handdator

Visa fullständig version : Stort FPV-flyg?



Thomas
2016-08-07, 19:12
Som rubriken säger, stor FPV-kärra (omkring 2 m spv) som flyger sakta och stabilt eftersökes!
Kan tänka mig att montera in gyro för stabilitetens skull....

Flahultarn
2016-08-07, 19:38
My Twin Dream är väl en kandidat, Skywalkern 1900 har jag läst ska vara just det, stabil och inte så snabb.
Kolla på "fpvmodel.com" om du inte hittat dit redan. Där finns allt möjligt. Har inte beställt något stort men småsaker kommer på en dryg vecka.


Sent from phone

Halcon
2016-08-07, 21:31
Thomas,
jag har en helt ny och orörd Skywalker 1720 till salu, 15km från Malmö ...

McRegor
2016-08-07, 21:52
Har du inte nån elseglare, Thomas ? Numera tar ju inte elektroniken för FPV speciellt stor plats.
Roger

Mr X
2016-08-07, 22:00
ReadyMadeRC Anaconda :)


https://www.youtube.com/watch?v=MH_wpwdhaY0

Ålänning
2016-08-08, 11:03
Ska du flyga snabbt eller långsamt?
Ska du ha en smidig FPV-bus-kärra eller en stabil plattform a la buss?
Vad ska den bära?
Vill du flyga länge?

SkyWalker Plane är väldigt robusta och enkla, väldigt bra köp. De är väldigt populära av en viss anledning. =) De klarar även vind rätt så bra. De är högvingade så de flyger nästan själva. Och de funkar kanon med 4S 4000-10000 och ändå ha en kamera. Finns olika versioner för varje år samt olika vingspann. De har olika vingtyper också.

Mr X
2016-08-08, 18:51
My Twin Dream skulle vara rolig att äga, ingen bus-kärra utan en bra plattform för olika experiment.


https://www.youtube.com/watch?v=aqMm_gzuRYI

Ålänning
2016-08-08, 19:10
Jag föreslog något som de flesta väljer och är nöjda med, men jag ångrar min rekommendation. :-) Ta något nytt istället så vi får se lite variation. ;-) Sök upp FPVModels-sidan och shoppa loss.

Thomas
2016-08-08, 21:22
Har du inte nån elseglare, Thomas ? Numera tar ju inte elektroniken för FPV speciellt stor plats.
Roger

Jodå Råger, jag har en "EasyGlider" med 2800mAh batteri och FPV-kamera, men det är också allt som får plats. Och den är fullt flygbar, men lite "slängig" i rörelserna. Skulle vilja ha lite större och stabilare. Kanske med gyro/flight stabilizer.
Jag ska kika runt lite på förslagen..... återkommer!

mickmick
2016-08-11, 21:16
Jag vill lägga en röst på Cloud Surfer som just nu kan beställas från HobbyKing med FREE SHIPPING. För 133 € får man 2 meters vingar och modellen är P&P.

uffe40
2016-08-12, 08:20
Flyger en My Twin Dream och är riktigt nöjt med den,Kör även med MFD AP och Tracker funkar toppen
/U

Kenneth E
2016-08-12, 11:02
Finns bara en som fungerar perfekt, Skywalker X8. Finns plats till allt nödvändigt och verktyg också om nödvändigt?!
Flyger 20kt super stabilt i alla väder.
Har även en TechPod som flyger super, men är jobbig att få ihop och ta med sig.

Ålänning
2016-08-12, 13:01
Finns bara en som fungerar perfekt, Skywalker X8. Finns plats till allt nödvändigt och verktyg också om nödvändigt?!
Flyger 20kt super stabilt i alla väder.
Har även en TechPod som flyger super, men är jobbig att få ihop och ta med sig.
Jag blir så trött varje gång jag ser dina inlägg om SkyWalker X8 och TechPod. Jag vill ha bägge varje gång. :-D Haha!
Har du erfarenhet av Version 2 av X8an? Är den kraftigare byggd än första utgåvan som jag förstod var rätt fladdrig och kunde brista (dock enligt få källor). Hur är den att landa lite var som helst om man inte har en lång slät gräsmatta?
Och TechPoden, vad klarar den för last? Och lämplig ackstorlek?

uffe40
2016-08-13, 23:38
Finns bara en som fungerar perfekt, Skywalker X8. Finns plats till allt nödvändigt och verktyg också om nödvändigt?!
Flyger 20kt super stabilt i alla väder.
Har även en TechPod som flyger super, men är jobbig att få ihop och ta med sig.

Jaha hur mycket provision har du då

Thomas
2016-08-15, 20:17
Jag vill lägga en röst på Cloud Surfer som just nu kan beställas från HobbyKing med FREE SHIPPING. För 133 € får man 2 meters vingar och modellen är P&P.

150 Euro numera från EU-warehouse.
Synd att den är Backorder ...

Flahultarn
2016-08-15, 20:21
Finns i UK...


Sent from phone

Flahultarn
2016-08-15, 20:26
Den kan mycket väl vara en höjdare! Liknar en stor Bixler son min grabb stoppade i en rätt stor osd/AP och den seglade rent otroligt bra. Kan bara ana hur den här är...


Sent from phone

McRegor
2016-08-15, 20:33
Precis - det var U.K-lagret som var billigast även förra veckan - http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__80894__HobbyKing_174_8482_Cloud_Surfer_EPO_FPV_G lider_w_Flaps_2000mm_P_P_UK_Warehouse_.html
Roger

Thomas
2016-08-15, 20:54
Jahaja...
Så bra gick det.
Köpknappen aktiverades från UK-lagret, bara för att få meddelandet:
"Unable to ship this parcel to your country due to size/weight".

Bläää....

McRegor
2016-08-15, 21:11
Ajdå - det var sorgligt Thomas....Var själv lite småsugen. Att man inte kan frakta från U.K till Sverige är ju lite märkligt...
Testade själv - ända tills jag skulle betala och såpass långt fungerade det. Fraktsättet blev "ParcelForce Euro Priority to Sweden (FREE) "
Är det sen det inte går att komma vidare ?
Roger

kenneth.eriksson.94
2016-08-15, 21:12
England är mer ett U-land än EU-land, vad förväntas?😉

Thomas
2016-08-15, 21:27
Jag fick felmeddelandet när jag skulle aktivera mitt PayPal-konto...

McRegor
2016-08-15, 21:28
Ok - då skulle det säkert sluta på samma sätt för mig...
Roger

Flahultarn
2016-08-15, 22:13
Du får koppla på charmen och chatta med dem. Det verkar ju helt koko att det inte ska gå. Jag fick hem ett STORT paket från UK i förra veckan med en skywalker. Ytterkartongen var ett par dec längre än sw'n's.
Det kan ju vara en bugg i deras beräkningsmodell.


Sent from phone

Thomas
2016-08-16, 06:48
Hmmm.....
Andra gången jag försökte beställa från UK verkade beställningen gå igenom när jag aktiverade PayPal-kontot.
Men då skulle jag helt plötsligt betala 153 Euro!
Vart tog "Free Shipping" vägen??
Det blev ingen beställning....

mickmick
2016-08-16, 20:51
Jag blev faktiskt förvånad när jag tryckte på köpknappen och kunde beställa från UK varuhuset. Provade att beställa från UK lagret flera gånger tidigare men då gick det ej....

Nu står det att min Cloud Surfer är på väg till Sverige för 133 Euro med free shipping :)

McRegor
2016-08-16, 22:56
Kan bekräfta att det fungerar att handla denna kärra fraktfritt från U.K-lagret. Priset omvandlades till 146.38 $ och med Paypals växelkurs så motsvarar det ca: 1284 kr totalt. Det går dock inte att försöka beställa nåt annat samtidigt för då åker man direkt på extra fraktkostnad...:(
Roger

McRegor
2016-08-18, 17:41
Kan du tänka dig Thomas - även mitt Köp-finger drabbas (alldeles för ofta) av Stora Köp-darren. Så snart får man väl ett stort paket från U.K...:) Kärran går väl lagom fort för en gammal hjärna så nån användning borde man väl kunna få för den.
Roger

mickmick
2016-08-19, 12:20
Nu är mitt paket från HobbyKing UK klar att hämta.

Leveransen tog exakt 7 dagar :) Free shipping naturligtvis och det är Schenker som levererar i Sverige.

Fluf
2016-08-19, 16:24
Thomas, denna finns i Göteborg (inte postbar tyvärr) som jag gärna blir av med :)

Med Servon och LED's men utan ESC/Motor, flyger som en pråm och bryr sig inte nämnvärt om tyngtpunkt eller vikt.

https://www.youtube.com/watch?v=170YGOJfpF4

Thomas
2016-08-19, 22:50
Fluf, du har PM!

Thomas
2016-09-08, 21:49
Så till slut bidde det en "Cloud Surfer" från engelska HK.
Trevligt pris, framförallt som det är fraktfritt!
Schenker levererade hem till dörren någon vecka efter beställning.
Kärran är riktigt fin att flyga, bra roderrespons och "lagom" flyghastighet. Även bra glid vid inflygning/landning, framförallt med klaff.
Ett litet aber dock: Det medskickade 40A "no-name"-fartreglaget behagade tacka för sig när jag höll på att mecka ihop kärran. Inte ett liv i det efter ett tag.
Så vad göra?
Eftersom motorn sitter som den gör, inbyggd i pod'en ovanpå kroppen, och det går förlängningskablar mellan reglaget och motorn, så stod jag i valet och kvalet att kapa bort pod'en för att komma åt kontakterna. Det bar emot att göra så....
Jag lödde bort förlängningskablarna i det trasiga fartreglaget och skarvade på ett E-flight 60A reglage med sina kablar, som jag hade liggande i hyllan. Funkade bra när jag provade lite försiktigt hemma i hobbyrummet. (Man vill ju inte dra på fullskaft inomhus och blåsa bort allt på hyllorna!)
Väl ute på fältet så kopplade jag in ett 3S 2800 mAh-batteri, helt enligt rekommendationerna.
Och när jag drog på fullt så varvade motorn som en påse nötter!!! "Wobblade" å det grövsta i varvtalet, ungefär som att acken var helt slut. Och den var nyladdad....
Efter diverse testande, funderande och ännu mer testande (bytte bl.a. propp) så provade jag hemma med en 4S 3300mAh acke. Och nu var det annat ljud i skällan! Gick NÄSTAN normalt på fullskaft. I alla fall så bra att det blev ett par tre rundor i den friska skånska luften.
Conclusion?
Förmodligen för långa kablar mellan reglaget och motorn. Reglaget har sina kablar, tillsammans med motorns förlängningskablar.
När jag får tid ska jag löda in förlängningskablarna direkt på fartreglaget, istället för reglagets egna kablar.
Hoppas det hjälper.

Är det någon som vet om det hjälper att sätta in kondensatorer?
I så fall, var??

Och, jag körde in en Orange Flight Stabilizer i kärran också, funkar perfekt!

McRegor
2016-09-09, 08:04
Thomas - såvitt jag sett så sitter motorn i nån form av snabb-fäste så det skall gå att dra ut den om behov finns. Har inte testat själv men har sett nån film på nätet som visar det. Min motor fungerar hittills utmärkt med en 3S-ack men jag bytte propp (obalanserad) till en motsvarande APC-E. Sen krävs det mycket vikt i nosen så utan FPV-utrustning monterad räcker inte ens ett 3S5000 riktigt till, än mindre mina 2 parallellkopplade 3S2300 så lite extra bly behövs i noskonen.
F ö en lugn och fin kärra och motorn på ryggen har inga tendenser att "trycka ner" kärran mot marken vid starten - nåt som t ex Easy Star gärna gör. Klaffarna kortar ner landningsinflygningen en hel del och behöver bara lite dykroder - kanske 2-3 mm - inmixat.
F ö har jag klarlackat hela skapelsen och lite extra lager lack under kroppen eftersom lacken kändes relativt "lättförstörd". Inte heller så imponerad av vissa detaljer - t ex linkarnas dåliga passning i roderhornen vilket krävde utbyte av linkar och dessutom (men enklare) uppborrning av hålen i vissa servo-ok. Likaså det klassiska problemet på denna kärra med de "EPO-kärnor" som sitter inne i vingrören (de fast monterade i vinghalvorna) och var alltför långa så dessa fick man "fiska ur" och korta av för att överhuvudtaget få in de lösa vingrör som sammanfogar vinghalvorna.
Så här ser min ut i nosen utan kamera monterad längst fram...:)
59721

Roger

Utmanaren2002
2016-09-09, 16:03
Den här kärran är byggd för FPV så det är inga problem att få den framtung...

597335973459735

Några tips:
Staga upp stabben!
Sätt hjul på vingarna för att skydda dem

Thomas
2016-09-09, 21:06
Bra tips Göran!
Jag undrade också vad urtagen under vingen var till för, antar att det egentligen inte är för hjul, men det ser bra ut!
Och stagen till stabben ska också fixas.....

McRegor
2016-09-09, 22:06
Möjligt att stagen behövs men jag har inte satt dit några på min ännu. Men jag har också bytt till en bättre propeller vilket gör att stabben inte vibrerar lika mycket (mindre obalans i proppen).
Ja - med en Gopro i nosen är det säkert inga TP-problem men övrig utrustning för FPV-flygande väger ju inte så mycket så man skall nog räkna med rätt stort batteri ändå för att få TP hyggligt rätt. Tänker också sätta in en Orange Flight Stabilizer som jag har liggandes. Samt bl a variometern till Taranisen. Därefter blir det kamera och videosändare med OSD/GPS. Men Göran hinner säkert före...:)
Roger