handdator

Visa fullständig version : Fotoförbud allmän plats. Hur påverkar det er?



Arne_Anka
2016-10-21, 19:12
Hörde precis på nyheterna att drönare inte får filma på allmän plats då det klassificeras som övervakningskamera. Hur påverkar det er flygning och ev verksamhet?

Kenneth E
2016-10-21, 19:43
Tja, jag kommer nog säkert att sluta modellflyga, trött på att alltid bli jagad. Funderat på att sälja allt jag har, men tänker avvakta tills det stora beslutet/lagen kommer, sedan får vi se.

Totte
2016-10-21, 19:51
Här är domen:
http://www.hogstaforvaltningsdomstolen.se/Domstolar/regeringsratten/Avg%C3%B6randen/2016/Oktober/78-16.pdf (http://www.hogstaforvaltningsdomstolen.se/Domstolar/regeringsratten/Avg%C3%B6randen/2016/Oktober/78-16.pdf)

Arne_Anka
2016-10-21, 20:36
Frågan är vad straffet att inte söka tillstånd är. Känns som att det är värt risken....

Mjoelner
2016-10-21, 20:42
Jag misstänker att det är tämligen riskfritt att fortsätta flyga under "oordnade" former, däremot kan det ju bli jäkligt struligt för klubbar som försöker få till t.ex. FPV racing under ordnade former eftersom våra fält med omnejd väl är allmän plats.

McRegor
2016-10-21, 20:58
Och därmed har Sverige stoppat en FAI-tävlingsklass nämligen F3U (Quad-racing). Undrar hur FSF/SMFF tacklar detta... Och kanske t o m FAI är intresserade av denna dom...
Vi får väl börja låsa bommen på vägen till fältet så ingen allmänhet får tillträde...
Roger

AM
2016-10-22, 01:26
Jag tror inte man ska måla fan på väggen riktigt ännu.
Hela lagstiftningen bottnar ju i att man inte vill ha drönare flygande runt i tätbebyggt område = allmän plats. Det har jag full förståelse för - inte så kul att känna sig övervakad om man sitter på verandan och petar sig i näsan...

Våra flygfält och platser vi flyger modellplan på är ingen allmän plats. I värsta fall får man kanske får sätta upp varningsskyltar. "Inom detta område kan flygfotografering från modellplan förekomma".

Domen verkar inte vara speciellt väl genomtänkt. Kanske typiskt jurister - lyfter inte blicken ovanför sitt regelverk - som antagligen skrevs på 1600-talet. Förvaltningsdomstolen lär få sina fiskar varma från mäklare, företag och alla som använder drönare yrkesmässigt.

Vi kan åberopa att det inte förekommit några problem med hur video- och fototeknik används inom modellflyghobbyn.

uffe_46
2016-10-22, 08:28
Det är inte förvaltningsdomstolen utan datainspektionen som skall få varma fiskar, det är de som drivit ärendet Skriv och tala om vad ni tycker, detta är rätt person Kristina.Svahn-Starrsjo@datainspektionen.se

McRegor
2016-10-22, 10:46
Det pågår en översyn av Kameraövervakningslagen (som i grunden härstammar från 1998) och detta är direktivet - http://www.regeringen.se/contentassets/85d73a5e3e9c46bbb0725901752edb92/kommittedirektiv-kameraovervakning_webb.pdf
Vi får hoppas att man förstår att teknikutvecklingen inte stått stilla sen 1998 och att en hel industri byggts upp runt de nya möjligheterna...
Roger

larsmn
2016-10-22, 10:58
IngemarTh skrev i en en parallell diskussion (http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/49346-FPV-och-flygfoto-%C3%A4r-olagligt?p=415962&viewfull=1#post415962) att Irland lutar sig mot något som kallas hushållsundantag. Har inte hunnit läsa underliggande EU-domslut, men ev. kan svenska tolkningen bryta mot EUs direktivt rörande oss hobbyister om än inte det aktuella svenska fallet.

McRegor
2016-10-22, 11:34
Sen är ju en annan fråga om våra flygfält kan betraktas som platser där allmänheten inte har tillträde - i vilken kategori bl a skolor och arbetsplatser ingår. Och vad skulle i så fall krävas för att uppfylla kravet att allmänheten inte har tillträde...
I så fall borde rimligen flera klubbar med t ex en tillfartsväg med bom kunna kringgå detta förbud den vägen.
Roger

UndCon
2016-10-22, 12:34
Vi har väl ännu inte drabbats av att någon skulle blivit kränkt av en drönare som flyger runt och filmar.
Det har givetvis förekommit utomlands - men att dra på med förbud vitt och brett löser sällan problem.


Att datainspektionen lagt sig i på senare tid är beklagligt - men det betyder också att alla bilder yrkesfotografer tar på stativ är olagliga, tar de bilder med fjärrutlösning är de också olagliga.

Det står i domen att man måste vara på plats och kameran får inte vara fast monterad på ett sätt som är avsett för det även om det bara var med gummiband...ett stativ är särskilt ägnat uppgiften, en fjärrutlösare är särskilt ägnad uppgiften.

Arne_Anka
2016-10-22, 12:40
Tycker det finns två intressant aspekter i detta:

- man skriver i utslaget att tekniken KAN användas för personövervakning. Även en mobiltelefon KAN användas för personbevakning i så fall, lagd på ett ställe med inspelning påslagen. Detta kan uppfattas som ett brott i sig, men det betyder inte att mobiltelefoner med kameror förbjuds.

- Man får enligt EUs konkurrenslagstiftningen inte gynna vissa branscher mot andra. En bekant till mig hyr helikopter och filmar villor med sjötomter och säljer bilderna till ägarna. Enligt detta utslag får han fortsätta men jag får inte göra precis samma sak som han. Detta tror jag inte är lagligt, att två verksamheter som är i princip identiska sett till slutresultat och syfte.

Kjell Rothin
2016-10-22, 13:03
FPV där man inte spar bilderna borde vara tillåtet

PeterL
2016-10-22, 16:47
Det är bara att flyga på som vanligt (alltså på ett säkert sätt och inte över folk osv..) och strunta i lagen, eller så kan man ju va duktigt och lägga ner sin hobby som man spenderat flera år på och tusentals kronor..

För mig kommer en fpv kamera i ett rc-flygplan vara lika mycket "fast uppsatt övervakningskamera" som en katt är en akvariefisk.
Även om det skulle komma en lag om att katter är akvariefisk skulle jag inte dränka min katt, man måste fan dra en gräns någonstans.

Undrar va det är för straff att på flyga fpv efter denna lagen. Det verkar ju va helt ok för en våldtäktsman att ta kort på sitt offer i alle fall, http://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/article23746474.ab

Väldigt rimliga lagar i detta landet..

Peter_L
2016-10-22, 19:07
Det är en så otroligt korkad dom att jag är övertygad om att sista ordet inte är sagt i det här. Dom har helt klart inte förstått vad det är dom förbjudit.

Hughes
2016-10-22, 20:40
Hej!

Mycket tråkig dom! Men domstolens jurister gör bara sitt jobb vilket är att tolka en föråldrad lag som härstammar från mitten av 90 talet.

Vi måste samarbeta bägge förbunden och framförallt med UAS Sweden http://uassweden.org/ som berörs mycket mer än vi hobbyflygare gör för att få in ett undantag i lagen eller en rimligare tolkning vid utfärdande av tillstånd.

Kravet på tillstånd är befogat för att undvika okynnesfotografering t.ex in genom fönster eller av personer vilket är avsikten med lagen. Avsikten är inte att stoppa oss som fotograferar landskap och byggnader för att visa dem, i regel fotograferar vi från sådant avstånd och på sådana platser att ingen kan identifieras på bilderna.

En intressant fråga som uppstår nu är också om tidigare fotograferat material berörs av lagen? Lagring och ev spridning av befintliga bilder, filmer, vad gäller för det materialet. OM det berörs i så fall hur långt tillbaka i tiden? Något att forska på!

Själv har jag synat lagen och det finns ett kryphål vilket även en representant från SMFF har bekräftat.

För den som fotograferar yrkesmässigt där filmkostnaden är en liten del av kostnaden är det bara att leta fram den gamla filmkameran, stillbildskameran som använder kemisk film! En sådan kamera omfattas inte av kameraövervakningslagen då den inte är elektronisk!!!
Det går säkert att finna någon som säljer och framkallar film ännu även om de är få.

Prop om kameraövervakning 2012/13:115

https://www.riksdagen.se/sv/dokument...g_H003115/html (https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/proposition/en-ny-kameraovervakningslag_H003115/html)

Utdrag från sid 26

4.2.1Lagen om allmän kameraövervakning
Tillämpningsområde
Lagen om allmän kameraövervakning innehåller bestämmelser om an- vändningen av övervakningsutrustning, dvs. dels övervakningskameror, dels övrig övervakningsutrustning.


Enligt 2 § LAK avses med begreppet övervakningskamera ”TV-kame- ror, andra optisk-elektroniska instrument och därmed jämförbara utrust- ningar som är uppsatta så att de, utan att manövreras på platsen, kan an- vändas för personövervakning”. Med termen optisk avses alla registreringar som kan ske med instrument inom det elektromagnetiska våglängdsspektrat för optisk strålning. Uttrycket elektronisk innebär att förmedling, visning eller lagring av bilder sker genom elektronisk påverkan. Däremot saknar det betydelse om andra funktioner styrs på elektronisk väg. Av lagtexten framgår att TV-kameror är optisk- elektroniska instrument. Ett annat exempel på ett sådant instrument är fiberoptiska kikare. Med uttrycket därmed jämförbara utrustningar avses t.ex. instrument som kan utnyttja sådan elektromagnetisk strålning som röntgen och radiofrekvent strålning. Detta innebär att t.ex. röntgen- kameror kan omfattas av lagen. Med uppsatt avses att placeringen av kameran ska ha en viss varaktighet. En kamera som endast används helt kortvarigt är alltså inte en övervakningskamera som omfattas av lagens tillämpningsområde. Kameror som är fastsatta på fordon har ansetts upp- satta i lagens mening. Med uttrycket utan att manövreras på platsen avses att den fortlöpande hanteringen av utrustningen inte sker på plats. Detta innebär att lagen inte är tillämplig på handhållna kameror. Endast det förhållandet att en kamera sätts i gång på stället eller fungerar med inbyggd automatik innebär inte att den manövreras på platsen och att lagen inte är tillämplig (prop. 1989/90:119 s. 40). Lagen är exempelvis tillämplig på kameror i s.k. bildporttelefoner, som aktiveras när någon anropar en lägenhetsinnehavare via porttelefonen (se Regeringsrättens, numera Högsta förvaltningsdomstolen, dom den 17 mars 2010 i mål nr 3821-09 och 3822-09).

Den föråldrade lagen missar dåtidens kameror!:sarcastic:

Hughes
2016-10-22, 20:46
Se pressmeddelande från UAS Sweden!

http://uassweden.org/wp-content/uploads/2016/10/Pressmeddelande-Datainspektionens-ha%CC%88xjakt-med-kamerao%CC%88vervakningslagen.pdf

Arne_Anka
2016-10-22, 21:29
Fast det intressanta i sammanhanget är ju att om jag hyr en helikopter får jag ta precis samma bilder. Helt lagligt. Hur f*n kan det komma sig att en bransch kan göra en sak, men en annan bransch blir förbjuden att göra precis samma sak. Tveksamt att det är ok ur ett konkurrenslagstiftningsperspektiv.

Och gällande detta med gamla bilder; och hur ska de bevisa om du filmat med helikopter eller drönare. Vilket påvisar det bisarra i ämnet...

henke2
2016-10-22, 22:08
Låt mig gissa att detta inte är sista ordet sagt. Allmänyttan av fotograferande drönare är GIGANTISK. Sen är det olyckligt att "teknikmagasinet" gjort drönare till ohyra.

Jag tror inte dommen som sådan jagar drönare över lag utan de få som flyger sina drönare i brommas eller arlandas kontrollområden.

Jag kan tycka dels att som man bäddar får man ligga och dels att det är synd om oss modellflygare.

Flyers
2016-10-22, 22:09
Så jag antar att det är läge att skruva bort våra kameror och arrangera stormöten där vi roar oss med att flyga drönare utan möjlighet att filma... de lär väl tröttna på att jaga väderkvarnar ganska snabbt då!

Hughes
2016-10-22, 23:40
Arne Anka har rätt!

"Och gällande detta med gamla bilder; och hur ska de bevisa om du filmat med helikopter eller drönare. Vilket påvisar det bisarra i ämnet..."

Här är ett flygfoto som nu används i ett mål i miljödomstolen för att försöka rädda Årstafältet som var ett modellflygfält innan förbudet mot flygning i kontrollzoner uppfanns......
Årstafältet är fortfarande ett modellflygfält med tillstånd av markägaren Stockholms Stad. Men flygning sker utan klubb och på egen risk med sunt förnuft.....

http://arstafaltet.se/profiles/blogs/stockholms-stad-g-r-vidare-med-exploatering-av-rstaf-ltet-trots?xg_source=activity

Flygfoto taget med en bemannad flygfarkost eller en drönare?
Vet ej och ingen vet det.

AM
2016-10-23, 11:30
Vi måste samarbeta bägge förbunden och framförallt med UAS Sweden http://uassweden.org/ som berörs mycket mer än vi hobbyflygare gör för att få in ett undantag i lagen eller en rimligare tolkning vid utfärdande av tillstånd.

Det kan vara en bra idé att förbunden går ihop om ett gemensamt ramverk som beskriver våra synpunkter och behov.
Exempelvis:
1. Det handlar om Rekreation och Hobby
2. Verksamheten bedrivs inom ett litet begränsat område
3. Antalet utövare är stort
4. En rolig aktivitet som lockar många ungdomar
...osv.

Det känns inte seriöst att som UAS Sweden skicka in en skrivelse till myndigheterna som målar upp en bild av en hotad mångmiljardindustri och globalt hotade arbetstillfällen. I juridikens värld gäller fakta och inget annat. Hörsägen, rykten och spekulationer ska man avhålla sig för att ta upp.

Ge konkreta exempel på hur den egna verksamheten berörs av - det föreslagna - regelverket. Ta fram de positiva sidorna hos den egna organisationen - verksamhet som bedrivs i organiserade former i de lokala klubbarna, en rolig hobby som lockar många ungdomar som behöver spännande aktiviteter.

KISS - Keep It Simple Stupid. Adekvat och kortfattat.

McRegor
2016-10-23, 13:07
För SMFFs vidkommande kommer Uffe Höglin att kontakta DI på måndag har han lovat. Bl a kommer ju detta att döda en internationell tävlingsklass i Sverige nämligen F3U - alltså quad-racing - vilket han kommer att ta upp. Men allt är ju inte bara tävling utan de flesta flyger ju för "rekreation" så en samordnad aktion mellan SMFF och RCFF vore nog på sin plats för den gruppen av flygare.
Sen kommer man nog inte ifrån att detta är ett dråpslag för de som faktiskt använder dessa verktyg i sin yrkesutövning så en hel del ligger det nog i de uppenbara problem som UAS Sweden tar upp.
Men i gruden är det ju en gammal och otidsenlig lag som ligger och spökar och det pågår ju ett jobb med att omarbeta den men det finns nog ändå all anledning att uppmärksamma berörda på de vådliga konsekvenserna denna för med sig idag så att den uppdaterade lagen förhoppningsvis kan vara mera anpassad till dagens teknik och behov.
Roger

IngemarTh
2016-10-23, 13:11
Det kan vara en bra idé att förbunden går ihop om ett gemensamt ramverk som beskriver våra synpunkter och behov.
Exempelvis:
1. Det handlar om Rekreation och Hobby
2. Verksamheten bedrivs inom ett litet begränsat område
3. Antalet utövare är stort
4. En rolig aktivitet som lockar många ungdomar
...osv.

Det känns inte seriöst att som UAS Sweden skicka in en skrivelse till myndigheterna som målar upp en bild av en hotad mångmiljardindustri och globalt hotade arbetstillfällen. I juridikens värld gäller fakta och inget annat. Hörsägen, rykten och spekulationer ska man avhålla sig för att ta upp.

Ge konkreta exempel på hur den egna verksamheten berörs av - det föreslagna - regelverket. Ta fram de positiva sidorna hos den egna organisationen - verksamhet som bedrivs i organiserade former i de lokala klubbarna, en rolig hobby som lockar många ungdomar som behöver spännande aktiviteter.

KISS - Keep It Simple Stupid. Adekvat och kortfattat.[/COLOR]

Jag håller med om att inte blanda in UAS Sweden för jag tror aldrig de kommersiella aktörerna kommer ifrån att söka tillstånd medan vår utgångspunkt ska vara att det inte behövs tillstånd för hobbyflygare under vissa givna regler typ att man inte filmar ansikten så det går känna igen folk eller bilnummer och att informera genom t.ex. skyltning typ de regler man har på Irland som jag skrev om i den andra tråden. Irländarnas regler kommer ifrån begreppet hushållsundantaget som finns i EU förordning. För övrigt ska VD för tidningsutgivarna redan på måndag ta kontakt med justitieministern för att begära möte om undantag enligt http://inifran.aftonbladet.se/2016/10/domstol-forbjuder-foto-fran-dronare/. Diskutera undantag tycker jag modellflygförbunden också ska göra.

Ålänning
2016-10-23, 13:58
Väldigt oprofessionellt att skippa jämförelsen mot annat som är värre.
Finns det heller ingen tillit att folk faktiskt sköter sig, som med allt annat.
Bra med regler, men totalförbud är ju helt patetiskt. Snart får man väl inte cykla längre heller, jag hörde om nån som cyklade på nån häromdagen. Och så hörde jag om nån misshandel en kväll i mörkret, så snart får man väl inte gå utomhus på kvällarna längre. Snart får man väl inte använda oljeeldat längre och så stoppar de all införsel av olja till hemmen. HFD verkar väldigt nyckfulla och ovetande om konsekvenser av sina handlingar. In med nytt folk och kompetens? Eller hur löses det? De förstör ju bara.

Och ja, det kommer ändå finnas de som inte sköter sig, då är det bra med någon sorts straff.
Att begränsa till endast registrerade stora RC-fält är inte heller bra, det förstör för många.
Vad är det för fel på grundreglerna som 99,99% redan flyger efter? Dvs inte flyga bland människor, inte flyga vid flygfält, osv...

Än så länge har väl inget hänt med en "drönare", men bort ska dom!!!
Fast folk skjuter varann med vapen så är de fortfarande tillåtna i Sverige, USA och andra länder.
Varför är de mindre farliga än drönare?

Tänk på alla som inte hänger på internet hela tiden och hinner se sånt som tex en e-postadress man kan maila till med sin åsikt. Internet regerar. Utan att hänga överallt hela tiden så kan du missa något viktigt och det kan ställa till det för dig. Snabba beslut.

Sprid inte detta jox till Finland... för då drabbas jag och alla här också. Men jag lider med er. Är ju helt sanslöst löjligt.

larsmn
2016-10-23, 14:14
Detta påverkar (enligt check med lokala länstyrelsens handläggare) även astrofotografer som naturfotografer, som båda grupper kör med fjärrkontroll, första med ca 5.000 utövare och den senare troligtvis dubbelt upp än oss RC-flygare (UAS angav 200.000, så +400.000).

Har sagt det tidigare, vi kan inte ändra tolkningen, vi måste få till en lagändring, gå på politikerna. Ev. genom ett upprop inom alla hobbyförbund som har mycket folk som använder kameror med fjärrkontroller. Med riktigt många, så kan man gå på partitopparna. Tror de att det påverkar nästa val negativt ..... Vi är staten, DI och Länstyrelsen samt politikerna arbetar för oss och om vi inte ryter till, fortsätter de i sina egenintressen.

Hughes
2016-10-23, 15:53
Ålänning!

Vi har redan förbud mot oljeeldning i Sverige!

http://www.klimatupplysningen.se/2015/06/03/grona-helvetet-absurd-miljodom-tvingar-fastighetsagare-stoppa-oljeeldning-p-g-vaxthusgasutslapp/

Sverige är FANTASTISKT!

Mr X
2016-10-23, 16:01
och snart förbjuds körning av bensin- och dieseldrivna bilar senast 2030 så flyga metanol/bensin kan vi snart glömma. Trodde att eldrift inom vår hobby skulle vara okay men som det ser ut kan vi snart glömma det också.

Arne_Anka
2016-10-23, 16:14
Håller inte alls med om att detta ska fokuseras på hobbynivå, vi måste använda båda nivåer. För vissa kommer lyssna på den ena sidan, andra på den andra.

Jag jobbar med detta kommersiellt, och jag tror att politikerna som vara näringslivsvänliga lyssnar på UAS Swedens argument. Och då denna fråga gått till sista instans krävs en lagändring för detta.

Sen tror jag vi måste hitta en massa kryphål. Detta för att göra lagen mer tandlös.

Men då Sverige nu är det enda landet i världen där det är totalförbud mot drönarfilmning (kanske också gäller Nordkorea), finns det gott om argument för att detta är galet. Andra länder som USA går ju istället åt motsatt håll.

Men just nu behövs pengar för att kunna driva lobbykampanjer, och jag tror att vi här behöver tillverkare och återförsäljare samt de större kommersiella aktörerna. För det kommer att vara de som förlorar mest på detta. Hörde att webhallen hade 250 förbeställningar på DJI Mavic. Frågan är hur många som avbokar. Troligtvis de flesta. Där tappade de 2-3 milj.

Är väldigt glad att jag inte köpte en värmekamera till min Inspire för 100.000 kr. Hade varit varit en dålig investering. Men synd för Missing people och andra som hade haft nytta av den i situationer där en värmekamera hade kunnat liv och egendom.

UndCon
2016-10-23, 16:23
Eller så tänker de flesta att ingen har möjlighet att kontrollera detta och flyger oavsett förbud eller ej.

Ålänning
2016-10-23, 17:50
Ålänning!

Vi har redan förbud mot oljeeldning i Sverige!

http://www.klimatupplysningen.se/2015/06/03/grona-helvetet-absurd-miljodom-tvingar-fastighetsagare-stoppa-oljeeldning-p-g-vaxthusgasutslapp/

Sverige är FANTASTISKT!
Åhå! Inte illa. Men de som har så kan fortsätta, ett tag till. Jag orkar givietvis inte läsa allt i den länken du skickade eftersom det inte berör mig.

Ålänning
2016-10-23, 17:53
och snart förbjuds körning av bensin- och dieseldrivna bilar senast 2030 så flyga metanol/bensin kan vi snart glömma. Trodde att eldrift inom vår hobby skulle vara okay men som det ser ut kan vi snart glömma det också.
En bekant till mig skulle beställa 4 st ackar idag för 500€. Det skulle kosta 400€ att frakta dem. Så det där med el är nog på väg utför det med. Börjar bli väldigt tröttsamt att göra något när man snart inte får göra nånting mer snart. Metanol och nitro kommer försvinna eller förbjudas rätt snart för vanliga användare. Det är nog bensin som gäller, såvida inte alla miljövänliga bränslen uppges vara livsfarliga för människan men inte naturen och plockas bort.

Ålänning
2016-10-23, 17:58
Man ska vara försiktig med att sätta förbud på något, det måste minskas successivt. Folk har annat att göra. Det skulle dock inte förvåna mig om det kommer mer märkliga förbud mitt i allt. Snart kanske gipsväggar i hus är livsfarliga och måste bort. Iofs är risken större att de som bestämmer har gipsväggar och då lär de väl tänka efter att man inte kan göra så, för då drabbas dom.

Jag fortsätter nog flyga som vanligt, som jag gjorde 2007 när jag började.

Mr X
2016-10-23, 18:44
All teknik utvecklas snabbt när det finns kundunderlag och folk köper prylarna så när kunderna sviker p.g.a olika förbud påverkar det oss så om vi vill det eller inte men beslutsfattarna måste väl förstå att utvecklingen måste gå vidare och att detta är bara börjar på en utveckling som ingen vet i vilken riktning den tar och att vi bara har sett början av den nya tekniken som komma skall. Teknikutvecklingen har gått extremt snabbt under den senaste tiden och den kommer inte att stanna av så länge det finns folk som är villiga att spendera pengar. Ett förbud nu skulle vara olyckligt vilket jag hoppas inte händer.

Hughes
2016-10-23, 19:04
Här är en film som visats ca 500 gånger idag.
Vilken fin PR för det fantastiska Sverige!

https://www.youtube.com/watch?v=wDPO-3so3ac&app=desktop

JA! Några av Er har säkert redan hittat länken på Svenskt modellflyg.

En till intressant fråga är hur de ska stoppa en drönare?
Här är några roliga förslag!

https://www.youtube.com/watch?v=X27-2WDIZR0

Det sista förslaget är intressant!
Om / När vi bygger radiostyrda Örnar (el seglare) med spionkamera kan det bli en ornitologisk sensation.

http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/48062-Radiostyrd-%C3%96rn%21

Hughes
2016-10-23, 19:42
Här är dagens 2 nya pressmeddelanden från UAS Sweden.

http://uassweden.org/?page_id=183

De jobbar hårt, 3 pressmeddelanden på 1 dygn!

olarantala
2016-10-27, 09:08
Men lagen verkar inte gälla alla.

http://www.tv4.se/nyheterna/klipp/dr%C3%B6narf%C3%B6rbud-g%C3%A4ller-inte-alla-3595312

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

UndCon
2016-10-27, 10:43
Jag tycker det är en intressant formulering

Lagen gäller bara svenska medborgare ELLER länder som ligger utanför EU

Varför gäller den inte andra EU-medlemmar?

Är det för att de redan VET att de gör fel?

Arne_Anka
2016-10-27, 18:30
Vilken tur att min mamma bor i Köpenhamn. Om inte Sverige vill ha mina skattepengar får jag väl betala till danskarna istället. Vilket konstigt land vi lever i...

streber76
2016-10-28, 07:42
Jag är hobbyflygare o flyger bara när det är fint väder så det har inte påverkat än. Mina maskiner är i 200 klassen och filmar med 170 graders linser så för att identifiera någon måste jag nästan vara inom 5 meter. Jag flyger sällan högre än 2 meter och tom när jag går över trädtopparna är jag inom 2 meter från dom. Oftast buskflyger jag långt ifrån folk o egendom eftersom jag bor på landet och utanför kontrollzon.

När vädret blir bättre fortsätter jag som vanligt men jag lägger nog inte upp filmer.

Sent from my SM-G920F using Tapatalk

Totte
2016-11-21, 12:22
Hittade det här hos datainspektionen http://www.datainspektionen.se/fragor-och-svar/kameraovervakning/maste-jag-soka-om-tillstand-for-att-fa-satta-upp-en-overvakningskamera-som-inte-kan-identifiera-personer (http://www.datainspektionen.se/fragor-och-svar/kameraovervakning/maste-jag-soka-om-tillstand-for-att-fa-satta-upp-en-overvakningskamera-som-inte-kan-identifiera-personer/).

Ted_B
2016-11-21, 18:20
"Kamerans bästa läge" är vad som fäller det där, du kan flyga närmare och identifiera personer.

IngemarTh
2016-11-21, 20:09
SVT fortsätter flyga utan tillstånd: http://www.journalisten.se/debatt/vi-havdar-var-ratt-att-anvanda-dronare
(http://www.modellflygnytt.se)
Enligt deras tolkning får vi alltså filma om vi gör det för att t.ex. publicera det på http://www.modellflygnytt.se. Nu ska visst den flyttas men Modellflygnytt ser ut att ha ett utgivningsbevis.

Kanske skulle någon mer (RCFF ?) skapa en nättidning med utgivningsbevis så fler kan använda vår grundläggande rättighet att samla in redaktionellt material?

Fast alltihop börjar ju få ett löjes skimmer och om det kan gå så långt som till att någon blir straffad är oklart så det kanske bara är att fortsätta filma med sunt förnuft.

larsmn
2016-11-26, 11:36
En inte helt tokig idé, RCFF-Videonytt .........

lassebetong
2016-11-28, 13:20
Själv har jag numera lagt av med drönarflyg och satsat helhjärtat på konsten, närmare bestämt modern konst så ofta jag kan och hinner.
Eftersom jag ändå har några quadar stående på hyllan, så har jag valt att utrycka mitt konstnärskap och mina känslor just genom dem.
Allt presenteras givetvis över videolänk.

Yttrandefrihetsgrundlag

1Kap.

1 § Varje svensk medborgare är gentemot det allmänna tillförsäkrad rätt enligt denna grundlag att i ljudradio,
television och vissa liknande överföringar, offentliga uppspelningar ur en databas samt filmer, videogram,
ljudupptagningar och andra tekniska upptagningar offentligen uttrycka tankar, åsikter och känslor och i övrigt lämna
uppgifter i vilket ämne som helst

Yttrandefriheten enligt denna grundlag har till ändamål att säkra ett fritt meningsutbyte, en fri och allsidig upplysning och ett fritt konstnärligt skapande. I den får inga andra begränsningar göras än de som följer av denna grundlag.

Vad som sägs i grundlagen om radioprogram gäller förutom program i ljudradio också program i television och innehållet i vissa andra överföringar av ljud, bild eller text som sker med hjälp av elektromagnetiska vågor samt innehållet i vissa offentliga uppspelningar ur en databas.
Med tekniska upptagningar avses i denna grundlag upptagningar som innehåller text, bild eller ljud och som kan läsas, avlyssnas eller på annat sätt uppfattas endast med tekniskt hjälpmedel.
Med databas avses i denna grundlag en samling av information lagrad för automatiserad behandling. Lag (2010:1349).

Keffe1
2016-11-28, 20:15
Själv har jag numera lagt av med drönarflyg och satsat helhjärtat på konsten, närmare bestämt modern konst så ofta jag kan och hinner.
Eftersom jag ändå har några quadar stående på hyllan, så har jag valt att utrycka mitt konstnärskap och mina känslor just genom dem.
Allt presenteras givetvis över videolänk.

Yttrandefrihetsgrundlag

1Kap.

1 § Varje svensk medborgare är gentemot det allmänna tillförsäkrad rätt enligt denna grundlag att i ljudradio,
television och vissa liknande överföringar, offentliga uppspelningar ur en databas samt filmer, videogram,
ljudupptagningar och andra tekniska upptagningar offentligen uttrycka tankar, åsikter och känslor och i övrigt lämna
uppgifter i vilket ämne som helst

Yttrandefriheten enligt denna grundlag har till ändamål att säkra ett fritt meningsutbyte, en fri och allsidig upplysning och ett fritt konstnärligt skapande. I den får inga andra begränsningar göras än de som följer av denna grundlag.

Vad som sägs i grundlagen om radioprogram gäller förutom program i ljudradio också program i television och innehållet i vissa andra överföringar av ljud, bild eller text som sker med hjälp av elektromagnetiska vågor samt innehållet i vissa offentliga uppspelningar ur en databas.
Med tekniska upptagningar avses i denna grundlag upptagningar som innehåller text, bild eller ljud och som kan läsas, avlyssnas eller på annat sätt uppfattas endast med tekniskt hjälpmedel.
Med databas avses i denna grundlag en samling av information lagrad för automatiserad behandling. Lag (2010:1349).

Det där kan man ju faktiskt hävda. Särskilt om man har publicerat några filmer på dutuben tidigare, bearbetade och med pålagd musik etc. Grundlagen måste ju smälla högre än det där oenigheter prejudikatet från HFD.

IngemarTh
2016-11-28, 21:15
Det där kan man ju faktiskt hävda. Särskilt om man har publicerat några filmer på dutuben tidigare, bearbetade och med pålagd musik etc. Grundlagen måste ju smälla högre än det där oenigheter prejudikatet från HFD.

Grundlagen säger också lite längre ner: Trots första stycket får det genom lag meddelas föreskrifter om granskning och godkännande av rörliga bilder i filmer, videogram eller andra tekniska upptagningar som ska visas offentligt samt av rörliga bilder i en sådan offentlig uppspelning ur en databas som avses i 9 § första stycket 3.

Jag är ingen jurist men jag tror att man med offentligt menar media som har utgivningstillstånd typ det SVT och Modellflygnytt har. Däremot finns Europakonventionen och regeringsformen men där kan man inte vara anonym enligt http://www.nilsfuncke.se/wp-content/uploads/2016/04/Internetguiden-2.0-april-2016.pdf men det står mycket bra där vad man ska tänka på. Min slutsats blir att har man inget utgivningstillstånd där man tänker publicera är det bättre att hänvisa till europakonventionen och de mänskliga rättigheterna.

Ted_B
2016-11-29, 00:21
Jag ska nog bli konstnär jag också, då behöver man ju inte ens jobba utan kan få bidrag från staten :)

Keffe1
2016-11-29, 07:39
Jag vill också få bidrag för att lägga ut videor på dutuben... Ingemar, jag är inte heller ngn jurist (tack och lov) men jag tror inte att det är begränsat till SVT o dyl. Vad är Youtube om inte en databas med filmklipp? Dessutom har jag för mig att SVT själva lägger upp en del material där?