handdator

Visa fullständig version : Fel på motor? Hubsan h501s - ena motorn "raspar"



warbird
2016-08-02, 14:01
Hej!

Har precis införskaffat en quadcopter av modellen Hubsan h501s och jag har inte flugit med den än.
Startade igång den för att testa motorerna och då hör jag att ena motorn raspar lite och låter högre än de andra.

Den varvar lika bra som de andra och med propellrar monterade så går det inte att höra någon skillnad.
Nu undrar jag om jag bör byta den mot en ny innan premiärturen?

Kolla på videon och se om ni hör vad jag hör:

https://www.youtube.com/watch?v=Bu5GSueXGgY

Tack på förhand!

warbird
2016-08-02, 14:53
Min fråga är alltså, skulle ni bytt den mot en ny för säkerhets skull innan ni kört den en första gång eller skulle ni kolla hur den beter sig i luften först? Vet inte om jag överdriver men är kass på motorer och vill inte att den går sönder om en månad för jag var ivrig att köra den

freddan_6
2016-08-03, 06:37
Raspar lite betyder ocentrerad. Det betyder att motorn fungerar men får överström som gör att magneterna blir heta och tappar sin magnetism. Det går på någon månad om du flyger försiktigt. Kan du returnera varan? Annars flyg en månad för att sen byta motor.

warbird
2016-08-03, 11:42
Ja det bör ju gå på garanti så jag borde kunna byta den mot en ny. Bör jag göra det tycker du?

warbird
2016-08-03, 12:05
Raspar lite betyder ocentrerad. Det betyder att motorn fungerar men får överström som gör att magneterna blir heta och tappar sin magnetism. Det går på någon månad om du flyger försiktigt. Kan du returnera varan? Annars flyg en månad för att sen byta motor.

Är dessa motorer lite av en förbrukningsvara? Hur länge ska motorerna hålla på ett ungefär? Vad kostar en motor?

freddan_6
2016-08-03, 14:07
Mina bästa håller sen 2004 då jag började med el. De kostar 100-1000kr beroende på märke o kvalitet. Hacker och turnigy sk3 är gjorda i samma fabrik, Turnigy kostar cirka 150, hacker kostar cirka 500.

Skickat från min FrSky Taranis med tapatalk

larsmn
2016-08-03, 14:30
Byt, en ny produkt skall inte ha defekter och denna Hubsan är ju inte speciellt billig. Tillverkarna bör få reda på när underleverantörerna slarvar, och garantiärenden är något som faktiskt svider på "bottom line" för dem och ofta tvingar fram förändringar hos fuskande underleverantörer.

warbird
2016-08-04, 12:55
Stället jag köpte från säger att de behöver skicka in den på service isf och det går inte bara att få en ny över disk.
känner spontant att jag gärna undviker att skicka iväg den så den är borta hela semestern och riskera att få tillbaks den en månad senare med kommentaren "inget fel funnet" signerat en lat verkstadsnisse. Då kör jag den hellre och så får jag väl byta motor senare om så krävs.

Killenheladagen
2016-08-05, 06:02
OK tänk på att om motorn slutar fungera i luften så kommer den tumlandes ned och krossas till oigenkännlighet och då kommer du få svårt att hänvisa till att en motor dog om du ej har video som styrker det! Flygvideon kan du ej räkna med så ja, jag tycker du kan skojflyga den men ej utan hattkamera eller nåt liknande som ni kan visa ifall det går åt skogen, detta var en dyrare hubsan och du vill ej förlora din investering.

En symax8 kraschade för mig, fick en ny över disk då jag hade video på hur den bara stängde av sig i en kontrolllerad hover men innan jag visade den videon skulle det också skickas in nånstans, så se till att dokumentera flygningarna! Mvh Gustaf

Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

warbird
2016-08-05, 14:13
Okej, du lyckades skrämma mig till att lämna in den :)
Better safe than sorry antar jag


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Killenheladagen
2016-08-06, 06:14
Okej, du lyckades skrämma mig till att lämna in den :)
Better safe than sorry antar jag


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Haha, ja i denna hobbyn kostar den erfarenheten ett par tusen oftast..,men den bjuder jag på:)
Lycka till! Hubsan brukar faktiskt göra schyssta grejer, har en liten x4HD som hållt i 2år nu trots jag behandlar den som en rallybil!
Vet dock ej om dessa större gpsmodeller men sett en del reviews och de ska leverera vad de lovar i allafall, såg nån video med en videorangemodifikation (helicalantenn) och det fungerade riktigt bra, den hade rth också, tror du har samma modell?
Mvh Gustaf

Skickat från min SM-T211 via Tapatalk