handdator

Visa fullständig version : sjöflyg



vire
2016-08-01, 20:05
har nu försökt mej på att starta från vatten ..slutade med en dykning .frågan är var ska steget liga till förhållande vingens bak kant eller hur långt fram ska pontonerna gå ..

mvh fredrik

Michael
2016-08-01, 23:53
Stegets läge relateras till tyngdpunktens läge, inte vingens bakkant
För de allra flesta konventionella flygplan ska tyngdpunkten ligga något lite framför steget, ca . 1-2 cm brukar vara lagom på ett flygplan med 140-150 cm spännvidd.
En lämplig längd på flottörerna är ca. 75% av flygplanets längd och steget på flottörerna kan ligga nära mitten på flottörna i längsled.
Detta är "beprövad erfarenhetsvärden" och har fungerat utmärkt för mig under lång tid och många flygplan.

vire
2016-08-02, 12:05
Stegets läge relateras till tyngdpunktens läge, inte vingens bakkant
För de allra flesta konventionella flygplan ska tyngdpunkten ligga något lite framför steget, ca . 1-2 cm brukar vara lagom på ett flygplan med 140-150 cm spännvidd.
En lämplig längd på flottörerna är ca. 75% av flygplanets längd och steget på flottörerna kan ligga nära mitten på flottörna i längsled.
Detta är "beprövad erfarenhetsvärden" och har fungerat utmärkt för mig under lång tid och många flygplan.

Då är min för kort. Har steget nästan i bak kant på vingen. Då jag kollar cg blir det framtung om jag sätter steget under under cg.om du förstår hur jag menar

pgrts
2016-08-02, 15:24
Vad är det för kärra du har? Tål den inte lite framtunghet?
Kärror brukar bli lite "överstabila" med tofflor på men ändå inga problem med de normala manövrerna som looping och roll.
Annat som är viktigt är vinkeln mellan vingen och flottören. Planet ska ha lite lyftvinkel när det står plant på tofflorna så att bakdelen inte gräver ner sig är man ska lyfta.

vire
2016-08-02, 18:14
Vad är det för kärra du har? Tål den inte lite framtunghet?
Kärror brukar bli lite "överstabila" med tofflor på men ändå inga problem med de normala manövrerna som looping och roll.
Annat som är viktigt är vinkeln mellan vingen och flottören. Planet ska ha lite lyftvinkel när det står plant på tofflorna så att bakdelen inte gräver ner sig är man ska lyfta.

Dom är för kort skulle jag tro. Planet går som en dröm normalt är lite över motoriserad. När jag hänger upp planet får jag en stor framåt rotation på den. Säkert inget farligt. Bara min osäkerhet

No4
2016-08-03, 11:22
Här finns en bra teknisk beskrivning om hur flottörer (och skidor) ska utformas mm.

http://www.modellflygforbund.se/Bredd/Teknik/Skidorochflottorer/

McRegor
2016-08-03, 11:32
"Hänger upp planet" - vad menar du med det ?
Roger

vire
2016-08-03, 14:22
"Hänger upp planet" - vad menar du med det ?
Roger

Då jag lyfter upp under vinge på cg punkterna. Så blir det stor framåt lutning

vire
2016-08-03, 14:31
Här finns en bra teknisk beskrivning om hur flottörer (och skidor) ska utformas mm.

http://www.modellflygforbund.se/Bredd/Teknik/Skidorochflottorer/

Tackar den var bra