför detta till parallell-laddning av 2 st 3S-batterier så skulle maxströmmen per ack ligga på 3,2A - och samma gäller då givetvis om du vill ladda en 6S-ack. "Gåtan" därmed löst - och Ohms lag stämmer fortfarande...:)
Roger

Tack för all info, lär mig mycket från era diskussioner fram och tillbaka!

På bruksanvisningen jag fick står det 80W men 6.0A...vilket inte stämmer varken teoretiskt (som du sa) eller vad den faktiskt laddar med (kan inte klicka in högre än 5.0A). Funkade finfint att ladda!

Intressant dock var att när jag satt och pillade med cleanflight i 15 min med batteriet inkopplat till quaden (ställa in saker och lära mig programmet osv) så var sedan skillnaden mellan cellerna i accen rätt stor (tror jag?) 3.51/3.57/3.59. Inte ett stort problem eftersom jag ändå bara tänkte köra med balansladdning men lite märkligt kändes det eftersom jag hört att man kan vänta ett par laddningar innan man balansladdar..

McRegor
2016-08-11, 19:30
Balansladda från första början - ser ingen som helst orsak att inte göra detta.
Sen får du se om cellerna diffar även efter några cykler. Var din uppmätta cellspänning under drift eller obelastat ? Var det obelastat så tycker jag nog att du kört ner cellerna lite för långt.
Roger

erolwi
2016-08-11, 22:04
Alltså det här med balansering och hysteri kring små variationer förstår jag inte riktigt.

Lipot består ju av flera likadana celler. Varje cell fungerar ju helt individuellt oberoende av de andra. Dock så är cellerna alltid lite olika och laddas ju i-och-ur lite olika fort. Det enda som gäller är att inte överstiga max spänning (4.2v) och inte tömma cellerna för mycket. Laddar man inte max så missar man ju bara lite prestanda och flygtid, laddar, man ur för mycket kan cellen försämras. Det spelar ju igentligen ingen roll om en cell är 4.2 v och en annan 4.1 v.

Så om man inte balans laddar så driver ju cellerna lite. Laddar man utan balansering bryter ju laddaren när högsta cellen når 4.2 v och de andra är därmed inte max men de tar ju inte skada på något sett men du får någon mah och någon mV mindre än möjligt. Skulle cellerna driva iväg helt skulle ju risken kunna vara att man tömmer en cell för mycket men då har man nog ett dåligt acc. Så i rimligt användande bör set ju räcka att balansera någon gång då och då och snabbladda för det mesta.

Skickat från min D5803 via Tapatalk

McRegor
2016-08-11, 22:46
erolwi - där anser jag att du har lite fel. Om man inte balansleringsaddar så mäts spänningen över hela batteriet - alltså skulle t ex två celler kunna ligga på 4,10 V vardera vilket då driver upp den 3:e till 4,40 V innan batterispänningen blir 12,6 V totalt vilket normalt är den slutspänning som laddaren eftersträvar för en 3S-ack. Så laddaren mäter inte varje cell för sig om du inte balanseringsladdar - för med den typen av laddning finns heller inget behov och ingen användning av balanseringskontakten. Däremot har t ex iCharger-laddarna ett "snabbladdnings-läge" som inte laddar ackarna till 100 % utan stannar några % innan vilket spar lite tid eftersom det är de sista procenten som normalt tar den längsta tiden att ladda i - relativt sett. Så min rekommendation är absolut att balanseringsladda varje gång. Har man dessutom en laddare med väl fungerande balanseringsladdning - t ex en iCharger - så går även en sån laddning snabbt - i alla fall om man inte låter ackens celler dra iväg alltför mycket ifrån varandra genom att t ex bara balanseringsladda ibland.
Roger

Killenheladagen
2016-08-12, 07:53
erolwi - där anser jag att du har lite fel. Om man inte balansleringsaddar så mäts spänningen över hela batteriet - alltså skulle t ex två celler kunna ligga på 4,10 V vardera vilket då driver upp den 3:e till 4,40 V innan batterispänningen blir 12,6 V totalt vilket normalt är den slutspänning som laddaren eftersträvar för en 3S-ack. Så laddaren mäter inte varje cell för sig om du inte balanseringsladdar - för med den typen av laddning finns heller inget behov och ingen användning av balanseringskontakten. Däremot har t ex iCharger-laddarna ett "snabbladdnings-läge" som inte laddar ackarna till 100 % utan stannar några % innan vilket spar lite tid eftersom det är de sista procenten som normalt tar den längsta tiden att ladda i - relativt sett. Så min rekommendation är absolut att balanseringsladda varje gång. Har man dessutom en laddare med väl fungerande balanseringsladdning - t ex en iCharger - så går även en sån laddning snabbt - i alla fall om man inte låter ackens celler dra iväg alltför mycket ifrån varandra genom att t ex bara balanseringsladda ibland.
Roger
Tack där! Vad bra att vi redde ut B6AC:N och dess kapacitet, du redde även utmen sak för mig, läget "fast charge" alltså att laddaren skippar att jämna ut de sista procenten, så för absolut snabbast laddning är det detta läge i 5A som gäller och ej vanlig balans-laddning?

Nu laddar jag som sagt ej så intensivt utan planerar ofta mina flygningar och brukar skicka i 2c för det mesta.
Bra tråd blev det här!
Mvh Gustaf

Skickat från min SM-T211 via Tapatalk