handdator

Visa fullständig version : FMS easytrainer 1280mm, 18mån flygning senare, sagan om min kärra



Killenheladagen
2016-09-25, 07:00
Hej!

Jag tänkte dela några erfarenheter av hur denna kärra har varit mot mig under dessa 18mån (el mer)
Jag började flyga LOS och så har den flugits (och seglats) mestadels av tiden, jag har länge funderat på att sätta på en 3cells-acc och trott jag behövt ett större ESC (FMS 20A ESC) minns ej vad för motorn som sitter på men 2300kv och spinner en hård 5x3 iaf. Fick rådet här att jag esc och motor med säkerhet skulle ta skada av 3s på denna drivlina så jag struntade i det, märkte dock att m starkare 2s-accar (2s2000 25c) så fick jag rätt mkt mer kraft. Här var vikten runt 660g flygklar.och kunde stiga i termik utan problem.

Målade kärran silverkrom och kraschade den en 3-4ggr men inget som tejp och smältlim inte fixade, förstärkte ramen en del med kolfiber och tejp samt grillpinnar då epon är ganska mjuk.

Nästa steg var FPV, , pga för lite kraft från motorn satte jag en sony superhad med en en ts2358 200mw vtx, detta skapade en fpvkärra som saknade en del kraft men var njutbar att flyga och det gick fortfarande att segelflyga hyfsat (detta var poängen vid detta taget, en segel- fpvmodell) tyvärr var det inte så roligt som jag trodde, planet fick stå ett par v innan jag tänkte;, bah!
Sett folk köra 3s m kärran så varför inte? Bränner jag reglaget eller motorn så gör jag, jag har fler:) (naturligtvis landade jag efter 2min och kollade temperaturer, esc slår ifrån vid viss temp också)
Har 3st 3s1500 nanotech 35-70c som jag tänkte skulle passa.

Efter mycket moddande och 3saccen rakt under cg (och en enkrona i stjärten) och ett 2s400mah separat för fpv utrustningen (väntade på LC-filter, körde separat krets under tiden) så lyfte jag FPV och jäklar i gatan vilket drag kärran fick! Den älskade 3s, motorn och proppen lät inte längre som de stallade när jag steg och kunde hålla rejäl stigvinkel, fort gick det också, såg bilar på en 70väg som jag var en bra bit fortare än, skulle tippa 70-75km/h i Planflykt m full acc!

Fick sedan hem nya lcfilter och lite nya vtxer, hade en stor boscam 600mwVTX som jag senare satt på, tung och stor som en mobius nästan, bytte ut boscamen mot fxt-vtx på 600mw(typ 18g) och drog kameran och vtx genom balanskontakten genom LC-filtret, denna ändring var igår, och är otestat i luften men fungerar på bänken, sparade tilräckligt med vikt genom borttagande av 2s400mah-accen och dess krets och vann 40g bara på att byta vtx för att ej tala om allt smältlim som höll samman detta, rensade och gjorde en clean installation och tjänade ihop så mycket vikt att en mobius åkt på och kärran väger fortf 30g mindre (37g med borttagna enkronan)!!

Så från att vara en nybörjarplattform för mig att lära mig flyga LOS, till att lära mig reparera foamplan, till att lära miG flyga FPV och nu senast, låta mig ha en hyfsad mediumrange pålitlig FPvkärra med schysst hdkamera på! Allt m samma kärra!

Bytte fort från fms TX till en Futaba, försökte med spektrum dsm2 ett tag men hade ingen räckvidd eller pålitlighet i styrsystemet så en 6ch futabaRX åkte på, inte ett problem (läs failsafe) sen dess.

Intressant är att det välventilerade ESCet inte alls år varmt, det gick varmare på 2s (mestadels fulltrottel på 2s annars hände ingenting) men nu cruisar jag ca 50-60 på 45-60% trottel, faktiskt kommer batterierna ned lite varma men de har dålig ventilation som jag skall ordna idag.


Har fått torqueroll dock vid gaspådrag, gjorde en exponentiell pmix med kompenserande skev på en switch, fick till det mkt bra, poyhedralen ,samt CG så lågt ger ju vissa stabiliserande marginaler där tänker jag!

Hursomhelst är kontentan här att en kärra är så rolig som du gör den, eztrainern hade stått still länge om jag ej slångt på 3s, det är skönt att flyga nåt annat än race-acroquad ibland, mindre stickinput o lägre puls!

Fråga, Nu är torqueroll r ett faktum och jag är nöjd me farten så finns det ingen anledning längre att skaffa större motor, detta kommer endast resultera i mer torqueroll och kosta mer än det smakar, fråga2, motor och esc klarar detta m 3s galant, är fms elektronik kända för god kvalitet?

Specs
Eztrainer1280, 3s1500 , 20A esc, futaba R2006 6ch diversity, foxeer 600mw vtx m dys cloverleaf,
SonysuperHAD, 2300kv fms motor, fms-9g-nylonservon, spinner en 5x3propp på ryggen, mobius för inspelning i 1080p. Kolfiberrör och armerad tejp som förstärkningar kring bakre flygkropp och vingar, rigid nu.

Mvh Gustaf


Mvh Gustaf

Skickat från min SM-T211 via Tapatalk