handdator

Visa fullständig version : Ri-testare?



Ålänning
2016-08-17, 14:50
Har ingen laddare som kan visa detta värde per cell.
Men det finns mätare/testare som kan, vet jag.
Var finns det? Någon som sett? Något att tänka på?
Är väl lite olika Ri-värden vid fulladdat, storage-laddat, urdraget osv.
Är det samma värden på alla celler oavsett storlek eller tillverkare?

McRegor
2016-08-17, 16:11
Finns nog några trådar på Svenskt Modellflyg om detta. Och det är inte samma Ri på olika ackstorlekar - större ackar, lägre Ri.
Finns väl en som byggs av nån amerikan och den anses nog bra. Tror t o m att du får "rätt" (=uppmätt) C-tal direkt i displayen.
Roger

pernstig
2016-08-17, 21:47
Jag vill minnas att jag köpte min direkt från Wayne Giles. Han kallar den helt enkelt för "LiPo ESR Meter"
Ri är också starkt temperaturberoende, blir högre (=sämre) vid lägre temperatur.

bem
2016-08-18, 00:56
Hej,
ESR meter finns att köpa hos Progressive RC, men killen som utvecklat och tillverkat den meddelade för ett tag sen att han upphör med tillverkningen nu men att han skickade ett gäng till nedanstående företag så man kan köpa därifrån så länge det har kvar, och han hade även några kvar som man kan köpa direkt av honom:
http://www.progressiverc.com/universal-esr-analysis-meter.html

http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=2357325&page=8

/Bo

Mr X
2016-08-18, 10:28
Turnigy LiPoly Battery IR Meter
The internal resistance (IR) of a lipoly pack is made up of the resistances of each cell plus the wire and connections. Measurement of the IR of a battery is a guide to its condition, regular monitoring will tell you if the battery is starting to deteriorate or not.
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__76780__Turnigy_LiPoly_Battery_IR_Meter_EU_Wareho use_.html

Ålänning
2016-08-18, 13:54
HobbyKing och tillförlitlighet samt kvalitet brukar inte vara det bästa... men hur står det till med denna Turnigy? Gör den sitt jobb?

Ålänning
2016-10-02, 10:33
Jag köpte den från HobbyKing och har mätt på en massa ackar.
Hur blir jag klokare? Det handlar om milliohm.

Copy pasteade in lite siffror jag skrev upp i tron att bli klokare...

GensAce 3S 2200 30C 5.7 4.6 5.6 urladdat (diff 1,1) och 6.2 4.5 4.5 laddat (diff 1,7)
GensAce 3S 2200 30C 4.0 5.1 6.0 urladdat (diff 2,0) och 5.7 5.0 6.7 laddat (diff 1,0) <--- Denna acks ena cell har varit dålig
GensAce 3S 2200 30C 4.3 4.7 5.5 urladdat (diff 1,2) och 5.1 4.3 5.1 laddat (diff 0,8)
GensAce 3S 2200 25C 5.0 4.8 4.5 urladdat (diff 0,5) och 4.5 5.0 4.3 laddat (diff 0,7)
GensAce 3S 2200 25C 4.6 4.6 4.6 urladdat (diff 0,0) och 3.5 4.4 4.3 laddat (diff 0,9)

Gravity 3S 1300 30C 8.9 7.9 9.0 urladdat (diff 1,1) och 8.1 8.1 8.2 laddat (diff 0,1)
Gravity 3S 1300 30C 8.7 8.8 7.8 urladdat (diff 1,0) och 7.3 7.8 7.3 laddat (diff 0,5)
Gravity 3S 1300 30C 8.5 9.6 9.1 urladdat (diff 1,1) och 7.1 7.0 7.5 laddat (diff 0,5)
Gravity 3S 1300 30C 9.1 8.3 8.0 urladdat (diff 1.1) och 7.7 7.4 8.0 laddat (diff 0,6)

Gravity 4S 4000 30C 2.9 2.8 2.8 2.9 urladdat (diff 0,1) och 2.2 1.9 2.6 2.2 laddat (diff 0,7)
Gravity 4S 4000 30C 3.2 2.7 3.3 3.2 urladdat (diff 0,6) och 2.9 2.7 3.3 3.1 laddat (diff 0,6)
Gravity 4S 4000 30C 3.4 2.9 3.1 3.4 urladdat (diff 0,5) och 2.7 2.8 2.9 3.1 laddat (diff 0,4) <-- Denna acks ena cell har varit riktigt dålig

Hur bli klokare?

Hur påverkas Ri av överurladdning, överladdning, ny ack, sliten ack, kortsluten osv?

freddan_6
2016-10-02, 18:47
Det är egentligen väldigt enkelt.
När acken är helt ny från fabrik är Ri ganska högt. Sen efter ett antal cykler (cirka 5) så sjunker Ri. Sen ökar Ri långsamt igen för att när acken börjar bli utsliten (nånstans mellan 70-250 cykler) så stiger Ri ganska kraftigt. Det blir en klassisk badkarskurva.
Ri ökar rätt mycket efter en överurladdning
Ri ökar rätt mycket efter en underladdning.
Ri sjunker lite med stigande spänning för cellen inom tillåtet område, normalt mellan 2,5V-4.21V.
Ri ökar rätt mycket om du drar ut mer än acken tål.
En tumregel för vad acken tål i A är roten ur (6*Kapacitet/Ri); använd sämsta cellen Ri.
En tumregel för vad acken har för äkta C är roten ur (6/(Kapacitet*Ri); använd sämsta cellens Ri.
Kapacitet i Ah, och Ri i Ohm,
Det hela kompliceras av att Ri påverkas av aktuell spänning, var på urladdningskurvan du befinner dig, och hur varmt det är.
Jag mäter alltid i rumstemperatur efter storage-laddning.

Din mätare verkar inte helt korrekt, de första och andra värdena du visar är skumma. Troligen visar din mätare fler siffror än vad den kan reproducera, och du ska avrunda till hela mOhm.

Ålänning
2016-10-02, 20:04
Aha okej, tack för info.
Värdena
Gravity 4S 4000 30C 3.2 2.7 3.3 3.2 urladdat (diff 0,6) och 2.9 2.7 3.3 3.1 laddat (diff 0,6)
Gravity-ack 4-cellers 30C-tal och sen fyra värden (en per cell) och diff inom parentes samt sen samma efter laddning.
Mätaren visar varje cells spänning och varje cells milliohm-värde och totala. Och vad det nu var till.

Vilka första och andra värden menar du? Före laddning och efter?

Vad är en underladdning jämfört med en överurladdning som du nämner?

Din formel... 660A ska mina 1300mAh-ackar klara av enligt den. 6 / (1,3 * 0,007)

Peter1
2016-10-03, 07:03
Roten ur 660A= ca 25A

freddan_6
2016-10-03, 07:17
25A och det innebär 19C. Inte så dåligt. Jag betraktar allt över 1/2 av vad tillverkaren skriver som C som inom specifikation. Min värsta är 35% av utgivet värde, min bästa 65% av utgivet värde. Du har 76% av angedd C. (för en 1300-ack)

Ålänning
2016-10-03, 18:26
Roten ur... oops... var lite snabb. =) Intressant!!! Nu kan man ju på riktigt börja ha lite koll på C-talet och framförallt om ackarna verkligen matchar setupen.

pernstig
2016-10-03, 22:37
Mätte upp mina två nya Turnigy Graphene 3S 1,3Ah 65C idag. Så här blev resultatet:
60125

McRegor
2016-10-03, 22:57
...men oavsett uppmätt Ri så använder man ju ändå ackarna om dom fungerar hyfsat. Så frågan är vad det egentligen ger - såvida man inte tävlar och behöver det allra bästa. Har mätt till och från under ett antal år men det blir mera och mera sällan eftersom jag inte känner det direkta behovet.
Roger

Ålänning
2016-10-03, 23:17
Va, menar du att vi klarar oss utan alla mojänger och doningar? =)

freddan_6
2016-10-04, 06:39
Mätte upp mina två nya Turnigy Graphene 3S 1,3Ah 65C idag. Så här blev resultatet:
60125

Detta ligger i linje med mina "65C" graphene, jag har 28C-30C på mina. (1000mAh och 2200mAh)
Lite under spec men bättre än Giant Power "65C" som har 25C i verkliga världen.

freddan_6
2016-10-04, 06:43
...men oavsett uppmätt Ri så använder man ju ändå ackarna om dom fungerar hyfsat. Så frågan är vad det egentligen ger - såvida man inte tävlar och behöver det allra bästa. Har mätt till och från under ett antal år men det blir mera och mera sällan eftersom jag inte känner det direkta behovet.
Roger

Jag håller inte riktigt med dig Roger, jag har en ny snygg Multiplex Heron där jag drar 60A peak, det är rätt mycket längre än mina andra plan, där jag möjligen kan dra 60A peak men bara om jag gör någon roll eller annan kort manöver. Heron drar jag fullgas 60A på i 25sekunder. Det är bara mina allra bästa 2200-batterier som orkar, samma batterier som har lägst Ri.

McRegor
2016-10-04, 09:54
Fredrik - givetvis är det ingen absolut sanning i mitt inlägg men har man koll på strömförbrukning och lite allmän koll att ackar sällan har mer än typ 50 % av specad tålighet så klarar man sig rätt bra utan att veta exakt Ri. För extremt strömkrävande applikationer där man dessutom vill ha så liten ack som möjligt kan det finnas att behov men i de flesta fall märker man ju om just en specifik ack inte fungerar genom att de blir ovanligt varma och när man laddar ser man ju dessutom hur balansen är direkt efter en flygning. Visst - att mäta är otvivelaktigt att veta men ibland kanske man gör saker onödigt komplicerade trots allt...:) Att mäta max strömförbrukning i en ny kärra ser jag som standardförfarande och då kan man träffa rätt bra i dimensionering av bl a batteriet om man samtidigt använder din enkla generalisering att fabrikantens angivna max C-tal i verkligheten är ungefär hälften.
Roger

Kenneth E
2016-10-04, 11:57
OK, nu har vi testat batterierna och kommit fram till den riktiga(teoretiska) värdet av C, vad nu då?
Vad gör vi med den informationen, den säger inget om urladdningskurva eller annat värde.
Värdelöst vetande i mina öron, men övertyga mig gärna!

Ville
2016-10-04, 13:26
OK, nu har vi testat batterierna och kommit fram till den riktiga(teoretiska) värdet av C, vad nu då?
Vad gör vi med den informationen, den säger inget om urladdningskurva eller annat värde.
Värdelöst vetande i mina öron, men övertyga mig gärna!

Hej Kenneth E!
Jaha, så du har köpt en apparat som du inte vet vad den är bra för. Nja, det tror jag inte!
Ska inte försöka övertyga dig mer än att tala om att den ger dig en massa svar, nedan några exempel utan att rangordna.

1. Laddningsstatus.
2. Äkta C-ratings för batteriet.
3. Max uttagbar ström för lång hållbarhet.
Utöver ovanstående så har du ett väldigt bra instrument för att analysera och kunna jämföra olika batterier. Du får också bra koll på hur dina batterier mår från tid till annan.

Här några länkar som jag rangordnar för att den oinvigde ska få snabb saklig info.

1. http://www.progressiverc.com/universal-esr-analysis-meter.html
Under fliken Videos kan du se en mycket informativ film.

2. http://www.progressiverc.com/media/UniversalESRManual.pdf
Manual för UNIVERSAL LIPO ESRMETER

3. http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1577989
En sida där man diskuterar A Simple LiPO performance tool vilken numera är inbyggd i mätinstrumentet förutom Figur Of Merit (FOM) som beskrivs på sidan och som även finns bra beskrivet i nästa länk där man kan knappa in sina uppmätta värden och få intressanta svar.



4. http://www.jj604.com/LiPoTool/
Lipoly Objective Performance Calculation Tool

5. http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1323465
Det var väl på denna sida; ESR / IR Meter fo Lipos där allting började angående detta fina instrument, mycket läsvärd.

6. http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1392662&page=1
Denna sida, Lipo "C" Ratings - A Replacement Overdue? är också mycket läsvärd.
Tråden startad av Wayne Giles, upphovsmannen och tillverkare av mätaren.
Tyvärr verkar han ha lagt ner tillverkningen men vad jag förstår finns mätaren fortfaranda att köpa via
http://www.progressiverc.com/universal-esr-analysis-meter.html

/Ville :)

kenneth.eriksson.94
2016-10-04, 15:10
Jag kan förstå att man använder apparaten till statuskontroll av batteri, då har du redan batteriet, säger inget om vilket batteri som man bör skaffa in för din applikation, det är dit jag vill komma.

Ville
2016-10-04, 16:01
Jag kan förstå att man använder apparaten till statuskontroll av batteri, då har du redan batteriet, säger inget om vilket batteri som man bör skaffa in för din applikation, det är dit jag vill komma.

Egentligen väldigt enkelt för man vet ju i princip vilken C-rating/egenskaper batteriet borde ha. Men, det är ett problem, håller med. Så länge det inte finns någon standard som talar om hur batteriers kapacitet/egenskaper ska specificeras/innehållsdeklareras så förblir detta ett problem. Inom tävlingskretsar och liknande finns ändock relativt bra kännedom om vilka batterier som är bra resp. dåliga för ändamålet.
Själv vet jag inte riktigt hur man ska hitta de bästa batterierna utan går mer på hörsägen från andra. Viktigt är att inte alltid lita på det som skrivs på etiketterna för oftast är t.ex. C-ratings överdrivna. Vet inte hur andra gör men det lär vi väl få veta snart...

/Ville :)

McRegor
2016-10-04, 17:15
Håller med Kenneth i stort och det var ungefär min slutsats också. Man har ju trots allt de batterier man har och vet förmodligen i vilka applikationer man kan använda dom. Mera som att verifiera att man köpt rätt eller fel - men det vet man antagligen också redan. Så för de allra flesta, säger inte alla, är det nog mer eller mindre onödig info. I alla fall om man är allmänt skeptisk till de C-ratingvärden som tillverkarna uppger och grovt räknat halverar dessa när man skall bedöma ackar före inköp. Dessutom är det i många flygmaskiner knappast så kritiskt. Betänk att en snittförbrukning på låga 10C ger en motortid på max 4,5--5 minuter. Det säger visserligen inget om maxbehovet men väldigt många flygmaskiner har betydligt längre motortid - seglare och EDF-maskiner undantagna där motortiden kan vara relativt kort med tidvis stora effektuttag.
Köper jag ackarna "över disk" så har jag alltid med mig en mätare för att kunna kolla cellbalansen - det är ju ett enkelt sätt att slippa nya ackar med obalans vilket sällan brukar rätta till sig även om handlarna ofta påstår det. Och är dom inte i balans som nya så är säkert också Ri varierande.
Roger