handdator

Visa fullständig version : Eachine gemini 2100 dubbel laddare.



TheFamousDrone
2016-10-09, 13:06
Jag laddar batterier 2s 850mah då ställer jag in laddaren på 0.8a när jag laddar, kan man ställa den på 0.9a om batteriet är på 850mah eller är det risk batteriet blir överladdat / tar skada? Dock stannar ju laddaren själv när den känner att batteriet är full laddat borde man då kunna ställa laddaren exempelvis på 2.0a när batteriet är 0.8 a? Eftersom laddaren själv bryter när det är fullt? En tanke jag haft

http://uploads.tapatalk-cdn.com/20161009/91a4b5e6981faaf30d37966e3ccc6066.jpg



Om man kopplar in 3 batterier på laddning med denna kabel under o ett av dom tre till balans kontakten kan det då gå ladda alla 3 batterier samtidigt eller ger detta risk för överladdning? Och hur borde jag i så fall ställa laddaren om ja vill lura ddn o ladda 3 batterier samtidigt eller lite fler?

http://uploads.tapatalk-cdn.com/20161009/216af2555a90e443296692183b2a5972.jpg

http://uploads.tapatalk-cdn.com/20161009/93cdb20705a37f660a0cc1f615c0ed60.jpg

http://uploads.tapatalk-cdn.com/20161009/b7fc40b01d469d6fc1e2f75b02716131.jpg

[emoji16]

freddan_6
2016-10-09, 13:22
Det beror på batteriet. Många batter är märkta med C(oloumb) för laddning såväl som urladdning. T.ex. står det "Max Charge 2C". I så fall kan du ladda med 2*märkkapacitet, i ditt fall med 1,7A. Du frågar om du kan ladda ditt batteri med 1.1C. Mitt svar är troligen, men om batteriet är märkt maxladdning 1C så förkortar du (marginellet) batterilivslängden.
Du överladdar inte batteriet, du ger det (eventuellt) bara lite mer ström än det är gjort för.

Jag kan inte din laddare men jag tror den laddar via de grova kablarna och balanserar via balansurtaget. I så fall är svaret att det går att parallellladda men man ska bara göra det om man vet vad man gör, och inte på en träbänk utan i brandsäkra påsar med lättåtkomlig släckare och ventilation.

TheFamousDrone
2016-10-09, 13:29
Ok, står inget C på batterierna, då kanske de bara är 0,8 som gäller ? [emoji16]

pgrts
2016-10-09, 14:28
De där procenten brukar sällan vara viktiga, så om du laddar med 0,8 eller 0,9 på ett batteri med capaciteten 0,85 Ah spelar nog ingen som helst roll.
Om det är motorbatterier där du drar ut höga strömmar så är det väldigt osannolikt att laddströmmen skulle vara kritisk.
Är det däremot ett batteri som är tänkt att hålla flera timmar eller flera månader per laddning så ska man nog vara mycket försiktig och inte ladda med 1C.

Den där kopplingen med en matning som via balanskontakterna ska köras över till flera andra batterier kan väl inte vara rimlig? Om du har motsvarande bläckfisk till de blåa kraftkontakterna är det mera rimligt, men bättre är förstås att ha en laddare där du kopplar alla sladdarna till laddaren utan bläckfiskar. Balanskontakterna är inte tänkta att föra över mer än en svag balanseringsström långt mindre än den stora laddströmmen som går via de grova kablarna.

Coulomb (enhet även As / Amperesekund) är laddningen som passerar genom en ledare med strömstyrkan 1A under en sekund och jag har väldigt svårt att tro att det har något med C på batterier att göra där C står för Kapaciteten i mAh.
Om Coulomb är skilt från C(oloumb) ligger över mitt förstånd ;-)

freddan_6
2016-10-09, 14:54
Coulomb (enhet även As / Amperesekund) är laddningen som passerar genom en ledare med strömstyrkan 1A under en sekund och jag har väldigt svårt att tro att det har något med C på batterier att göra där C står för Kapaciteten i mAh.
Om Coulomb är skilt från C(oloumb) ligger över mitt förstånd ;-)

Jodå de är samma det är bara jag som stavade fel.
Och "C" på batteriet har ingenting med kapacitet mätt i mAh att göra.

pgrts
2016-10-09, 15:58
En annan sak - en riktigt FARLIG sak.
Bilden där du visar bläckfisken och batteriet är anslutet med blå kontakt.
Du ska aldrig plocka ur banankontakterna innan du lossar batteriet från alla kontakter.
Om banankontakterna skulle komma ihop så är risken för en olycka mycket stor.

Ålänning
2016-10-10, 18:38
En annan sak - en riktigt FARLIG sak.
Bilden där du visar bläckfisken och batteriet är anslutet med blå kontakt.
Du ska aldrig plocka ur banankontakterna innan du lossar batteriet från alla kontakter.
Om banankontakterna skulle komma ihop så är risken för en olycka mycket stor.
Phust, nån annan som såg det. Rena vansinnet! +1 på den många ggr om.