handdator

Visa fullständig version : Funderar på ett 250 quad bygge



Jas
2016-09-04, 22:58
Tänkte bygga ihop en 250 racing quad över vintern, ngn som kan rek en bra fc, gärna en som kan proggas via Libre, även en bra osd eftersökes.

/JaS

ulwur
2016-09-06, 06:08
Tänkte bygga ihop en 250 racing quad över vintern, ngn som kan rek en bra fc, gärna en som kan proggas via Libre, även en bra osd eftersökes.

/JaS

Då är det väl ett Revo F4 som skulle passa dig.

Jas
2016-09-08, 14:43
Då är det väl ett Revo F4 som skulle passa dig.

Finemang, tack för tipset

/JaS

Hoppsan_84
2016-09-08, 17:42
Kiss fc är väll en F4?

streber76
2016-09-15, 08:49
Kiss är f1 som körs i 980hz... sjukt va med tanke på hur bra de flyger.

Sent from my SM-G920F using Tapatalk

Killenheladagen
2016-09-16, 08:12
Använder vi fortfarande cc3dkort och Librepilot??? nåt jag missat här? är det nya varianter av dessa eller ny FW eller nåt annat som hänt, Revo4? cc3d-revolution-4?

trodde Libre var utdött vid det här laget, över 6mån sen jag pysslade med det, gilllade verkligen GUI:n dock kommer jag ihåg, här kan gärna någon förklara nåt jag missat!

Och Kiss är ett f1-chip? så ett SP3racing är ett snabbare/bättre chip än KISS?
btw så utvecklar skitzo Raceflight och de trollar fram en f7-chip-kontroller för raceflight!!

mvh Gustaf

streber76
2016-09-16, 09:01
Många tror ju högre siffror på grejerna desto bättre men det är inte så om mjukvaran inte gör vad den ska eller om det är så komplicerat att bara 5% av användarna förstår hur man ställer in det.

Det är där flyduino har hittat sina framgångar. Tror däremot att de får det tufft nu när betaflight o raceflight flämtar dom i nacken då dom mjukvarorna är jäkligt bra nu.

Sent from my SM-G920F using Tapatalk

Gruffy
2016-09-16, 18:28
Ville bara korrigera, min KissFC har i alla fall en STM32F303CCT6, dvs en F3. Dock är det som streber76 skriver...inte så viktigt om man inte utnyttjar HW. Den största skillnaden (som påverkar oss) mellan STM32F1-serien och F3/F4 är ju att det man kör är en Cortext M3 (F1) och Cortex M4 (F3/F4). M4:an har bla FPU (Floating Point Unit) och då betyder det att alla beräkningar kan ske med flyttal i HW. Detta blir normalt betydligt snabbare än att köra med software floats. Detta betyder alltså att man kan köra flyttalsbaserade beräkningar (t.ex. PID-regleringen) utan att slösa klockcykler på att det är flyttal. Förutom detta är normalt F3/F4 devicen klockade på betydligt högre frekvens, vilket ju också ger mer drag.

Sorry om jag verkar vara "viktigpetter" här nu...verkligen inte meningen. Ville bara påpeka att KissFC trots allt har lite mer kräm än t.ex. Naze32 (F1). För övrigt kan jag klämma in en OT punkt...kul forum där man lär sig massor hela tiden! Tack för det!

streber76
2016-09-25, 22:27
Där ser man, bra att du påpeka det. Jag hade faktiskt inte kikat på min egen. På det klippet jag såg sa dom även att den kör 980hz... det kan vara fel det med men jag hoppas inte för det e lite coolt att de inte behöver pumpa upp loopen så mycket.




Sent from my SM-G920F using Tapatalk

Killenheladagen
2016-09-27, 18:10
Kan flika in att jag körde min första egna F3-SP3 nyss och träffade öppningar jag skulle tvekat för innan, jag var en bättre pilot (stockpids!)

f3=högre gyrofrekvens+ multishot+sbus samt schysta esc och motorer ihop ger en mkt välflygande kopter bara där i princip, kör dock naze i det mesta andra jag har och BF3 har gjort nazen mkt bättre!
Lite tuning på detta så blir d fantastiskt!!

Skickat från min ST26i via Tapatalk