handdator

Visa fullständig version : Åtragning av rotorbladsaxel E-sky Belt



lekman
2016-08-05, 13:46
Hej
Har en E-sky King 3 (belt) som jag har bytt den tvärgående axeln som håller rotorbladens fästen. En ca 3 mm smal axel med en låsmutter i varje ände. Själva rotorbladsfästena sitter med lite axiallager o brickor under de muttrarna. Frågan är, hur vet jag att jag drar åt muttrarna lagom mycket. Det är ju endel plast o det kan ju fjädra mm....?

/Lars

Glawe
2016-08-05, 13:56
Locktight ?

lekman
2016-08-05, 17:04
Det är nylock, eller vad det heter. Det var inte nån locktight där från början, och de har ju underlättat nu närjag var tvungen att byta. Iof. kan det ju vara bra att inte tappa ett rotorblad, men just nu är min oro att jag inte vill dra för hårt för grejerna, ska man ha ett litet spel i axiallagren, eller vad är det som gäller?

Stig K
2016-08-06, 14:15
Om du har linkarna bortkopplade så kan du ju känna om det går lätt att vrida bladen. Nylock håller bra men de kan bli slitna till slut och då kan man ju hjälpa dem med lite gänglåsning, jag brukar använda Biltemas, den håller lagom så att man kan lossa muttern vid behov. Vilket säkert kommer att behövas.

lekman
2016-08-07, 11:19
Jag kopplade bort länkarna och kunde känna att det nog är OK med lagringen i fråga. Istället fick jag ju fokus på länkarna i sej nu,. De är ju lite lite glappa, om man håller ena rotorbladet helt stilla och försöker vrida det andra så känner och ser man ett litet spel. Helikoptern är istortsätt oanvänd så det borde inte vara slitet men den har varit med om en lättare krasch som gjorde att rotorbladsaxeln fick bytas. Jag är nybörjare och tycker att den är instabil att hovra, tycker att det är lite värre nu än tidigare. Den drar inte snett åt nåt håll, men är riktigt nervös i manövreringen. Kanhända beror det bara på mej?

ps: ska nog vara beredd på att använda locktight där nästa gång

lekman
2016-08-07, 14:13
Har blivit lite modigare o då fungerar det med att kontrollera den. Det är nog OK med den, behöver bara ha en fungerande pilot oxå.

Har nu även lärt mej hur viktigt det är med tyngdpunkten, även för Helikopter:stupido2: