handdator

Visa fullständig version : Min första RC-vinge/flygplan



Karlsson=)
2016-10-04, 16:13
Hejsan! Jag har slängt ihop en kundvagn på banggood, och jag undrar om någon kunnig skulle kunna kika igenom den.


Innan ni kollar så kanske ni vill veta lite om mina tidigare erfarenheter inom RC-flygning.
Jag är helt ny till vingar/flygplan. Jag har flugit quadcopters innan. Quads jag har flugit (om det spelar någon roll): Hubsan X4, DJI Phantom 3 Standard, och en massa små nanos som jag har flugit med inohmus. Jag har förstått att att flyga vingar är helt annorlunda än att flyga quads.


Mina funderingar:
Är 800mm i vingspann för stort att börja med? Jag kan köra över en ganska stor åker . Om ni skulle vilja ha en bild på åkern så finns det säkert något bra foto jag kan leta fram bland mina foton från min Phantom 3.

Vilken propeller funkar bra med motorn jag har valt?

På bilden på motorn finns det inga sladdar som kommer ut ur motorn, finns det paddar på motorn som jag lödar fast sladdarna från ESC:n på?

Lämpar sig ESC:n till motorn jag har valt?

Skulle jag kunna sätta på en FPV-kamera senare om jag vill det?

Är detta ens en bra nybörjar-rig, eller bör jag sikta in mig på något helt annat?

Behöver jag en flightcontroller eller kan jag koppla servo och esc direkt till mottagaren?
Jag hittade inget sätt att dela kundvagnar på på banggood, så screenshot får väl duga.
Kundvagnen (http://imgur.com/a/sX2GO)


Jag är säker på att jag har använt begrepp helt felaktigt. Rätta mig gärna så att jag kan lära mig.


Tack på förhand! :)

EDIT: Jag kom på att jag har glömt batteri helt och hållet. Vad är det för batteri som gäller för ett bygge som detta?

pgrts
2016-10-04, 17:24
Ett flygplan drar ju iväg direkt i stället för att kunna stoppas som en Heli/multi.
Men det är enklare att flyga ett plan än en kopter.
Frågan är om en vinge är det som flyger säkrast för en nybörjare - MEN - med koptererfarenhet så är det nog inga problem.
Min första vinge - Zagi - kallade jag för " den bästa simulatorn" för att den var tålig och man vågade allt som man inte hade en s tänkt sig med ett plan.

Som första plan rekommenderas ofta EasyStars kopior Bixler och allt vad de kan heta från olika tillverkare. En motorseglare med motor på ryggen och en spännvidd mellan 1 meter och 1,5 meter alltså.

Motorn har säkert kablar även om de inte visas på bilden.

McRegor
2016-10-04, 17:29
Du kommer säkert att få andra åsikter men personligen tycker jag inte att en Vinge är speciellt bra som första flygplan. De är bl a ofta kritiska på tyngdpunkten (TP/CG) och bara att få den lite baktung kan innebära att den blir helt oflygbar.
Med dina flygfälts-förutsättningar (inget kortklippt klubbfält) så ligger väl en Easystar/Bixler/FMS Easy Trainer 1280 närmast till hands. Sen använder man inte Opto-reglage till flygplan i denna storlek för då måste du fixa strömförsörjningen via en separat BEC. Så köp nåt av de jag nämnde - de finns ofta mer eller mindre färdiga så slipper du fundera på vilka småtillbehör du behöver.
Roger

NickeL
2016-10-04, 17:42
Som Roger skrev så lämpar sig sällan vingar för att lära sig flyga på. förvisso hållbara men kan få otäcka flygegenskaper om TP är fel etc.
ang elektroniken
ESC: är ett multikopter ESC utan BEC, och saknar dessutom kablar till motorn, vilket betyder att du måste löda motorsladdarna direkt på reglaget. vanligast på flyg är att man använder "Guldkontakter" mellan fartreglage och motor för att lätt kunna koppla i/ur samt polvända etc.

Servo: Funkar säkert. men "billiga" servon med enbart plastdrev tenderar att gå sönder lätt. och iomed att du är "nybörjare" så lär du krasha ofta... = byta servon ofta

Motor: alldeles för stor. leta efter en motor på ca 10-20gram med ca 100W effekt.

Batteri: 2s 500-800 mah bör passa för lugn flygning, 3S 500 mah för vildare flygning.

Sändaren kan jag inte uttala mig om då jag inte testat den...

men som andra redan sagt så skulle jag rekommendera typ en Bixler eller Easystar istället för en vinge.

//Nicke

NickeL
2016-10-04, 17:46
http://www.banggood.com/DW-HOBBY-Rainbow-800mm-Wingspan-EPP-Flying-Wing-RC-Airplane-KIT-p-1080691.html

scrollar du ner en bit så rekommenderas passande elektronik.
propp: ca 5x3

//Nicke

kangan
2016-10-04, 17:56
Du behöver inte 4st servon då en vinge bara kräver 2st (höjd och skev mixas till samma roder)
Man behöver ingen fc till ett flygplan men för en nybörjare kan det vara en fördel att ha ett gyro så flygplanet auto levlar när du släpper spakarna. ta en titt på wing z-84 ifrån hobbyking, samma storlek men bättre plats för batteri m.m den finns också i PnP utförande, jag har en fast med något större motor, en axn 2208.

I övrigt kan jag hålla med om att vinge inte är optimalt att börja med.
om du har tillräcklig erfarenhet får du avgöra själv :)

Karlsson=)
2016-10-04, 18:12
Du behöver inte 4st servon då en vinge bara kräver 2st (höjd och skev mixas till samma roder)
Man behöver ingen fc till ett flygplan men för en nybörjare kan det vara en fördel att ha ett gyro så flygplanet auto levlar när du släpper spakarna. ta en titt på wing z-84 ifrån hobbyking, samma storlek men bättre plats för batteri m.m den finns också i PnP utförande, jag har en fast med något större motor, en axn 2208.

I övrigt kan jag hålla med om att vinge inte är optimalt att börja med.
om du har tillräcklig erfarenhet får du avgöra själv :)
Jag tänkte att det är en sak som är enkel att ha sönder, därav la jag fyra i kundvagnen.

McRegor
2016-10-04, 18:34
Exempel i Sverige - http://www.habohobby.se/sv/produkter/rc-radiostyrt/tillverkare-a-o/fms/fms-easy-trainer-1280-fly-rtf.html
RTF = innehåller även en enkel sändare, 1 batteri och en enkel 12V laddare
Roger

larsmn
2016-10-04, 19:06
Vill man börja med vinge som nybörjare, vore RCflight.se inomhusvinge Crack Wing ett billigare alternativ.

Ca 250 kr bara för vingen, 700 kr för komplett utan mottagare/Lipo. Min första Crackwing dog efter ca 75 krascher, min nuvarande som jag kör slalom mellan enbuskar med och förstärkt framkanten på med grillpinnar ligger väl uppe på 150 st, still flying, minimala skador.

Dock, för att kunna flyga med en sändare utan expo, har jag fått minskat ner elevonerna, "stelopererat" yttre 1/3-del av dem på vardera sidan. Skar av från "gångjärnet" till bakkant och använde grillpinnar att få yttre delen att förbli plan med vingen. Är fortfarande mycket aerobatisk i uppförandet, men med 50% gas, 20 gr uppåt är den enkel att få i luften, flyger ur handen.

Så startinsats 700 och sedan återanvände jag allt utom själva vingen till nr 2. Använde sedan 1:an som mall till en 12 mm tjock DIY FPV-/ video-vinge (eget laminat EPP/Depron/EPP) för kameror. Tyngre och klarar att bär ca 50 gr kamera.

NickeL
2016-10-04, 20:52
Vill man börja med vinge som nybörjare, vore RCflight.se inomhusvinge Crack Wing ett billigare alternativ.

Ca 250 kr bara för vingen, 700 kr för komplett utan mottagare/Lipo.

men kundvagnen han länkar till går ju på ca 500kr utan mottagare och batteri...
175kr för vingen :)

//Nicke

McRegor
2016-10-04, 21:04
Undvik att börja med en vinge - det finns som sagt bättre varianter.
Roger

Sir J David
2016-10-04, 23:31
Jag är själv nybörjare (van heli) och har vinge som första "flygplan" och tycker det går hur bra som helst! Tycker det är en alldeles ypperlig skolmaskin!

Karlsson=)
2016-10-05, 11:41
Tack för alla svaren! Blir nog en bixler 3 :)

Karlsson=)
2016-10-05, 11:46
Vilken servo skulle du rekommendera? Kan vara bra att ha i åtanke till framtida byggen.

Sir J David
2016-10-05, 12:13
Vilken servo skulle du rekommendera? Kan vara bra att ha i åtanke till framtida byggen.
Frågar du mig? :) Jag har Hitec HS-65 i vingen för det råkade vara det i paketet jag köpte. Men vilka mikroservon som helst bara de är av någorlunda erkänt märke man litar på funkar nog.

McRegor
2016-10-05, 13:13
Om du vill göra det enkelt för dig och inte lägga en förmögenhet på servon så välj ett EMax-servo av lämplig storlek - dom brukar fungera bra och till vettigt pris. Hittas i Sverige bl a hos http://iabrc.com/index.php?route=product/category&path=63_133
Gäller det servon i 8 g-klassen så har ES08-serien fungerat bra för mig. Finns analoga och digitala och med nylonväxellåda eller metallväxellåda. De flesta av mina är analoga med nylonväxellåda men vet man med sig att man tänker smälla ofta kan man ju välja metallväxellådan.
Roger

freddan_6
2016-10-05, 14:44
Om du tycker emax är dyra så fungerar HXT900 också. Något sämre precision, men väldigt hållbara för nybörjaren. Men prova inga billigare än HXT900, det är inte lönt.

Karlsson=)
2016-10-05, 21:43
http://imgur.com/a/GcCDl

Ser detta bra ut? :)

NickeL
2016-10-05, 22:03
Japp det tar sig :)
laddaren kan vara lite klen senare när det är dags att ladda större batterier men duger till 3s 2200mah lipo.

//Nicke

Keffe1
2016-10-06, 07:24
Tack för alla svaren! Blir nog en bixler 3 :)


Om du tycker emax är dyra så fungerar HXT900 också. Något sämre precision, men väldigt hållbara för nybörjaren. Men prova inga billigare än HXT900, det är inte lönt.
Jag skulle nog rekommendera att du köper ARF bix3 och utrustar m följande:
Turnigy 50090-servon till höjd- och skevrodet
Hxt900 till klaffar och sidroder
Turnigy sk3 aerodrive 2836 1040 kv
Motorfäste från small parts CNC
Multistar 5200 3s 10C. 2200 3s är för litet för att balansera en bix 3 tror jag.

Till det ngn vettig radio och mottagare. Eller så köper du RTF och river ut allt som kom med när du vill ha bättre grejer så småningom.

McRegor
2016-10-06, 09:53
3S5200 i en Bixler ? Kan inte vara rimligt och en lättare kärra flyger alltid bättre än en tyngre - givetvis under förutsättning att tyngdpunkten ligger på rätt ställe. Sen verkar en motor med 1040 i KV lite lågt med tanke på den storlek av propp som får plats. Jag rekommenderar en PnF-modell så sitter det grejor i som fungerar tillräckligt bra för ändamålet. Det är i alla fall min erfarenhet av flera andra HK-kärror även om jag inte haft behov av nån Bixler.
Keffe: Äger du en Bix 3 eller gissar du ?
Roger

NickeL
2016-10-06, 12:12
Jag skulle nog rekommendera att du köper ARF bix3 och utrustar m följande:
Turnigy 50090-servon till höjd- och skevrodet
Hxt900 till klaffar och sidroder
Turnigy sk3 aerodrive 2836 1040 kv
Motorfäste från small parts CNC
Multistar 5200 3s 10C. 2200 3s är för litet för att balansera en bix 3 tror jag.

Till det ngn vettig radio och mottagare. Eller så köper du RTF och river ut allt som kom med när du vill ha bättre grejer så småningom.

hur tänkte du nu? en motor med nästan 500kv lägre än orginal? får en så stor propp plats?
och som Roger skrev, 5300mah väger ju bly. rekommenderat är 1800-2200mah.

jag skulle rekommendera att köpa den komplett.

//Nicke

Keffe1
2016-10-06, 12:37
hur tänkte du nu? en motor med nästan 500kv lägre än orginal? får en så stor propp plats?
och som Roger skrev, 5300mah väger ju bly. rekommenderat är 1800-2200mah.

jag skulle rekommendera att köpa den komplett.

//Nicke




3S5200 i en Bixler ? Kan inte vara rimligt och en lättare kärra flyger alltid bättre än en tyngre - givetvis under förutsättning att tyngdpunkten ligger på rätt ställe. Sen verkar en motor med 1040 i KV lite lågt med tanke på den storlek av propp som får plats. Jag rekommenderar en PnF-modell så sitter det grejor i som fungerar tillräckligt bra för ändamålet. Det är i alla fall min erfarenhet av flera andra HK-kärror även om jag inte haft behov av nån Bixler.
Keffe: Äger du en Bix 3 eller gissar du ?
Roger

Jag gissar inte, jag äger en bix3 och flyger den regelbundet som FPV-kärra. Jag följer också tråden för bix 3 på rcgroups och den setup jag rekommenderade är samma somv jag själv använder och vanlig på bix3. Multistar 5200 3s 10c väger inte alls bly enligt min mening. Detta beror mkt på det låga c-talet. Motorn går väldigt fint och ganska effektivt med en 9x6. Jag är lite osäker på om den får plats i standarfutförandet, det var därför jag rekommenderade ett justerbart motorfäste från small parts CNC. Den motor som följer med RTFen är det ganska många som haft problem med vilket jag generellt uppfattar som vanligt i HKs RTF-kärror. Den är också ngt för klen enligt min mening, en uppfattning jag fått efter att ha sett en kompis flyga en sådan. Fast visst flyger den för all del. Så sammanfattningsvis skulle jag säga såhär till dig som går i köptankar: bix3 är ett bra nybörjarplan och också ett plan man kan växa med. Den är t ex utmärkt för FPV om du vill börja med det. Men läs tråden på rcgroups innan du beställer den, och se vad folk använder i form av batterier, motorer, servon osv. RTF-versionen går bra att få upp i luften och tuffa runt fältet men jag skulle inte sätta några dyra saker i eller flyga längre bort med de servona eller motorn. Fast du kan ju byta dessa efter hand om du känner ett behov av det. Några andra rekommendationer: de inlimmade kolfiberdelarna (lister inne i planet, stav i stjärten och röret för V sparren) sitter ofta löst eller dåligt limmade. Limma om dessa innan du provflyger. Att ett lättare plan alltid flyger bättre håller jag inte heller med om. Ett tyngre klarar sig t ex ofta bättre när det blåser lite. Med nuvarande setup (som förutom det jag beskrivit innefattar en tung vtx, kamera osv) fast med ett 7000 mAh 3s li-ionbatteri har jag haft planet i luften en timme i sträck så det här är ett plan som kan bära en hel del.

Karlsson=)
2016-10-06, 13:01
Tillkommer det VAT när jag beställer ifrån hobbyking?

McRegor
2016-10-06, 14:07
Flygplan bör du alltid beställa från Hobbykings Europa-lager och då tillkommer inget annat än frakten - vilken speciellt för lite större grejor är betydligt billigare från EU-lagret än från Kina.
Keffe: När det blåser är det främst högre hastighet som hjälper och i övriga flygförhållanden så är ett lättare utförande av samma kärra nästan alltid att föredra. Sen kanske inte 100 g betyder så mycket för en kärra i 1,5 m klassen men generellt skall man inte vikta ner mera än nödvändigt. Och inte minst viktigt för en nybörjare - tyngre kärra = mera massa när man slår i backen = större skador. Inte helt oväsentligt för en nybörjare. Och 3S2200 är ju en väldigt användbar batteristorlek dessutom.
Roger

Karlsson=)
2016-10-06, 14:20
Flygplan bör du alltid beställa från Hobbykings Europa-lager och då tillkommer inget annat än frakten - vilken speciellt för lite större grejor är betydligt billigare från EU-lagret än från Kina.
Keffe: När det blåser är det främst högre hastighet som hjälper och i övriga flygförhållanden så är ett lättare utförande av samma kärra nästan alltid att föredra. Sen kanske inte 100 g betyder så mycket för en kärra i 1,5 m klassen men generellt skall man inte vikta ner mera än nödvändigt. Och inte minst viktigt för en nybörjare - tyngre kärra = mera massa när man slår i backen = större skador. Inte helt oväsentligt för en nybörjare. Och 3S2200 är ju en väldigt användbar batteristorlek dessutom.
Roger

Så planet från Europa och de andra sakerna ifrån Kina?

Balcke
2016-10-06, 15:47
Jag köpte som nybörjare en Bixler 2 helt komplett (RTF) för 1,5 år sedan. Fick då med ett 3S 2200mah samt en enkel HK-sändare. Minus var den medföljande laddaren som var/är lite väl för simpel.

Hade inga problem att lära mig flyga med en Bix 2. Skillnaden mellan Bix 2 och 3 verkar inte vara särskild stor.

Är numera 5 plan senare fortfarande nöjd med min Bix 2. Har dock från plan nr 2 gått över till en mer avancerad sändare i form av en Turnigy i10.

Köper i princip allt jag behöver frånHK i Holland och är mycket nöjd med priser, support och kvalitet från HK.

//R

McRegor
2016-10-06, 16:29
Om du skall handla från Hobbyking så är det väl bara att köpa det som finns från EU-lagret om du ändå skall beställa en kärra. Och skall du köpa ackar så ta dessa samtidigt - det går ofta fortare från EU-lagret samt att det inte kostar nåt mera i frakt än du betalar för frakten för kärran. Brukar ta typ 1 w från EU-lagret och om du t ex handlar från Banggood i Kina med gratisfrakten så skall du räkna med i snitt 3 W - kan gå lite snabbare ibland men det kan lika gärna ta längre tid.
Roger

Keffe1
2016-10-06, 21:14
Håller med om att det är bättre att beställa inom Europa med tillägget att banggood numera också har ett europeiskt varuhus. Beställde min mini talon därifrån. Kom också på c:a en vecka.

McRegor
2016-10-06, 22:27
Banggood EU är också snabba - men de har tyvärr ett rätt smalt sortiment.
Roger

Karlsson=)
2016-11-17, 18:53
Jag kom på att det inte är så kul att stå stilla utomhus i denna kylan, så jag köpte en RC-sändare med USB-sladd så att jag kan köra simulator fram tills våren.

McRegor
2016-11-17, 19:11
Vinterflyg med skidor på kärran är kul - i alla fall om det ligger snö och vädret är hyfsat...:)
Roger

Keffe1
2016-11-17, 20:01
Precis, eller ngn "flygbåt" typ polaris (eller kommer av den typ HK skipper, skipper xl osv), HK canadair, dynam catalina el dyl.

Keffe1
2016-11-17, 20:04
Här är en video jag gjorde från min skipper xl för ett år sedan:
https://youtu.be/-Ggcj5SHVP0

McRegor
2016-11-17, 20:44
HK Tundra med skidor fungerar utmärkt - liksom mycket annat.
Roger

Ted_B
2016-11-17, 23:05
Hur gör ni med propellern när ni kör med skidor, frigången blir ju mycket mindre med skidor istället för hjul?
Använder ni mindre proppar då?

Keffe1
2016-11-17, 23:13
De jag flyger är utpräglade sjöflygplan (så Jag kan ändå inte sticka ner propparna för långt) och har i vissa fall motorerna på en pylon på ryggen, se videon nyss. I andra fall är det tvåmotoriga kärror och då kan propparna vara mindre av det skälet.

Ted_B
2016-11-17, 23:28
Ja då är det ju inga problem.
Min Pulse XT60 funkar nog med skidor förresten, den flyger jag me både 16 och 14 tums prop. Får väl köra med 14" och hålla ner stjärten lite vid start och landning.

McRegor
2016-11-18, 07:47
Har aldrig haft några bekymmer med propp-storleken och skidor trots att jag flugit en massa olika maskiner under alla mina RC-flygår.
Roger

Killenheladagen
2016-11-18, 12:29
Jag kom på att det inte är så kul att stå stilla utomhus i denna kylan, så jag köpte en RC-sändare med USB-sladd så att jag kan köra simulator fram tills våren.
Äh det kan vara hur kul som helst att stå stilla utomhus i kylan:)

Jag körde hela förra vintern och det värsta är väl om man blir kall i fingrarna när man bökar i accarna och grejar men annars finns det ju sändarväskor, långkalsonger och mössor?

Det finns ju vissa dagar på vintern när solen är uppe då det är friskt och ännu mer härligt att stå ute och flyga än på sommaren!

Keffe1; bra exempel på hur dum kameralagen är, jag misstänker att jag står intill dig på flygvideon och när kameran är som närmast är den väl ~6m från där vi står och man kan ändå inte riktigt identifiera mig.
Edit : japp definitivt jag som är med; känner igen min let13 glider :)
Mvh Gustaf


Skickat från min SM-G800F via Tapatalk