handdator

Visa fullständig version : Vilken klubb i norra Sthlm?



Meekberg
2016-09-26, 07:28
Hej!

Är ny på forumet och inom hobbyn. Har nu flugit en del själv och tycker det börjar bli dags att gå med i en klubb av diverse anledningar, framförallt för att träffa likasinnade och ha en lämplig plats att flyga på.

Vilken klubb på norra sidan är bäst?!
Hjälp mig att bilda mig en uppfattning. Har varit och kikat på några fält och de flesta håller bra kvalitet.
Det jag är nyfiken på är hur det är med aktivitet, flygs det ofta/kontinuerligt så att man får den sociala biten, eller är det mest pensionärer som flyger dagtid...

Lite om mig:
Jobbar i Spånga och bor i Solna. 32år, arbetar som konstruktör av rullstolar.
Åker motorcykel, jagar och försöker bli en bra modellflygare.

Tobbepostis
2016-09-26, 13:28
Du är välkommen till Kungsängens modellflygklubb
Tobbe

FinnbyFraggel
2016-09-26, 21:38
Åkersberga har två fält, båda utanför kontrollerat luftrum.
Vi flyger allt från 250 quad till helikopter och EDF.

/Jonas

CalleR
2016-09-27, 07:06
Du är även välkommen till Järfälla MFK, fältet ligger på frölundahalvön i kungsängen, utanför kontrollerat luftrum. www.jmfk.se (http://www.jmfk.se)
/Calle

Meekberg
2016-09-27, 07:31
Tackar för svaren.
Får ta mig runt lite mer och känna av stämningen.
Har ni några dagar då det brukar flygas mer än andra?

Tobbepostis
2016-09-27, 12:07
Vi i kungsängens modellflygklubb flyger varje dag när det är flygväder hela veckan lång
Nu verkar det bli dåligt väder ett par dar men till helgen verkar det bli bra väder igen förhoppningsvis
KMFK.se

Med vänlig hälsning
Tobbe

Irokee
2016-09-30, 10:46
www.mmfk.se ?

EllBe
2016-09-30, 16:06
Fanns/finns det inte en modellflygklubb i Täby också? Jag har för mig att den låg i närheten av Hagby återvinningscentral. Någon som vet om den är aktiv?

Michael
2016-09-30, 17:23
Här kan du enkelt se vilka fält som finns anmälda i GPS-fältlistan: http://www.freewebs.com/propellerhead/index_google.htm
Det är si och så med klubbarnas rapportering, så jag kan inte garantera att fältlistan stämmer till punkt och pricka.

EllBe
2016-09-30, 22:53
Jag hittade flygklubben Cumulus i Täby på Michaels karta, men är den aktiv fortfarande? Finns det någon här som är med där och som kan rekommendera den? Jag vet om att VMF i Upplands Väsby finns, men jag söker någon närmre Sollentuna där jag bor och som ligger utanför "restricted area".

FinnbyFraggel
2016-10-01, 08:10
Jag hittade flygklubben Cumulus i Täby på Michaels karta, men är den aktiv fortfarande? Finns det någon här som är med där och som kan rekommendera den? Jag vet om att VMF i Upplands Väsby finns, men jag söker någon närmre Sollentuna där jag bor och som ligger utanför "restricted area".
Närmaste från Sollentuna är Åkersberga, vi har två fält, ett centralt i Åkersberga och ett några kilometer utanför vid Hakunge.
Vi kommer att flyga imorgon söndag från 1100 på Hakunge om du vill komma förbi.
/Jonas

Skickat från min Taranis via Tapatalk

ibv1se
2016-10-01, 18:56
Vallentuna ligger ju nära för dig,prova där.👍

FinnbyFraggel
2016-10-01, 21:17
Vallentuna ligger ju nära för dig,prova där.👍
Vallentunas fält ligger i Arlandas luftzon, lika så Upplands Väsby.
/Jonas

Skickat från min Taranis via Tapatalk

EllBe
2016-10-01, 21:46
Precis, däremot ligger/låg Cumulus fält utanför, därav mitt intresse. Lätt att nå för mig.

FinnbyFraggel
2016-10-01, 22:18
Jag har hört att Cumulus ligger i fejd med hästägare runt fältet....
Jag har inte pratat med någon i klubben så det är inget bekräftat, men båda våra fält i Åkersberga ligget utanför kontrollerat luftrum, du är välkommen om du vill.

/Jonas

EllBe
2016-10-02, 20:42
Någon som har kordinaterna till Cumulus flygfält? Jag tänkte mig att åka runt till de olika alternativen och i dessa moderna tider, programmera in positionerna i bilens navigator. Närmast utanför resticted zone är bäst för mig

Michael
2016-10-02, 22:28
De koordinater som finns kan du enkelt ladda ner från GPS-fältlistan som jag tipsade om i ett tidigare inlägg.
http://propellerhead.webs.com/index_gps.htm

EllBe
2016-10-03, 17:14
Nu vet jag var det ligger, återstår att besöka. Tack för hjälpen!

jaka
2016-10-13, 16:39
Hej!
Största och bästa fältet har ju Väsby Modellflygare!!:)
Du är välkommen till oss. Vi flyger när som helst med vad som helst och har inga restriktioner vad gäller buller och flygtider.
Kontakta mig om du vill bli medlem och vill ha nycklar till vägbom och stuga.
Hälsningar!
Jan Karlsson

EllBe
2016-10-14, 18:29
Jag känner till VMF sedan -80 talet via arbetskamrater, men ligger det inte inom Alandas kontrollzon med alla dess begränsningar? Det ser iallafall (fortfarande) toppfint ut. Tack iallafall för inbjudan, inte lätt att välja!

FinnbyFraggel
2016-10-14, 18:34
Jag känner till VMF sedan -80 talet via arbetskamrater, men ligger det inte inom Alandas kontrollzon med alla dess begränsningar? Det ser iallafall (fortfarande) toppfint ut. Tack iallafall för inbjudan, inte lätt att välja!
Ja dom ligger i Arlandas kontrollzon, dom som flyger där bryr sig inte och Arlanda "blundar" tills det blir en incident.....
/Jonas

Skickat från min Taranis via Tapatalk

jaka
2017-12-05, 16:43
Hej!
Vi har haft fältet sedan 1975 och jag antar att trots att vi ligger innanför Arlandas kontrollzon, kan få bedriva vårt flygande där även i fortsättningen och några incidenter har jag aldrig hört talas om trots att jag varit medlem i klubben sedan 42 år.

Nya flygregler (enligt info från SMFF i senaste Modellflygnytt) att ingen flygning högre än 120m får ske utanför kontrollzon och att flygning i kontrollzon inte är tillåten. Vi har den okontrollerade drönarflygningen att tacka för att flera modellflygklubbar i landet nära flygplatser inte kan bedriva sin verksamhet på ett lagligt sätt men...Enligt SMFF arbetar man på att flygning ska bli tillåtet även här.
Ny regler säger också att flygning högre än 120 utanför okontrollerat luftrum (segelflyg mm ) endast får ske efter kontakt med flygledartornet på närmaste flygplats samt att alla "modelflygplan" måste märkas med ägarens namn /identitet osv.

McRegor
2017-12-05, 18:16
Vår klubb (Västerås MFK) har vårt fält inom Hässlö (Stockholm-Västerås) kontrollzon men vi har sedan snart ett par års tid en skriftlig överenskommelse med ansvarig på Hässlö att vi alltid kan flyga inom en radie på 400 m ifrån fältets mittpunkt och upp till 120 meters höjd vilket räcker för de flesta av våra flygare.
Så kontrollzons-frågan är väl förhoppningsvis inte vårt största problem enligt det nya regelverket.
Roger

jaka
2017-12-26, 10:47
Hej!
Men 120m är ju ingen höjd om man vill flyga segelflyg eller "vanliga" förbränningsmotorkärror! -Små elkärror , runt metern i spännvidd ...visst! Men inte större.
Vi får hoppas att SMFF kan få en rätsida på höjdproblemet och tillståndet att flyga inom kontrollzon utan att varje gång man vill flyga be om tillåtelse.