handdator

Visa fullständig version : NAZA-M V2, Motor Test funkar inte



niklas65
2016-09-03, 12:21
(Mycket av texten är snodd från ett annat inlägg med liknande problem :-) TACKAR)

Skall börja med att säga att detta är mitt första multi rotor bygge och jag är helt ny när det gäller RC överhuvud taget (Gnäll nu inte på att jag har tagit mig vatten över huvudet ... det vet jag redan :sarcastic:)

Jag har byggt min första hexa nu, med följande specs:

Motorer: Multistar Elite 4006-KV740
Esc: Turnigy Multistar 30 Amp BLHeli Multi-rotor Brushless ESC 2-6S V2.0
FC: DJI Naza-M V2 Multi-Rotor Flight Controller GPS Combo
Batteri: Multistar High Capacity 4S 6600mAh Multi-Rotor Lipo Pack
Radio: FrSky Taranis X9D plus
Receiver: FrSky X8R

Jag har konfigurerat allt i Nazam assistant 2.40 och har kalibrerat spakarna där i. Har kalibrerat varje motors gasläge var för sig genom att ansluta receivern direkt till escen och starta med full gas för att sedan dra ner och fått OK melodi på det.
Jag har konfigurerat radion med 3 körlägen och en spak för failsafe samt ställt in receivern på failsafe om den tappar radiosignal, sen har jag testat allt i NAZAM assistant och alla spakar går åt rätt håll och brytarna visar rätt körlägen och failsafe brytaren funkar som den ska. NAZA LED lyser grön.

När jag försöker köra "Motor Test" i NAZAM assistant händer inget mer än att motorn jag försöker få fart på "klickar" till lite.

Provar jag att starta upp den utan NAZAM assistant och sätter på radion först så hörs motormelodin: 1234-melodin följt av "pip" uppehåll "pip".
Sen blinkar NAZA LED: "röd-grön-gul"x3 följt av "grön-grön-grön-grön".
Därefter blinkar det "röd-röd-röd-grön-grön" (sitter inomhus så den hittar väl inga satelliter - GPS mode), "röd-röd-röd-gul-gul" (atti mode) eller "rör-röd-röd" (manual mode)

Om jag nu för båda spakarna nedåt till vänster eller höger och så går alla motorer igång. Släpper jag sedan spakarna så slutar motorerna spinna efter ca 3 sekunder.
Gasar jag istället så varvar motorerna upp och varvtalet ändras inte bara när jag gasar utan även när jag rör högerspaken eller rör vänsterspaken i sidled.
Ovansående gäller oavsett vilken mode (GPS, atti, Manual) jag kör i men varvtalet kan variera.

Är det någon som kan:
1. Förklara varför inte "Motor Test" fungererar i NAZAM assistant
2. Verifiera att motorerna fungerar rätt när jag kör med hjälp av radion.

Vågar inte testa med propellrar om det nu skulle vara något fel ... jag vet att jag är en mes :banghead:

Ålänning
2016-09-03, 15:16
1. Vet ej. Finns inte i Naza-M Lite som jag använt.

2. Testa utan propellrar! Först styrtest och sen att den gör rätt själv.

Styrtest:
Arma och varva upp lite så motorerna hålls igång
Höger spak till vänster (vänster motorer varvar ner eller stannar, höger varvar upp). Tvärtom åt höger.
Höger spak framåt (främre motorer varvar ner eller stannar, bakre varvar upp). Tvärtom bakåt.
Rotera med vänsterspak är svårt att se.

Självstabilisering:
Arma och varva upp lite så motorerna hålls igång
Lyft upp den och luta den framåt, då ska främre motorerna varva upp och bakre varva ner. Tvärtom bakåt.
Luta till vänster, då ska vänster motorer varva upp och höger varva ner. Tvärtom till höger.

uffe_46
2016-09-03, 17:10
Fråga 1 Hade precis samma problem och enligt Google så funkar det inte, varför det framgår inte.
Fråga 2 Jag prova så mina motorer gick på rätt håll med en servo tester ställde pid parameters enligt manualen eligt den vikt som var närmast min modell, på med snurrorna och provflög, funka helt perfekt

Recommended Parameters

Recommended Settings for using F330/F450/F550

Configuration Information Basic Gain Attitude Gain

Motor ESC Propeller Battery Weight Pitch Roll Yaw Vertical Pitch Roll

F330 DJI-2212 DJI-18A DJI-8 Inch 3S-2200 790 g 140 140 100 110 140 140

F450 DJI-2212 DJI-30A DJI-8 Inch 3S-2200 890 g 150 150 100 105 150 150

F550 DJI-2212 DJI-30A DJI-8 Inch 4S-3300 1530 g 170 170 150 140 170 170

Flyers
2016-09-04, 00:25
Nazan har ju en ganska lång start-cykel innan LEDen ger "klartecken", och tanken är väl att elektroniken ska nå arbetstemperatur - räkna med ett antal minuter, och du ser det på att LEDen börjar blinka i tvåtakt.
Tänker att du borde göra en kalibrering (för du har ju GPS?) så du slipper varningsblink för det...

Jag har två Naza, och den ena beter som din vid motortest - den andra kan jag hålla igång motorerna genom upprepat klickande, och jag har även märkt att det blir olika beteende om jag "duttar" datorns touchpad jämfört med om jag klickar på den (Macbook Air).

Att motorernas varvtal ändras när du styr med spakarna i sidled verkar normalt - det är ju så en multikopter reagerar på styrkommanden.

Bara några tankar från en annan nybörjare...

niklas65
2016-09-04, 07:42
Tack för alla svar.

Jag skippade att testa mer med NAZAM assistant och testade istället med radio utan propellrar och det verkade fungera så jag satte på propellrarna och ... den flög :icon_pidu:
Nu skall jag "bara" ställa in "Gain" så att den inte är så nervös när den hovrar. Synd bara att det regnar idag så det får vänta någon dag till det blir flygväder :banghead: