handdator

Visa fullständig version : Hjälp mig hitta min drömbil



warbird
2016-08-05, 00:45
Hej!

Nu när hösten börjar närma sig och flygtillfällena blir färre och färre så vill jag ägna mig åt mer jordnära rc-behov - nämligen köra lite bil.

Vad jag söker är en bil man kan lattja med på grus, lättare terräng och asfalt.
budgeten ligger på runt 5k men jag går hellre upp än ner om det behövs för att få bästa möjliga körglädje.
jag kommer inte att tävla. Vill gärna att det är en buggy då jag gillar buggy-formen.

tacksam för tips och förslag!

Hittade denna, vore det ett dåligt köp?
https://m.youtube.com/watch?v=v4vB34uDg6w

vildmannen
2016-08-05, 09:10
Hej!

Kolla in Team Associated RC8.2 (https://www.fritidsmagasinet.se/rc82-nitro-rtr-race-spec). Visserligen en tävlingsbil... Annars finns ju Tomahawk BX (https://www.fritidsmagasinet.se/tomahawk-bx) från Thunder Tiger. Lite enklare än Team Associated men skitsnygg om du frågar mig...

Vill du bygga själv finns Team Associateds RC8B3 (https://www.fritidsmagasinet.se/buggy-rc8b3-team-kit).

Det var dagens tips... Hoppas att du hittar något roligt!

McRegor
2016-08-05, 09:17
Inget fel med RC-bilar men varför lägga ner RC-flygandet bara för det blir vinter ? Vi flyger utomhus i stort sett hela året och vintertid kompletterat med inomhus-flyg. Är själv gammal RC-bilåkare (mest bana 1:8 och 1:12 men även lite offroad) men personligen tycker jag att den grenen gör sig klart bäst när man tävlar - att puttra runt själv gav inte mig speciellt mycket.
Vinterflyg med skidor på kärran och sen rita spår i snön med skidorna - det är inte helt fel...:)
Roger

kasoe
2016-08-05, 10:23
Jag är ju inte riktigt med dig på detta med Buggy, men kika på Traxxas (Bandit heter deras buggy). Traxxas gör bilar som i första hand är "bash-bilar", dvs ränna runt och ha kul med. För 5K får du en bra bil från Traxxas med BL (VXL på Traxxas-språk) m.m. dvs rejält kul... ;)

Tyckte,
Anders Ö

warbird
2016-08-05, 11:31
Tack för alla svar. Nejdå, kommer inte lägga ned flygningen under vintern men det blir svårare att få till pga mörker osv. Jag bor i Stockholm som är en enda stor kontrollzon och har 40 min restid till närmaste flygvänliga ställe.


angående bilen:
de bilarna du länkade till var ju bensindrivna? Skitsnygga dock, men jag behöver en eldriven.
hittade denna, vore 4700:- prisvärt? Jag kan inte tillräckligt mycket för att värdera bilar än:



http://m.blocket.se/stockholm/Kyosho_inferno_ve_race_spec_1_8_4wd_buggy_68123277 .htm?ca=11&w=1

Ken1
2016-08-05, 12:04
Tävlingsbuggy med allt vad det innebär, finns fortfarande reservdelar vilket inte är helt fel. Fungerar utmärkt som bashbil, men kanske inte lika stryktålig som en renodlad basher. O andra sidan, Kyoshon går ju bättre på tävlingsbanan :)) Kan du kolla skicket irl på bilen så absolut. Traxxas annars gör vettiga bashbilar som nämns i tråden, oftast kompletta med allt du behöver dessutom. Buggy eller kanske en truck passar bäst?

Hur som, vilket du en väljer så kolla upp reservdelar så att dem finns tillgängliga.

Pelleflygare
2016-08-05, 16:42
Håller med, köp en Traxxas - har en Slash med TSM. Hur mycket kul som helst på grus, asfalt, mm!!:sarcastic: https://www.youtube.com/watch?v=qeHllO1Rzzw


Jag är ju inte riktigt med dig på detta med Buggy, men kika på Traxxas (Bandit heter deras buggy). Traxxas gör bilar som i första hand är "bash-bilar", dvs ränna runt och ha kul med. För 5K får du en bra bil från Traxxas med BL (VXL på Traxxas-språk) m.m. dvs rejält kul... ;)

Tyckte,
Anders Ö

warbird
2016-08-05, 17:02
Vad är fördelen med en traxxas jämfört med en sådan jag länkade till ovan? Jag vill ändå kunna köra bana och kanske tom ställa upp i ngn tävling om jag känner för det


Skickat från min iPhone med Tapatalk

KristofferR
2016-08-05, 19:41
Gör som så att du tittar på Traxxas Youtube-sida och ser hur de kör med de olika bilarna och i vilka omgivningar de kör och jämför med vad du själv tänkt dig så får du en känsla för vad som passar dig och dina önskemål.

En monstertruck eller truggy kan hoppa runt, göra flips och allmänt huligana omkring men är givetvis inget för tävlingsbanan.
En racebil är "planterad" på ett helt annat sätt. Mer finlir, mer känslig och ibland mer ömtålig.

Jag är hyggligt ny på RC-bil, men bland de jag har finns en 1/10 2WD Losi racebuggy och en 1/16 4WD Traxxas e_Revo truggy och de är helt olika. Racebuggyn är skarp och vass och precis medan truggyn är som en lustig hysterisk clownbil. Man kör dem helt olika.

Det är ungefär som flyg. Köper du en F3A kärra i kolfiber inbjuder den kanske inte till slafsigt busflyg på samma sätt som en Funcub och en pylonracer passar inte alla fält eller sinnesstämningar. Ja inte så välformulerat men du fattar andan tänker jag mig. :)

Cummins
2016-08-06, 00:37
Jag fick detta tips när jag fråga på köp ang bil. Köp 1:8 mycket mera hållbarare än 1:10.
Fick dessa som förslag, Mugen, Serpent, Xray, team associated och nån mera topp of line, lite mera billigare Intech Racing, Hot Bodies, Nanda Racing.
Du kunde ju lägga 5k så för mitt val vore det enkelt. Du får vad du betalar för.

Inte för att trampa nån på tårna, men skulle inte rek traxxas, dom är dyra att köpa och lika dyra i delar.
Vad jag sett så är det inget att ha om du vill hoppa högt eller tävla med, utan mera sladda runt grusplan med nån kulle på och göra oändligt med wheelis

NitroVein
2016-08-06, 11:24
Vad är fördelen med en traxxas jämfört med en sådan jag länkade till ovan? Jag vill ändå kunna köra bana och kanske tom ställa upp i ngn tävling om jag känner för det


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Vill du kunna ha möjlighet att tävla och samtidigt kör EL så är det nog 1/10 som gäller. Nån enstaka tävling med 1/8 EL kan köras i Sverige, men frågan är vart.
Bilen du länkade till är på inget sätt en tävlingsbil, i kvalité räknat, den är mer som tex Traxxas.
Begagnad tävlingsbil ger utan tvekan mest för pengarna, sedan är det mest en fråga om vad du vill få ut av det. En 1/8 Truggy från nått av dom stora märkena är garanterat roligast att basha med och får/fungerar på bana (Monstertruckar etc är ibland förbjudna att köra på tävlingsbanor), dock är det tunt med tävlingar i Sverige även med Truggy och dom som är brukar nog inte vara EL.
Vissa tillverkare (tex Xray och JQ) är mer frekventa med att uppgradera sina plattformar, något som Kan vara negativt om du behåller bilen några år och behöver reservdelar.
Just 1/10 är jag långt ifrån nån expert på, men dom är garanterat mycket billigare än 1/8 EL då ackar etc blir ganska dyra. Där (1/10) är det nog enbart Buggy som tävlas med i Sverige, dock både 2wd och 4wd.

warbird
2016-08-06, 20:51
Det vart en Associated B6 :) tack för alla råd!


Skickat från min iPhone med Tapatalk