handdator

Visa fullständig version : Konvertering till el - 42 år senare



Balcke
2016-11-01, 19:52
Behöver lite synpunkter på detta.
Har en gammal "kärra" från runt 1975 med spännvidd på 1300 mm. Tänkte nu stoppa i en el-motor och få den återigen i luften. Har koll på vilken el-motor som ungefär behövs med hänsyn till vikten som kommer hamna på cirka 2100 gram. Kommer köra 4S-Lipo. Behöver cirka 400 gram lipo för att få TP rätt.

Jag får en ving loading på 58,6 g/dm2 och en ving cube loading på 9,8.

60495

Det var typ 42 år sedan den var i luften senast.

//R

Thomas
2016-11-01, 20:59
Grattis i nostalgiträsket....
Vad är det för kärra från början?

Det ska nog inte vara några problem med elkonvertering.
Bara tyngdpunkten hamnar rätt, ca 25% in på vingen, från framkanten räknat.

"Ett framtungt plan flyger dåligt, ett baktungt flyger EN gång!"

Balcke
2016-11-01, 21:13
Planet är byggt av Lasse Olsson ungefär 1975. Kroppen är i glasfiber, vingen är frigolit med plywood.

Har för mig att det är en lite enklare pylon-kärra, men jag kan ha helt fel. Vingspetsarna är böjda neråt vilket jag inte förstår vitsen med.

Minns att jag flög den med en 6,5 cc glödstiftare och den gick rätt så fort.

Är ving loading på 58,6 g/dm2 och en ving cube loading på 9,8 bra/rimliga värden?

//R

pgrts
2016-11-01, 21:39
Det var nog ingen "bruks" 6,5cc om Lasse hade den ;-)
Se bara till att du får rejält med krut i din elmotor. Den modellen är nog gjord för fullgas mest hela tiden så din vingbelastning är nog inga problem när du väl har fart på kärran.
De nerböjda tipparna hjälper nog till lite att hålla kvar luften under vingen vid start och landning.
Det var nog lite kreativt på den tiden även om det fanns på fullskala.
Kolla så att gångjärnen håller att dra rejält i innan du lyfter. Tiden är inte en fördel för plast.

McRegor
2016-11-01, 21:51
Dåtidens pylonkärror var rena segelkärrorna med motorn avslagen. Vill minnas att flygvikten låg runt 1900 g.
Roger

Thomas
2016-11-01, 21:59
58,6 g/dm2 och en ving cube loading på 9,8 låter ganska moderat.
Lite över trainerstadiet, s.a.s.
Vad är det för medelkorda?

Thomas
2016-11-01, 22:01
Och hur ser vingprofilen ut?

Balcke
2016-11-01, 22:25
Vingprofilen är helt symmetrisk med en medelkorda på 27,5 cm

bem
2016-11-02, 08:33
Hej,

Försök få till så bra kylning som det är möjligt av motor, fartreglage och LiPo flygbatteriet i planet. Det är en av svårigheterna med en modell som ej konstruerats för el från början.

Man kan t ex slipa upp nosringens inre diameter så den blir större och använda en s k ventilerad spinner med "hål" i så får du in luft där hyfsat bra i alla fall, även försöka med luftintag på andra ställen i nosen, ev kan du ta upp luftintag på sidan en bit in på kroppen som du försöker få in luft via. Även brandväggen får du försöka få luftgenomläpp igenom så gott det går så du får luft vidare in i kroppen.
Luftutsläppet kan du t ex göra strax bakom vingens bakkant undersidan kroppen, helst ca 3 gånger större öppning är intagen, du kan sätta upp en balsavägg lite lutande inne i kroppen vid luftutsläppet så luften dirigeras ut med hjälp av den. Kika lite på internet på andra elmodeller så får du nog lite bra ideér hur du kan få till kylningen bra. Ta gärna till lite extra ang hur många ampere som fartreglaget skall klara så du har bra med marginaler (gärna 30% eller mer ungefär). Kolla med eclalc med den/de motorer, propellrar osv du tror kan funka och se vilken teoretisk strömstyrka det blir på fullgas så du får nåt hum om vad du bör köpa för fartreglage. Om du köper ett fartreglage med s k BEC så du kan ta ström från BEC:en till mottagaren och servon så sparar du in mottagarbatteri, men du kan förstås sätta in ett backupbbatteri även i det fallet om du vill t ex Scorpion Backup Guard (ca 38 gram, 2 cellers 500 mAh LiPo).
Du behöver säkert köpa LiPo flygbatteri med hyfsat högt C värde så du ej kör sönder LiPo batteriet med detsamma p g av höga strömuttag.

/Bo

McRegor
2016-11-02, 10:01
Kolla motoriseringen på EF1-pylonkärror - det borde funka även på denna för lite "söndagsflygning". Även dom kör på 4S men du kan ju kanske öka på ackstorleken lite eftersom den är begränsad viktmässigt i EF1. EF1-kärrorna har ungefär samma spännvidd som din kärra men en flygvikt runt 1500 g vill jag minnas. Har själv tävlings-flugit en annan pylon-kärra ur Lasses produktion på det glada 70-talet och som jag redan sagt så flöt dessa ut ordentligt när man stängt av motorn och skulle landa - lite a'la segelkärra. Kul att det finns kvar nån av dessa gamla pylon-rariteter. För det var stor åtgång på dom kan jag lova...:)
Roger

Balcke
2016-11-02, 22:28
Tack för tips och kommentarer.

Flygning
Tanken är givetvis lugn söndagsflygning om det är möjligt.

Luftkylning
Lite justering av kåpan under motorn så kommer jag få in mycket luft. Det sitter också ett original luftintag ovan motorn. Den gamla brandväggen på 12 mm plywood är nu i princip borta så luften kan flöda vidare in i kroppen. Men som påpekats, det gäller att få ut luften också.

ESC och motor
Blir en 70A med ”burst” på 90A. Motorn får vara max 35 mm i diameter får att få plats med lite marginal. Blir förmodligen en E-Max GT 2820/06 985rpm/V på max 57A och som orkar 2400 gram med en 12x6 prop på 4S-lipo.

EF1
Har kollat lite och de är i ungefär samma storlek men väger cirka 500 gram mindre.

Gångjärnen
Ser ut att kunna hålla några år till. En detalj är att roderhornet till höjdrodret sitter monterat inne i fenan. Skevrodren har sina roderhorn inne i flygkroppen. Endast sidrodret har ett roderhorn monterat ”utanför”.

Vikt utan motor, lipo mm
Kropp – 648 gram.
Vinge – 791 gram. Här kanske man skulle kunna ta bort lite vikt på något klurigt sätt. Vingen är klädd med typ 2mm tjock "trä"


//R

Cox
2016-11-02, 23:10
Vikt utan motor, lipo mm
Kropp – 648 gram.
Vinge – 791 gram. Här kanske man skulle kunna ta bort lite vikt på något klurigt sätt. Vingen är klädd med typ 2mm tjock "trä"


2mm låter lite tjockt, är väl okej om det är balsa men det är väl vanligare med Abachi faner (kring 0.8mm-1mm om jag minns rätt) direkt på en cellplast kärna. Tror inte att det är någon ide att försöka "tunna ut" den då det är just träet som ger mycket av styrkan.

pgrts
2016-11-03, 06:24
Låter som en liten motor till en pylonkärra.
Det är ett bygge i RC ModelWorld october kallad Pole Dancer som är en balsa-drepronkärra.
Den ska väga 620 gram och en 3536 1500 KV motor.
Jag kan bara gissa att Lasses sexochhalva nog var trimmad till minst 2 hästar och massor med rpm.
Frågan är om Lasse kommer ihåg den modellen men han är kul att prata med och har många minnen från den tiden.

Balcke
2016-11-03, 08:12
Har väl också insett att det inte är lönt att ge sig på vikten på vingen.

Patrik - Skulle tex en E-Max GT 2820/04 1460kv vara bättre? Det blir mer varv och mindre prop.

Jag är inte ute efter någon riktig pylon-hastighet.

När jag flög den för 42 år sedan var det inte med någon motor från Lasse Olsson utan med en helt vanlig HP .40 Om jag minns rätt var detta ingen modell som Lasse tävlade med, de var betydligt mer avancerade bla med endast ett (1) skevroder på ena sidan.

Har räknat ut att den bör tidigare ha vägt cirka 2500 gram fulltankad, nu blir det cirka 2100 gram.


Träffade Lasse i somras och han kom faktiskt ihåg modellen. Han berättade att han fick ett problem då en köpare i USA ville ha 50 st provmodeller för utvärdering - mot betalning. Lasse hade ingen möjlighet att inom rimlig tid själv bygga så många för hand, så han fick hoppa av affären genom en nödlögn :-)

Som Thomas skrev: det handlar mest om nostalgi i detta projekt. Vore kul att visa Lasse en flygande model.

//R

McRegor
2016-11-03, 09:32
Mitt minne säger som jag tidigare nämnt att dåtidens pylonkärror vägde runt 1900--2000 g - men minnet kan svika...:)
Vill du ha hyfsad fart så gäller nog ett högre KV och mindre propp med större stigning - kolla gärna vad EF1-kärrorna kör för motorer och proppar. Sen skulle jag nog sätta på ett lite kraftigare fartreglage bara för säkerhets skull... Det kan ju hända att du känner att du vill åka lite snabbare och då är det bra att ha lite vassare grejor i från början.
Detta är en EF1-motor som jag sett i en maskin och verkar fungera bra - https://www.hobbyking.com/en_us/ntm-prop-drive-series-ef-1-pylon-racing-motor-1300kv-930w-v2.html
Mindre bör du nog inte ha eftersom din modell är tyngre.
Roger

Balcke
2016-11-08, 12:16
Från FlyRC hittade jag nedan artikel som beskriver hur man bör tänka vid en el-konvertering.

http://www.flyrc.com/glow-to-electric-conversion-tips-part-i/

//R

freddan_6
2016-11-11, 13:56
Är det enkla tumregler du vill åt så får du några av mig:
Motorn ska väga 10% av all up weight. Detta stämmer för alla mina plan mellan 100gram-6000gram på ett ungefär. Det brukar räcka för att kunna hovra med planet, i alla fall i början av flygningen. Det räcker inte för tävlingsplan speciellt F5B eller F5J.
Batteriet ska väga 20% av all up weight. Detta stämmer får många av mina plan och ger mellan 5-10 minuters flygtid.
Fartreglage ska vara minsta möjliga som ändå tål max vad lasten (propeller+varvtal) ger (och som även tål spänningen). Jag försöker hålla mig till såna med SBEC, då de med linjär BEC kan bli överhettade av flitigt flaxande.
Servo, väljer man av relativt hög klass (gamla kända märken eller det bästa från kina) så kan man hålla ner servostorlek mer än man tror. 1.5kg seglare "Multplex Heron" har t.ex. 9-12grams servo. Många kinaservo tål bara eldrift (inget skak) trots att de inte skriver så. Går man sen över till metanol med kinaservon kan man få krasher som man upplever oväntade, men i själva verket är helt logiska.

Markfrigång är en av de viktigaste parametrarna. Ofta har elplan större propeller och lägre varvtal än motsvarande metanol. T.ex. en 4.57ccm ASP .28 har 9x6 APC. en motsvarande stark Turnigy SK3 3542/1000 använder helst 12x6 på 3S LiPo. Då har man gått upp 3 tum i propeller, frågan som ska ställas är får det plats? Annars kan man ju gå upp till 4S LiPo med samma motor och fartreglage, och får då välja 11x5 (och vara lite försiktig på gasen då det kan dra 55A (max är cirka 40A/60s). Men det är fortfarande 2 tum större prop än med metanol.