handdator

Visa fullständig version : GoPro Hero 4 Black Edition-lins för raka bilder?



Ålänning
2016-08-14, 13:34
Var hittar man en sådan lins?
Vill få bort fisheye-effekten.

Zallisen
2016-08-15, 14:04
Man kan stänga av fisheye-effekten i menyerna på gopro 4 black, men ja det finns en lins också(OBS! som ofta fulsäljs för flera tusen i vissa oseriösa butiker, den e inte värd mer än 100:-)
https://www.youtube.com/watch?v=2aMemm-xO8U

Klagats mest på att det blir väldigt in-zoomat med den precis som när man stänger av de i menyerna på kameran, men det e ju ganska självklart för fish eye-effekten kommer ju utav den vida vinklen.

Finns även många bra sätt att ta bort fisheye-effekten i videoredigeringen i nästan alla program. massa guider för det på youtube.

Ålänning
2016-08-15, 19:39
Jaaaså kan man stänga av det (minska FOV), det hade jag inte ens kollat... har knappt rört den, bara ON, filma, fota, OFF -> filmer till dator, hm. :-)

Jag hittade massa linser och det fanns både 10, 12 och 16 MP-linser som hette "none distortion" och de kostade upp till 140USD. Ska se om jag hittar sidan igen... Om en sån lins är 12 eller 16 (för GoPro, som bara har 12 som bäst?) så borde ju inte bilden ha mindre FOV/MP än 12.

Jag kan mycket väl förstå att en riktig lins kostar en hel del för det gör de till systemkamerorna också, svindyra så fort man ska ha hög FOV och raka kanter, låga mm eller va man nu ska kalla det, ordförrådet sviker idag. Haha!

Så jag vill ju byta ut original-linsen mot en äkta glaslins som är slipad så det blir raka bilder. Kostar säkert mer än 100 kr om det var det du antydde? Eller menade du euro?

Är bilden redan fördärvad av fisheye-effekt så kommer man tappa information om man låter ett program dra ut pixlarna i hörnen.

Blir det inzoomat (linsen ändras fysisikt) eller klipper den bort yttre delen av bilden -> mindre foto som sedan blir färre MP eller kanske den "interpoleras" upp till 12MP men är sämre kvalitet?

Zallisen
2016-08-16, 14:52
Mja det jag menar att den gör mer inzoomat den klipper bort utkanterna antagligen man kan inte få så hög upplösning. Så den använder väl inte hela sensorn då antar jag.

Har själv kikat som bara den efter utbytbara linser utifall man vill ha bra kvalité icke fisheye, men inte riktigt hittat nåt bra ännu. Enda som alla verkar byta till har en väldigt låg vidvinkel och ger aldeles för inzoomad bild. Kan bara tänka mig att det är bra för att filma speicifika objekt från hög höjd.

Ålänning
2016-08-16, 19:18
Det är just det, att få en lins som använder hela sensorn, men inte så vansinnig vidvinkel utan "none distortion". Nån av dessa?
https://www.peauproductions.com/collections/gopro-hero-4-black-silver-lenses