handdator

Visa fullständig version : ASW okänt fabrikat i komposit, ~3m, bygg med mig!



Killenheladagen
2016-08-01, 07:46
Goddag alla entusiaster!
Bakgrund:
En fantastisk Lennart skänkte mig en stor ASW när jag köpte hans 3548 890kv-inrunner m 45A Esc för en femhunka, motorn körd 1h endast och är i nyskick, det var motorn som lockade först för ett framtida bygge men han nämde denna seglare..och att han skänker den och även slängde med en graupnerspinner med fällpropp och ett 3s2200 som såg nytt ut det med!

Seglarens vingar är 140cm/st och väger hälften av min MPX Herons vingar i samma stl, flygkroppen i glasfiber är vridstyv som en tegelsten och luktar god kvalitet, vingarna är spantade och täckta med nåt material jag ej minns nammet på, detta är alltså förmodligen ett mkt bra termikskepp!

Byggtråden startar jag för jag behöver nog lite tips och råd för modifikationerna jag tänker utföra på den.
Det jag vill göra innan jag anser den flygklar är följande;

-Skapa skevroder, detta är sida och höjd endast f n, jag gör antingen riktigt långa smala skev så slipper jag göra klaffar för camber/reflex som jag vill ha mix för på kärran och köper HKs spoilers för landning, alternativt göra klaffar för kråkbroms, dock är spoilers effektivare och mer förutsägbara vid landning.
Hur gör man på bästa sätt skev på en sådan vinge?

-sätta i motorn jag köpte , det lockar med en ren seglare men nu har jag ju rätt motor, propp och esc samt att kärran nu är anpassaD efter denna motor, såg att accen satt bak vid vingfästena förmodligen för att balansera den stora motorn, detta betyder att om jag placerar accen längre fram får jag bra CG utan motorn vilket betyder en hel del mindre vikt, tankar på det? Aldrig haft en ren seglare.

-Göra om vingspetaarna lite grann, modellen har dihedral f t och det blir för svårt att ändra tror jag men vingspetsarna behöver moddas för med skevroder är designen kring spetsen onödig och skapar extra motstånd.

-Montera in servon till allt, jag tror denna modell kan vara riktigt snabb och jag undrar om vanliga 9g-servon inte räcker till, höjdservot kanske bör vara lite större?

-Digitala servon tänker jag använda då jag såg en video om hur stor faktiskt skillnad det var i precision/upplösning vilket är viktigt i segelskepp, behöver väl ej MG-servon? De väger faktiskt en del och detta skall bli en mkt bra seglare har jag tänkt.

modellen är gammal och behöver lite kärlek, jag tånkte dra ut på detta projekt snarare än hasta genom det då jag ej är van vid detta material varken i vingarna eller flygkroppen! Där behöver jag er gubbar!

Nu är den kvar i bilen men återkommer med bilder på skönheten!!

Denna kommer bli en riktig stjärna - det känner jag på mig!!


Tacksam för alla tips, metoder och varningar ni kan ge mig angående detta bygge!
Anl till att jag ej nöjer mig med sida och höjd är att motorn tydligen är så kraftig att vid handstart vrider den åt vänster så man behöver kraft från skev att motverka detta enligt Lennart som har flugit den med RE bara, knixigt tror jaG han använde för att beskriva upplevelsen, och då är han en mycket bättre pilot än jag sannolikt!

Mvh Gustaf

Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

bem
2016-08-01, 16:41
Hej,
Lägg gärna upp några bilder på den nya ASW segelkärran. Kan bli lättare att ge råd då.

/Bo

Lelle
2016-08-02, 06:49
Tack för trevligt besök Gustaf.
Bara roligt om den kommer upp i luften igen då den annars bara hade blivit liggande i bygglokalen.

Håller med Bo, lägg upp en byggtråd. Alltid trevlig att se andras modeller växa fram. Tror att den blir riktigt trevlig om du får skevroder på den.

Killenheladagen
2016-08-04, 07:20
Hej och tack själv för trevligt besök! Riktigt fina kärror! Ni skall bara veta vad Lennart har i sin lokal, stjärnmotorer så det står härligt till!!!
Haft skittaskigt med tid hittills men huvudet snurrar på om ideer för seglaren, ska börja i helgen ofh vara flitig med kamerancså det blir kul att följa och lätt att ge råd, detta kommer bli en så bra seglare att jag skuttar av iver när jag tänker på det!!

Första tanken är materialval för skevrodren och hur långt ut jag sätter dem, ev och sannolikt är att jag vill ha 6 kontrollytor på vingarna; skev, klaff och spoiler, jag tänker att om jag gör tuunna skev längs hela vingens baksida så slipper jag göra klaffar (klaff för att kunna göra,"camber samt reflex ihop m skev) men om hela vingarkas baksida är skev så blir det ju närapå samma effekt med flaperons/spoilerons faktiskt! ?

Samt fabriksbyggda spoilers vill jag ha, för 3m spv lär inte alls vilja landa och då är det bra med nåt som skär av luftströmmen över vingarna!

-tacksam och förväntansfull-/ tack mvh Gustaf

Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

Killenheladagen
2016-08-08, 06:31
Hej, uppdatering!
Här har ännu inget hänt rent praktiskt!

Jag hartagit några fina bilder jag ska ladda upp senare med gopro, har funderat mycket på detta projekt, huruvida jag skall installera 3548 890kv motorn som passar och har ju båda propp och spiner och 45A esc, dock ser jag att platsen för accen är rakt under vingarna och det betyder att man kan balansera kärran utan motorn och få markant lägre vikt, det lockar lite att flyga den så men har ej någon som är så sugen på att bogsera mig och då återstår highstart..

Det blir intressant vilken väg jag tar med denna, kom hemslt gärna med spekulationer om vad Ni hade gjort, vad som är görbart osv. Motor vs ej motor vill jag också diskutera, man kan ju ev göra en droppbar powerpod också som räcker föf en stigning och faller skärm ner igen.
Montera den på bogseringreleasen!

Mvh Gustaf
Bilder kommer ikväll

Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

Kenneth E
2016-08-08, 08:17
Att droppa en skärm ned med motorn förkastade jag efter att ha provat, blev nästan av med paketet vid ett par tillfällen. Samt att du måste hålla koll på både modell, skärmen och har en plan om vart du kan släppa den och hur skärmen kommer att glida(den glider med vinden).
Det som vann vid tester var en motorpod som är avtagbar och monteras ovan tyngdpunkt vid behov, skulle en bogserare finnas på plats tar man bort den och man har plötsligt en seglare.
Annars finns alternativet: AFT-19 Schambeck modellbau

Killenheladagen
2016-08-09, 07:03
Tack Kenneth, såg en sån Fallskärm-lösning för en microseglare typ umx ask21 och det verkade fungera men jobbigt att vika skärmen och som du säger, hålla koll på seglaren och den fallande skärmen blir lite jobbigt, det mesta lutar åt att stoppa i motorn ändå, vill inte modifiera flygkroppen alltför mycket.

Skevroder då?det är spryglad vinge, om man fäster en tunn kontrollyta (skev) med gångjärn på bakkanten av vingen längsmed hela vingkanten så förändrar jag ju vingprofilen med ev försämringar så det rätta bör ju vara att skära ur det ur vingen, vilket material skulle ni använda för skevrodren i detta fall och hur skulle ni fästa dom, servona kan jag väl bara limma in och skjuta in "under" täckfilmen?
Mvh Gustaf

Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

Kenneth E
2016-08-09, 07:54
Bilder!

McRegor
2016-08-09, 08:11
Du kanske helt enkelt skall skippa att göra skevroder till en början. Kärran fungerar helt säkert utan. Startproblemen borde rimligen gå att komma förbi med varsam hantering av trottelspaken kan man tycka. Däremot kanske nån form av luftbroms om det går att installera utan alltför mycket jobb. Men jag skulle flyga kärran först - sen kan du fundera på om dina ombyggnationer kommer att tillföra nåt.
Roger

Killenheladagen
2016-08-10, 06:23
Hej och tack! Lelle som är mycket mer rutinerad än mig sa att den var mycket knixig att flyga OCH speciellt att starta med motorn, det du säger är lockande, väl på höjd tror jag att jac inte har några problem men att landa denna kommer kräva otroligt med tajming, inga bromsmöjligheter, inte ens side-slip !
Det vore ju enkelt att bara köra gummirepstart och flyga med sida och höjd utan motorn (den blir ju betydligt bredare i viktregistret då också) men jag har bestämt att motorn skall i och jag litar på Lelles omdöme att den skulle behöva skevroder, jag tackar för din input McRegor, precis den här typ av diskussion jag vill ha i denna tråd innan kniven åker fram...

Såå, skapa skev, spryglad täckt vinge, hur bete sig?

Jag tror mindre på iden att utöka korden och förändra vingformen med tunna låånga kontrollytor längs hela vingarnas baksida då det kan ge oförutsägbara effekter, vad tror ni? Vingarna har dihedral men inte mycket alls.

Okonventionellt men små canards? Bör man inte kunna använda det som kontrollyta för rollaxeln? Fult men innovativt? Utfällbara?

Kom gärna med mer input speciellt om hur man skär upp skev i en sådan vinge!!!

Vill ha skev och luftbromsar på, egentligen klaffar också men det klarar jag mig utan,

tänker bara på hur mycket jag får ur min MPx Heron eftersom klaff+skev täcker hela vingen så ger "camber" och "reflex" en helt ny dimension till seglandet då jag hela tiden kan ändra mellan stig, cruise och penetrering med en switch..

Mvh Gustaf


Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

Killenheladagen
2016-08-10, 06:24
Nu sover gravida Shrek igen och jag har varit lat men jag LOVAR att bilderna kommer upp under dagen så ni kan vara med på ett bättre sätt!!

Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

Lelle
2016-08-10, 07:02
Hej och tack! Lelle som är mycket mer rutinerad än mig sa att den var mycket knixig att flyga OCH speciellt att starta med motorn, det du säger är lockande, väl på höjd tror jag att jac inte har några problem men att landa denna kommer kräva otroligt med tajming, inga bromsmöjligheter, inte ens side-slip !
Det vore ju enkelt att bara köra gummirepstart och flyga med sida och höjd utan motorn (den blir ju betydligt bredare i viktregistret då också) men jag har bestämt att motorn skall i och jag litar på Lelles omdöme att den skulle behöva skevroder, jag tackar för din input McRegor, precis den här typ av diskussion jag vill ha i denna tråd innan kniven åker fram...

Såå, skapa skev, spryglad täckt vinge, hur bete sig?

Jag tror mindre på iden att utöka korden och förändra vingformen med tunna låånga kontrollytor längs hela vingarnas baksida då det kan ge oförutsägbara effekter, vad tror ni? Vingarna har dihedral men inte mycket alls.

Okonventionellt men små canards? Bör man inte kunna använda det som kontrollyta för rollaxeln? Fult men innovativt? Utfällbara?

Kom gärna med mer input speciellt om hur man skär upp skev i en sådan vinge!!!

Vill ha skev och luftbromsar på, egentligen klaffar också men det klarar jag mig utan,

tänker bara på hur mycket jag får ur min MPx Heron eftersom klaff+skev täcker hela vingen så ger "camber" och "reflex" en helt ny dimension till seglandet då jag hela tiden kan ändra mellan stig, cruise och penetrering med en switch..

Mvh Gustaf


Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

Gustaf.
Jag gjorde en enkel startvagga med 4 gamla hjul som jag hade liggande. Starterna blev helt odramatiska då. Att kasta den blir riktigt spännande kan jag lova, då den har en tendens till att klippa till vänster. Troligen av vridmomentet från motorn . Det funkar om du har någon som kan springa och kasta den rakt fram. 1/2 - 3/4 trottel.

Kenneth E
2016-08-10, 08:25
Eta har typ skev bakom baklisten, så det kan fungera. Behöver inga inlimmade gångjärn, stryk klädsel på ovan och undersida och fundera hur du skall montera fast servot, klart.

Killenheladagen
2016-08-11, 06:52
Gustaf.
Jag gjorde en enkel startvagga med 4 gamla hjul som jag hade liggande. Starterna blev helt odramatiska då. Att kasta den blir riktigt spännande kan jag lova, då den har en tendens till att klippa till vänster. Troligen av vridmomentet från motorn . Det funkar om du har någon som kan springa och kasta den rakt fram. 1/2 - 3/4 trottel.
En startvagga? En sån borde vi ha på klubben tycker jag men det har vi inte, jag borde bygga en som vi alla kan använda, det är inte hara jag som kör motorseglare på RFK FYRIS men jag har ingen god idé på rak arm om hur jag skall konstruera den rent praktiskt, skulle en skateboard modifierad (sätta på smalare högre hjul) fungera tro? Vi har gräsbana m 3-5mm gräs som högst? Hur fungerar själva släppet ?allltså när man skall rotera kärran och stiga, kör man bogseringsservot som fästpunkt eller en mekanisk lösning där kärran sitter i vaggan och puttar en främre vägg med vingarna tills rotationsfart är uppnådd och då bara stiger upp från vaggan?

Jag är ju frestad att slänga i 2 servon och köra den som den är bara för att få en ide om hur den känns men jag är lite orolig att sabba den då jag EJ är van alls vid "RE"-seglare så denna stannar på marken till den har både skev och spoilers!

När jag har fått ge tillräckligt med kärlek till denna misstänker jag att den slår min Heron på fingrarna rejält - och Heron är en mkt mkt bra kärra, höll rätt jämna steg med nån handbyggd 10tusenkronors komposithistoria från tyskland i (samma spv, 2.6m) på fältet i termiken sist, eller det kan ju ha varit talangrelaterat,..:)

Eta har typ skev bakom baklisten, så det kan fungera. Behöver inga inlimmade gångjärn, stryk klädsel på ovan och undersida och fundera hur du skall montera fast servot, klart.

"ETA" ?
Där har vi den nog enklaste och minst skadande lösningen för vingarna, det blir ju en stor fördel att ha de längs hela vingen
-skeven behöver inte vara tjocka alls, några cm räcker
-skeven kan ge mig reflex och camber i termik, dock ej crow men jag stoppar i spoilers.
-minimal operation av själva vingen, endast servona måste skäras ut.
-roll-raten blir rätt bra när kontrollytor täcker vingens baklinje.

Nackdelen är ju att vingen förändras i profil, den blir längre, vad det gör vet jag ej(längre kord), nån får gärna spekulera här!!

Ujuj, detta blir riktigt bra när det är färdigställt!

Tackar för tipsen, utan Er alla hade jag nog ej vågat ge mig på detta ännu!!
Mvh Gustaf

Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

Thomas
2016-08-11, 07:14
https://www.youtube.com/watch?v=e5i7Zq9VdlQ

Kenneth E
2016-08-11, 08:25
Om jag känner din kärra rätt så har du Clark -Y profil på den och då gör det inget om du förlänger kordan på vingen då den kommer gå ganska sakta genom luften om jag nu har rätt.

McRegor
2016-08-11, 08:56
Förstår inte riktigt varför du känner dig lite rädd att flyga en kärra utan skevroder - för mig är det inte det minsta dramatiskt.
Har ni bara 3--5 mm gräs på ert fält ? Konstgräs i så fall eller ?
Roger

kjni
2016-08-11, 09:13
Hej, en startvagga kan göras enkelt och billigt...så här gjorde jag för att slippa handstarta en 4 m elseglare.

En lagom hög/stor plastbox, ett par kolfiberrör, 4 hjul, lite vattenslang, några brickor och saxpinnar. Om ma vill vara snäll mot modellen kan man polstra med rörisolering. Efter att jag skar ut botten för att anpassa till planet blev lådan lite vek men det har fungerat OK. Om jag skulle göra en ny hade jag tagit 2 plastboxar, en för att fästa hjulen med bottnen kvar och uppåt och en annan fästad uppepå med bottnarna mot varandra och anpassad för planet. Med någon smart ihopkoppling av lådorna kan man ju ha flera olika överdelar om det krävs för olika modeller. Jag har inget fäste för modellen utan lägger den bara i vaggan och lättar när farten är lagom.

http://www.dokumenta.se/modellflyg/div/IMG_0854.jpeg

http://www.dokumenta.se/modellflyg/div/IMG_0855.jpeg

http://www.dokumenta.se/modellflyg/div/IMG_0856.jpeg

http://www.dokumenta.se/modellflyg/div/IMG_0857.jpeg

http://www.dokumenta.se/modellflyg/div/IMG_0858.jpeg

Med vänlig hälsning,
Kjell Nilsson

Killenheladagen
2016-08-13, 08:09
Hej, en startvagga kan göras enkelt och billigt...så här gjorde jag för att slippa handstarta en 4 m elseglare.

En lagom hög/stor plastbox, ett par kolfiberrör, 4 hjul, lite vattenslang, några brickor och saxpinnar. Om ma vill vara snäll mot modellen kan man polstra med rörisolering. Efter att jag skar ut botten för att anpassa till planet blev lådan lite vek men det har fungerat OK. Om jag skulle göra en ny hade jag tagit 2 plastboxar, en för att fästa hjulen med bottnen kvar och uppåt och en annan fästad uppepå med bottnarna mot varandra och anpassad för planet. Med någon smart ihopkoppling av lådorna kan man ju ha flera olika överdelar om det krävs för olika modeller. Jag har inget fäste för modellen utan lägger den bara i vaggan och lättar när farten är lagom.

http://www.dokumenta.se/modellflyg/div/IMG_0854.jpeg

http://www.dokumenta.se/modellflyg/div/IMG_0855.jpeg

http://www.dokumenta.se/modellflyg/div/IMG_0856.jpeg

http://www.dokumenta.se/modellflyg/div/IMG_0857.jpeg

http://www.dokumenta.se/modellflyg/div/IMG_0858.jpeg

Med vänlig hälsning,
Kjell Nilsson
Tack Kjell*! Vilken utförlig beskrivning och massa bilder, det gillar jag!

Du har aldrig vält vaggan? Tänker att kärran sitter lite högt och tp på vaggan blir lite mercedes aklass?
Hursom är detta en bra idé, jag tänker snacka med 2 gubbar och så kan vi slänga ihop en sån lite fort!

McRegor, jag menade cm, var lite snabbt skrivet, vi har dock bara två fält och två åkgräsklippare som vi kör med väldigt ofta, det är oftast mycket kort gräs, tänk kortare än golf-greenen.

Jag är ej rädd att flyga med endast sida och höjd, i själva verket letar jag efter en mindre dlg med just det, denna glasfiberseglare vill jag dock ha mer kontroll över, spec med motorn som är till så kan man köra roligare acro också med skev, nåt som jag tycker är vackert är snygg akrobatisk flygning med seglare, de är majestätiska och vackra - och ljudet som kommer i snabba dyk är såå härligt.


Tack för bekräftande av att jag kan förlänga kord på kärran, gör jag ytan längs hela vingen tror jag ett par cm räcker!


Målet med denna är att få den till en bättre termikare och allroundare än multiplex Heron, och bli min nya favoritkärra, helst späckad med spoilers och garanterat skevroder. Inget fpvtrams skall på det är INTE kul att segelflyga fpv, kanske hangflygning FPV men vanoigt termikande FPV utan vario är trååkigt,..

Tack
Mvh Gustaf


Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

NickeL
2016-08-13, 15:47
Jag är ej rädd att flyga med endast sida och höjd, i själva verket letar jag efter en mindre dlg med just det, denna glasfiberseglare vill jag dock ha mer kontroll över, spec med motorn som är till så kan man köra roligare acro också med skev, nåt som jag tycker är vackert är snygg akrobatisk flygning med seglare, de är majestätiska och vackra - och ljudet som kommer i snabba dyk är såå härligt.

Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

Det här är garanterat ingen modell man flyger soft 3D med, eller jo möjligtvis två gånger... första och sista...
Skevroder tycker jag definitivt att du ska fixa på den då jag sett just den modellen du köpt flyga irl samt har jag även provflugit den själv... och den behöver helt klart skevroder. kanske även sänka V-form etc så du får lite bättre effekt på skeven. har en liknande modell hemma som jag börjat bygga skev på, en Graupner Cirrus, blir kul att följa denna tråd och se hur du får till det :)

// Nicke

Killenheladagen
2016-08-16, 06:02
Det här är garanterat ingen modell man flyger soft 3D med, eller jo möjligtvis två gånger... första och sista...
Skevroder tycker jag definitivt att du ska fixa på den då jag sett just den modellen du köpt flyga irl samt har jag även provflugit den själv... och den behöver helt klart skevroder. kanske även sänka V-form etc så du får lite bättre effekt på skeven. har en liknande modell hemma som jag börjat bygga skev på, en Graupner Cirrus, blir kul att följa denna tråd och se hur du får till det :)

// Nicke
Haha, första och sista:)

Åhå vad roligt ,du har flugit denna? Och du instämmer med Lelle angående skevrodren!
När han beskrev kärran som "knixig" att flyga som (RE) och jag såg vad Lelle brukar flyga till vardags så tänkte jag att denna kärra flyger ej förrän skev är på den, jag vill verkligen inte vara den person som pajar denna vackra segelkärra!
Om du bortser från skeven, hur flög den? Hade den du testade motor i också?

Angående inköp till styrsystemet;
jag tänkte på servoplacering- först och främst, räcker 9g-standardservon? Jag har ju sådana hemma så det räcker, jag tänker också på vikten, skulle helst vilja ha digitala servon och om jag ska ha det kan jag lika gärna köra digitala servon överallt, dock kostar det, jag har 9g-servon så det räcker dock, åsikter kring det?

De har väl en dragkraft på ca 800g? Bör jag kanske använda 2st per vinge? (4st i skevrodren, tänker att det är lite overkill med klaffar då jag köper spoilers)
Jag är orolig att om skeven är smala och går längs med hela vingen med servohornet i mitten på skevet att det ej skall räcka till för full rörelselängd längs hela skevrodren?

Kanske man kan göra två fästpunkter-servohorn på skevrodren och dra dessa två till ETT servo per vinge, tankar kring det?

Mvh Gustaf

Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

NickeL
2016-08-16, 08:29
Hej Gustaf, som Lelle förklarade för dig så är den knixig att flyga.. sidrodret biter inte så värst bra och i starten så är motorn en aning overkill och sidrodret har svårt att hålla emot.

Ang servon så skulle jag nog kört på t.ex. Emax 12g metalldrev servon finns som analoga och digitala, ett servo per skev räcker gott och väl

NickeL
2016-08-16, 08:31
Lite positivt också såklart, När modellen väl är uppe i luften, rätt intrimmad med tp väl balanserad då flyger den mysigt, och jag är säker på att den blir mysigare med skevroder!

kenneth.eriksson.94
2016-08-16, 09:12
Kan ni inte bara förstora sidorodert?

Thomas
2016-08-16, 14:35
Det är absolut inget fel med bara sidoroder, bara det är tillräckligt stort.
Se bara på alla oldtimermaskiner!
Vingen MÅSTE ha rejäl v-form, eller ´dubbelknäck´, s.k. polyhedral. Och svängarna kan bli lite slängiga.
Jag har en liten oldtimer med världens minsta sidoroder, och den kan man t.o.m. rolla med!
Ta lite fart > lite dyk > upptagning och fullt sidoroder > i ryggläge-fullt dykroder > fortsätt runt till normalt flygläge.
Det blir absolut ingen REN roll, men kärran tar sig runt i alla fall.

Michael
2016-08-16, 17:54
Det finns ingen anledning att komplicera saker och ting. En elseglare upp till ca 3 m spännvidd kan enkelt handstartas om man inte har något medicinskt problem. Startvagga behövs knappast. Att motorn skulle vara så kraftig att den vrider flygplanet i starten är inte heller något problem. Användi så fall mindre gaspådrag i startögonblicket. Så snart flygplanet fått upp farten lite blir de aerodynamiska krafterna snabbt större än motorns vridmoment såvida motorn inte är på kilowttnivå, men då räcker det knappast med ett 3s, 2,2 Ah batteri och ett 45 A ESC.
Om det är en ASW har den rak, ej dubbelknäckt vinge och då är frågan hur mycket V-form du har som avgör om skevroder behövs eller ej. Hur ligger det till med den saken?
Har du digitala servon, fine, om inte finns det ingen anledning att köpa detta till en termikseglarel. Viktigare är att de servon du använder är glappfria och framför allt att linkaget, speciellt höjdrodret, är så glappfritt som möjligt. Det finns alltför många exempel på usla lösningar därvidlag med "snakes" som ger centreringsfel.

Killenheladagen
2016-08-17, 05:23
hahaha, medicinskt problem...skulle förklara en del,

nej när någon betyligt mer erfaren än jag tycker nåt är "knixigt" så lyssnar jag, givetvis är det lockande men ett misstag skulle kosta mig för mycket.
ja, jag har dihedral på kärran men inte så mycket direkt, nån skrev "gör sidorodret större" och det är lite svårt då den faktiskt har enormt sidoroder.

ok emax 12g blir det då, nylon och digitala om priset är ok, sätter iaf emax servon som höjd och skev.
ute efter digitala servon för precisionen, tror det är ännu viktigare här då hela t-stabben rör sig som höjdroder.

nu blir det säkert en lång utläggning om torque-roll, men vi skippar det, det är ju redan konstaterat att den torquerollar vid för mycket gas men går att kasta givetvis, jag vill dock ej riskera det, jag är ej så desperat och jag ser faktiskt fram mot ett rätt långt projekt till jag fått den till dit jag vill ha den!

tack Ni alla!
mvh G

Lelle
2016-08-17, 07:44
Gustaf.
Det går att handkasta den med mindre gaspådrag, men du måste kasta den rakt fram, ej snett uppåt för då klipper den över vänster vinge. Precis som Nicke skriver så "biter" inte sidorodret så bra i starten innan du fått upp lite fart, vilket jag berättade för dej när du hämtade den.
Prova att flyga innan du sätter kniven i den.

Killenheladagen
2016-08-17, 16:49
Hej Lelle, ja jag vet, nej jag vågar inte, det är inte egentligen starten jag är orolig för utan motsatsen; landningen, inga bromsar och högt glidtal gör att en landning och inflygning måste vara perfekt nästan, visst går det att vända runt också men då är jag nära marken och ska slå på motorn igen...det är egentligen inte det heller, snarare:

-Landning i 3mklassen...utan spoilers elller klaffar med högt glidtal, dessutom är jag ej supervan vid materialet eller kärran, skulle säkert gå bra men känns obekvämt.
-Vill ej KRASCHA!
-Segelskepp behöver i min ringa erfarenhet CG-testas ordentligt och i olika väder och vind, dyktester, inverterade dyktester etc och i dessa tester har jag aldrig saknat skev förut


hmmm..prova att flyga innan tjuringen..vi får se, När jag stoppat i 2servon så får vi se, det är mkt möjligt, har aldrig haft nåt som klipper i start men easytrainern dyker vid fullgasstart så är van att vara snabb på spakarna, är dubbehänt också så jag har en viss fördel där i starten då jag kan kasta/flyga med vilken hand jag vill, men här antar jag att det gäller att springa till lite fart och skicka den med rejält med muskler rakt framåt med en 20% sida(höger) med liite trottel, kasta och vrid upp trottel samtidigt som jag parerar med högerroder till jag fått upp fart?

Tycker ni det är dumt att köra nylonservon i denna kärra för att spara vikt, hur många gram kan man spara på 2-6servon? vill använda digitala nylonservon!


tack alla för er input!! Detta är min första spryglade kärra!

Lelle
2016-08-18, 06:46
Hur långt fält har ni i din klubb?

Thomas
2016-08-18, 06:52
Har du inga bilder på planet??

McRegor
2016-08-18, 08:06
Gör det nu inte mera dramatiskt är det är, Gustaf. Såpass mycket som du tycks flyga så har jag svårt att tro att du inte skulle lyckas få ner en vanlig 3 m-seglare på ert flygfält. Och alla dina CG-tester - tror du att dessa är nödvändiga ? Sätt CG enligt tillverkarens (eller Lelles) rekommendation så fungerar det säkert helt OK. Har aldrig själv CG-testat nån seglare som du skriver men det kanske snarare beskriver hur lättsinnigt jag tar flygandet...:)
Roger

Killenheladagen
2016-08-18, 08:15
Hur långt fält har ni i din klubb?
Oj, det vet jag faktiskt inte, rätt dålig att gissa avstånd den längre banan är väl runt 80-100m kanske? Om det blåser rätt dvs, den kortare är nog > 60m , landar min mpx Heron (nu glömde jag men den är väl 2.6m?) På en tiondel av mindre banan men den har crowbroms..
Mvh Gustaf

Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

Killenheladagen
2016-08-18, 08:24
http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160818/b1191ad3ceaa3138d6c9bd9ae50ee9ec.jpghttp://uploads.tapatalk-cdn.com/20160818/eeb3c640a8ea798439c0cb371a2a1b80.jpg

Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

Killenheladagen
2016-08-18, 08:28
http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160818/4e7e64b67699310920b4b446de3484f9.jpg

Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

Killenheladagen
2016-08-18, 08:30
Ursäkta bildkvaliteten och orientationen på bilderna... här är hon iaf, visst är hon vacker? Älskar T-stabbe på segelplan, motor och esc samt spinner finns men är ej ännu monterade!

Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

Lelle
2016-08-19, 06:46
Oj, det vet jag faktiskt inte, rätt dålig att gissa avstånd den längre banan är väl runt 80-100m kanske? Om det blåser rätt dvs, den kortare är nog > 60m , landar min mpx Heron (nu glömde jag men den är väl 2.6m?) På en tiondel av mindre banan men den har crowbroms..
Mvh Gustaf

Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

Har du 80-100 meter bana kan du med god säkerhet landa denna utan bromsar.

Killenheladagen
2016-08-19, 17:08
Har du 80-100 meter bana kan du med god säkerhet landa denna utan bromsar.
Jaså, det tror du? Jag är iofs bara två servon ifrån en flygande kärra (vilket jag har, 9g-standardservon men de bör räcka för ett testflyg)



Ok, jag är övertalad, överskjuter jag är det ändå väldigt snäll terräng att överskjuta i, dessutom är RFK FYRIS fält som gjort för termikseglare, stora öppna ytor med grusvägar och andra områden som naturlogt värms upp fortare, det finns en 3-4platser i luften man närapå alltid hittar termik.
Det är ibland sådär kraftig termik, ni vet när seglaren är en liten men urskiljbar prick som helt plötsligt blir myyycket mindre upp mot moln(har vid nåt tillfälle slagit till motorn på full fräs för att reda ut vad som var upp vad som var ner, så länge man behåller lugnet klarar man i regel smärre snedsteg och olyckor, panik är mkt opraktiskt, numera dyker jag bara och bär med mitt momentum vidare eller tillbaka in i blåsan.)

Skulle vara kul att se ASWn(15?) flyga iofs och få en bättre överblick över hur mycket auktoritet jag behöver från de framtida skeven, för allas underhållning sätter jag väl gopro på kepsen när jag gör detta för att skapa skuldkänslor hos Er galningar som vill att jag ska flyga utan skev:) eller beundran för min omåttliga talang att flyga (el svära beroende på resultatet)dock lär det ta en vecka minst innan jag hinner ut till klubben med den för detta!

CG bör vara ca 33% från "leading edge" , förlåt all min svengelska, vissa facktermer kan jag ej på svenska.

Är detta ett plan man enkelt prov-handkastar för tidigt markCG-test eller är detta för riskabelt med avsaknaden av skev eller är jag helt ute och cyklar?


MCRegor, Jag tror att i o m att allra första kärran jag köpte helt rtf (fms let13) visste jag ingenting, spec inte om CG, kraschade omedelbart, lagade den 6mån senare, har bara ägt motorseglare (vilket jag anser bixlerkopia/easytrainern tex att vara, spec m 600g flygklar) och fått väldigt olika egenskaper med att flytta Cg och öka vikt vid mer vind osv, det är en hel vetenskap och skumvåfflor känns det ej som marginalerna vid termiksegling är så stora alltid så jag försöker alltid att få den mest optimala CG placeringen då det är gratis och har för mig som sagt gjort enorma skillnader med några mm bara!

För övrigt rekommenderar jag fms let13 1500mm - det är en mycket kapabel, snabb och termikvänlig seglare, bra vrid i motorn och råläcker skaladesign, OBS, FMS Let13 , HK säljer nån större let13blanik2300mm~ och den skall bara vara skit, ful är den också, samt vingarna skall flexa galet mycket och motorn brukar gå sönder (generationer för ett år sen, kanske fixat nu eller ej?)

Tack alla för intresset, motiverande!!

Mvh Gustaf,

Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

Michael
2016-08-19, 17:16
Oj, det vet jag faktiskt inte, rätt dålig att gissa avstånd den längre banan är väl runt 80-100m kanske? Om det blåser rätt dvs, den kortare är nog > 60m , landar min mpx Heron (nu glömde jag men den är väl 2.6m?) På en tiondel av mindre banan men den har crowbroms..
Mvh Gustaf

Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

Det är bättre än så, långa banan är ca 130 m och den korta ca 120 m.
Jag klippte fältet idag så nu är det bara att flyga :-)

Killenheladagen
2016-08-19, 17:19
Det är bättre än så, långa banan är ca 130 m och den korta ca 120 m.
Jag klippte fältet idag så nu är det bara att flyga :-)
Haha, då gissade jag ju i närheten iaf!! Klubbkamrat!! Kul, älskar våra gräsklippare, jag tyckte faktiskt det var riktigt kul att blåsa runt med dem...

Då blir det i veckan då om gräset är nyklippt dessutom!

Har vi nån form av highstart-rep för segelkärror i klubbhuset?

Mvh Gustaf

Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

LIP
2016-08-20, 07:48
Vad är anledningen till att du vill ha skevroder längs hela bakkanten? Enligt mig så kommer 2/3:e delar närmast kroppen mest att bromsa och det är knappast bra om man flyger termik. Det räcker om skevrodren är 1/3:e del av vingens spännvidd och bredden på skevrodret ca 25% av vingens korda där du placerar rodret.

Bromsar....om du bygger skevroder kan du göra som jag brukar, mixa in broms så att skevrodren går upp ca 15 grader då får du en bra broms och modellen blir stadig som en buss.

Killenheladagen
2016-08-21, 06:33
Vad är anledningen till att du vill ha skevroder längs hela bakkanten? Enligt mig så kommer 2/3:e delar närmast kroppen mest att bromsa och det är knappast bra om man flyger termik. Det räcker om skevrodren är 1/3:e del av vingens spännvidd och bredden på skevrodret ca 25% av vingens korda där du placerar rodret.

Bromsar....om du bygger skevroder kan du göra som jag brukar, mixa in broms så att skevrodren går upp ca 15 grader då får du en bra broms och modellen blir stadig som en buss.
Hej! Anledningen är väl främst okunskap...? Nej jag tänker att jag vill förändra silhuetten på vingen så lite som möjligt och helgående skev ger mycket auktoritet och då behöver de ej vara så stora, det är lite så jag tänker,.jag brukar använda spoilerons på modeller utan klaffar, tänker dock här att det finns lätta, billiga spoilers på HK och jag vill verkligen testa dessa, måste ändå skära i vingen för att trycka in servon och då kan jag passa på med spoilers.

Angående broms, min Heron har skev+klaffar som täcker hela vingens baksida(95% iaf) och jag har en Pmix där klaffarna följer skeven, alltså samma som om skeven hade gått över hela spv och jag upplever snarare att detta är mer ekonomiskt i termik?? Jag har micklat och testat detta rätt mycket och är rätt säker på att det ger mindre motstånd men du kan givetvis ha rätt


Mvh Gustaf

Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

LIP
2016-08-21, 07:38
Ska du ändå skära i vingen är det lätt att bygga in skevroder och det är enkelt att göra när den ändå är avklädd.

Innan du skär ut ett tänkt roder limmar du balsalist 1,5x25mm, (gissar att torissionsnäsan är plankad med 1,5mm), med den längd som rodret är tänkt och ca 25% av kordan från bakkant där rodret skall sitta. Limma också en 3mm list på snittytan när du skurit ut rodret både på vingsidan och rodersidan.

Enligt mig så bromsar ett roder mindre som är bredare med litet utslag än ett smalt roder med större utslag.
Min uppfattning är också att skevroder endast skall gå uppåt och inget nedåt så länge det inte är en helsymetrisk profil på vingen, (mindre skevroderbroms).

McRegor
2016-08-21, 08:24
Nu är det ju flera som rekommenderat dig att testa kärran som den är först och operera sen och det skulle jag personligen också göra utan tvekan. Det är sen inte helt oproblematiskt att klä en lång och smal segelvinge om man inte har nån större erfarenhet av sådant tidigare för risken är att du kan "klä in" spänningar och skevhet när du spänner plasten. För med plasten borttagen så är en sån konstruktion ofta aningen "sladdrig". Nästan så jag personligen istället skulle fundera på att bygga en helt ny vinge istället med de funktioner man vill ha och som den gamla saknar. Då har jag i alla fall en fungerande vinge kvar och kan flyga medan jag bygger den nya. Och då kan du ju dessutom välja t ex en modernare vingprofil bara rotkordan stämmer.
Roger

LIP
2016-08-21, 09:00
Nu är det ju flera som rekommenderat dig att testa kärran som den är först och operera sen och det skulle jag personligen också göra utan tvekan. Det är sen inte helt oproblematiskt att klä en lång och smal segelvinge om man inte har nån större erfarenhet av sådant tidigare för risken är att du kan "klä in" spänningar och skevhet när du spänner plasten. För med plasten borttagen så är en sån konstruktion ofta aningen "sladdrig". Nästan så jag personligen istället skulle fundera på att bygga en helt ny vinge istället med de funktioner man vill ha och som den gamla saknar. Då har jag i alla fall en fungerande vinge kvar och kan flyga medan jag bygger den nya. Och då kan du ju dessutom välja t ex en modernare vingprofil bara rotkordan stämmer.
Roger

Håller med, absolut bästa förfaringssättet.

Angående rotkordans profil till en ny profil är enkelt att genomföra, har själv gjort det ett antal gånger. En balsaklots med en "spännvidd" på 30-50mm där man snickrar/slipar en övergång från gammal till ny profil, sedan kan man välja att limma fast den på kroppen eller i roten på den nya vingen.