handdator

Visa fullständig version : FrSky HORUS



Benpa
2016-10-18, 21:41
Fick ett fint paket från England i dag, Horus "textured" version.
Har efter ett ganska långt uppehåll "nästan 6 år" börjat med FPV quadracer, och har byggd flertalet nu, 2st Alien 5tum bland annat, och kände att min gamla futaba 7c inte riktigt räckte till längre.

Skall lägga in OpenTx och titta lite mer på radion i morgon.

Blir även lite filmsnuttar på Youtube med alla galna saker , radio, mottagare mm inom kort :)

uffe_46
2016-10-19, 10:39
Var beställde du den ?

McRegor
2016-10-19, 13:36
Kanske härifrån - http://www.t9hobbysport.com/frsky-horus-x12s-2.4ghz-transmitter
Finns i lager...
Roger

Mr J
2016-10-19, 14:26
Finns här: http://airmedia.se/

Utmanaren2002
2016-10-19, 16:26
Spännande!
Jag har en X9E och kommer eventuellt att byta till Horus om OpenTx funkar lika bra som i X9E!
Kör international firmware. Hur tänker du göra med OpenTx? EU eller INT?
Lycka till med implementeringen

Benpa
2016-10-19, 17:38
Beställde den hos t9hobbysport.com , 4 dagars leverans, kanon! enda är att man måste köpa en reseadapter på kjell & compani för ca 99kr , eller hos någon annan såklart, eftersom det är engelsk kontakt.
Har otroligt ont om tid i ett par dagar nu, men skall försöka greja lite mer med den på kvällarna. Men byggkvalitén är det inget fel på, skulle man klaga lite lätt i tidigt skede så är det svarta "rullhjulet" lite väl känsligt, men det är en vanesak antar jag. Sedan är den ganska tung! men det tycker i alla fall jag är ganska skönt, härliga gummigrepp på baksidan, bra display och sköna spakar. Får fundera på om OpenTx skall läggas in, måste "forska" lite först.
Sedan är den ju inte direkt billig, men vilka roliga saker är det nu för tiden :)

McRegor
2016-10-19, 17:47
Intressant - men jag kör med "låda på magen" och har inte sett nån "låda" ännu för denna sändare. Har sett fästen för selen men de ger ju inget stöd för händerna...
Roger

Benpa
2016-10-19, 20:02
Du får börja flyga med "koffert på magen" i stället, man får ju med en sådan ;)

Benpa
2016-10-19, 20:08
Tack!

Jag vet inte riktigt än hur jag skall gå tillväga med OpenTx, får kolla mer framåt helgen, har haft lite för stressigt denna veckan. Stopp i avloppet, samma dag som jag fick Horusen så hade jag massa jobb, tankade i all stress bensin på dieselbilen! ve å fasa, så nu är det lite svårt att fokusera helhjärtat på radion medans bilen står på verkstaden....men mer info kommer, skall försöka så gott jag kan.

McRegor
2016-10-19, 20:51
Varför inte testa med det "operativsystem" som är förinstallerat på Horus innan du byter ?
F ö avundas jag dig inte - både avloppsproblem och bilproblem samtidigt - inte kul. Lös dom problemen först innan du kastar dig över din nya Horus. F ö borde dom väl kunnat hitta på ett annat namn är Horus kan man tycka...:)
Roger

Benpa
2016-10-19, 21:21
Du har rätt. skall ut i helgen och testflyga lite, OpenTx kan man lägga in sedan, ingen brådska egentligen.
Jag håller med om namnet, helt bedrövligt haha :)

McRegor
2016-10-19, 22:40
Ser verkligen fram emot dina erfarenheter, Benny. Har själv en Taranis och en Futaba 10C och har funderat på att ersätta dessa båda med en Horus. Men jag måste först hitta en bra lösning för att använda den som "låda på magen"...:) Behöver plats för en extra HF-modul och det kravet uppfyller ju både Taranis och Horus - men det är väl i stort sett de enda mera avancerade sändare som gör det idag.
Roger

Gasman
2016-10-20, 07:14
https://sv.wikipedia.org/wiki/Horus

Benpa
2016-10-20, 15:52
https://sv.wikipedia.org/wiki/Horus

Jodå, det vet nog kanske de flesta, men det smakar lite illa när man säger det på Svenska ;)

McRegor
2016-10-20, 17:13
Mmmm - och inte är det så mycket bättre på engelska heller...
Roger

Benpa
2016-10-21, 23:21
Jaha, hade beställt mottagare som ej var EU modeller tydligen, så jag kan inte binda dom till sändaren, så det blir ingen premiär i helgen trots allt :( . Har beställt nya EU versioner samt en adapter för att flasha om de jag har till EU versioner.
McRegor, , hittade lite bilder på en "låda" så det kanske är på gång :) 60376

AM
2016-10-21, 23:59
Kolla på nätet så hittar du ett sätt att flasha om mottagaren via uttaget till extramodul på baksidan av sändaren.

https://www.youtube.com/watch?v=hWbiCT5Pyoc (http://www.dronetrest.com/t/how-to-upgrade-your-frsky-receiver-firmware-x8r-x4r-x4r-sb/1667)

OBS OBS OBS! TÄNK PÅ ATT SKIFTA PLUS OCH MINUSSTIFTEN I SERVOSLADDEN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! RÖD - SVART I MITTEN - GUL

Var försiktig och håll tungan i rätt mun...

Lycka till!

PS: Jag har fått hem några sändarhållare typ din bild, så de ligger på hyllan. Får kolla om de passar X12S eller X9 Taranis...

McRegor
2016-10-22, 01:01
Jo - det kommer säkert "lådor" även om den på bilden inte riktigt gillades av undertecknad.
Tråkigt att inte mottagaren passade.
Roger

pernstig
2016-10-22, 11:35
Kolla på nätet så hittar du ett sätt att flasha om mottagaren via uttaget till extramodul på baksidan av sändaren.

https://www.youtube.com/watch?v=hWbiCT5Pyoc (http://www.dronetrest.com/t/how-to-upgrade-your-frsky-receiver-firmware-x8r-x4r-x4r-sb/1667)

OBS OBS OBS! TÄNK PÅ ATT SKIFTA PLUS OCH MINUSSTIFTEN I SERVOSLADDEN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! RÖD - SVART I MITTEN - GUL

Var försiktig och håll tungan i rätt mun...

Lycka till!

PS: Jag har fått hem några sändarhållare typ din bild, så de ligger på hyllan. Får kolla om de passar X12S eller X9 Taranis...

Notera att Taranis Plus X9D lämnar max 9 V ut på plusledningen (6S NiMH) medan X9E kan lämna 12V ut (8S NiMH). När det gäller Horus vet jag inte. Mottagarna är specade för max 10 V.

Utmanaren2002
2016-10-22, 11:52
Benpa
Vilka mottagare ej EU beställde du. Jag kan vara intresserad av att köpa...


Skickat från min iPad med Tapatalk

AM
2016-10-22, 12:09
8 NiMh brukar bli 9,6 Volt. Det borde fungera om man inte kopplar in mottagaren direkt efter laddning av sändaren. Låt den stå på kanske 20 minuter, så har spänningen sjunkit lite grand.
Jag har 11,1 Volt i ett par Futabasändare. Där brukar jag också vänta ca femton minuter innan jag slår på sändaren.

Benpa
2016-10-22, 18:12
FrSky XSR 2.4 Ghz ACCST Receiver, 16 Kanaler , S-Bus mm

Benpa
2016-10-22, 18:13
Tackar för fina tipsen Ove :) Skall kolla på det.

uffe_46
2016-11-03, 16:47
Fick min Horus igår sitter och pillar med den nu, men en fråga kan man justera spaklängden, har försökt att skruva på vanligt vis men de sitter som berget ?

uffe_46
2016-11-17, 12:59
Fick min Horus igår sitter och pillar med den nu, men en fråga kan man justera spaklängden, har försökt att skruva på vanligt vis men de sitter som berget ?
Bra karl reder sig själv, hitta hur man gör sitter en insexskruv inne i spakändan lossar man går det att justera längden, om någon vill veta :stupido2:

Benpa
2016-11-18, 21:34
Tackar Uffe, bra tips där.

Har nu äntligen fått testa radion med rätt mottagare mm.
Här är vad jag tycker hittills.

Radion är "skön" att spaka, kvalitetskänsla på det mesta förutom nedre högra skrollhjulet som kan bli frustrerande då det räcker att man tittar på det för att det skal hoppa i menyerna. Detta fenomen inträffar väldigt ofta när man trycker ned hjulet för att "välja" i menyerna. Ser ut som att frsky är på gång med ny firmware som tillåter att man stänger av radion utan att behöva använda sig av skrollhjulet, och kanske fixar dom känsligheten på det hela också, man kan ju alltid hoppas.
Räckvidden är lite dålig på låga höjder med den interna antennen, men det medföljer en extern antenn om man rotar lite i lådan den levererades med.
Displayen är färgstark och bra, aningen seg, men detta kan iofs bero på operativsystemet?
Radion är något tung, men känns faktiskt helt ok när man vant sig vid det. För den händige så kan man modda den och sätta i ett lättare batteri men kontakter bakom modulluckan om man inte tänkt använda modul.
Den är STOR! Så inget för de med små händer eller korta fingrar. Kan vara svårt att nå ut i alla hörn med spakarna.
Något som en del på nätet klagat ur sig på är nackremsinfästningen "luckan för PÅ/AV knappen" att den poppar upp mm.
Detta stämmer, men endast om man släpper radion när man har den hängandes runt halsen, eller lyfter radion i remmen. Så fort man lyfter den till rätt flygposition så "poppar" den tillbaks. Ser inget problem med detta, och konstruktionen verkar robust, så jag tror inte att den skulle gå sönder av detta.

Frsky verkar hålla på med buggfixar och räckviddsökning mm i kommande firmwares, men fram tills dom eventuellt fixat detta så rekommenderar jag att man använder den antenn som följer med.

Detta är antagligen ingen radio som lockar till sig FPV RACER piloter eller övriga som är ute på språng, den stora displayen som lätt kan skadas, "Kanske kommer det ett skärmskydd som tillbehör, eller så får man tillverka ett själv".
Storlek samt vikten på den, och det faktum att batteriet är inbyggt gör att man måste se till att ladda radion väl inför varje utflykt, då man inte bara kan byta till ett nytt extra ack.

Skall ut i morgon igen om vädret tillåter.

uffe_46
2016-11-27, 19:40
Men va faaaaan, nu blev jag besviken, ladda in OpenTx i min Horus, försökte göra inställningar vi Opentx på min dator, men det sket sig, börja läsa lite om det och hitta detta :banghead:

Companion does not support Horus model editing, conversion or importing from another radio at this point, when radio type is set to Horus all file operations will be disabled. All models and settings need to be entered on the radio itself. HINT: open your existing models in your previous companion version and copy the settings manually, it’s not that long.

Så nu är jag tjurig både på mig själv, för min inte läser innan man handlar och på Opentx gänget, editera modeller från datorn är ju det fina i kråksången när det gäller Opentx :mad::mad:

Stig Johansson
2016-11-27, 19:57
Hej

Benpa, du skrivet att räckvidden är lite begränsad! Från vilket avstånd är den kritisk?

jag har fått låna ett ex av en klubbkompis och tycker radion är jättefin att flyga med. Fantastisk spakkänsla men jag upplevde även det som andra sagt om nackremsfästet. kanske lite banalt i sammanhanget men nog så viktigt.Radion balanserar dock väldigt fint i remmen. Håller också med om att scrollknappen är lite känslig.
Men som sagt jag ä nyfiken på vilket avstånd som är kritiskt gällande räckvidden.

Stig

Benpa
2016-11-29, 21:55
Scrollknappen får man anpassa sig efter har jag märkt, den anpassar sig inte efter oss tyvärr ;)

Om man struntar i att lyfta fingret för att trycka ned knappen i mitten, så funkar det rätt ok, man trycker ned ute i kanterna där man håller fingret i stället.
Mest störande var det när jag skulle stänga av radion, och man var tvungen att bekräfta med OK, då hoppade den till CANCEL ca 6gånger av 10. Men detta går att stänga av i MDL menyn under GENERAL, och kryssa i "skip shutdown confirmation" , så håller man bara in Powerknappen någon sekund så stänger den av sig.

-------------nu till nytillkommet i radiokontrolldjungeln.

Har svävat runt med min racingdrönare "utan kamera" i flera dagar nu då det varit fint väder. Och har upplevt RSSI varning flertalet gånger nu, nästan varje flygning, trots uppdaterad firmware i både sändare och mottagare "sändaren uppdaterade jag i dag". Ibland blir det kritiskt redan efter 30 till 40meter, ibland går det längre, och ibland funkar det bra utan varningar till ca 100 - 150m, och detta är alltså med den medföljande externa antennen. Detta gör mig lite nervös minst sagt! Den nedre varningen står på 43db i radion, skall testa att sänka den något i morgon och testa. Kommer även testa med lite längre 9db antenn för att se vad det kan göra.

Det komiska i kråksången är att med interna antennen så tappar man telemetri innan man får RSSI varning.
Men med externa antennen så får jag RSSI varning först!.

Så himla tråkigt när det mesta med radion är underbart.
Jag skulle definitivt inte flyga en dyrare farkost med radion innan jag till 100% vet att radion funkar som den skall, och som jag skrev innan, ALDRIG flyga med interna antennen innan FrSky eventuellt viftat med den magiska trollstaven och lyckas fixa till det hela, den interna antennen funkar troligtvis galant till inomhusflyg samt mindre parkflygning. Men "lågsniffa" längst marken med interna antennen i nuläget = krasch med failstämpel i pannan.

Kanske är det en kombination av min XSR mottagare och denna radio som ställer till det? Skall flytta den till annan plats och helt utanför kolfibern, kan eventuellt hjälpa.
Kanske blir att beställa en annan modell för att testa med också, jag "forskar" för fullt på nätet, och upptäckte ganska snabbt att jag inte är den enda som har räckviddsproblem.

Känns lite som en mobiltelefon, du köper en superb hårdvara, som släpps allt för tidigt och "beta" fixas efterhand, och där står man med skägget i brödsmeten och får testa sig fram..........men skam den som ger sig! :)

Jag tror dock att de kommer fixa detta på något sätt, men återkommer efter mina kommande tester om vädret tillåter.

Benpa
2016-11-29, 22:06
Men va faaaaan, nu blev jag besviken, ladda in OpenTx i min Horus, försökte göra inställningar vi Opentx på min dator, men det sket sig, börja läsa lite om det och hitta detta :banghead:

Companion does not support Horus model editing, conversion or importing from another radio at this point, when radio type is set to Horus all file operations will be disabled. All models and settings need to be entered on the radio itself. HINT: open your existing models in your previous companion version and copy the settings manually, it’s not that long.

Så nu är jag tjurig både på mig själv, för min inte läser innan man handlar och på Opentx gänget, editera modeller från datorn är ju det fina i kråksången när det gäller Opentx :mad::mad:

Det trodde jag funkade i deras senaste version.
Men är det för att du är van vid OpenTx som du vill använda det? För jag tycker att det mesta man behöver redan finns i Frskys OS, och är hyfsat enkelt att förstå sig på.
Jag var väldigt nära att "prova på" OpenTx direkt när jag fick radion, men är glad att jag prövade det som redan fanns i radion först.
Du kan ju ladda ned HORUS original innehåll från deras sida samt ny firmware mm för att få tillbaks den till ursprungligt skick igen.
Hoppas det löser sig för dig.

Stig Johansson
2016-11-30, 19:08
Hej igen

Benny

Jag är intresserad av att höra om dina fortsatta försök / räckviddstester. Jag står själv i begrepp att köpa en radio men blev lite fundersam efter har läst dina inlägg. För egen del flyger jag bara flygplan vilket gör att jag förmodligen har mera gynnsamma förhållande än dig som testat med en Quad.

Stig

Benpa
2016-11-30, 20:25
Hej igen

Benny

Jag är intresserad av att höra om dina fortsatta försök / räckviddstester. Jag står själv i begrepp att köpa en radio men blev lite fundersam efter har läst dina inlägg. För egen del flyger jag bara flygplan vilket gör att jag förmodligen har mera gynnsamma förhållande än dig som testat med en Quad.

Stig

Har sett tester med "vanliga" mottagare i flygplan med Horusen, som visat på 1km plus, så i mitt fall kan den korta räckvidden bero på massa olika omständigheter.
Kan dock inte testa förrän till helgen då min lille pojk har dragit på sig någon form av kräksjuka.
Testade dock 9db antenn inomhus i dag, som är dubbelt så lång än den antenn frsky skickar med, och fick 8db förbättrad signal enligt radion. Vad det gör i antal extra meter vet jag ej än, finns säkert snillen som kan räkna ut det på något sätt, men eftersom jag inte tillhör den snilleskaran, så får jag helt enkelt kolla allt med RANGE funktionen i stället.

Har även en helkorkad idé som jag måste prova också, och den teorin är att jag alltid bär headset till telefonen "Blåtand", och har fått för mig att det kanske kan spöka med radioförbindelsen.
Jag har varit med om konstigare saker, och det är ju busenkelt att testa.

Återkommer under eller efter helgen.

Stig Johansson
2016-11-30, 21:15
Hej igen

Då hoppas vi att din lille kille blir frisk och att du kan testa.

Stig

Benpa
2016-12-05, 21:27
Jaha, då har jag testat och åter testat massa olika saker i helgen.

Placerade om mottagaren, flög med antennen som skickades med radion.
Fick varningar efter 100m på öppet fält utan träd mm i närheten.
Flaschade om firmware i mottagaren "samma som var innan" då fick jag varningar efter 120m på samma ställe.

Smiskade på 9db TP-LINK antenn, och då fick jag ingen varning ens på 200m, och då var fältet slut, så jag får uppsöka annat ställe att testa på. men då hade jag 57dB signalstyrka kvar, och den varnar ju vid 43dB som standardinställning, så uppskattningsvis borde jag ha ca 100 - 150 meter till.

Då jag inte har andra mottagare än att testa med, så får jag efter mina tester "anta" att medföljande antennen inte funkar som den skall.

Kompisen har exakt likadan radio, och får inga varningar alls på samma avstånd med den antenn som skickas med, och han använder likadan drönare, utrustning mm.

Jag kan dock ej förklara varför jag fick 20m extra genom att flascha mottagaren igen, kanske var det bara en tillfällighet.

Har dock växt ifrån mina första uttalande om vikten, och tycker den känns riktigt bra och gedigen i nävarna nu.
Men jag står fast vid "scrollhjulet" och hoppas dom släpper en firmware som drar ner känsligheten på det, många svordomar har det blivit när jag trixat bland menyerna.

Nu hoppas jag bara att lagarna ändras så att jag får börja öva med FPV glajjorna igen. Först EU med sina radioregler med begränsade effekter mm, och nu detta....grrrrr. Sakta dödas denna fina och extremt roliga hobby.

Stig Johansson
2016-12-06, 17:56
Hej

Läser med stort intresse om dina slutsatser från testadet. En kanske dum fråga men ....byte ni antenner med varandra?

Frågan kom till mig eftersom din kompis hade bättre signal än du med den medsända antennen osv.
Eller är det ojämnheter mellan sändarnas uteffekter som spökar?

Jag skall själv prova på att testa min lånade radio snarast igen men väder o lite annat har gjort det omöjligt. Jag har en X8:a mottagare.
Jag är väldigt sugen att köpa en Horus eftersom jag gillar allt i radion.

Stig

Benpa
2016-12-06, 19:10
Men jösses! att jag inte tänkte så långt, suck. Givetvis så testade jag inte med den antenn som han har, det får bli helgens uppdrag. Tack för tipset, ibland missar man ganska självklara saker när man försöker tänka för mycket :)

Mycket intressant att se vad du kommer fram till med dina tester, jag misstänker att det inte alls förekommer samma problem med en riktig fullrange mottagare monterad i ett flygplan.

Stig Johansson
2016-12-08, 12:24
Benny

Vet inte om jag missat något i det du skrivit?
Är det inte en "fullrange" mottagare som du har i din Qad?
Jag har själv inte tillfälle att testa min lånade sändare under en tid nu. Dåligt väder o annat sätter stopp minst en vecka framåt. Men jag kommer med intresse att läsa dina fortsatta tester.

Stig

pernstig
2016-12-08, 15:16
Benpas mottagare XSR ska ha samma räckvidd som t.ex. X8R d.v.s. full range. Åtminstone om man får tro manualen, båda ska klara 30 m vid en range test.

Benpa
2016-12-08, 22:00
Jo , den skall vara full range, men tänkte att någon kanske kunde testa med annan mottagare i ett flygplan för att se vad för resultat det skulle ge.
------------------------------------

Hur som helst.....
Var ute i dag, ganska blåsigt var det, testade kompisens antenn, och den funkade finfint! så min antenn är något svaj på kan man säga.
Dock blev denna dagen ganska tråkig för honom, då han skulle "spexa till det" lite och flög alldeles för långt bort och tappade sikten på maskinen, han hade fortfarande kontakt med telemetri, men batteriet dränerades fort eftersom han hade flugit en bra stund innan detta hände.
Den damp ned "någonstans" på andra sidan ett enormt gärde, ca 700m gick vi, men fann den inte igen.
När vi kom halvvägs så var batteriet helt slut, och då funkade ju varken beeper/buzzer eller telemetri.
Mycket pengar, men i morgon sätter vi ihop en likadan och är snart uppe och flyger igen.
Detta var den andra på 6månader som han "slarvat" bort.
Vi flyger ej FPV längre för att undvika tråkiga diskussioner, vilket troligtvis hade räddat denna situation, och sparat på miljön dessutom.

Så nu har vi beställt varsin GPS tracker, så kanske man slipper sånt här i framtiden.

Men det verkade ju inte vara något problem med räckvidden längre i alla fall.

McRegor
2016-12-09, 23:54
Sändarpult till Horus - http://www.ebay.at/itm/SENDERPULT-V2X-Fur-FrSky-Horus-X12S-Top-/152329056077?hash=item237784ef4d:g:oUMAAOSwUEVYDhB q
Finns antagligen flera så nu börjar det bli intressant...
Roger

Benpa
2016-12-10, 10:33
Sändarpult till Horus - http://www.ebay.at/itm/SENDERPULT-V2X-Fur-FrSky-Horus-X12S-Top-/152329056077?hash=item237784ef4d:g:oUMAAOSwUEVYDhB q
Finns antagligen flera så nu börjar det bli intressant...
Roger

Se där ja, och färdiga hål för grillkorven om man blir hungrig :)

Stig Johansson
2016-12-18, 11:57
Hej

Jag har nu testflugit med min Horus under en tid. Jag har perfekt räckvidd hela tiden. Men funderar på om jag skall låta den vara kvar i EU eller om den skall ändras till INT. jag har några X8R mottagare som i så fall också måste ändras.

Men min fråga är om ni haft bekymmer med EU versionen i Taranis eller Horus? Det är ju det här med "Listen Before Talk" som kan ställa till det

Stig

Utmanaren2002
2016-12-18, 13:03
Har du opentx eller horus installerat?

pernstig
2016-12-18, 13:06
Taranis X9E Open Tx 2.1.8 EU-LBT:
Jag får räckviddsvarning på mina båda segelmodeller (Supra) i vissa flygriktningar på långa avstånd (kanske 500+ m). Troligen skyms antennerna av utrustning m.m. i de slimmade kolfiberkropparna. Inga problem med mina andra modeller.
EDIT: På vilket sätt kan LBT "ställa till det"?

Stig Johansson
2016-12-18, 13:40
Hej
Jag har Horus installerad. Den är helt original.

Din fråga om LBT måste jag bara försiktigt besvara eftersom jag inte kan detta riktigt. (inte alls) Men de som finns i min närhet berättar för mig att just LBT gör att om radion "hör något" när den Lyssnar på en kanal så sänker det tillfälligt effekten. Detta säger min sagesman kan ge räckviddsbekymmer.

Men kom nu ihåg att detta är skrivet av en ekonom som inte är duktig på teknik. Så därav min urspungliga fråga

Stig

AM
2016-12-19, 09:01
FrSky's ACCT-system sänder med samma effekt hela tiden. Den hoppar mellan ca 50 slumpvis valda frekvenser ca 170 gånger per sekund. LBT innebär att när sändaren hamnar på en upptagen kanal hoppar den vidare till en ny. I bägge fallen - LBT eller inte - blockeras den upptagna frekvensen. Så i praktiken är det ingen skillnad mellan LBT- eller Internationellt protokoll.

För den som vill fördjupa sig i 2,4 GHz tekniken: http://syssec.kaist.ac.kr/pub/2015/shin_wisa2015.pdf

Stig Johansson
2016-12-19, 10:08
Tack för svaren. Då kör jag vidare med EU-LBT.

Stig

Stig Johansson
2016-12-22, 12:28
Hej

Vill öppna denna tråden lite igen.
Tråden har ju innehållit en del frågor kring räckvidden för Horus. Den sändare som jag nu köpte och som jag har haft tillfälle att testa en tid hade väldigt låg uppdateringsnivå (1.2.06) Jag flög med den under några veckor och det gick utomordentligt. Mottagaren är en X8R!

Nu tänkte jag att göra det lite mera strukturerat och daterade upp radion till senaste release (1.2.24) och upptäckte då att minst två av de mellanliggande releaserna handlade bland annat om räckvidd. Så Bennys påpekande om att det funnits sådan oro var tydligt befogad.
Jag hängde upp min mottagare två meter upp i vårt skyddsnät på fältet.
Optimerade inte antennerna utan det fick vinden ta hand om. På 10 meters avstånd hade jag ett RSSI värde på ca 85 dBa. Detta med den interna antennen på radion.
Jag körde sedan med bilen rakt bort från mottagaren på en väg som är ca 800 meter och där fick jag RSSI varning. När jag gick ur bilen och riktade radion mot mottagaren så steg värdet något till ca 45-46 dBa.
Då kopplade jag in den externa antennen och när detta var gjort fick jag ytterligare 5dBa. Då blev avståndet helt ointressant för mig eftersom mina modeller för länge sedan varit utom synhåll redan på 800 meter.

Nu känns det bra

God Jul och Gott Nytt År

Stig

freddan_6
2016-12-22, 12:47
Notera att Taranis Plus X9D lämnar max 9 V ut på plusledningen (6S NiMH) medan X9E kan lämna 12V ut (8S NiMH). När det gäller Horus vet jag inte. Mottagarna är specade för max 10 V.
Jag tänkte inte ens på möjliga problem här men jag körde på och flashade om mina mottagare med Taranis+3SLipo och ingen mottagare brann upp (X4SB, X4R, X6R och X8R), så jag tror spänningen tas ner till modulen.

Benpa
2016-12-24, 22:50
Ja, och det något större problemet var att failsafen smackade in, och det var då man datt i backen när man flög på låga höjder mm, men det verkar dom ha löst nu.

Jag flyger med extern antenn, kasserade den som var medskickad, och har sedan dess inte haft en enda varning eller fel, mycket nöjd kan man säga! ca 25st lipo pack senare, man får ju passa på när vädret varit hyfsat :)

Stig: sände dig precis ett privat meddelande som du kan läsa för ditt pågående projekt. :)

GOD JUL ALLA......eller god natt blir det här i alla fall haha.

pernstig
2016-12-25, 08:53
Intressant, vad har du valt för antenn och hur är den monterad? Bild?

Benpa
2016-12-25, 18:01
Står inget på den antenn jag använder, men den är identisk med TP-LINK 9dBi inomhus wi-fi 2,4ghz antenn.
Jag beställde från min leverantör 4st, 3st stod TP-LINK på, men denna var svart, förmodligen har dom bara missat att trycka loggan på den.
Finns i lite olika versioner, en kortare 8dBi t.ex.

Sedan fäste jag antennen med en VVS Rörklammer mini....finns som 2-pack på t.ex Biltema artikelnr: 869160 pris 39,90kr
Satte fast rörklämman med extra stark dubbelhäftande tejp och trycke in antennen.
Visst blir den lite lång, men funkar kalas!


Vill även skicka ut en liten notis om att inte bära radion i remmen! Skall byta ut den lilla "Strappen" man fick med att fästa remmen i, för "klammern/klämman" som skall hålla ihop ändarna gjorde inte det, och allt lossnade.
Byt ut den mot något kraftigare är mitt tips.
Sista bilden är på den.

Tog bilderna "stående" i mobiltelefonen, så dom hamnade lite på sned när jag lade upp dom.
Ledsen över detta, men lyckas inte hitta en rotera funktion här, så ni får spara ned bilderna och rotera själva :)

61097
61098
61099
61100
61101

McRegor
2017-01-13, 16:52
Så har även undertecknad blivit med en Horus...:)
Och det första tillbehör som beställdes var ett sändarbord och jag fastnade för detta tyska bord - https://senderpulte.de/epages/396e07e6-ae98-4c3e-a38f-ba6be5da3c34.sf/de_DE/?ObjectPath=/Shops/396e07e6-ae98-4c3e-a38f-ba6be5da3c34/Products/3602
Känns som helt rätt val - mycket stabilt, "glidpassning" på sändaren, enkel fastsättning/fixering av sändaren, enkelt att montera på och av "byglarna" som man sätter selens fästen i och utsökt finish på det stora hela. Dessutom fick allt plats i original-väskan om man tar ur den lösa delen av inredningen och tar av byglarna vilket är gjort på några sekunder eftersom de är fastsatta med rejäla "karossericlips". Kan rekommenderas till 100 % och levererades från Tyskland på några få dagar.
Kör FrTX OS t v och har flashat om sändaren till Internationell version eftersom jag kört denna i Taranisen tidigare. Skall bli spännande att börja programmera denna och sen provflyga men just nu känns det helt rätt.

612976129861299613006130161302

Roger

pernstig
2017-01-13, 18:43
Kan inte säga annat än att den ser läcker ut, särskilt med sändarbordet! :applouse:

freddan_6
2017-01-13, 19:01
Går det att flytta modeller mellan horus och taranis/opentx?

Skickat från min FrSky Taranis med tapatalk

McRegor
2017-01-13, 19:31
Om du kör OpenTX på Horus så borde det väl fungera, Fredrik. Men knappast nån kompatibilitet mellan OpenTX och FrTX.
Roger

uffe_46
2017-01-14, 08:22
Så vitt jag vet så har inte OpenTx Companion (2.2 RC8) något stöd för editering av modeller än i Horus , möjligen går det att göra via SD kortet

McRegor
2017-01-14, 09:10
Du har säkert rätt Uffe - påminner mig om att jag sett detta men eftersom jag inte kör OpenTX i Horusen så har jag inte ställts inför frågeställningen. Men för OpenTX-användare så borde det rimligen bara vara en tidsfråga innan denna editering fungerar.
Roger

freddan_6
2017-01-14, 14:30
Det finns bara några "beta"-varianter än så länge och en RC1 (Release Candidate 1), så projektet är inte så moget att jag vill hoppa på. http://www.open-tx.org/2016/09/01/opentx-2.2.0RC1. Den är från September 2016 så det går rätt så långsamt.

uffe_46
2017-01-14, 17:20
Det finns bara några "beta"-varianter än så länge och en RC1 (Release Candidate 1), så projektet är inte så moget att jag vill hoppa på. http://www.open-tx.org/2016/09/01/opentx-2.2.0RC1. Den är från September 2016 så det går rätt så långsamt.


Nja det händer lite där, senaste är faktiskt RC8 från december http://www.open-tx.org/2016/12/03/opentx-2.2.0RC8

freddan_6
2017-01-14, 18:36
Tack Uffe_46, det är svårt att hitta OpenTX 2.2 för horus utan tydlig index.

uffe_46
2017-01-26, 06:13
Ny version av Open TX släppt Har inte prövat än men ser ut som den har stöd för modell editering i datorn för Horus

http://www.open-tx.org/2017/01/25/opentx-2.2.0RC9

uffe_46
2017-01-28, 07:27
Har lagt in RC9 i min Horus nu och importerat modellerna från min Taranis, verkar lovande men har inte bundit upå och testat någon modell än, de t man skall tänka på är att kryssar in masstore rutan under settings (se bild)och klickar på check for updates efter det

61468

Lite konstigheter blev det vid importen från Taranis, under input kom någon konstig offset in (se bilder), den finns inte med i poppuppen raderar man raden och gör om blir det ok

61469

61470

pernstig
2017-01-28, 09:23
Har lagt in RC9 i min Horus nu och importerat modellerna från min Taranis, verkar lovande men har inte bundit upå och testat någon modell än, de t man skall tänka på är att kryssar in masstore rutan under settings (se bild)och klickar på check for updates efter det

61468


Förlåt en kanske dum fråga men varför gör man så? Och vad är förresten vitsen med "mass storage"?

McRegor
2017-01-28, 09:36
Jag fortsätter nog med FrTX i min Horus men har hittills bara flugit en modell. Men snart är det dags att migrera ytterligare nån kärra från min gamla trotjänar-Futaba (10C) till Horus.
Roger

uffe_46
2017-01-28, 10:15
Förlåt en kanske dum fråga men varför gör man så? Och vad är förresten vitsen med "mass storage"?

Kanske inte så dum fråga när man tänker efter, jag var nog inte riktigt tydlig tidigare, tydligen finns inte usb förbindelse mellan OpenTX och Horus med i grund flashen, men om man bockar i den rutan och kör check för uppdate så kan man ladda ner flashfilen "opentx-horus-massstorage-en-2.2.0N361.bin" Om sen flashar Horusen med den så funkar det att editera och ladda ner modeller från OpenTX

uffe_46
2017-01-29, 17:26
Ny version av Optetx igen Nu Rc10 http://www.open-tx.org/2017/01/27/opentx-2.2.0RC10, men bla fixat till importen från Taranis som jag skrev om i ett tidigare inlägg

McRegor
2017-02-10, 13:58
Ni som kör Horus med FrTx - hur gör ni för att få automatisk dykroder-kompensation när man fäller ut flapsen? Enkelt på Futaban men jag har nog inte riktigt förstått hur man gör på Horusen.
Roger

McRegor
2017-02-10, 18:04
I avvaktan på en bättre lösning gjorde jag på detta sätt:
* Normalt har jag "Dual rate" för alla roderytor kopplade till samma switch - samma här.
* Flapsen la jag på en 3-läges switch där "läge 1" är utan flaps, "läge 2" flapsen halvt utfällda och "läge 3" flapsen fullt utfällda.
* På Horus kan man ha 5 dualrate-lägen så jag använde "Dual rate 4" för höjdrodret så att den är aktiverad samtidigt som läge 2 för flapsen och därmed kunde jag sätta lämplig offset på höjdrodret (dykroder). F ö samma dual-rate som normala flygläget.
* På motsvarande sätt satt jag "Dual rate 5" för höjdrodret så att den är aktiverad samtidigt som läge 3 för flapsen (fulla flaps) och därmed kunde jag sätta lämplig offset på höjdrodret (dykroder) även vid detta flaps-läge. F ö samma dual-rate som normala flygläget.
Kanske inte den smartaste lösningen men jag hittar märkligt nog ingen möjlighet att påverka höjdroder-funktionen när man aktiverar flaps. Det borde verkligen finnas och i bästa fall är det nåt jag missat - så tipsa gärna.
Roger

Utmanaren2002
2017-02-10, 18:07
Är lätt fixat i opentx!


Skickat från min iPhone med Tapatalk

McRegor
2017-02-10, 18:11
Fullt medveten om det Göran men det finns andra fördelar med FrTx så jag vill gärna försöka använda detta i första hand. Det är likaså enkelt fixat i min Futaba 10C - kanske ännu enklare än i OpenTX...:) Men det var inte det min fråga gällde...
Roger

Utmanaren2002
2017-02-10, 18:15
Jag vet att du skulle välja ett annat sätt i opentx och i Futaban. Kunde bara inte låta bli att kommentera eftersom jag är ett opentx fan[emoji106]


Skickat från min iPhone med Tapatalk

uffe_46
2017-03-05, 10:49
Opentx 2.2 RC 11 är släppt


http://www.open-tx.org/2017/03/05/opentx-2.2.0RC11

uffe_46
2017-03-13, 19:42
Och nu är Opentx 2.2 RC 12 är släppt. :applouse:

http://www.open-tx.org/2017/03/13/opentx-2.2.0RC12

pernstig
2017-03-14, 08:24
Det rör sig fortfarande om s.k. "night versions"?

uffe_46
2017-03-14, 10:23
Jag tror att det börjar närma sig slutet på deras resa, bara mindre ändringar nu från RC11, mest gällande X7, kör RC11 på min Taranis och flugit med den ett par gånger funkar bra

Changes since 2.2.0 RC11


X7/X9/X12 : minor change to english “minimum trim” sound #4584 (http://github.com/opentx/opentx/issues/4584)
X7/X9/X12 : minor change to german “miliamp per hour” sound #4595 (https://github.com/opentx/opentx/issues/4595)
X9/X12 : removed mixermon option (it is now always present)
X9E : fix horussticks compilation option #4565 (https://github.com/opentx/opentx/issues/4565)
X7 : fix issue for external receiver flashing when multimodule was declared #4478 (https://github.com/opentx/opentx/issues/4478)
X7 : fix inconsistency in logical switches #4568 (https://github.com/opentx/opentx/issues/4568)
X7 : fix LUA drawline #4567 (https://github.com/opentx/opentx/issues/4567)
X7 : fix telemetry ‘bar’ screen #4576 (https://github.com/opentx/opentx/issues/4576)
X7 : add pots to preflight check and tune switch settings #4575 (https://github.com/opentx/opentx/issues/4575)
ARM : fix slow response when used as joystick #4479 (https://github.com/opentx/opentx/issues/4479)
LUA : revert “double” change #4560 (https://github.com/opentx/opentx/issues/4560)
SIMU : improve middle mouse button handling #4585 (https://github.com/opentx/opentx/issues/4585)
macosx : fix icons missing on Simulator

uffe_46
2017-03-20, 07:29
Tjatar vidare RC 13 är släppt :cool:
http://www.open-tx.org/2017/03/19/opentx-2.2.0RC13

uffe_46
2017-05-31, 06:12
Ok nu är det färdig tjatat den skarpa versionen av Open Tx 2.2 är nu släppt

http://www.open-tx.org/2017/05/30/opentx-2.2.0

freddan_6
2017-05-31, 07:32
Härligt uffe. Jag uppgraderar min taranis när 2.2.4 kommer, då är de flesta buggar borta.

uffe_46
2017-05-31, 07:45
Jag har kört de tre sista betaversionerna på min Taranis, inga större buggar, det jag har sett var att vissa input från TR (tranier port som jag använder till head tracking) felaktigt konverterades till LSW bla bla, men det var bara att rätta till.

McRegor
2017-07-31, 21:10
Antagligen har jag inte varit observant tidigare men om man har standardmässigt 100 % utslag på Horus med FrTx så rör sig bara servona upp till ca: 65 % utslag på spaken. Har testat samma servon på en Futaba och då rör dom sig mycket längre - liksom när jag kör med min Taranis. Eftersom jag ofta har utslagsbegränsning så är det nog orsaken till att jag inte sett detta tidigare så frågan är - finns det nåt sätt att ta vara på hela spakens rörelselängd - frånsett att begränsa utslaget till ca: 65 %. -Alltså att köra med 100 % utslag och få servorörelse ända till ytterlägena av spaken...
Roger

uffe_46
2017-08-02, 05:11
Antagligen har jag inte varit observant tidigare men om man har standardmässigt 100 % utslag på Horus med FrTx så rör sig bara servona upp till ca: 65 % utslag på spaken. Har testat samma servon på en Futaba och då rör dom sig mycket längre - liksom när jag kör med min Taranis. Eftersom jag ofta har utslagsbegränsning så är det nog orsaken till att jag inte sett detta tidigare så frågan är - finns det nåt sätt att ta vara på hela spakens rörelselängd - frånsett att begränsa utslaget till ca: 65 %. -Alltså att köra med 100 % utslag och få servorörelse ända till ytterlägena av spaken...
Roger

Kan jämföra min Taranis och Horus, men det blir inte förrän till helgen, mycket på jobb nu

McRegor
2017-08-02, 09:13
Tack Uffe - även jag skall kolla lite noggrannare och se om det t ex beror på vilka mottagare man använder. När jag upptäckte detta körde jag en S6R mot min Horus men inte i stabiliserings-läget utan i det vanliga läget.
Såg att det kommit en ny version av FrTx men om jag fattade rätt så var inte de befintliga modelldefinitionerna kompatibla vilket ju vore väldigt tråkigt. Men nu finns det tydligen bl a 9 flight modes även för motorkärror. Får nog avvakta lite och låta andra testa först...:)
Roger

Stig Johansson
2017-09-10, 11:21
Hej

Finns det några erfarenheter från den senaste Horus uppdateringen. 1.4.02?

Stig

McRegor
2017-09-10, 12:02
Läser man här så verkar ju det mesta fungera nu - https://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?2731937-FrSky-Horus-HW-and-FrTX-OS-discussion/page83
Har dock inte ännu riktigt vågat mig på att uppgradera min men det kommer...:)
Roger

Stig Johansson
2017-10-31, 18:42
Hej

Är en supernöjd Horus 12 S användare men ser nu att uppdateringarna "springer ifrån mig".
Jag kör nu 1.3.02 men såg idag att det nu kommit ytterligare uppgraderingar.1.4.03 kom idag.
Detta är väl inga bekymmer med vanlig uppdatering men jag vet inte vad jag skall göra med:

File placement:
1. Config file all updated, copy Flash/CONFIG/*.* to the CONFIG directory;
2. Add some icons, copy FLASH/IMAGES/bitmap to the IMAGE directory;
3. Provide the complete documentation required for FLSAH.

Vad gör jag och hur gör jag detta. Är nog för gammal för denna typ av radio men jag behöver "instruktioner for dummies"

Stig

McRegor
2017-10-31, 20:00
Hej Stig,
Denna instruktion skall nog även fungera på 1.4.03 men gissar att den blir justerad inom kort av Mike (författaren) - https://www.rcgroups.com/forums/showpost.php?p=38101065&postcount=11471
Beroende på hur gammal din Horus är så bör du ändå kolla kablarna som går till gimbalen - främst för sida- och skevkanalerna. Kablarna på lite tidigare versioner var både styva och korta och på en Horus hos oss så har kablarna till sidorodret gett upp så de behövdes bytas ut. Det finns ett "bytes-kit" med kablar av betydligt bättre kvalitet men de får man nog beställa själv ifrån t ex England (T9Hobbysport) för den svenske representanten Airmedia (AM - Ove) har tyvärr undvikit helt att svara på den reklamation som kompisen gjorde på radion köpt ifrån Airmedia. Så kan det gå när man försöker gynna svenska handlare. Men så här såg det ut när han lossat Hall-sensorn ifrån hållaren...
Sen är det inte så enkelt att byta dom heller för det är rätt trångt men är man duktig på att löda så går det. Rekommenderas att montera bort hela gimbalen - den sitter bara med 4 skruvar.
64201

Roger

ivve
2017-11-06, 19:24
Kan någon hjälpa mig med hur man får till ljudfiler i min X10 ? Verkar inte finnas förinstallerat. Har försökt amber sound men får bara en massa skit i datorn. Bästa vore ju om jag kunde få det fixat å klart på ett sd kort så jag slipper allt jävulsskap, jäkla tur att man redan är gråhårig !

Jag betalar givetvis för hjälpen.

McRegor
2017-11-06, 20:01
Hej Ivve,
Kopierar "Jet Flyer" (Mike) svar på en snarlik fråga på RCG. Du kan alltså använda OpenTX Speaker:
"When you save the sounds in OpenTX Speaker I save them at full volume and for OpenTX the file names cannot be more than six digits. After you create the files they are saved in the OpenTX Sound folder SOUNDS/en.
Once they are saved copy them to your SD card in the SOUNDS/en folder and you are set. For FrOS they go in the SOUNDS/en/Track folder or SOUNDS/en/model for model names . Then in Special Functions you can select them to play. "
Roger

ivve
2017-11-07, 10:23
Hej Ivve,
Kopierar "Jet Flyer" (Mike) svar på en snarlik fråga på RCG. Du kan alltså använda OpenTX Speaker:
"When you save the sounds in OpenTX Speaker I save them at full volume and for OpenTX the file names cannot be more than six digits. After you create the files they are saved in the OpenTX Sound folder SOUNDS/en.
Once they are saved copy them to your SD card in the SOUNDS/en folder and you are set. For FrOS they go in the SOUNDS/en/Track folder or SOUNDS/en/model for model names . Then in Special Functions you can select them to play. "
Roger


Vad jag menade är att jag saknar alla ljud som finns i taranisen. Typ gear up, gear down, flaps down etc.etc.
Finns det som färdigt soundpack att hämta på nätet !!

McRegor
2017-11-07, 11:33
Hmmm, dom generella ljuden har jag i alla fall i min X12S. Måste kolla med kompisen som har en X10S hur hans levererades.
Roger

Mr J
2017-11-07, 18:53
På Air Medias förstasida finns Svenska ljudfiler till Horus, kanske kan vara värda att prova?

http://airmedia.se/

Denar76
2017-11-08, 06:47
Vad jag menade är att jag saknar alla ljud som finns i taranisen. Typ gear up, gear down, flaps down etc.etc.
Finns det som färdigt soundpack att hämta på nätet !!

Hej!
Jag har använt samma ljudfiler som jag hade i Taranisen (X9D+). T.ex Amber soundpack.
Som nämnts ovan så får man kolla så att namnet inte är längre än 6 tecken, då spelas de inte upp.

Dock kör jag OpenTx 2.2, på en x12S. Kan inte svara på om det fungerar lika i FrOS..? Men har svårt att tro att det skulle skilja till x10..?

Finns ett, i mina öron, trevligt soundpack av Mia Winther att köpa för en billig peng.
Saknar vissa praktiska ljud för flyg men de har jag kompletterat med från Amber-paketet.

//Dennis

Stig Johansson
2017-11-08, 19:55
Läser man här så verkar ju det mesta fungera nu - https://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?2731937-FrSky-Horus-HW-and-FrTX-OS-discussion/page83
Har dock inte ännu riktigt vågat mig på att uppgradera min men det kommer...:)
Roger

Tack för hjälpen. Har nu uppdaterat den till 1.4.04 och vad jag kan se och märka så funkar det som det skall.

Stig

Flahultarn
2017-11-21, 20:05
Ni som har hängt med i OpenTX och kan det hela. Behöver lite hjälp inför ev uppgradering.

Jag har en Taranis x9D v1 med OpenTX version 2.0.20. Denna och alla mina mottagare körs i "International mode". Om jag nu införskaffar en ny radio som är EU flashad och körs i fw 2.2 (som väl är senaste) kommer jag behöva flasha om alla mottagare till EU eller är det bara att flasha radion med International fw? Men även då måste jag flasha om mottagare om jag vill/måste upp på 2.2? Är detta rätt uppfattat?

Jag hängde med till en början och uppgraderade vartefter men tappade taget om det för ett antal år sedan och har sedan bara kört vidare och varit glad...

uffe_46
2017-11-21, 22:07
Det är bara att flasha om radion. Nej du behöver inte flasha om din mottagare

McRegor
2017-11-22, 09:27
Sen är det nog bra om vi håller denna tråd till just Horus för det finns ju redan en lång Taranis-tråd. Alla Horus-sändare levereras f n med FrOS och inte med OpenTX.
Roger

Flahultarn
2017-11-22, 09:53
Tack för ditt svar Uffe!

Sen är det nog bra om vi håller denna tråd till just Horus för det finns ju redan en lång Taranis-tråd. Alla Horus-sändare levereras f n med FrOS och inte med OpenTX.
RogerFörvisso, men nu gäller detta uppgradering och byte till en Horus även om det inte framgick, och mig veterligen levereras ingen Frsky radio med OpenTX. Det är väl en högst relevant fråga i den här tråden, eller har jag fel?

McRegor
2017-11-22, 11:43
Absolut att Horus-frågor hör hemma här men Horus levereras inte med OpenTX utan det operativet levereras bara till Taranis-modellerna. Om du är på G att köpa en Horus X10/X10S så finns fortfarande bara betaversioner av OpenTX, s k Nightly Builds, bara så att du är medveten om detta.
Roger

Denar76
2017-11-22, 14:27
Ni som har hängt med i OpenTX och kan det hela. Behöver lite hjälp inför ev uppgradering.

Jag har en Taranis x9D v1 med OpenTX version 2.0.20. Denna och alla mina mottagare körs i "International mode". Om jag nu införskaffar en ny radio som är EU flashad och körs i fw 2.2 (som väl är senaste) kommer jag behöva flasha om alla mottagare till EU eller är det bara att flasha radion med International fw? Men även då måste jag flasha om mottagare om jag vill/måste upp på 2.2? Är detta rätt uppfattat?

Jag hängde med till en början och uppgraderade vartefter men tappade taget om det för ett antal år sedan och har sedan bara kört vidare och varit glad...

Har gjort samma ”uppgradering”, gått från Taranis till Horus X12S.
Förutom andra skillnader så tycker jag personligen att Horusen är betydligt trevligare att spaka.

Som nämnts så kommer den med FrOs.
Tänk på att först uppgradera FrOs till 1.2.25 eller senare för att uppgradera mjukvaran i RF-modulen, IXJT tror jag den heter. Det var lite strul med vissa enheter i början, lika bra att va säker. Det görs i ett separat steg 2 i FrOs uppgraderingen. Allt finns på nätet/tuben.
Sen är det bara att trycka i OpenTx 2.2 via Companion 2.2 (i X12S, annars se McRegors anmärkning)
Har kört OpenTx i Horusen och tycker det är kanon. Enklare i menyerna är på en Taranis men basfunktionerna känns igen...

//Dennis

uffe_46
2017-12-04, 12:32
Open Tx 2.21 RC1 är släppt

http://www.open-tx.org/2017/12/04/opentx-2.2.1RC1

thoabr
2018-01-06, 17:45
Hej

Fått nåt mystisk fel på horusen12s. Står emergency mode,på skärmen Ock varnar för lågt batteri
Får upp opentx ibland. Sen emergency mode igen. Batterit nyladdat.

Nån som vet vad som hänt.

Mvh Thomas

McRegor
2018-01-06, 17:57
Thomas - såg nån grej på github om Emergency Mode på OpenTX och att det bl a kunde ha nåt samband med extern modul. Har du en extern modul i ? Och har du aktiverat den i nåt modellminne ?
Du kan ju söka vidare på nätet - borde finnas några ledtrådar...
Kör inte OpenTX på min Horus så jag har klarat mig ifrån sådana fel.
Roger

uffe_46
2018-01-07, 09:11
Hej

Fått nåt mystisk fel på horusen12s. Står emergency mode,på skärmen Ock varnar för lågt batteri
Får upp opentx ibland. Sen emergency mode igen. Batterit nyladdat.

Nån som vet vad som hänt.

Mvh Thomas

Kör också Open Tx (2.2.1) på min, har inte haft det problemet

Stig Johansson
2018-02-28, 08:20
Hej
Funderar på att köpa en Horus 10S!
Har en 12:a nu men tycker den är lite tung! I övrigt är det en superfin radio!
Ni som har Horus 10:or, vad har ni för erfarenheter? Kommer att köra FrSky egen programvara! Är van vid den från min 12:a

Stig

pernstig
2018-03-04, 14:25
Jag har startat en separat tråd om OpenTx så får vi inlägg i ämnet på samma ställe istället för utspridda på olika FrSky-sändare.
http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/55355-Open-Tx-det-flexibla-s%C3%A4ndaroperativet?p=434228#post434228

McRegor
2018-03-06, 11:11
Idag uppdaterade jag min Horus X12S ifrån FrOS 1.4.02 till 1.5.03 och det gick hur smärtfritt som helst. Inget behov av att "rangera om" några mappar eller filer verkar det som. Håller tummarna för att det funkar även under flygningen...:)
Roger