handdator

Visa fullständig version : Flight Stabilizer?



Thomas
2016-08-07, 20:03
Häpp!
Finns det någon bra (och billig) flight stabilizer/gyro avsedd för flygplan?
Jag har använt HK:s "Orange Flight stabilizer" http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__47095__OrangeRX_RX3S_3_Axis_Flight_Stabilizer_V2 _V2_1_firmware_V_tail_Delta_AUX_EU_Warehouse_.html
dock bara i version 1. Tycker inte den var speciellt bra, planet blev ganska "drögigt" i rörelserna.

Har kollat lite på Banggood.
Tips mottages tacksamt!

McRegor
2016-08-07, 20:09
Thomas - det kan nog bero på hur du ställt "gainen". Testa att justera ner lite innan du byter till nåt annat. Har kört en sån i samma kärra sen denna stabilisator började säljas och jag tycker att den, trots sitt låga pris, gör ett helt acceptabelt jobb. Den kärran är den enda jag flyger om det blåser ordentligt här (vilket förmodligen innebär svaga vindar i Skåne).
Roger

Mr X
2016-08-07, 20:57
Tyckte flyget blev segt och tråkigt med Orange Flight stabilizer så jag bytte till FY-40A.
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__64650__FY_40A_Fixed_Wing_Flight_Stabilization_Co ntroller_w_Self_Leveling_.html

Thomas
2016-08-07, 22:01
Aha!
Är den bättre än Orange??

flygrc
2016-08-07, 22:09
http://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2047675.m570.l1313.TR0.TRC0.H0.XEAGLE+A3+ Super+II+V2+6-Axis.TRS0&_nkw=EAGLE+A3+Super+II+V2+6-Axis&_sacat=0

Thomas
2016-08-07, 22:16
Tack för tipsen!

Jorgen
2016-08-07, 22:22
Orange V1 har tydligen logaritmiska potentiometrar, det gör det svårt att få gainen rätt. Att det inte heller går att stänga av gyrot är ju också ett problem.

Sitter och läser om Eagle A3 Super II nu. Verkar intressant!

Jorgen
2016-08-07, 23:58
Råkade komma åt köpknappen...

Thomas
2016-08-08, 06:39
Ja du Jorgen, den är livsfarlig!
Min knapp ville att jag skulle ha en sån här... http://www.readymaderc.com/store/index.php?main_page=product_info&cPath=505_778_780&products_id=2966

Balcke
2016-08-08, 09:28
Jag har 2st Orange RX RX3S V2 (V2.1 firmware) som fungerar helt perfekt. De går att stänga av och på via sändaren om man vill. Gain måste ställas in med försiktighet, mer än "kl 13.00" ger direkt oscillering.

Någon tröghet uppstår inte heller överhuvudtaget, det enda som händer är att det blir enklare att flyga i blåst med byig vind.

Vill man ha gyro på båda skevrodern måste man tyvärr köra med y-kabel. Det finns ett "hack" för den som vill och kan, då får man gyrot att fungera för separate skevroder. En enklare lösning är att endast ha gyro på ett (1) av skevroderna.

Tyvärr ligger den som backorder sedan en tid tillbaka på HK-EU lager. Finns dock på INT för 14 Euro.

Har också hört att ver 1 ger en "tröghet".

//R

Kenneth E
2016-08-08, 11:00
Har själv två stycken som jag använt till FPV flyg. Fungerar OK, dock inte för rent FPV där vill man ha RTH.


Ja du Jorgen, den är livsfarlig!
Min knapp ville att jag skulle ha en sån här... http://www.readymaderc.com/store/index.php?main_page=product_info&cPath=505_778_780&products_id=2966

Ålänning
2016-08-08, 11:49
De ska ju ställas in rätt också. =) Man ska läsa på, ställa in och sen ska man se hur utslagen beter sig "på bordet" före man slänger upp flyget i luften. Om det är segt som sjutton på bordet, gör om gör rätt. När det känns bra på bordet, upp o flyg. Alla stabilizers kan göras lika sega, om man vill. De har olika utgångslägen från början, men de måste ställas. Finns det grejer som är dåliga och om de inte kostar något, så är det meningen.

hakank
2016-08-09, 19:18
Om man vill ha ngt bra, som inte kostar mycket så kan jag varmt rekommendera denna: http://www.lemon-rx.com/index.php?route=product/product&path=76&product_id=131 . Testade Orange tidigare och kan lugnt säga att denna är avsevärt mycket bättre.

Thomas
2016-08-09, 19:48
Nu kör jag JR-radio med FrSky-modul och dito mottagare, så denna går nog bort....

McRegor
2016-08-09, 21:13
Har en sån Lemon-mottagare med stabilisering men har bara testat den inomhus men då imponerade den inte speciellt mycket. Men kanske borde testa den utomhus istället. Sen är det väl så att allt utvecklas så nyare konstruktioner är nästan undantagslöst bättre än de äldre.
Roger

henke2
2016-08-11, 18:13
Stabilisering kräver lite pyssel. Vettiga servon, och vettigt linkage utan glapp. Sen kan man mekaniskt växla rodren för olika bra resultat. Tex låta servot gå +-125% för 25graders utslag, eller låta servot gå +-50% för samma 25grader. (Olika långa servoarmar tex)

Kombinationen gain, utslag, mekanisk utväxling, servoval och glapp gör att det är många kombinationer att prova innan man dömer ut gyrot.

Killenheladagen
2016-08-12, 07:44
Tänkte flika in ett råd som samtidigt blir en fråga, Thomas du körde ett sånt orange-gyro endast för stabiliseringens skull?

Jag tänkte att nu när man kan få ett cc3dkort nästan gratis och det väger sannolikt mindre än orangegyrot och har definitivt mindre sladdar samt möjlighet att styra m sbus/ppm etc eliminerar ytterliggare sladdvikt och trassel, samt cc3d har stöd för fixedwing, så om man bara är ute efter stabiliseringen , bör inte ett cc3d fungera alldeles utmärkt om inte bättre då man har mer inställningar kring gyrofunktionen.

THOMAS: Jag har ett nytt oanvänt (endast flashat ny Fw m Librepilot) inkapslat cc3dkort du kan få för frakten+en femtilapp för att stå i kön på postombudet(tar alltid minst 30min:( kan skicka med kablage för pwm och sbus, om du vill kan jag även löda samman en sladd för PPM eller spek.sat beroende på vad du använder?

(Jag frågar och föreslår för jag funderar på att göra detta själv på en kärra men har så mycket projekt på G att jag ligger efter med den praktiska biten:)

Lycka till!
Mvh

Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

Thomas
2016-08-12, 08:15
Tack för erbjudandet Gustaf, men jag har redan beställt en stabilizer. Jag avvaktar och ser hur det fungerar när jag får det.
Som sagt, jag köpte ett par Orange gyro, v1, när dom kom ut för några år sedan, men upplevde dom som ganska svårinställda, plus att kärran blev lite "drögig" i rörelserna. V2 lär vara bättre.
Jag återkommer om det blir aktuellt att byta.

Flahultarn
2016-08-12, 10:37
Jag tänkte att nu när man kan få ett cc3dkort nästan gratis och det väger sannolikt mindre än orangegyrot och har definitivt mindre sladdar samt möjlighet att styra m sbus/ppm etc eliminerar ytterliggare sladdvikt och trassel, samt cc3d har stöd för fixedwing, så om man bara är ute efter stabiliseringen , bör inte ett cc3d fungera alldeles utmärkt om inte bättre då man har mer inställningar kring gyrofunktionen.Nu blir jag nyfiken, vad är det här för kort, kan du länka? Vill läsa lite om de här korten.

Mvh // Per

McRegor
2016-08-12, 10:45
Det är ju kontroller-kort till multikoptrar, Flahultarn. Gå till t ex Banggood och sök på CCD3 så lär du finna...:)
Roger

erolwi
2016-08-12, 11:39
Nu blir jag nyfiken, vad är det här för kort, kan du länka? Vill läsa lite om de här korten.

Mvh // Per
CC3D och Naze32 är vanliga FC i quads. Här lite info om hur man sätter upp Naze32 för flygplan, mest fokuserat på FPV dock:
http://fotoflygarn.blogspot.se/2015/01/baseflight-fixedwing.html?m=1

http://fpvlab.com/forums/showthread.php?t=27854

De har två gyrolägen för plan, acro som är vanlig gyro funktion samt horizon där flyget alltid går rakt och horisontellt när man släpper spakar. Sen kan RTH funktionen funka som "bail-out" vilket kan va trevlig funktion i många plan.

Skickat från min D5803 via Tapatalk

Johan_H
2016-08-12, 12:01
Har ett KK2.1.5-kort flashad med OpenAreo2 som ligger och väntar på att installeras i en MPX FunCub.

Är det någon med erfararenhet som kan tipsa om lämpliga inställningar, eller om det alls är värt att installera (jämfört men en mer specialicerad stabiliseringslösning)?

Är denna lösning också "drögig"?

Kenneth E
2016-08-12, 12:11
Äh, det handlar om att välja rätt stab till hur man tänkt att modellen skall uppföra sig. Det skall vara möjligt att switcha mellan avstängd och stab och t.ex. 3D flyg annars flyger man omkring med stab hela tiden som motarbetar alla rörelser som sker under flygningen och då upplevs som seg. Prova annars e-gyro med GPS, där man kan ställa känsligheten efter fart.

Glawe
2016-08-12, 13:35
Jag har ett flygplansgiro till salu. Vore skoj om det kommer till nytta! Är jag helt snett ute med priset så är det bara att skrika till! ;)

http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/51455-Futaba-GYA352-Flygplans-gyro-säljes-eller-bytes

Ålänning
2016-08-12, 13:41
Det finns en skillnad på folk och grejer. =)

Vissa vill blanda in dator, hemsidor, online-manualer, ladda ner software, ladda ner firmware, ladda ner drivers, USB-ansluta, läsa på flera forum för att hitta rätta versioner av anvisningar för sin version på grejer för att hitta användarsätt för att få ut det man är ute efter eller läsa så pass mycket att man vet vad man ska göra i ett huj osv osv... för att få igång en enkel funktion.

Medans det finns de som vill köpa en grej, eventuellt läsa A4-sidan, koppla in, flyga. :-D

Och det skojiga, det finns så mycket mer grejer nu så det finns grejer för alla, så pass mycket att man nu måste fråga runt för att hitta rätt grej, för det finns så mycket skräp på marknaden, men även grejer som man tycker är overkill, fast de inte är det.

Keep it simple eller hålla sig till en och samma pryl är ett sätt att effektivt komma runt det mesta. För att få babbla av mig lite. :-D

Thomas
2016-08-12, 22:21
Det finns en skillnad på folk och grejer. =)


Medans det finns de som vill köpa en grej, eventuellt läsa A4-sidan, koppla in, flyga. :-D



och DÄR är JAG!!

McRegor
2016-08-12, 23:39
Ja du Thomas - trots att jag jobbat med datorer i hela mitt yrkesverksamma liv och läst manualer uppifrån och ner och nerifrån och upp och om och om igen så känner jag som du...:)
Roger

Killenheladagen
2016-08-13, 08:51
Det finns en skillnad på folk och grejer. =)

Vissa vill blanda in dator, hemsidor, online-manualer, ladda ner software, ladda ner firmware, ladda ner drivers, USB-ansluta, läsa på flera forum för att hitta rätta versioner av anvisningar för sin version på grejer för att hitta användarsätt för att få ut det man är ute efter eller läsa så pass mycket att man vet vad man ska göra i ett huj osv osv... för att få igång en enkel funktion.

Medans det finns de som vill köpa en grej, eventuellt läsa A4-sidan, koppla in, flyga. :-D

Och det skojiga, det finns så mycket mer grejer nu så det finns grejer för alla, så pass mycket att man nu måste fråga runt för att hitta rätt grej, för det finns så mycket skräp på marknaden, men även grejer som man tycker är overkill, fast de inte är det.

Keep it simple eller hålla sig till en och samma pryl är ett sätt att effektivt komma runt det mesta. För att få babbla av mig lite. :-D
Och jag är den som sitter med Fw:s, forumfrågor och knep och knåp med datorn (jag gillar egentligen inte alls när rchobbyn möter min dator, visst är det nödvändigt för att få ur maximal funktionalitet när våra flygdatorer blivit så avancerade.

Jag tror att cc3d eller naze32 skulle vara en mycket bra lösning på stabilisering, man kan ju ställa in rätt mkt lull-lull, tex olika flightmodes där "land-läge" skulle inkludera "axislock" på sidoroder t ex och ev autolevel på den laterala axeln. Hur det blir rent praktiskt vet jag ej ännu, det skulle vara användbart i extrem vind och byig vind tror jag.
Sedan kan man ju ändra gyroinsatserna rätt ordentligt, t o m få in en pidloop där om det skulle vara bra i någon annan applikation.
Just cc3dkorten ger de ju nästan bort nu, även naze32anFULL rev6 får man billigt nu och det kortet har ännu mer funktionalitet.

Skulle vara kul om någon testade detta annars lär mitt projekt vara klart om ett par veckor.,..,med lite tur,,skulle behöva klona mig.

Mvh Gustaf

Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

Daniel Ahlin
2016-08-13, 19:56
Jag har provat CC3D på flera multirotorer, helikopter och håller på att installera i ett flygplan. Multirotor funkar det utmärkt på. Helikoptern flög men hur jag än skruvade på inställningarna var det alltid för hög gain. På flygplanet upplever jag samma problem, servona står och skakar fast planet står stilla på marken.

Killenheladagen
2016-08-16, 06:27
Jag har provat CC3D på flera multirotorer, helikopter och håller på att installera i ett flygplan. Multirotor funkar det utmärkt på. Helikoptern flög men hur jag än skruvade på inställningarna var det alltid för hög gain. På flygplanet upplever jag samma problem, servona står och skakar fast planet står stilla på marken.
Hej! Fråga; I planet du körde cc3dkortet på, du säger att servona skakade?
Vad för styr- och videosystem körde du samtidigt? Var det digitala servon?
Har ett flertal ggr sett servon twitcha tokigt på marken - då har det varit ezUHF med 1.2ghz LRS FPV-system som varit orsaken till detta, säker på att det ej var så för dig? Man måste ju kunna ställa ner gainsen så den inte överskjuter?

Körde du pwmprotokoll? Om du körde sbus kan jag tänka mig det blev strul i tidigare FW av LibrePilot?

När jag får lite tid över (har ej flugit på en vecka nu!) Så skall jag trycka in ett av mina cc3dkort i min fms let13 som blivit hangardrottning/testkärra efter en xt60-lödning som släppte och se hur det fungerar, om inte annat kan man köra det som "custom"-plattform i librepilot och ev få ur mer funktionalitet ur cc3dn.

Vanlig stabilisering lär man ställa som "rate" på alla axlar vid vanlig flygning, landning skulle man kunna köra "axislock" på sidoroder samt autolevel på roll, i teorin skulle det fungera bra iaf.
Mvh Gustaf

Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

Jorgen
2016-08-16, 14:46
Jag har kört lite med APM:Plane också, mycket trevligt men det är ju mer en autopilot än stabilisator. Riktigt kul att hålla på med om man gillar sånt.

PatrikE
2016-08-16, 22:53
Baseflight på NAZE32 fungerar fint med flygplan.
Kan flygas med eller utan gyro stabilisering.
Eller autoleveling om man vill ha det.

Lägger man till en GPS så får man return to home funktion med failsafe i kombination.
Eller som en bailout funktion.

Killenheladagen
2016-08-17, 07:19
Baseflight på NAZE32 fungerar fint med flygplan.
Kan flygas med eller utan gyro stabilisering.
Eller autoleveling om man vill ha det.

Lägger man till en GPS så får man return to home funktion med failsafe i kombination.
Eller som en bailout funktion.
Ahh, precis vad jag väntade mig, någon som provat med lycka, bra! Man behöver alltså inte ett dyrt vector-system (även om de är mkt bra) för stabilisering och RTH, det går bra med en billig naze32.

Jag tänker också på varför vi inte generellt använder de nyare Pd-brädorna med inbyggd OSD på fixed-wing? En vanlig LOS-modell behöver ju ej det men såfort vi kastar på det enklaste av FPV-system behöver vi ofta ha filtrerad 5V, filtrerad 12V etc, en pdbplatta väger ingenting och kan ju med lätthet monteras med Nazen på kärran, då får du en snygg elinstallation samt batterispänning och art.horisont(utan gps) tillsammans med GPS får du höjd och fart också, nästan samma funktioner som de dyrare systemen för ett par hundra!




Det var ett tag sedan jag kollade i baseflight (kör Ni alla baseflight nu eller?? Förr var det cleanflight som gällde!) i cleanflight finns det även ett 2stegs failsafe med autoland-funktion, har ej testat denna ännu dock!
Rekommenderas baseflight över cleanflight och betaflight? Har alla 3 installerade på Pcn men kortet är flashat cleanflight på min BO spiderhex.

Mvh Gustaf

Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

Ålänning
2016-08-17, 09:03
Fungerar det att använda Naze32 med GPS och PWM? Har bägge men tyckte det såg ut som man skulle koppla in GPSen på samma portar som PWM. PPM däremot ska väl ej vara problem.

Hoppsan_84
2016-08-17, 10:43
Fungerar det att använda Naze32 med GPS och PWM? Har bägge men tyckte det såg ut som man skulle koppla in GPSen på samma portar som PWM. PPM däremot ska väl ej vara problem.

Det fungerar med PWM men du tappar två aux kanaler.

Jorgen
2016-08-17, 11:29
Det var ett tag sedan jag kollade i baseflight (kör Ni alla baseflight nu eller?? Förr var det cleanflight som gällde!) i cleanflight finns det även ett 2stegs failsafe med autoland-funktion, har ej testat denna ännu dock!
Rekommenderas baseflight över cleanflight och betaflight? Har alla 3 installerade på Pcn men kortet är flashat cleanflight på min BO spiderhex.

Det är nog bara för fixed wing som baseflight är bättre, så Patrik står för det enda med baseflight som är bättre än cleanflight.

Jörgen

Killenheladagen
2016-08-17, 13:25
Ok nu måste jag fråga, man talar om Boris som att alla vet vem det är?? Och esc= SimonK, vem är det?? Och vem är patrik?
Jag antar att det är de olika opensourceutvecklarna av de olika mjukvaror vi använder som har dessa namn? Berätta gärna mer då jag är rätt ny i ämnet
Mvh G

Skickat från min ST26i via Tapatalk

erolwi
2016-08-17, 13:52
Ok nu måste jag fråga, man talar om Boris som att alla vet vem det är?? Och esc= SimonK, vem är det?? Och vem är patrik?
Jag antar att det är de olika opensourceutvecklarna av de olika mjukvaror vi använder som har dessa namn? Berätta gärna mer då jag är rätt ny i ämnet
Mvh G

Skickat från min ST26i via Tapatalk
PartikE: http://fotoflygarn.blogspot.se/?m=1

Skickat från min D5803 via Tapatalk

PatrikE
2016-08-21, 17:17
Lite kul..
En färsk review på Baseflight i en Teksumo Vinge.
Men han hade försåss inte läst setuptipsen innan som de flesta!.. ;)

https://youtu.be/nIHEELbx_J4

pernstig
2016-08-23, 11:39
Off Topic:
Denna controller ser lite annorlunda ut än de Mini Naze jag har sett i flera instruktioner, har bland annat mikro USB-anslutning och ansluter direkt till "Baseflight".
http://eu.banggood.com/Wholesale-Warehouse-OpenPilot-Mini-NAZE32-Flight-Controller-6DOF-STM32-32-bit-with-Cortex-M3-CPU-MPU6050-Accelerometer-wp-Eu-1017486.html
Kan jag använda det till Fixed Wing?

Hoppsan_84
2016-08-23, 11:47
Off Topic:
Denna controller ser lite annorlunda ut än de Mini Naze jag har sett i flera instruktioner, har bland annat mikro USB-anslutning och ansluter direkt till "Baseflight".
http://eu.banggood.com/Wholesale-Warehouse-OpenPilot-Mini-NAZE32-Flight-Controller-6DOF-STM32-32-bit-with-Cortex-M3-CPU-MPU6050-Accelerometer-wp-Eu-1017486.html
Kan jag använda det till Fixed Wing?


Det där ser ut som en Revo nano. Den har ju dessutom F3 prosessor och naze kör väll F1

McRegor
2016-08-23, 11:56
Det där ser ut som en Revo nano. Den har ju dessutom F3 prosessor och naze kör väll F1
...och svaret på Pernstigs fråga är då ?
Roger

Hoppsan_84
2016-08-23, 15:15
Det ska fungera. Men det är mycket fel i den annonsen.
Den heter Openpilot men OP har aldrig fungerat på en Naze.
Ser ut som en Revo nano men Revo nano har F4 cpu inte F3.
Så frågan är om man får köra OP eller CF på den. Båda funkar på fixt wing.

Killenheladagen
2016-08-24, 07:50
Openpilot finns ej längre annat än i dinosaurieversion, GUI:n heter Librepilot sedan ett bra tag!!

Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

pernstig
2016-08-24, 09:15
Uhh, jag blir inte klok på vilken guide som går att använda till min FC. Så här ser den bifogade produktbeskrivningen ut:
59521
Och när/om jag vet vilken guide jag kan använda vill jag alltså hitta en bra FW för flygplan.

Jorgen
2016-08-24, 11:51
Baseflight och de här instruktionerna: http://fotoflygarn.blogspot.se/2015/01/baseflight-fixedwing.html?m=1

pernstig
2016-08-24, 13:00
Tack, ska prova. Är bara lite orolig för "NOTE!
The more advanced F3 boards is not supported by Baseflight."

Jorgen
2016-08-24, 16:54
Enligt specen du klistrade in så verkar det vara ett vanligt F1 kort. Men man vet ju inte med kineserna...eller med timecop.

pernstig
2016-08-24, 22:13
Enligt specen du klistrade in så verkar det vara ett vanligt F1 kort. Men man vet ju inte med kineserna...eller med timecop.
Kan vara så, det gick i varje fall att flasha in Patrik E:s Baseflight_FW_160622.hex och kortet påverkar ett servo då jag vickar på det. Återstår att koppla in en mottagare samt göra inställningar i Baseflight.
Patriks fil är tänkt för GPS men jag ska bara köra gyro och accelerometer tills vidare.

PatrikE
2016-08-27, 09:59
Det är bara F1xx som fungerar på Baseflight.

Du kan köra den lika bra utan gps.
Man kan välja bort den i config fliken.
Men den växlar beteende själv om den inte finner gps.

Det är bara Failsafe som förändras.
Istället för return to home så kommer den att lägga sig i en stor cirkel.
Förhoppningsvis kommer den att plocka upp signalen tillbaka och fortsätta flyga.
Annars stänger den motorn och fotrsätter sjunka i cirkel.

Xermalk
2016-08-27, 16:10
Frsky kommer snart släppa mottagaren S6R, med stabilisering och inställningar via taranis eller pc.

http://www.frsky-rc.com/product/pro.php?pro_id=167

AlveH
2016-08-28, 09:18
Frsky kommer snart släppa mottagaren S6R, med stabilisering och inställningar via taranis eller pc.

http://www.frsky-rc.com/product/pro.php?pro_id=167

Sitter och värmer upp köpknappen.

McRegor
2016-08-28, 09:48
Sitter och värmer upp köpknappen.
...med ett svårt darrande köpfinger antar jag...:)
Roger

uffe_46
2016-08-28, 10:44
Sitter och värmer upp köpknappen.

Var finns den att köpa? darrningar i köpfingret här med

AlveH
2016-08-28, 11:18
Var finns den att köpa? darrningar i köpfingret här med

Har ännu inte hittat ngn som har S6R i lager, jag vill ha den internationella varianten.

Manual finns dock att ladda ner: http://www.frsky-rc.com/download/view.php?sort=&down=271&file=Manual-S6R

"Intet är som väntanstider" ur (Fridolins visor) av Erik Axel Karlfeldt.

Thomas
2016-08-28, 11:21
Hallåå där!!
Strängeligen förbjudet att fresta med dylika tingestar på detta forum!

Nu börjar det rycka så där konstigt i köpfingret hos mig också...

McRegor
2016-08-28, 13:58
Det finns bl a nån tysk butik som har den som beställningsbar men dock inte i lager - och då är det väl dessvärre EU-varianten kan man tro.
Roger

AlveH
2016-08-28, 18:42
Det finns bl a nån tysk butik som har den som beställningsbar men dock inte i lager - och då är det väl dessvärre EU-varianten kan man tro.
Roger

Tror säkert, som för andra mottagare, att det blir möjligt att ladda ner lämplig firmware från FrSky.
Om svenska återförsäljare enbart har EU-varianter, och man inte vill upp-/nedgradera själv,
så kan man handla från Ängland och då kan man välja mellan:
EU LBT 2016
EU 2015
eller
non-EU (universal firmvare).

EU 2015 och non-EU kan kosta ett par pund extra för att ändra firmware i mottagaren, beroende på var man handlar.


Vet att det ovan skrivna är känt och självklart för de flesta som använder FrSky.

Balcke
2016-08-28, 20:03
Åter "in stock" på EU-lagret, beställde precis mitt 3:e Orange gyro V2 (v2.1 firmware) till en kostnad på hela 138 kr.

Detta gyro funkar hur bra som helst.

//R

59607

AlveH
2016-08-28, 20:43
Så mycke skakning på fingret att det blev två, Orange gyro V2:)

Thomas
2016-08-28, 20:45
Åter "in stock" på EU-lagret, beställde precis mitt 3:e Orange gyro V2 (v2.1 firmware) till en kostnad på hela 138 kr.

Detta gyro funkar hur bra som helst.

//R

59607

Är det kompatibelt med "Icke-Spectrum-radio"?
Jag har en JR 9XII med FrSky-modul...

Och så behövs det väl hona-hona-kablar, dom hittar jag inte på HK.

McRegor
2016-08-28, 20:51
Thomas - visst, det är en stabiliseringsenhet som man sätter mellan servona och mottagaren. Men glöm inte att beställa kablarna du behöver mellan dessa enheter - de har "servokontakt-honor" (kontakthylsorna alltså) i båda ändar. Jag har kört föregångaren utan problem men denna version är nog bättre och jag har faktiskt en sån här liggandes också som skall testas i min nya Cloud Surfer så småningom.
Roger

Balcke
2016-08-28, 20:54
Thomas - exakt som McRegor skriver, du behöver dessa för 13 kr

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idproduct=67860

//R

Balcke
2016-08-28, 21:09
Thomas - ser ut så här i min P-51, blir som sagt några extra korta kablar.

59609

//R

pernstig
2016-08-28, 21:56
Det är bara F1xx som fungerar på Baseflight.

Du kan köra den lika bra utan gps.
Man kan välja bort den i config fliken.
Men den växlar beteende själv om den inte finner gps.

Det är bara Failsafe som förändras.
Istället för return to home så kommer den att lägga sig i en stor cirkel.
Förhoppningsvis kommer den att plocka upp signalen tillbaka och fortsätta flyga.
Annars stänger den motorn och fotrsätter sjunka i cirkel.

Nu börjar det likna något. Pass Thru, "rate" och stabil samt motor arm fungerarpå skrivbordet kopplad via PWM-kablar till FrSky X8R. Förstår bara inte vart PPM ska anslutas när servo pin 1 är upptagen av ESC.?

PatrikE
2016-08-28, 23:32
CH1 på mottagarsidan brukar vara PPM input.

pernstig
2016-08-29, 10:57
CH1 på mottagarsidan brukar vara PPM input.

Och så var det även i detta fall vilket inte är så tydligt på bilden från leverantören :)
59623

PatrikE
2016-08-29, 16:02
Och så var det även i detta fall vilket inte är så tydligt på bilden från leverantören :)
59623
Sedan ska nog GPS kopplas på 3 & 4 om du kommer på att du vill ha en sån!.. ;)
De är trevliga när man flyger FPV.

PatrikE
2016-08-29, 16:09
Jag har föresten för mig att Hoppsan_84 (http://www.rcflyg.se/forum/member.php/6437-Hoppsan_84) byggde in en NAZE32 mini i en FrSky mottagare för ett tag sedan.
Han kanske kan bjuda på lite DIY inspiration?

Hoppsan_84
2016-08-29, 16:20
Jag har föresten för mig att Hoppsan_84 (http://www.rcflyg.se/forum/member.php/6437-Hoppsan_84) byggde in en NAZE32 mini i en FrSky mottagare för ett tag sedan.
Han kanske kan bjuda på lite DIY inspiration?

Vad kul att du minns våra tidigare diskussioner.
Jag byggde in en Arduino Pro mini i en mottagare det stämmer. Flög bra som jag minns det med din 8bit kod.

pernstig
2016-09-17, 11:30
Frsky kommer snart släppa mottagaren S6R, med stabilisering och inställningar via taranis eller pc.

http://www.frsky-rc.com/product/pro.php?pro_id=167

S6R finns nu hos T9 hobby! Hämtade mitt ex alldeles nyss bara för att upptäcka att jag behöver en "FrSky STK" adapter för att ansluta till PC-USB. Konfigurering från Tx kräver OpenTx 2.2 och den vill jag inte installera i min X9E. Provat att ansluta via en "FDD lite_rev2" (som går att uppdatera Rx, sensorer m.m) men då kraschar S6R config programmet. :(