handdator

Visa fullständig version : RSSI på futaba r2008SB ihop m NAze32 och dogeOSD



Killenheladagen
2016-08-23, 09:35
Hej allesammans!

Håller på att leker med min OSD och jag slog till alternativet för att visa RSSI, likaså i cleanflight "RSSI_analog output" kryssat, min TX och min RX ska vad jag vet ej kunna sända tillbaka telemetri?

Jag försökte utan att i cleanflight markera "rssi output" och fick då 0% RSSI, slog på rssi output och får nu värden! Lite märkligt är att MAX rssi är 67%, jag fick den att krypa till 66 och 65% så nåt mäter den, frågan är vad och hur jag får den kalibrerad till att visa full RSSI som 100%?

Är det någon som har en ide om vad som händer här? Kan nazen på nåt sätt analysera RSSI utan att RX kan det? Det står inte vad jag kan komma ihåg nånstans i dokumentationen för rx; futaba r2008sb att den har RSSI-telemetri eller någon telemetri ö h t!

Och om jag nu faktiskt ser RSSI och 67% är max, då bör jag tänka på det som i skala om jag ej kan kalibrera detta? , 6.7% RSSI är då 10% RSSI på riktigt?
mvh Gustaf

Killenheladagen
2016-08-27, 07:11
Bump, ingen som vet?????
RSSI verkar definitivt fungera, 67% är max m sändaren bredvid men när jag flyger runt så kan jag få den att gå ned till 59-60% vilket kan betyda att det jag ser faktiskt ÄR rssi , HUR är detta möjligt? Brukar inte detta kräva att mottagaren kan skicka tillbaka denna telemetri? Mottagare än futaba r2008sb 8ch och sändare futaba t8j!!

Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

Ålänning
2016-08-27, 13:50
Det är väl mottagaren som har en RSSI-utgång (eller om du lött dit en egen med motstånd) och kopplat detta till din FC som visar det i OSDn.

Killenheladagen
2016-09-07, 15:57
ingen aning, detta är riktigt märkligt, den är lite felkalibrerad också, full RSSI är 67% men den rör sig som den skall i förhållande till avstånd och så...kanske en slump bara, vet ej men r2008sb futaba RX har ingen rssitelemetri jag känner till och definitivt ingen dedikerad utgång för det, kör sbus till nazen så får alla kanaler genom en sladd...

ingen som vet mer?